Consumentenbond.nl

Zonne-energie: stel je vragen!

Toon eerste bericht

406 reacties

Badge
Ik heb het nog even nagezocht, en kan alleen mailtjes vinden van VEH over de collectieve inkoop van zonnepanelen. Alleen maar info, geen inhoudelijke reactie op mijn ingevulde dakcheck.

[quote]

1. Dat is vreemd. Was dat voor ons Zonnecollectief middels de Dakcheck? En dat was dus dit jaar? Niet in de spambox? Wellicht goed om dat de klantenservice te bellen: 033 4507750
  2. Er wordt slechts 1 dakdoorvoer gemaakt, en er wordt zeer veel aandacht besteed aan het goed afdichten, het is waterdicht. Soms kunnen de kabels ook door een ventilatiebuis.
Reputatie 7
Badge +4

Vandaag kregen wij een brief met de melding dat wij volgende week een slimme meter geplaatst zouden krijgen door Stedin. Wij hebben dit geweigerd, omdat we geen slimme meter willen ivm privacy. Als je zonnepanelen aanschaft, heb je dan persé een slimme meter nodig? Kan het niet gewoon via de oude meter terugdraaien?

kun je ook aangeven waarom je denkt dat een slimme meter je privacy aantast?

ps. Vergelijk dat even met het feit dat je huisarts al je medische gegevens heeft, de garage waar je auto in onderhoud is precies weet wat en waar je met je auto doet, je internet provide precies weet wat je op internet doet..... enz.
Badge
Er is al genoeg gedoe over geweest en info over gegeven. O.a. over ongewenst uitlezen van informatie en zo bijv. weten wanneer mensen wel/niet thuis zijn. Zolang hier nog lang niet voldoende over is vastgelegd gaan wij echt geen slimme meter nemen. Maar mijn vraag is: is dit noodzakelijk voor of in combinatie met zonnepanelen?

Vandaag kregen wij een brief met de melding dat wij volgende week een slimme meter geplaatst zouden krijgen door Stedin. Wij hebben dit geweigerd, omdat we geen slimme meter willen ivm privacy. Als je zonnepanelen aanschaft, heb je dan persé een slimme meter nodig? Kan het niet gewoon via de oude meter terugdraaien?

ps. Vergelijk dat even met het feit dat je huisarts al je medische gegevens heeft, de garage waar je auto in onderhoud is precies weet wat en waar je met je auto doet, je internet provide precies weet wat je op internet doet..... enz.

Geplaatst door E.B.F. Stroeve op Jun 17, 2016.[/quote]
Reputatie 7
Badge +4
er ligt hier een schone taak voor de CONSUMENTENBOND om dit soort doom-denken de wereld uit te helpen. volkomen doorgeslagen paniek-piet scenario's.
Badge
Zojuist opnieuw de dakcheck ingevuld en krijg opnieuw de melding dat een mailtje verzonden is met de uitslag etc. Maar na een kwartier nog niks ontvangen... Ook niet in de spam uiteraard ;-)

[quote]

Ik heb het nog even nagezocht, en kan alleen mailtjes vinden van VEH over de collectieve inkoop van zonnepanelen. Alleen maar info, geen inhoudelijke reactie op mijn ingevulde dakcheck.

1. Dat is vreemd. Was dat voor ons Zonnecollectief middels de Dakcheck? En dat was dus dit jaar? Niet in de spambox? Wellicht goed om dat de klantenservice te bellen: 033 4507750
  2. Er wordt slechts 1 dakdoorvoer gemaakt, en er wordt zeer veel aandacht besteed aan het goed afdichten, het is waterdicht. Soms kunnen de kabels ook door een ventilatiebuis.

Geplaatst door C. Wassenaar op Jun 17, 2016.
Reputatie 5
Badge +5
Dat is heel vervelend. Kunt u hierover een e-mail sturen met uw NAW-gegevens naar de Klantenservice van VEH op Ledenservice@eigenhuis.nl ?

[quote]

Zojuist opnieuw de dakcheck ingevuld en krijg opnieuw de melding dat een mailtje verzonden is met de uitslag etc. Maar na een kwartier nog niks ontvangen... Ook niet in de spam uiteraard ;-)

Reputatie 5
Badge +5
Is de slimme meter noodzakelijk voor of in combinatie met zonnepanelen?

Antwoord: nee, zie onze informatie over de elektriciteitsmeter en zonnepanelen. Een oude meter die kan terugdraaien (sommige hebben een terugdraaiblokkering) volstaat inderdaad ook.

