Consumentenbond.nl

Zonne-energie: stel je vragen!

Toon eerste bericht

401 reacties

Na 21 jaar begint de aanwezige zonneboiler wel de pensioengerechtigde leeftijd te bereiken. Maar al die jaren heeft ie je vast het een en ander aan aardgas bespaard!

We hebben een aantal zonneboilers getest, en geven hier meer informatie. Het zijn prima zonneboilers en het is het overwegen waard om de oude te vervangen. Je kunt daar ook een aantrekkelijk ISDE-subsidie voor krijgen. Wel betreft onze test de zogeheten vlakke-plaat-sonnecollectoren. Er zijn ook modernere typen met zogeheten heat-pipes, die hebben we helaas nog niet getest.
n.a.v mijn vraag over zonneboilers, de boiler is al vervangen, maar het gaat mij meer om het paneel! wanneer is die aan vervanging toe?
Het is op deze plaats erg moeilijk om iets te zeggen over specifieke situaties, zonder die gezien te hebben. Dat een zonneboiler de pensioengerechtigde leeftijd bereikt na een jaar of 25 is een algemeen gemiddelde - de boiler is vervangen en kan dus nog wel even mee, maar de collector zelf lijkt inderdaad wel aan vervanging toe gezien de leeftijd en wat je beschrijft.

Om dat te bepalen is het ook goed om te kijken hoe de zonneboiler nu nog presteert. Je zou jaarlijks ruwweg de helft van je gasverbruik voor warm water moeten besparen (maar natuurlijk afhankelijk van je situatie), wordt dat nog gehaald? Als de prestaties teruglopen is dat des te meer een reden om de collector te vervangen.

Het lijkt me verstandig om bij de fabrikant van de boiler die je nu hebt informatie in te winnen over welke collectoren ermee gecombineerd kunnen worden. Wellicht heeft die advies voor een vervangende collector. De collectoren van de zonneboilers die wij getest hebben scoren allemaal een voldoende op prestatie, wellicht kan het een daarvan worden. Mocht de boiler die je nu hebt van een van de door ons geteste merken zijn, dan verdient het aanbeveling die te kiezen. Je kunt niet zomaar een willekeurige collector op een willekeurige boiler aansluiten, er is namelijk een controller die de zonneboiler bestuurt en die moet met alle onderdelen kunnen samenwerken. Succes!
In het informatie-filmpje heb ik gezien dat de omvormer op een aparte groep in de groepenkast wordt aangesloten. Is dit echt noodzakelijk? Ik heb n,l de mogelijkheid om zonnepanelen op een plat garage dak te plaatsen; echter tussen de groepenkast en de garage zit een kabel van ca. 60 meter. Het bijleggen van een 2e kabel is geen optie.Groet, Roelof
Badge
Is dit echt noodzakelijk? Ik heb n,l de mogelijkheid om zonnepanelen op een plat garage dak te plaatsen; echter tussen de groepenkast en de garage zit een kabel van ca. 60 meter. Het bijleggen van een 2e kabel is geen optie.

Groet, Roelof

Geplaatst door R. Pieters op Sep 27, 2016.
Vanaf 600 Wp is het verplicht om de panelen op een aparte groep te installeren.
Reputatie 7
Badge +4

Vanaf 600 Wp is het verplicht om de panelen op een aparte groep te installeren.

Geplaatst door bweidevogel op Sep 27, 2016.

het trucje wat daarbij gedaan wordt is de kabel tussen meterkast en plat dak als verlenging gebruiken van de meterkast. De groep wordt als het ware verlengd naar je schuur (?) en daar voorzien van een zekering waarbij je ook gewoon je apparaten aldaar op die groep kunt aansluiten.
Vanaf 600 Wp moeten zonnepanelen inderdaad op een aparte groep (dat mag ook een niet-gebruikte groep zijn, bijvoorbeeld die voor een wasdroger als je die niet hebt). Het is echt af te raden om zonnepanelen op het garagedak aan te sluiten op een groep waarop bijvoorbeeld ook nog een vrieskist in die garage is aangesloten.

De truc van E. Stroeve zou kunnen werken, maar dan zou ik wel aan de garagekant twee zekeringen aanbrengen: een voor de zonnepanelen en een voor de stroomverbruikers in de garage.
Reputatie 7
Badge +4

De truc van E. Stroeve zou kunnen werken, maar dan zou ik wel aan de garagekant twee zekeringen aanbrengen: een voor de zonnepanelen en een voor de stroomverbruikers in de garage.

Geplaatst door Erik op Sep 27, 2016.
klopt, zo is het bij mij op zolder ook afgeonteerd.
Ik zit in een huurhuis. De woningcooperatie heeft toestemming gegeven voor het plaatsen. Kan ik dan van jullie aanbod gebruik maken?

Waarschijnlijk gaat het dan om meerdere (rijtjes)huizen
Reputatie 5
Badge +5
Het antwoord is ja, zoals toegelicht bij onze veelgestelde vragen. Let wel op de daar genoemde aandachtspunten.

