Zonne-energie: stel je vragen!



Toon eerste bericht

559 reacties

Badge


IK heb eind 2014 PV-panelen geplaatst. Daartoe is een meter met 4 telwerken geplaatst; 4 omdat ik ook dag- en nacht tarief had. Thans ben ik weer benaderd door Enexis om een zgn slimme meter te plaatsen. Ik ben er altijd op tegen geweest, maar nu kwam men met de volgende argumentatie. De indertijd geplaatste meter zou, doordat in de verkeerde fase(n) de teruglevering werd gemeten, wellicht een te lage waarde zijn geregistreerd met voor mij dus een negatief resultaat. Is dit een bekend fenomeen of een slimme dooddoener?

Geplaatst door W.E. ten Bosch op Okt 26, 2016.


Wat is dan het merk en type van de meter??

Ook nu kun je de huidige domme digitale meter laten vervangen door een andere domme digitale meter.


De leverancier van de omvormer is dus failliet? Treurige zaak.

Het ziet ernaar uit dat je dan een nieuwe omvormer moet aanschaffen, waarmee het aardlek-uitschakelprobleem ook tot het verleden moet behoren.

Geplaatst door Erik op Okt 26, 2016.
Aanvulling op mezelf: ik zag het zinnetje over motregen/sneeuw over het hoofd. Dat duidt erop dat het een vochtkwestie is, en het zou dus ook aan de installatie kunnen liggen. De stank zou ik niet kunnen verklaren (wat voor stank trouwens? brandlucht?) maar vocht kan juist wel leiden tot aardlekstroom.

Degene die de zaak geïnstalleerd heeft zou garantie moeten leveren en kijken waar vocht problemen veroorzaakt. Is dat degene die failliet is? Dan zou een 'gewone' elektricien dit ook kunnen doen. Daarna moet blijken of de omvormer nog werkt, of dat de brandlucht erop duidt dat die vervangen moet worden.


kan je de zonnepanelen ook overdwars laten plaatsen.,dan kan ik er meer kwijt op het dak, groet carla

Geplaatst door J. vd Spek op Okt 26, 2016.


Ik zie geen reden waarom dit niet zou kunnen!
IK heb eind 2014 PV-panelen geplaatst. Daartoe is een meter met 4 telwerken geplaatst; 4 omdat ik ook dag- en nacht tarief had. Thans ben ik weer benaderd door Enexis om een zgn slimme meter te plaatsen. Ik ben er altijd op tegen geweest, maar nu kwam men met de volgende argumentatie. De indertijd geplaatste meter zou, doordat in de verkeerde fase(n) de teruglevering werd gemeten, wellicht een te lage waarde zijn geregistreerd met voor mij dus een negatief resultaat. Is dit een bekend fenomeen of een slimme dooddoener?

Geplaatst door W.E. ten Bosch op Okt 26, 2016.

Op zich is er geen reden om tegen de slimme meter te zijn, maar als je die per se niet wilt kan de 'domme' meter gewoon blijven zitten. Geen idee wat bedoeld wordt met 'verkeerde fasen' dat zou Enexis nog even moeten toelichten.

Je kunt wel zelf een indicatie krijgen of de teruglevering goed wordt geregistreerd. Het aantal wattpiek aan panelen dat je hebt liggen maal 0,9 is het aantal kWh dat de panelen jaarlijks ongeveer produceren. Een deel daarvan gebruik je zelf, hoeveel precies is afhankelijk van hoeveel mensen er overdag thuis zijn etc. Grosso modo lever je meer terug dan je zelf verbruikt, dus de jaarlijks geregistreerde teruglevering moet een substantieel deel zijn van wat de panelen leveren.




De leverancier van de omvormer is dus failliet? Treurige zaak.

Het ziet ernaar uit dat je dan een nieuwe omvormer moet aanschaffen, waarmee het aardlek-uitschakelprobleem ook tot het verleden moet behoren.

Geplaatst door Erik op Okt 26, 2016.
Aanvulling op mezelf: ik zag het zinnetje over motregen/sneeuw over het hoofd. Dat duidt erop dat het een vochtkwestie is, en het zou dus ook aan de installatie kunnen liggen. De stank zou ik niet kunnen verklaren (wat voor stank trouwens? brandlucht?) maar vocht kan juist wel leiden tot aardlekstroom.