Graag wil ik n.a.v. uw reacties en die van dhr. Stroeve ook nog even vermelden dat je als je een slimme meter krijgt het uitlezen op afstand uit kunt laten zetten.

Er is al genoeg gedoe over geweest en info over gegeven. O.a. over ongewenst uitlezen van informatie en zo bijv. weten wanneer mensen wel/niet thuis zijn. Zolang hier nog lang niet voldoende over is vastgelegd gaan wij echt geen slimme meter nemen. Maar mijn vraag is: is dit noodzakelijk voor of in combinatie met zonnepanelen?

Geplaatst door E.B.F. Stroeve op Jun 17, 2016.
Geplaatst door C. Wassenaar op Jun 17, 2016.[/quote]
In Houten wordt momenteel door Eon een zonne-energie centrale gebouwd langs de oprit van de A27. Ik ben benaderd en kan een of meerder zonnepanelen kopen vanaf € 350,= per paneel. Ik ben geen lid van Eon en dat betekent een verwacht jaarlijks rendement van ca. 1,5%. Wanneer ik mijn energie bij Eon ga afnemen zou dit 7,7% zijn per jaar.

Ik vraag mij of dit voor mij interessant zou (kunnen) zijn. Ik heb zo mijn twijfels.

Met vriendelijke groet,

Connie

In Houten wordt momenteel door Eon een zonne-energie centrale gebouwd langs de oprit van de A27. Ik ben benaderd en kan een of meerder zonnepanelen kopen vanaf € 350,= per paneel. Ik ben geen lid van Eon en dat betekent een verwacht jaarlijks rendement van ca. 1,5%. Wanneer ik mijn energie bij Eon ga afnemen zou dit 7,7% zijn per jaar.

Ik vraag mij of dit voor mij interessant zou (kunnen) zijn. Ik heb zo mijn twijfels.

Geplaatst door C. MILTENBURG op Aug 9, 2016.

Claims over 'rendement' vind ik altijd lastig. Wat wordt daarmee bedoeld?

Je kunt het beste zelf even rekenen: als je het bedrag van zoveel panelen maal €350 op de bank zet levert dat een schamele rente op. Vergelijk dat met de jaarlijkse opbrengt die Eon je biedt en je weet of het gunstig is.
Dank voor je reactie.

Ik denk niet dat ik het ga doen. Ik vind het sowieso vreemd dat het zo'n groot verschil moet zijn als je wel of geen klant bent.
Reputatie 2
Badge +1
Ik heb pas 7 zonnecollectoren laten plaatsten Solar Embedded en 1 Solaredge omvormer type SE2200.

7 panelen a 265 Wp.

1 minpunt de gebruiks/installatie instructies zijn de wifi instellingen onduidelijk ,ze gebruiken woorden

die ik niet kan koppelen aan het apparaat.

Wi-Fi-configuratie

1 Controleer of de AAN/UIT-schakelaar van de omvormer op UIT staat.

Schakel AC naar de omvormer in.

WAARSCHUWING!

GEVAAR VOOR EEN ELEKTRISCHE SCHOK! Raak de geïsoleerde bedrading niet aan als de kap van de omvormer wordt verwijderd.

Houdt de Enter-knop ten minste 5 seconden lang ingedrukt, en voer het wachtwoord in ().

4 Kies Communication Server Wi-Fi

5 Kies Communicatie Wi-Fi Conf

6 U heeft de volgende mogelijkheden:

■ Indien uw router WPS mode ondersteunt dan kunt u automatisch verbinding maken zonder een password in te voeren (gebruik hiervoor of de groene drukknop of de inwendige keuzeknoppen):

d. Selecteer Wi-Fi Conf WPS mode.

e. Druk op de WPS knop van uw router totdat er LED aangaat (zie hiervoor de handleiding van uw router)

f. Controleer of er in het display van de omvormer Connected komt te staan.

■ Of er kan verbinding gemaakt worden met een specifiek netwerk (gebruik de inwendige keuzeknoppen):

a. Selecteer Wi-Fi Conf Scan Networks.

b. Kies het vereiste netwerk uit de lijst met netwerken.

c. Indien nodig moet u de beveiligingscode invoeren (max.

20 karakters), en lang op de Enter-knop drukken.

Het systeem begint met de verbindingsprocedure. Het kan tot 30 seconden duren voordat er verbinding is gemaakt, waarna de melding Connected 5 seconden lang op het LCD wordt weergegeven.

