Zonne-energie: stel je vragen!



Toon eerste bericht

544 reacties

Schouwkosten mogen alleen gerekend worden als je daar op een of andere manier mee accoord bent gegaan. Die manier is gelijk aan het accoord gaan met een opdracht, dus voorwaarden en kleine letters moeten vermeld en bijgevoegd zijn, een handtekening of mailreply maakt het pas rechtsgeldig en dat soort dingen.

Mij hebben ze (iemand) eens een factuur gestuurd van 30 euro voor een niet geaccepteerde offerte omdat ik een prijs had gevraagd en ze een mannetje 10 minuten bij mij thuis hadden laten kijken. Ze hadden niet op mij gerekend…

Pure aftroggelarij en vaak ook intimidatie als je iets zegt.

Reputatie 5
Badge +5

Ja inderdaad heel druk maar, tijdens mail verkeer werd ik toch “gebeld”

Directie had uitzondering gemaakt.:money_mouth:

Nu gaat het “spel” pas echt leuk worden.

Gelijk maar even duidelijk gemaakt  dat ik het bedrijf kies dat bij mij mag leveren en die ik de offerte gun onder mijn condities.:rage:

Ik laat me niet in een dwangbuis stoppen.

En ook aangegeven dat er 2 vergelijkbare offertes in de wachtrij 

staan.

En zijn plaats van 1e keus was gezakt naar 3e plaats waarbij ook niet blij van werd.:laughing:  Is wel beetje zijn eigen schuld ,hij dacht natuurlijk kat in’t bakkie want zij willen graag.

Nu maar even laten “sudderen” met zijn halve prijs van de schou,  ik ben met 15 panelen toch niet een kleine klant?

ik hou de andere aanbieders met offertes toch ook maar “warm”

(wordt vervolgt)

 

Reputatie 5
Badge +5

Raar . Hier werden aanbieders door mij uitgenodigd om te komen schouwen , daarna te bespreken wat hun voorstellen en mijn wensen waren . In die volgorde en niet andersom . Alles gratis en vrijblijvend en enkele weken de tijd om te beslissen en bij akkoord geen aanbetaling . Dat zou normaal moeten zijn dacht ik .

Dat hangt er gewoon vanaf hoe druk ze het hebben. Mijn volstrekt ongefundeerd gevoel zegt dat het storm.loopt en personeel een probleem. Nu wil iedereen ze nog hebben voor de zomer, daarna zal het wel rustiger worden.

Ze moeten maar eens creatief met taal worden. ‘Schou kosten’ klinkt heel anders dan een  ‘gegarandeerde plaatsing voor dd…. bijdrage’ (we hebben het druk en als u bovenop de stapel wil blijven, kunt u betalen). Het is de arrogantie ten top om een vorm van ‘boete’ te vragen als iemand je offerte dreigt af te wijzen. Maak dan gewoon een passende offerte met hogere slagingskans. Even mijn ongefundeerde gevoel.

Raar . Hier werden aanbieders door mij uitgenodigd om te komen schouwen , daarna te bespreken wat hun voorstellen en mijn wensen waren . In die volgorde en niet andersom . Alles gratis en vrijblijvend en enkele weken de tijd om te beslissen en bij akkoord geen aanbetaling . Dat zou normaal moeten zijn dacht ik .

Dat hangt er gewoon vanaf hoe druk ze het hebben. Mijn volstrekt ongefundeerd gevoel zegt dat het storm.loopt en personeel een probleem. Nu wil iedereen ze nog hebben voor de zomer, daarna zal het wel rustiger worden.

Reputatie 7
Badge +6

Raar . Hier werden aanbieders door mij uitgenodigd om te komen schouwen , daarna te bespreken wat hun voorstellen en mijn wensen waren . In die volgorde en niet andersom . Alles gratis en vrijblijvend en enkele weken de tijd om te beslissen en bij akkoord geen aanbetaling . Dat zou normaal moeten zijn dacht ik . Ik heb geen vertrouwen in aanbieders die tevoren kosten rekenen met kans dat we er niks voor terug krijgen . De ligging van de kabels binnen en de beste plek voor de omvormer heb ik zelf uitgeknobbeld en de ruimtes waar nodig toegankelijk gemaakt , waardoor de prijs ook lager werd . 