Ik zit in een huurhuis. De woningcooperatie heeft toestemming gegeven voor het plaatsen. Kan ik dan van jullie aanbod gebruik maken?

Waarschijnlijk gaat het dan om meerdere (rijtjes)huizen

Geplaatst door BJH op Okt 5, 2016.
Hoi, sinds 3 dagen heb ik zonnepanelen met een SolarEdge SE3000 omvormer. Tot nu toe geeft de omvormer aan dat de panelen 29kwh hebben opgewekt. Echter de slimme meter geeft aan dat er 22 kWh is teruggeleverd. Is dit normaal? Zou het graag willen weten
Reputatie 7
Badge +4

Hoi, sinds 3 dagen heb ik zonnepanelen met een SolarEdge SE3000 omvormer. Tot nu toe geeft de omvormer aan dat de panelen 29kwh hebben opgewekt. Echter de slimme meter geeft aan dat er 22 kWh is teruggeleverd. Is dit normaal? Zou het graag willen weten

Geplaatst door Charlies op Okt 8, 2016.
dat klopt (waarschijnlijk), want je opgewekte vermogen wordt eerst gebruikt voor eigen behoefte, wat er dan overblijft gaat terug naar het net.
Bedankt voor de informatie, dat wist ik niet.
Ik heb een "slimme elctr. en gasmeter" moeten laten installeren i.v.m. met de aanschaf van zonnepanelen. De oude meter was niet geschikt voor het meten van de eventuele teruglevering van niet verbruikte elektriciteit. Deze installatie was gratis. Nu heb ik bericht gekregen van Nuon dat de nieuwe slimme meter een grotere capaciteit heeft ( 3 x 35Amp) dan de oude (3 x 25Amp). De consequentie is klaarblijkelijk dat mijn vaste (periodieke) netbeheerkosten met 50euro pmnd worden verhoogd. Nuon heeft dan ook maar al vast mijn maandelijks termijnbedrag met 50 euro verhoogd. Bizar. Ik zou dus nu 600 euro per jaar meer netbeheerkosten moeten betalen, terwijl de geprojecteerde energie besparing (met zonnepanelen) ongeveer 350 euro per jaar bedraagt. Ik betaal dus 250 euro pj. meer als gevolg van het plaatsen van een slimme meter terwijl ik geen kWH meer stroom verbruik dan de afgelopen jaren. Dit kan niet de bedoeling zijn. Op de site van de Consumentenbond staat specifiek dat "een slimme meter zelf niet mag leiden tot hogere kosten" . Graag een reactie van een "energie expert". Bij voorbaat dank.

WSK
Beste WSK, lekker is dat zeg! daar gaat je voordeel. Misschien heeft het te maken met het aantal zonnepanelen die je hebt aangebracht. Als dat niet zo is zou ik toch de netbeheerder bellen om te vragen of de oude zekering teruggebracht kan worden. 3x 25 amp lijkt mij voldoende voor een normale huishouding.
Badge
Wij hebben een dubbele meter, dus dag- en nacht-/weekendtarief. Als we zonnepanelen zouden plaatsen, hoe kun je dan zowel de dag- als de nachtteller terug laten tellen? Dat is vooral van belang omdat t.z.t. het salderen niets meer oplevert (o.i.d.). En wij verbruiken zo weinig alles bij elkaar, dat het wel fijn is als zowel het hoog- als laagtarief terugtelt op de meter.
Reputatie 7
Badge +4

Wij hebben een dubbele meter, dus dag- en nacht-/weekendtarief. Als we zonnepanelen zouden plaatsen, hoe kun je dan zowel de dag- als de nachtteller terug laten tellen? Dat is vooral van belang omdat t.z.t. het salderen niets meer oplevert (o.i.d.). En wij verbruiken zo weinig alles bij elkaar, dat het wel fijn is als zowel het hoog- als laagtarief terugtelt op de meter.

Geplaatst door C.W.V. op Okt 9, 2016.
bij een slimme meter telt zowel hoog als laag tarief terug. Ik snap alleen niet waarom je dat koppelt aan het mogelijk veranderen van de salderingsregeling. Hou er wel rekening mee dat het zelfs op dit moment financieel gezien al niet slim is om meer te genereren dan je zelf gebruikt (totaal per jaar).
Badge
Als niet zowel het hoog- als het laagtarief terugtelt, dan kunnen we minder zonnepanelen plaatsen omdat we anders teveel stroom terugleveren waar we toch niets voor terugkrijgen op den duur omdat de salderingsregeling gaat veranderen. Vandaar mijn vraag/opmerking. Kan iemand wel uitleggen hoe het terugtellen dan werkt met een dubbele meter? Gaat dat evenredig verdeeld over hoog- en laagtarief of werkt het anders?

bij een slimme meter telt zowel hoog als laag tarief terug. Ik snap alleen niet waarom je dat koppelt aan het mogelijk veranderen van de salderingsregeling. Hou er wel rekening mee dat het zelfs op dit moment financieel gezien al niet slim is om meer te genereren dan je zelf gebruikt (totaal per jaar).