7 Druk op Esc om de instellingenmodus te verlaten.

Het bedrijf adviseert om niet de draaistroommeter te vervangen voor een slimme meter.

Omdat de geproduceerde stroom niet wordt teruggedraaid op de meter ,of in de toekomst.

De slimme meter mag in geen geval een terugloop blokkering hebben,in geval ik deze wil vervangen.

Ook had ik een bedrijf opdracht gegeven voor het regelen van het btw teruggaaf gedeelte,op advies

installatie bedrijf.

helaas laten ze me e-mails links liggen.

Bijgevoegd::::;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

25-08-2016 Het is geen vraag ,maar ik zou wel antwoorden willen hebben,en over de ongelooflijke slechte service die deze bedrijven leveren.

Heb je een vraag of een opdracht ,vraag wordt niet beantwoord,en een opdracht krijg je zelfs geen bewijs van ontvangst terug.

Ik wou van Liander een digitale meter met geen terugloop blokkering,geen antwoord.

En met een oude draaistroommeter die dat wat ik wil,en geen gezeur met salderen,ik heb wat ik gebruik

en wat de zonnecollectoren leveren in balans.

Heb je geen zinnige reactie ,laat het dan.

Bijgevoegd::::;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

05-09-2016

Bedankt voor de vele reacties.

Met Solaredge zie ik precies wat ik voor stroom opwek.

Voorbeeld tot vandaag 198,18 kWh opgewekt,begin datum 12-08-2016

85,16 kg CO2 uitstoot bespaard.

Ook het installatie bedrijf raadde me aan om niet de draaistroommeter te vervangen,en ook

het grote aantal negatieve verhalen speelde een rol,en de onzekere situatie rond 2020.
Reputatie 7
Badge +4
wat is precies je vraag??
Wat betreft de meter: je zou inderdaad kunnen overwegen om de mechanische ferrarismeter (als je die hebt) te laten zitten. Maar met een slimme meter - of als je die wilt weigeren een digitale 'domme' meter - wordt er natuurlijk ook gesaldeerd.
Reputatie 5
Badge +6

Ook een VvE kan zonnepanelen installeren. Dat werkt wel iets anders dan waneer een particuliere huiseigenaar zonnepanelen installeert, kijk hier hoe je de zonnestroom kunt verdelen.

Ook via het Zonnecollectief kunnen VvEs aan zonnepanelen komen. Vraag indien gewenst om nader advies.

Geplaatst door Erik op Apr 24, 2016.
Ha Erik. Ik kwam op die (ondertussen wat oudere post) in dit draadje door een link in een CB-mailing van sept 2016. Voor zover ik me kan herinneren gaf jij eerder aan dat VvEs niet mee kunnen doen met het Zonnecollectief (wat ik nog altijd jammer vind ;-))... Als dat klopt, is het mi handig die posting van 24 april even aan te passen, want door links zoals in de recente CB-mailing blijven mensen dan geconfronteerd met niet kloppende info?
Dag Eric,

Met de oude meter kun je natuurlijk ook salderen maar niemand kan dan vertellen hoeveel je precies zelf opwekt en teruglevert en wanneer. Bij de slimme meter is dat uiteraard exact na te gaan.

Als de salderingsregel wordt afgeschaft of versoberd, weten ze dus precies hoeveel je teruglevert en kunnen ze daarvoor heel makkelijk een (veel) lager tarief voor doen gelden dan voor datgene wat ze leveren.
Reputatie 7
Badge +4

Met de oude meter kun je natuurlijk ook salderen maar niemand kan dan vertellen hoeveel je precies zelf opwekt en teruglevert en wanneer. Bij de slimme meter is dat uiteraard exact na te gaan.

Als de salderingsregel wordt afgeschaft of versoberd, weten ze dus precies hoeveel je teruglevert en kunnen ze daarvoor heel makkelijk een (veel) lager tarief voor doen gelden dan voor datgene wat ze leveren.

Geplaatst door J. Quadvlieg op Sep 4, 2016.
even kijken of we het allemaal snappen: een slimme meter meet wat gevraagd wordt van het net en wat teruggeleverd wordt aan het net. Een slimme meter kan natuurlijk niet zien wat er opgewekt wordt door je zonnepanelen, daar gaat eerst je eigen verbruik van af en als er dan wat overblijft gaat dat terug naar de energieleverancier.