Reputatie 5
Badge +5

Bij de bevestingsmail lees ik dat als ik de definitieve offerte niet accepteer, moet ik de schou kosten betalen €150,00

Ik heb ooit eens 88 euro betaald voor het laten maken voor een offerte. Nooit meer. Echt een manier om hun kosten en een offerte binnen te hengelen.  Vergeet ook niet dat ‘de schou’ door vermoedelijk een verkoper gebeurt en de installatielui andere ideeën kunnen hebben over bv. het legplan en kabels. Ben benieuwd naar het volgende lijk (-:

Reputatie 5
Badge +5

Kleine Up-date:

Er moet nu een afspraak voor een schou gemaakt worden.

OK afspraak gemaakt, voor de schou en de definitieve offerte.

Komt er ineens een Lijk uit de kast!

Bij de bevestingsmail lees ik dat als ik de definitieve offerte niet accepteer, moet ik de schou kosten betalen €150,00

ik kan toch zonder definitieve offerte niet accoord gaan?

afspraak gelijk geannuleerd.

reactie: kunnen we dan de schou kosten delen. Maar ik heb nog helemaal niets.

(wordt vervolgd)

Reputatie 5
Badge +5

Ik zelf heb wel een goed gevoel bij dit bedrijf.

Succes en zou leuk zijn als je op termijn even laat weten of alles qua plan(ning) naar wens is verlopen.

Ga ik zeker doen, zou leuk zal als er Forumleden mee kunnen liften op mijn ervaringen.

In deze materie is nog heel veel beweging met huidige onwikkelingen en Energieprijzen.

Ik ga denk ik wel mijn gebruikernummer aanpassen.

(Is wel heel lang geleden dat ik met een nummer op mijn rug heb gelopen):sunglasses:

 

Reputatie 5
Badge +5

Ik zelf heb wel een goed gevoel bij dit bedrijf.

Succes en zou leuk zijn als je op termijn even laat weten of alles qua plan(ning) naar wens is verlopen.

Reputatie 5
Badge +5

Alle offertes heb ik mede door de Topics te volgen bijna "doorgezaagd” op kwaliteit, opbrengst, installatie,garanties,referenties enz. en daarbij kwam de offerte van de beste naar mijn keuze waar ik nu mee aan het onderhandelen ben, ondanks de 50% betalingscondities toch het beste uit de bus.

Alles was in de offerte duidelijk gespecificeerd.

Ook de voorlichtings avond aan het bedrijf was helder en duidelijk ook werden daar al mijn (kritische) vragen met kennis van zaken goed beantwoord.

Het enige (principe) obstakel in de offerte voor mij was de betalingsconditie en die heb ik nu naar mijn idee van 50% naar 10% kunnen brengen, hetgeen voor mij acceptabel is.

Uiterste lever en installatiedatum ga ik zeker in de offerte laten opnemen.

Ik zelf heb wel een goed gevoel bij dit bedrijf.

Reputatie 7
Badge +6

Een aanbetaling is altijd riskant als de leverancier vervolgens niet komt opdagen . Uiteraard is 10% dan minder erg dan 50% . Alleen als er speciale zaken moeten worden ingekocht of op maat gemaakt , die niet aan een andere klant verkocht kunnen worden , vind ik aanbetaling verdedigbaar . Bij zonnepanelen is daar bij mijn weten geen sprake van . Voor consumenten is het vaak erg lastig om geld terug te krijgen van malafide bedrijven . 

Reputatie 5
Badge +5

Ik had de offerte eigenlijk al afgeschreven. maar krijg net een mail, binnen een uur, positieve reactie.

(DRUK, DRUK is inderdaad waar zij mee schermen.)

Ik ben nu inmiddels op directie niveu en druk, druk begint voor mij dan al kleine lettertjes te worden.

Hoera, mijn voorstel van 10% aanbetaling is geaccepteerd.

