Zonne-energie: stel je vragen!

Toon eerste bericht

458 reacties

ja dat begrijp ik. Maar er moet toch bekend zijn hoeveel stroom gebruikt kan worden van een batterij en tot hoelang de opgeslagen energie gebruikt kan worden?
Die specificaties zijn zeker te vinden, bijvoorbeeld bij Tesla. Maar stel dat een batterij bijvoorbeeld voldoende capaciteit heeft om de op een zomerdag opgeslagen zonne-energie de volgende dag te gebruiken, als het dan bewolkt is. Dan wil dat nog niet zeggen dat het ook geldt voor de winter- versus de zomermaanden. In de winter is er dermate weinig zon en gebruik je dermate veel stroom dat je - zelfs al zou de energie theoretisch maanden bewaard blijven in de batterij - er toch tegenop loopt dat je dan ook VEEL energie moet opslaan. Dus de capaciteit is dan toch belangrijker, en je zou een onrealistisch grote batterij nodig hebben om ook in de wintermaanden volledig onanfhankelijk te zijn van het net.
Ja, dat begrijp ik. Jij hebt het over de lange termijn en ik heb het over de korte termijn. Stel dat ik een dag wel energie laat opslaan en er die dag minder wordt afgenomen dan normaliter. Dan blijft er energie over; tot wanneer is dat surplus dan beschikbaar? Kortom: wat is de houdbaarheistermijn van deze energie?Ik kan dit nergens vinden en jullie hebben meer mogelijkheden dan mijn persoon.
Het spijt me dat ik je op dit punt momenteel niet verder kan helpen. Maar de specs van Tesla zouden een goede indicatie moeten zijn!
Badge
Als ik het eerder goed heb begrepen heb ik niet persé een slimme meter nodig als ik zonnepanelen laat installeren. Maar hoe is dan het rendement etc etc bij te houden? Is daar een apart display voor wat wordt geplaatst als de zonnepanelen worden geïnstalleerd?
Reputatie 7
Badge +4

Als ik het eerder goed heb begrepen heb ik niet persé een slimme meter nodig als ik zonnepanelen laat installeren. Maar hoe is dan het rendement etc etc bij te houden? Is daar een apart display voor wat wordt geplaatst als de zonnepanelen worden geïnstalleerd?

Geplaatst door C.W.V. op Okt 24, 2016.
dat eerste zal je energieleverancier bepalen. Het rendement van je panelen moet je nooit vanuit je slimme meter bepalen, dat moet uit de omvormer zelf komen. Vaak zit daar een website en/of app bij die dat allemaal netjes bij houdt.

een slimme meter houdt bij wat er teruggeleverd wordt en gevraagd wordt, niet wat er opgewekt wordt door de panelen.
Aanvulling hierop: dit geldt zowel voor een slimme meter als voor een 'domme' meter met teruglevertelwerk. De meter laat zien hoeveel je hebt teruggeleverd, maar als je wilt zien hoeveel je panelen daadwerkelijk geleverd hebben (dus ook inclusief wat je zelf verbruikt) dan kun je dat alleen op de omvormer aflezen. Moderne omvormers zijn inderdaad doorgaans voorzien van de mogelijkheid de productie af te lezen via internet / app op je smartphone.
Badge

Aanvulling hierop: dit geldt zowel voor een slimme meter als voor een 'domme' meter met teruglevertelwerk. De meter laat zien hoeveel je hebt teruggeleverd, maar als je wilt zien hoeveel je panelen daadwerkelijk geleverd hebben (dus ook inclusief wat je zelf verbruikt) dan kun je dat alleen op de omvormer aflezen. Moderne omvormers zijn inderdaad doorgaans voorzien van de mogelijkheid de productie af te lezen via internet / app op je smartphone.

Geplaatst door Erik op Okt 24, 2016.

Maar dat is wel een vraag: hoe weet ik dat de communicatie over internet veilig is? Veel van dit soort apparaten die aan internet zijn verbonden blijken slecht of niet beveiligd te zijn. Zie de DDoS-aanval van het afgelopen weekeinde. Wie is verantwoordelijk voor die beveiliging? En hoe weet ik dat mijn apparaat / verbinding tussen zonnepaneel en internet veilig is?
Dit is een groot probleem bij alles wat aan het 'internet of things' hangt. Fabrikanten nemen hierin weinig verantwoordelijkheid.