En nogmaals: over het afschaffen van salderen zou ik me geen zorgen maken, energie is en blijft een schaars goed wat iedereen willen hebben en als er meer (milieubewust) aanbod is dan vraag zal dat altijd geld waard blijven, of er gesaldeerd wordt of niet. Je ziet nu al 'virtuele marktplaatsen' ontstaan waar energie verhandeld wordt.

Of je koopt zo'n mooie Tesla zonder chassis, motor en wielen en slaat daar je energie in op als de zon schijnt en gebruikt dat weer als het donker is.
Inderdaad even kijken of we het allemaal goed begrijpen.

Je zegt een slimme meter meet wat gevraagd wordt en wat TERUGGELEVERD wordt.

Bij de oude meter kun je dit dus NIET zien. Je ziet alleen het saldo.

Als t.z.t. men dus besluit: Je betaalt zeg maar 20 cent per kwu voor het geleverde en je krijgt 10 cent voor het teruggeleverde dan is e.e.a. heel goed te bewijzen met de slimme meter maar NOOIT met de oude meter. Is dit nu iets duidelijker geformuleerd
Reputatie 7
Badge +4

Inderdaad even kijken of we het allemaal goed begrijpen.

Je zegt een slimme meter meet wat gevraagd wordt en wat TERUGGELEVERD wordt.

Bij de oude meter kun je dit dus NIET zien. Je ziet alleen het saldo.

Als t.z.t. men dus besluit: Je betaalt zeg maar 20 cent per kwu voor het geleverde en je krijgt 10 cent voor het teruggeleverde dan is e.e.a. heel goed te bewijzen met de slimme meter maar NOOIT met de oude meter. Is dit nu iets duidelijker geformuleerd

Duidelijk, alleen wat is je boodschap? Als saldering afgeschaft wordt, zullen alle energieleveranciers eisen dat je een slimme meter neemt als je zelf gaat opwekken, tenminste dat is wat ik zou doen als ik in die wereld zat.
Heel slimme conclusie.

Zelfs als jij, IN DIE WERELD (van de leveranciers dus) ZAT zou je een slimme meter eisen.

In de andere wereld ( de wereld v.d. gebruiker, de consument) moet je dus, indien mogelijk, niet aan een slimme meter beginnen.

DAT is dus mijn boodschap.

Dank voor de snelle reactie,

Jan
Reputatie 7
Badge +4

Heel slimme conclusie.

Zelfs als jij, IN DIE WERELD (van de leveranciers dus) ZAT zou je een slimme meter eisen.

In de andere wereld ( de wereld v.d. gebruiker, de consument) moet je dus, indien mogelijk, niet aan een slimme meter beginnen.

Jan

ok, die discussie hebben we hier al vele malen gehad, vandaar mijn verwarring. Ik dacht dat er nieuws kwam.

groetenemiel
Badge

Jan

het vasthouden aan de ferrarismeter , om zo in de toekomst mogelijk voordeliger uit te zijn, is zinloos. Alvorens de salderingsregels worden aangepast zal er een gelijk speelveld worden gecreëerd voor alle bezitters an zonnepanelen. Maw iedereen een digitale ( slim danwel dom) meter. Het is niet voor niets, dat Agentschap Telecom op de site heeft staan , dat het niet is toegestaan om terug te leveren aan het elektriciteitsnet in combinatie met een ferrarismeter !!
Dank, Raoul! Goed dat je het opmerkt. In principe passen we nooit discussie-posts achteraf aan, dan kan het net lijken alsof we stukjes discussie willen verzwijgen.

Wel hier nogmaals bevestigd: helaas kunnen VVEs niet meedoen aan het Zonnecollectief. Wel kan natuurlijk ook een VVE zonnepanelen plaatsen, daarbij kan dit stappenplan behulpzaam zijn.

Ook een VvE kan zonnepanelen installeren. Dat werkt wel iets anders dan waneer een particuliere huiseigenaar zonnepanelen installeert, kijk hier hoe je de zonnestroom kunt verdelen.

Ook via het Zonnecollectief kunnen VvEs aan zonnepanelen komen. Vraag indien gewenst om nader advies.

Geplaatst door Erik op Apr 24, 2016.
Ha Erik. Ik kwam op die (ondertussen wat oudere post) in dit draadje door een link in een CB-mailing van sept 2016. Voor zover ik me kan herinneren gaf jij eerder aan dat VvEs niet mee kunnen doen met het Zonnecollectief (wat ik nog altijd jammer vind ;-))... Als dat klopt, is het mi handig die posting van 24 april even aan te passen, want door links zoals in de recente CB-mailing blijven mensen dan geconfronteerd met niet kloppende info?