De ervaring leert wel dat de leverancier “zich rot lacht” als de klant zijn bedrijfje voorfinanciert en een zo hoog mogelijke aanbetaling uit zijn zak kan kloppen.

Hiermee is is mijn vraag over aanbetaling eigenlijk beantwoord\opgelost.

De volgende stap kan nu genomen worden voor de definitieve offerte.

(ik ben toch geen lastige of kritische klant: moet altijd een spel blijven met respect voor beide partijen):grinning:

 

 

 

Reputatie 5
Badge +5

Ik zou degene kiezen waarvan ik vermoet dat het degene is die je panelen ook daadwerkelijk snel komt leggen. Zeker nu in de lente kost elke maand later je geld. Als er een is die je “O sorry, we konden de electronica niet krijgen” tot oktober laat wachten kost je dat - als je een gemiddeld huishouden hebt - zo'n 1000 euro aan electriciteitskosten. Weg voordeel.

precies….een duidelijke planningsafspraak is cruciaal. Voor welke datum liggen de panelen op het dak en welke consequenties zijn er verbonden aan te laat plaatsen?

Reputatie 7
Badge +6

Of nog even verder kijken . Plenty aanbieders . Bij ons vroeg niemand aanbetaling . Ook bij andere dure werkzaamheden werd dat nooit gevraagd . Zal mijn eerlijke gezicht wel zijn . :blush:Heb toen ook een uiterste date afgesproken wanneer het klaar moest zijn . Slechte ervaringen als ik dat niet deed . 

 

 

Ik zou degene kiezen waarvan ik vermoet dat het degene is die je panelen ook daadwerkelijk snel komt leggen. Zeker nu in de lente kost elke maand later je geld. Als er een is die je “O sorry, we konden de electronica niet krijgen” tot oktober laat wachten kost je dat - als je een gemiddeld huishouden hebt - zo'n 1000 euro aan electriciteitskosten. Weg voordeel.

 

Mijn vraag:

(uitgangspunt van mij is 0% aanbetaling)

Is het van mijn kant dan rieel om Max. 10% aanbetaling voor te stellen, hem de kans geven om in mijn definitieve keuze als 1e te blijven in de selectie die ik ga maken uit de 3 vergelijkbare offertes?

En kan\mag\wil de aanbieder van zijn betalingscondities afwijken.

U kunt altijd proberen te onderhandelen maar dat heeft enkel nut als u met iemand spreekt die ook mag onderhandelen, het is de vraag of u zo iemand zult spreken, en gezien de drukte in de panelen-business denk ik dat uw leverancier zal aangeven dat het kiezen of kabelen is.

Reputatie 5
Badge +5

Ik volg de Topics met zonne energie/panelen, omdat ik daar een aantal offertes heb die ik aan het vergelijken ben en dan een keuze wil maken.

Verschillen in kwaliteit en prijs voor mijn woning heb ik er inmiddels al uitgefilterd.

Alles wordt met verwachtingen en prognose voorgerekend, ook daar heb ik soms een eigen idee in en dan krijg ik als antwoordt “als u dit wil kan dat” het programma geeft alleen maar prognose en de adviseur is dan bang om daar vanaf te wijken.

 

En dan komen de betalings condities: 50% aanbetaling (als ik het juist heb mag dit voor een consument inderdaad max.50% zijn).

Ik heb 1 offerte aanbetaling 0%  en betalen bij oplevering.Prijs\kwaliteit goed. mijn 2e keus.

2e offerte 0% aanbetaling maar aktivatie van monitoring na betaling.Prijs\kwaliteit goed. mijn 3e keus.

3e offerte is eigenlijk mijn 1e keus maar die vraagt 50% en bij 100% aanbetaling 3% extra korting bij opdracht.Prijs\kwaliteit de beste en is mijn 1e keus.

Mijn vraag:

(uitgangspunt van mij is 0% aanbetaling)

Is het van mijn kant dan rieel om Max. 10% aanbetaling voor te stellen, hem de kans geven om in mijn definitieve keuze als 1e te blijven in de selectie die ik ga maken uit de 3 vergelijkbare offertes?