Degene die de zaak geïnstalleerd heeft zou garantie moeten leveren en kijken waar vocht problemen veroorzaakt. Is dat degene die failliet is? Dan zou een 'gewone' elektricien dit ook kunnen doen. Daarna moet blijken of de omvormer nog werkt, of dat de brandlucht erop duidt dat die vervangen moet worden.

Geplaatst door Erik op Okt 27, 2016.
Bedankt Eric voor je aanvulling. Nog een opmerking. De Reuk is alsof er een dode rat in het apparaat ligt. Echt adembenemend. De converter werkt goed en als hij niet werkt 's nachts ruikt hij ook niet. Dus ik mag toch wel concluderen dat de reuk van de converter komt.

Sterkte met alle vragen,

Frans Gomers
In 2007 zijn op mijn schuine dak (zuidwest) 3 Mitsubishi panelen á 165 Wp geplaatst (1626x840 mm). Is het zinvol hier drie nieuwe voor te kiezen? Niet zozeer uit economisch oogpunt, maar met het oog op een hoger piekvermogen. En hoe hoog is dat tegenwoordig? Ik neem aan dat die op de bestaande rails passen.


In 2007 zijn op mijn schuine dak (zuidwest) 3 Mitsubishi panelen á 165 Wp geplaatst (1626x840 mm). Is het zinvol hier drie nieuwe voor te kiezen? Niet zozeer uit economisch oogpunt, maar met het oog op een hoger piekvermogen. En hoe hoog is dat tegenwoordig? Ik neem aan dat die op de bestaande rails passen.

Geplaatst door J.C. Tesschelaar op Okt 27, 2016.


Tegenwoordig zitten we al op 270 wattpiek per paneel. Dus meer opbrengst, maar of je de oude panelen nu al moet vervangen? In 2007 heb je een investering gedaan die nu wellicht ongeveer hebt terugverdiend, maar je hebt er nog wel een jaartje of 15 'gratis' plezier van.
Kan ik de check ook doen voor een woning van mijn familie in een andere woonplaats. Met het invullen gaat het mis.
Badge

IK heb eind 2014 PV-panelen geplaatst. Daartoe is een meter met 4 telwerken geplaatst; 4 omdat ik ook dag- en nacht tarief had. Thans ben ik weer benaderd door Enexis om een zgn slimme meter te plaatsen. Ik ben er altijd op tegen geweest, maar nu kwam men met de volgende argumentatie. De indertijd geplaatste meter zou, doordat in de verkeerde fase(n) de teruglevering werd gemeten, wellicht een te lage waarde zijn geregistreerd met voor mij dus een negatief resultaat. Is dit een bekend fenomeen of een slimme dooddoener?

Geplaatst door W.E. ten Bosch op Okt 26, 2016.
Op zich is er geen reden om tegen de slimme meter te zijn, maar als je die per se niet wilt kan de 'domme' meter gewoon blijven zitten. Geen idee wat bedoeld wordt met 'verkeerde fasen' dat zou Enexis nog even moeten toelichten.

Geplaatst door Erik op Okt 27, 2016.


Erik, jij geeft oa als reactie, dat de domme meter kan blijven zitten, maar waarschijnlijk betreft het een type meter welke door de netbeheerder is afgekeurd en dus moet worden verwisseld. Dat kan uiteraard ook door een ander type domme meter.
Dank voor de aanvulling! Dat zou inderdaad zo kunnen zijn.
Wij hebben op de zolder een plat dak dat niet geïsoleerd is en overwegen daar binnenkort 6 zonnepanelen op te plaatsen. Dat lijkt een goed moment om ook het dak te isoleren. De adviezen daarover lopen sterk uiteen:

Koud dak constructie (aan binnenkant) : Nooit doen ivm risico op condensvocht en daardoor houtrot/ Zelf doen want betrekkelijk eenvoudig/ Wel doen maar door vakman.

En:

Warm dak constructie (aan buitenkant): Zelf doen want erg eenvoudig/ Alleen door vakman laten doen.

Wat is naar uw mening de beste en veiligste oplossing ivm de komende montage van de zonnepanelen?

M.K. te B
Ik heb een rieten dak, daarop kun je geen zonnepanelen plaatsen hoewel de richting prima zou zijn. Ik heb wel een weilandje achter mijn huis waarop heel goed zonnepanelen kunnen worden geplaatst. Hoe werkt dat dan w.b. vergunning, leidingen, e.d.?
Heeft iemand ervaring met in EPDM geintegreerde zonnecellen?????