Bij een zonnepaneel-omvormer kun je je nog afvragen of dit wel tot het 'internet of things' behoort: het is eenrichtingsverkeer van de omvormer richting jou, de vraag is of hier wel iets gehackt kan worden. Maar garanties kan ik je niet geven.
beste Erik,

Wij hebben de volgende vraag, wij wonen in een in een appartementen komplex (23 appartementen) en we willen best zonnepanelen maar volgens onze VVE schijnt dit geen (financieel) voordeel te geven. Daarnaast schijnt het ook ingewikkeld te zijn om de energie die met panelen gewonnen wordt te verdelen over appartementen....klopt dit of heb jij nog een goed advies?

Mvg

Marianne
Als VVE met 3 portieken in een appartementengebouw met schuine daken op onder meer het zuidoosten die volop zon vangen, en per portiek 8 woningen, vragen wij ons af of het zinvol is zonnepanelen te laten plaatsen waar alle bewoners van kunnen profiteren. En zo ja, wat de gemiddelde aanschafkosten zijn? En wat het verwachte uiteindelijke rendement per woning is?

RV.
Voor een VVE geldt net zo goed als voor een particuliere woning: als je dak gunstig ligt heb je voordeel van zonnepanelen. Wel is de verdeling van de stroom over de appartementen een punt van aandacht, maar er is een oplossing voor. Verder kun je niet zomaar gebruik maken van de salderingsregeling, maar is er de postcoderoos-regeling.
1) Ik heb een plat dak op een aanbouw waar panelen geplaatst kunnen worden. In de acties worden alleen panelen met de maten 1:2 geleverd en dat komt slecht uit omdat deze panelen alleen liggend geplaatst kunnen worden. Waarom is een andere maat niet mogelijk?

2) Realiseren degenen die de panelen op platte daken met bitumeuze bedekking zich wel dat die bedekking meestal na 20 @ 25 jaar vervangen moet worden? Dan moeten de panelen eraf. Laat dus die bitumeuze bedekking eerst vernieuwen of wacht nog even. Het rendement kan aanzienlijk dalen als je daar geen rekening mee houdt! ! Er is geen enkele leverancier die je daar op wijst!
Heb al zonnepanelen op mijn dak!

1) Ik heb een plat dak op een aanbouw waar panelen geplaatst kunnen worden. In de acties worden alleen panelen met de maten 1:2 geleverd en dat komt slecht uit omdat deze panelen alleen liggend geplaatst kunnen worden. Waarom is een andere maat niet mogelijk?

Wat maakt dat je deze panelen niet kunt plaatsen op dit platte dak?

2) Realiseren degenen die de panelen op platte daken met bitumeuze bedekking zich wel dat die bedekking meestal na 20 @ 25 jaar vervangen moet worden? Dan moeten de panelen eraf. Laat dus die bitumeuze bedekking eerst vernieuwen of wacht nog even. Het rendement kan aanzienlijk dalen als je daar geen rekening mee houdt! ! Er is geen enkele leverancier die je daar op wijst!

Dit moet je je inderdaad realiseren. Maar het heeft niets te maken met het rendement van de panelen.
Wij hebben al lang (meer dan 10 jaar) zonnepanelen. Toen waren er nog geen geavanceerde monitorproducten. Wellicht zijn de panelen aan vervanging toe. Hoe kan ik eenvoudig zelf meten of de panelen nog goed produceren?

Wij hebben al lang (meer dan 10 jaar) zonnepanelen. Toen waren er nog geen geavanceerde monitorproducten. Wellicht zijn de panelen aan vervanging toe. Hoe kan ik eenvoudig zelf meten of de panelen nog goed produceren?

Geplaatst door P. Moons op Okt 26, 2016.

Zonnepanelen gaan een jaar of 25 mee, dus ze zouden nog niet aan vervanging toe moeten zijn. Zonder monitoring is het wat lastiger om de opbrengst te meten; dan moet je een meter tussen de omvormer en het net plaatsen.

Je hebt van die losse metertjes die je tussen een stopcontact en een apparaat kunt plaatsen, daarmee meet je het verbruik van dat apparaat. Die kun je ook andersom gebruiken om de opbrengst van de panelen te meten, als het lukt om die in de leiding vanaf de omvormer te plaatsen.

Of heb je wellicht een ferrarismeter in de meterkast? (zo'n oude, met een draaiende schijf). Dan kun je op een zonnige dag alle apparaten in huis even uitschakelen, en zien of de schijf lekker terugdraait. Dat geeft een indicatie.
Ik kan maar 1 rij plaatsen. Er is net niet genoeg ruimte voor 2 rijen. Bij een ander formaat kunnen er meer panelen op in de 'lengte' en heb ik een grotere opbrengst.

