Consumentenbond.nl

Zonne-energie: stel je vragen!

Toon eerste bericht

401 reacties

Beste Dick, even ervan uitgaand dat je met 'rendement' bedoelt: het piekvermogen per vierkante meter:

1. Nee, voor zover bekend is hier geen relatie tussen. Het gaat er vooral om dat het zonnepaneel van een deugdelijk fabrikaat is - zie hiervoor ons onderzoek naar fabrikanten van zonnepanelen. Het paneel moet 25 jaar goed blijven werken
  2. Nee, dat lijkt me echt onzin. In bovengenoemd onderzoek kijken we welke fabrikanten tijdens de productie zorgen dat de kwaliteit ook na jaren niet achteruit gaat. Van slijtage is bij zonnepanelen niet zozeer sprake, wel kunnen er bij de koop al haarscheurtjes aanwezig zijn die pas jaren later tot problemen leiden. De fabrikanten die wij adviseren nemen bij de productie maatregelen om dit te voorkomen.

Beginnend Zonne-energiegebruiker, staand voor keuzes :vraag 1 : bestaat er een vuistregel voor het Wattpiek rendement van een paneel versus de kostprijs van dat paneel; of is hiervan ergens een overzicht te vinden ?vraag 2 : geldt in het algemeen : hoe hoger het rendement, hoe sneller de "slijtage" van het paneel ? of is dat onzin ?

Geplaatst door Dick.Talma op Sep 14, 2016.
Reputatie 7
Badge +4

Beginnend Zonne-energiegebruiker, staand voor keuzes :vraag 1 : bestaat er een vuistregel voor het Wattpiek rendement van een paneel versus de kostprijs van dat paneel; of is hiervan ergens een overzicht te vinden ?vraag 2 : geldt in het algemeen : hoe hoger het rendement, hoe sneller de "slijtage" van het paneel ? of is dat onzin ?

Geplaatst door Dick.Talma op Sep 14, 2016.

Wattpiek en kostprijs zijn natuurlijk een beetje aan elkaar verbonden, hoe hoger de Wattpiek, hoe hoger de kostprijs. maar er is niet zoveel verschil dat er een vuistregel gemaakt kan worden. Volgens mij is 90% van de panelen in de 260-270 Wp en daar alleen is al veel prijsverschil in, laat staan als je naar de hogere Wp's gaat.

je tweede vraag klopt niet, volgens mij. Ik heb 327Wp panelen en daar heb ik 20 jaar garantie op incl vermogengarantie.

ga vooral kijken op de sites die ' onafhankelijke' info geven, niet helemaal onafhankelijk (gok ik) maar als je daar een beetje doorheen kijkt heb je voldoende om een goede keus te maken. bv: https://www.zonnepanelen.net
Reputatie 5
Badge +5
@ E.B.F. Stroeve:

327 Wp, dat is indrukwekkend. Maar ik neem aan dat het daarbij om grotere panelen (dan de standaardmaat van +/- ruim 160 bij 100 cm) gaat? Met dus 72 ipv 60 zonnecellen? Ik vraag het even, zodat de andere forumgebruikers niet te zeer teleurgesteld raken over het vermogen van hun eigen zonnepanelen 🙂
Reputatie 7
Badge +4

@ E.B.F. Stroeve:

327 Wp, dat is indrukwekkend. Maar ik neem aan dat het daarbij om grotere panelen (dan de standaardmaat van +/- ruim 160 bij 100 cm) gaat? Met dus 72 ipv 60 zonnecellen? Ik vraag het even, zodat de andere forumgebruikers niet te zeer teleurgesteld raken over het vermogen van hun eigen zonnepanelen :-)

Geplaatst door Peter van der Wilt op Sep 15, 2016.
nee hoor, ik heb de Sunpower panelen en die zijn nagenoeg even groot als de reguliere panelen, scheelt her en der een paar cm en dus veel meer Wp per meter^2.