En kan\mag\wil de aanbieder van zijn betalingscondities afwijken.

 

Reputatie 7
Badge +6

Die link legt het inderdaad goed uit . Toch vind ik het relatief jammer van die afvlakking . Mijn leverancier wilde de centrale SMA van maximaal 3000 Watt combineren met 9 panelen van 310 WP elk . Totaal dus 2790 WP en dus helemaal geen aftopping . Integendeel .  Ik wilde eentje extra om op 3100 WP uit te komen . Hij keek me raar aan , maar ging wel akkoord . De afgelopen twee jaar zag ik niet vaak zoals verwacht dat aftoppen plaatsvinden doordat de stroom zelden boven 3000 Watt komt . Ben er tevreden mee en vind dit beter dan wat de leverancier wilde . Sommigen denken dat maximale belasting niet goed is voor de omvormer . Denk dat dat erg meevalt. Het komt zelden voor in mijn geval en een goed merk als SMA zou daar tegen moeten kunnen . Bij een forse aftopping waar TS het over heeft krijgen die miniomvormers veel vaker en langer de maximum afgeregelde belasting voor hun kiezen . 

Reputatie 7
Badge +5

bedoel je vermogen? Omvormers mogen inderdaad iets ondergedimensioneerd zijn tov de panelen. In de grafiek van opgewekt vermogen zie je dan een afvlakking. Hier wordt het goed uitgelegd: Over- en onderdimensionering uitgelegd - Alles op Groen Of er een maximum percentage is, is niet zozeer een factor. Als je teveel onderdimensioneert, verlies je gewoon teveel opbrengst.

Bij SMA omvormers kun je dat helemaal door laten rekenen op de website van SMA, of dat bij enphase ook kan moet je even uitzoeken en dan kun je zelf aan de knoppen draaien en kijken wat er gebeurt.

Badge

Beste lezers,

Ik ben mij aan het oriënteren op zonnepanelen met micro omvormers in verband met schaduw op het dak. Nu heb ik een offerte voor 385WP panelen (Trina TSM-DE09.05) met Enphase IQ7+ omvormers. Deze omvormers hebben een maximale output van 295V. Ik las dat de output van je omvormers maximaal 20% onder de maximale output van je panelen moeten liggen, dat is hier niet het geval (-24%). Is dit een probleem?

Gegevens huis:

Hellingshoek dak: 40 graden

Orientatie: Zuid

Vangt 's zomers alleen 's morgens en 's avonds geen volle zon. 'S winters wat vaker.

 

Ik hoor graag jullie mening/advies.

Reputatie 5
Badge +3

Rekening 9000kWh

opbrengst 8000kWh

verbruik 12000kWh

teruglevering 5000kWh

eigen gebruik zonne-energie 3000 kWh

Er mist ergens 1000kWh. Te verklaren door afrondingsverschillen van 5 gegevens.

Klopt helemaal @A. Deen. In het eerste bericht geeft hij/zij foutief aan 17.000kWh - 6.000kWh aan.

Een veel gemaakte fout van zonnepaneelhouders dat de elektriciteitsmaatschappijen niet het eigen verbruik uitbetalen.

Alleen is de afname na saldering dan geen 9 MWh maar 4 MWh en zou er op de factuur 9MWh als bruto verbruik moeten staan en 4MWh bij het te betalen bedrag. Dus helemaal snap ik het nog niet.

 
Reputatie 5
Badge +3

Klopt helemaal @A. Deen. In het eerste bericht geeft hij/zij foutief aan 17.000kWh - 6.000kWh aan.

Een veel gemaakte fout van zonnepaneelhouders dat de elektriciteitsmaatschappijen niet het eigen verbruik uitbetalen.

Uw verbruik is geen 17. U betrekt 9 van uw leverancier, wekt er 8 op en levert er weer 5 terug. Totaal verbruikt u dan 12. Is dit meer in lijn met het verleden?

Dan zou ik geen teruglevering zien (kleine 5 MWu) Nu krijg ik na saldering 9 MWu in rekening en heb ik 3 MWu direct zelf gebruikt.

Groet Sjoerd Nijhuis.

Reageer