Wat maakt dat je deze panelen niet kunt plaatsen op dit platte dak?

Dit moet je je inderdaad realiseren. Maar het heeft niets te maken met het rendement van de panelen.

Geplaatst door Erik op Okt 26, 2016.[/quote]Dat het om de terugverdientijd=rendement van de investering gaat, leek mij duidelijk.
Aha. Het lijkt me niet bij voorbaat onmogelijk om de panelen verticaal te plaatsen!

Verder verdien je de panelen in een jaar of zeven terug, dus dat rendement hoeft niet zo'n probleem te zijn. Ook is het mogelijk de panelen tijdelijk te verwijderen bij het vervangen van de bitumen, en daarna weer terug te plaatsen.
Ik heb 6 panelen van Risun Solar (2.40 wattpiek) op een plat dak staan en 2 mastervolt omvormers. Die leveren de stroom rechtstreeks aan een eigen groep in de meterkast (zonder tussenliggende afnemers).

Ik heb nog ruimte voor 1 of 2 panelen op het platte dak en ruimte op het schuine dak (OZO).

Kunnen extra panelen (met eventueel extra omvormers) aangesloten worden op het bestaande systeem ?

Ik heb 6 panelen van Risun Solar (2.40 wattpiek) op een plat dak staan en 2 mastervolt omvormers. Die leveren de stroom rechtstreeks aan een eigen groep in de meterkast (zonder tussenliggende afnemers).

Ik heb nog ruimte voor 1 of 2 panelen op het platte dak en ruimte op het schuine dak (OZO).

Kunnen extra panelen (met eventueel extra omvormers) aangesloten worden op het bestaande systeem ?

Geplaatst door P.J. Gielens op Okt 26, 2016.

Als de omvormer nog capaciteit genoeg heeft, kun je er natuurlijk extra panelen op aansluiten. Check dan wel met fabrikanten van omvormer en (nieuwe) panelen of dit geen probleem is. Zo niet, dan een extra omvormer. Als het schuine dak ver van het platte dag gelegen is, kunnen de DC-kabels te lang worden; dan is het beter om ook daarvoor een aparte omvormer te gebruiken. Al die omvormers kunnen wel samen op die groep.
Beste Redactie,

Ik heb in 2012 zonnepanelen laten leggen en alles was fijn. De opbrengst viel een beetje tegen met 12 panelen (Ik moet nog 30 jaar leven om alles terug te betalen...), maar dat is mijn punt niet. Ik kreeg last van een enorme stank in het (Gelukkig niet gebruikte) kamertje waar mijn converter was opgehangen. Ik dacht dat het nieuwigheid was en liet het een beetje voor wat het was. Toen kreeg ik last met de electriciteit. De aardlek schoot er telkens uit en na paniek na paniek kwam ik op het lumineuze idee om de panelen uit te schakelen. En ja hoor. Dat was de oorzaak. Het gebeurt alleen bij fijne motregen en smeltende sneeuw.

Contact gezocht met de leverancier en ja hoor. FAILLIET. Kort en goed. Hebben jullie ervaring met die stank? De converter is: Enfinity PV Inverter 2800 TL. Kan ik iedere electricien vragen om het aardlek probleem op te lossen of moet dat een panelenman zijn?

Bedankt voor het lezen en ik zie wel wat jullie hiermee doen.

Fijne dag,

Frans Gommers fgommers41@gmail.com
De leverancier van de omvormer is dus failliet? Treurige zaak.

Het ziet ernaar uit dat je dan een nieuwe omvormer moet aanschaffen, waarmee het aardlek-uitschakelprobleem ook tot het verleden moet behoren.
kan je de zonnepanelen ook overdwars laten plaatsen.,dan kan ik er meer kwijt op het dak, groet carla
IK heb eind 2014 PV-panelen geplaatst. Daartoe is een meter met 4 telwerken geplaatst; 4 omdat ik ook dag- en nacht tarief had. Thans ben ik weer benaderd door Enexis om een zgn slimme meter te plaatsen. Ik ben er altijd op tegen geweest, maar nu kwam men met de volgende argumentatie. De indertijd geplaatste meter zou, doordat in de verkeerde fase(n) de teruglevering werd gemeten, wellicht een te lage waarde zijn geregistreerd met voor mij dus een negatief resultaat. Is dit een bekend fenomeen of een slimme dooddoener?

Reageer