Niet heel teleurgesteld raken, ze zijn ook duurder dan de gewone 255 Wp panelen 😉 Voor mijn onhandig dak was dit de betere en hoogst rendement keus. En ik zit al drie maanden achtereen ruim 10% boven de maandprognose.
zou het niet handig zijn om onder de zonnepanelen warmtecollectoren te plaatsen? behalve opwekken van electriciteit is dit bovendien de ideale oplossing voor warmwater voorziening. twee vliegen in een klap (en op hetzelfde oppervak)
Onder de zonnepanelen zou niet zo handig zijn, want dan blijft er niet veel warmte meer over. Er zijn overigens wel gecombineerde systemen die elektriciteit én warmte leveren, maar als je het allebei wilt is het handigste toch om ze naast elkaar te plaatsen. Een zonnecollector neemt niet zo'n groot oppervlakte in, de rest van het dakoppervlak gebruik je dan voor zonnepanelen.

zou het niet handig zijn om onder de zonnepanelen warmtecollectoren te plaatsen? behalve opwekken van electriciteit is dit bovendien de ideale oplossing voor warmwater voorziening. twee vliegen in een klap (en op hetzelfde oppervak)

Geplaatst door rfsdewijn op Sep 22, 2016.
Duidelijk.! bedankt Erik
de gemeemte weigert om bomen te verwijderen die het dakvlak verduisteren.

, hoe pak ik dit aan?
Ik heb een huis met een lessenaarsdak (sedum) gericht op het noorden. Ik heb een schuur aan de westkant van het huis maar die vangt veel schaduw of van ons eigen huis of het huis ernaast van de buren. Aan de zuidkant van het huis hebben we een uitbouw van de woonkamer met een breedte van circa 5 meter. Daarnaast ook nog ruimte op de buitenmuur op de zuidkant. Geeft dit mogelijkheden voor installatie?

de gemeemte weigert om bomen te verwijderen die het dakvlak verduisteren.

, hoe pak ik dit aan?

Geplaatst door N. van Vliet-de Regt op Sep 22, 2016.

De gemeente is dat niet verplicht, je kunt het niet eisen. Vooral vriendelijk het gesprek aangaan!

Ik heb een huis met een lessenaarsdak (sedum) gericht op het noorden. Ik heb een schuur aan de westkant van het huis maar die vangt veel schaduw of van ons eigen huis of het huis ernaast van de buren. Aan de zuidkant van het huis hebben we een uitbouw van de woonkamer met een breedte van circa 5 meter. Daarnaast ook nog ruimte op de buitenmuur op de zuidkant. Geeft dit mogelijkheden voor installatie?

Geplaatst door M.J.J. Hagenaars op Sep 22, 2016.
Zo door de oogharen gezien zijn er mogelijkheden op die uitbouw op de zuidkant. Maar het is eigenlijk niet goed mogelijk om op basis van deze gegevens een ja of een nee te geven. Dan kun je beter de Dakcheck doen: dan krijg je een advies specifiek gebaseerd op jouw situatie.

Geplaatst door M.J.J. Hagenaars op Sep 22, 2016.
Zo door de oogharen gezien zijn er mogelijkheden op die uitbouw op de zuidkant. Maar het is eigenlijk niet goed mogelijk om op basis van deze gegevens een ja of een nee te geven. Dan kun je beter de Dakcheck doen: dan krijg je een advies specifiek gebaseerd op jouw situatie.

Geplaatst door Erik op Sep 22, 2016.

Is het sowieso mogelijk om panelen op een muur te plaatsen? Schuin dak op de noordkant levert naar ik begrijp niet voldoende op. Uitbouw heeft ruimte van 5 X 2 en dat is volgens de dakcheck te klein.
Het is niet per definitie onmogelijk om panelen op een muur te plaatsen, als er dan maar een goede constructie is die zorgt dat de panelen de juiste hellingshoek hebben.

Mogelijk geeft de Dakcheck aan dat de ruimte op die uitbouw te klein is omdat er minder dan 4 panelen op passen. Dat is het minimum voor het Zonnecollectief.
Reputatie 5
Badge +5
Nog een toevoeging: zoals Erik al zegt is het handiger (goedkoper vooral) om zonnepanelen en zonnecollectoren naast elkaar op het dak te leggen, maar als je niet zoveel ruimte hebt kunnen zogenaamde PVT-panelen (ook hybride panelen genoemd) die zowel stroom als warmte opwekken toch een uitkomst zijn. Het onttrekken van warmte aan een PV-zonnepaneel is bovendien gunstig voor het rendement van dat paneel. En één soort panelen op je dak ziet er rustiger uit dan twee verschillende typen.

Kort door de bocht: heb je meer ruimte dan geld: niet doen. Heb je meer geld dan ruimte: zeker overwegen :-)

Onder de zonnepanelen zou niet zo handig zijn, want dan blijft er niet veel warmte meer over. Er zijn overigens wel gecombineerde systemen die elektriciteit én warmte leveren, maar als je het allebei wilt is het handigste toch om ze naast elkaar te plaatsen. Een zonnecollector neemt niet zo'n groot oppervlakte in, de rest van het dakoppervlak gebruik je dan voor zonnepanelen.