Geplaatst door E.B.F. Stroeve op Okt 9, 2016.
Badge

Ik heb een "slimme elctr. en gasmeter" moeten laten installeren i.v.m. met de aanschaf van zonnepanelen. De oude meter was niet geschikt voor het meten van de eventuele teruglevering van niet verbruikte elektriciteit. Deze installatie was gratis. Nu heb ik bericht gekregen van Nuon dat de nieuwe slimme meter een grotere capaciteit heeft ( 3 x 35Amp) dan de oude (3 x 25Amp). De consequentie is klaarblijkelijk dat mijn vaste (periodieke) netbeheerkosten met 50euro pmnd worden verhoogd. Nuon heeft dan ook maar al vast mijn maandelijks termijnbedrag met 50 euro verhoogd. Bizar. Ik zou dus nu 600 euro per jaar meer netbeheerkosten moeten betalen, terwijl de geprojecteerde energie besparing (met zonnepanelen) ongeveer 350 euro per jaar bedraagt. Ik betaal dus 250 euro pj. meer als gevolg van het plaatsen van een slimme meter terwijl ik geen kWH meer stroom verbruik dan de afgelopen jaren. Dit kan niet de bedoeling zijn. Op de site van de Consumentenbond staat specifiek dat "een slimme meter zelf niet mag leiden tot hogere kosten" . Graag een reactie van een "energie expert". Bij voorbaat dank.

WSK

Geplaatst door WSK op Okt 9, 2016.

beste WSK, een netbeheerder wijzigt niet zomaar de aansluitwaarde van de meter. Een klant moet dat zelf aanvragen. De klant is immers zelf verantwoordelijk voor zijn binneninstallatie. Het verwisselen van de meter voor een slimme meter gaat nooit standaard gepaard met een verzwaring van 3 x 25 A naar 3 x 35 A . Er moet dus een logische verklaring zijn.

Ik zou inderdaad eerst even contact zoeken met uw netbeheerder en vragen of er wijzigingen zijn doorgevoerd op de waarde hoofdbeveiliging en zo ja , waarom...
Badge

Daar hoef je niets voor te doen. Dat gebeurd automatisch, zodra de panelen zijn aangesloten en er meer wordt opgewekt, dan er wordt verbruikt. Op werkdagen zal het dagtelwerk terugdraaien en in het weekend draait het nachttelwerk terug.
Badge
Wij verbruiken op jaarbasis bijna net zoveel (beter gezegd weinig) 'laag'stroom als 'hoog'stroom (resp. ong. 1100 en 1200). Dat doordeweeks de gewone teller terugdraait en in het weekend de laagtariefteller zal op den duur met de nieuwe salderingsregeling dus onvoordelig zijn, omdat we dan in de weekenden (slechts 2 dagen per week, dus 2/7 deel) laagtariefstroom opwekken en doordeweeks dus 5/7 deel hoogtariefstroom. Of op jaarbasis moet in het weekend de zon meer schijnen dan doordeweeks, maar dat lijkt me stug 😉 Als de verhouding tussen het verbruik ook 2/7 en 5/7 zou zijn, dan zou het kloppen. Ik vind het vreemd dat je niet zelf kunt bepalen op welke meter hij terugdraait. Of dan zou een enkele meter misschien beter zijn...?

Daar hoef je niets voor te doen. Dat gebeurd automatisch, zodra de panelen zijn aangesloten en er meer wordt opgewekt, dan er wordt verbruikt. Op werkdagen zal het dagtelwerk terugdraaien en in het weekend draait het nachttelwerk terug.

Geplaatst door bweidevogel op Okt 9, 2016.[/quote]
Reputatie 7
Badge +4
ik snap je niet... wat is 'de nieuwe sladeringsregeling'? die ken ik niet.....
Reputatie 5
Badge +5
Mocht de salderingsregeling na 2020 wijzigen op een manier die nadelig is in jouw situatie, dan kun je altijd nog weer over op enkeltarief. Het is op dit moment met de meeste energiecontracten al niet lonend meer om te kiezen voor dubbeltarief, tenzij je, zoals C.W.V., ongeveer evenveel dalstroom als piekstroom gebruikt. Maar dan nog zal het voordeel minimaal zijn, aangezien je voor de piekstroom een hoger tarief betaalt dan het tarief dat je bij een enkele meter zou betalen.
Hoe lang blijft de opgeslagen energie in een batterij "houdbaar" of te wel hoe snel ontlaadt de batterij zichzelf
Wij hebben deze batterijsystemen nog niet getest, en verwachten dit ook niet op korte termijn te doen. Het is in alle opzichten veel gunstiger om gebruik te maken van de salderingsregeling.

Lees ook deze blog over dit onderwerp, en laat je reactie achter.

Reageer