Geplaatst door R. Teeuwen op Sep 4, 2016.
Goeiemorgen,

We hebben de volgende installatie (sinds oktober 2015):- 24 panelen SolarWorld 250Wp, mono black,- 1 omvormer/acculader Victron Multi-Plus 48/5000/70 - 100, - 2x charge controller (laad regelaar voor accu's) Victron Blue Power MPPT 150/70- batterij monitor Victron BMV 700- Color Control monitor Victron- 8x accu Rolls 4000 serie, S480 6V Is een 80A zekering voor onze batterijen voldoende? Of is een 100A zekering beter? Of juist niet?Dit vragen we in verband met het volgende:Toen we ruim een maand terug tegelijkertijd 2 ovens aan hadden en 2 electrische waterkokers, toen kregen we een 'overload', en sloeg de zonnepanelen-installatie uit. Die herstelde zichzelf daarna, binnen 1 minuut en we hadden weer stroom van de installatie.Toch ging een paar weken terug de installatie helemaal uit, toen we (45 minuten daarvóór) ook heel kort een korte 'overload' melding kregen, en toen bleek de 80A batterijen-zekering stuk.Een bevriend electricien zei toen tegen ons: die 80A zekering is ook wat krap, je kunt beter een 100A zekering nemen.Met andere woorden: kan de 'overload' veroorzaakt zijn door te iets te krappe 80A batterijen-zekering?Wij vragen ons af: is het safe om die 80A zekering te vervangen door een 100A zekering?En mogen we dat zo veranderen? Of gaat dat dan ten koste van de installateur-garantie? En de fabrieks-garantie?De installateur en techneut die (in Frankrijk) de boel heeft ingeregeld met zijn laptop zijn heel slecht in communiceren, dus daar hebben we momenteel niet veel aan, helaas.Dankjewel voor het meedenken hoor!Fijne dag verder, Frea en Phia
Reputatie 5
Badge +7
Goeiemorgen,

We hebben de volgende installatie (sinds oktober 2015):- 24 panelen SolarWorld 250Wp, mono black,- 1 omvormer/acculader Victron Multi-Plus 48/5000/70 - 100, - 2x charge controller (laad regelaar voor accu's) Victron Blue Power MPPT 150/70- batterij monitor Victron BMV 700- Color Control monitor Victron- 8x accu Rolls 4000 serie, S480 6V Is een 80A zekering voor onze batterijen voldoende? Of is een 100A zekering beter? Of juist niet?Dit vragen we in verband met het volgende:Toen we ruim een maand terug tegelijkertijd 2 ovens aan hadden en 2 electrische waterkokers, toen kregen we een 'overload', en sloeg de zonnepanelen-installatie uit. Die herstelde zichzelf daarna, binnen 1 minuut en we hadden weer stroom van de installatie.Toch ging een paar weken terug de installatie helemaal uit, toen we (45 minuten daarvóór) ook heel kort een korte 'overload' melding kregen, en toen bleek de 80A batterijen-zekering stuk.Een bevriend electricien zei toen tegen ons: die 80A zekering is ook wat krap, je kunt beter een 100A zekering nemen.Met andere woorden: kan de 'overload' veroorzaakt zijn door te iets te krappe 80A batterijen-zekering?Wij vragen ons af: is het safe om die 80A zekering te vervangen door een 100A zekering?En mogen we dat zo veranderen? Of gaat dat dan ten koste van de installateur-garantie? En de fabrieks-garantie?De installateur en techneut die (in Frankrijk) de boel heeft ingeregeld met zijn laptop zijn heel slecht in communiceren, dus daar hebben we momenteel niet veel aan, helaas.Dankjewel voor het meedenken hoor!Fijne dag verder, Frea en Phia

Geplaatst door F. Plantinga op Sep 8, 2016.
Dank je wel voor je reactie. Onze zonne-energie expert raadt je aan dit toch met een elektricien te bespreken, hij kan hierover het beste advies geven.
Beginnend Zonne-energiegebruiker, staand voor keuzes :vraag 1 : bestaat er een vuistregel voor het Wattpiek rendement van een paneel versus de kostprijs van dat paneel; of is hiervan ergens een overzicht te vinden ?vraag 2 : geldt in het algemeen : hoe hoger het rendement, hoe sneller de "slijtage" van het paneel ? of is dat onzin ?

Reageer