Geplaatst door rfsdewijn op Sep 22, 2016.
Geplaatst door Erik op Sep 22, 2016.
momenteel heb ik 7 panelen op het zuiden liggen. wat kost het om er 10 bij te leggen achter in de tuin op een bijna plat dak waarbij de kabel minimaal 10 meter moet zijn en er een andere unit bij geplaatst met worden.jullie aanbod is negatief en ik vraag me af HOEZObij een afmeting van 6 X 2.7 meter kan men 6 panelen plaatsen met een afmeting van 1.60 X 0.99. hoe berekenen jullie dan dat er geen 4 panelen geplaatst kunnen worden ? ? ?
Ik kan allerlei prijzen gaan noemen, maar het beste kun je toch de Dakcheck doen, dan krijg je een precieze prijsopgave. Inclusief de extra omvormer, en die kabel kost zoveel niet.
is bij u bekend of in de miljoenennota van afgelopen dinsdag gerept wordt over aanpassing van de salderingsregeling in 2017?Vele potentiële klanten en de sector zijn hierin zeer geïnteresserd!
is mij niks van bekend en bovendien zal er dan nog gestemd moeten worden
Begrijp ik dat er gestemd moet worden. Maar kunt u er achter komen of er iets is gezegd over de saldering, dit heeft immers begrotingsconsequenties.
we hebben een nieuw huis (uit 1965) met een niet al te schuin bitumendak op het Zuid-Westen. Nu doe ik de dakcheck en zie dat zonnepanelen daar niet mogelijk op zijn.

Is dat werkelijk zo?

waarom is dat?

Wat kan ik doen om het wel mogelijk te maken?

is bij u bekend of in de miljoenennota van afgelopen dinsdag gerept wordt over aanpassing van de salderingsregeling in 2017?Vele potentiële klanten en de sector zijn hierin zeer geïnteresserd!

Geplaatst door H. Bougie op Sep 22, 2016.

De evaluatie van de salderingsregeling vindt plaats in 2017, en deze blijft tot 2020 ongewijzigd. De Miljoenennota zal hier dus nog niets over zeggen.

we hebben een nieuw huis (uit 1965) met een niet al te schuin bitumendak op het Zuid-Westen. Nu doe ik de dakcheck en zie dat zonnepanelen daar niet mogelijk op zijn.

Is dat werkelijk zo?

waarom is dat?

Wat kan ik doen om het wel mogelijk te maken?

Geplaatst door H. Sportel op Sep 22, 2016.

Dat kan ik zo zonder de gegevens niet zeggen. Er moet worden aangegeven waarom zonnepanelen bij u volgens de Dakcheck niet mogelijk zouden zijn, Staat er niets bij? Als dat zo is, vraag dan om nadere toelichting!
wijn willen een carport aan ons huis laten zetten. Vanwege lichtinval dachten wij om er eenglazen dak op te zetten. Toen dachten we zonnepanelen en later doorzichtige zonnepanelen.maar wat is nou het verstandigste? en hoe zit dat met verzekeringen? Je hoort nu ook steeds vaker dat er louche handelaren zijn en dat de zonnepanelen toch niet leveren wat ze beloven, kortom wie kan ons voorlichten? En wat mag zoiets kosten?Gea
Het is goed om naar het totaalplaatje te kijken. Is die carport de enige plek waar je zonnepanelen kunt plaatsen? Of heb je ook nog een mooi stuk dak op het zuiden (of ZO of ZW), of een plat dak? Zonder schaduwval? Er is van alles verkrijgbaar, vast ook doorzichtige zonnecellen (kijk bijvoorbeeld maar eens naar de perronverkappingen van station Utrecht of Rotterdam Centraal). Maar met een 'gewone beurs' is het - als je bovengenoemde ruimte hebt - toch het verstandigst om 'gewone' zonnepanelen te kopen.

Veel opstalverzekeringen dekken ook schade aan zonnepanelen, check je polis.

Wat betreft de betrouwbaarheid van leveranciers, kijk ook eens bij onze informatie over zonnepanelen en garantie daarop.

Succes!
Sinds 21 jaar hebben wij een zonneboiler, inmiddels is de boiler al een keer vervangen. het paneel op het dak heeft een kunststof afdek, wat inmiddels wat 'melkerig' is geworden, wat volgens mij ook mider opbrengst geeft.

In de afgelopen jaren zijn er efficientere panelen op de markt gekomen en mijn vraag is dan ook, kan ik het paneel makkelijk laten vervangen en ook met welk soort paneel??

Reageer