Heb nu een plat dak met bitumen dakbedekking.


Wij hebben op de zolder een plat dak dat niet geïsoleerd is en overwegen daar binnenkort 6 zonnepanelen op te plaatsen. Dat lijkt een goed moment om ook het dak te isoleren. De adviezen daarover lopen sterk uiteen:

Koud dak constructie (aan binnenkant) : Nooit doen ivm risico op condensvocht en daardoor houtrot/ Zelf doen want betrekkelijk eenvoudig/ Wel doen maar door vakman.

En:

Warm dak constructie (aan buitenkant): Zelf doen want erg eenvoudig/ Alleen door vakman laten doen.

Wat is naar uw mening de beste en veiligste oplossing ivm de komende montage van de zonnepanelen?

M.K. te B

Geplaatst door M.C. Kal op Okt 28, 2016.


De vraag over 'koud' versus 'warm dak' is een vraag over de manier van isoleren die iets te specialistisch is om hier te beantwoorden. Milieu centraal heeft op dit gebied meer expertise. Isoleren is hoe dan ook aan te bevelen, en het plaatsen van zonnepanelen ook!


Ik heb een rieten dak, daarop kun je geen zonnepanelen plaatsen hoewel de richting prima zou zijn. Ik heb wel een weilandje achter mijn huis waarop heel goed zonnepanelen kunnen worden geplaatst. Hoe werkt dat dan w.b. vergunning, leidingen, e.d.?

Geplaatst door W.B.A. Jaegers op Okt 29, 2016.
Met dank aan dhr. van Rheenen voor de nuttige link: helemaal onmogelijk is het per definitie niet, het gaat er vooral om dat het dak voldoende stevigheid biedt aan de (relatief zware) panelen.

Als het weilandje niet uw eigendom is dan overlegt u uiteraard met de grondeigenaar. Verder is het beter om de DC-kabels (tussen panelen en omvormer) niet te lang te laten zijn vanwege de verliezen, dus mocht de afstand groot zijn dat is het waarschijnlijk het beste om de omvormer (waterbetendig) bij de panelen zelf te plaatsen. Verder komt het op hetzelfde neer als wanneer de panelen op het dak lagen.
Zijn er mensen met ervaring met zonnepanelen in leien daken ( de zonneleien). Ze zijn nogal duur maar misschien een oplossing omdat het dak i.v.m. beschermd stadsgezicht niet veel verandert mag worden?
Ik heb sinds 3 jaar 15 stuks 250 WP mono kristallijn panelen op mijn dak. Echter na een half jaar begon er een bruine verkleuring te ontstaan. Dit verschilt per paneel. (geen vuilaanslag) Het geheel ziet er uit als een bruine lappendeken in plaats van mooi egaal zwart. Mijn pand ziet er hierdoor niet erg aantrekkelijk uit. Ook de capaciteit loopt terug. Ik ben nu 5 maanden bezig met mijn leverancier om een en ander opgelost te krijgen. Maar helaas zonder enig resultaat. Fotomateriaal, serienummers zijn doorgegeven het systeem is doorgemeten. De PV check gaf aan dat er iets niet in orde was. Mijn leverancier geeft aan dat de producent over de brug moet komen. Maar volgens mij dient mijn leverancier dit uit te vechten met de producent met hen heb ik tenslotte zaken gedaan. Ik zou niet weten wat ik nu nog verder zou kunnen doen. Kunt u mij adviseren?
De leverancier heeft inderdaad een ketenaansprakelijkheid, en moet dit oplossen. Blijft hij in gebreke, dan is het verstandig juridische ondersteuning in te roepen, bijvoorbeeld rechtsbijstandsverzekering of (indien lid) juridische ledenservice Consumentenbond. Of het op Klachtenkompas te plaatsen.
Volgens de omvormer hebben mijn zonnepanelen de afgelopen week 15 kWu geleverd,

maar mijn slimme meter heeft slechts 8 kWu geregistreerd . Houdt dit in dat de 7 kWu direct

het lopende verbruik heeft verminderd en zodoende niet als teruglevering is geregistreerd ?

Hoor graag , bij voorbaat dank.

Boudewijn Back
Badge
Volgens de omvormer hebben mijn zonnepanelen de afgelopen week 15 kWu geleverd,

maar mijn slimme meter heeft slechts 8 kWu geregistreerd . Houdt dit in dat de 7 kWu direct

het lopende verbruik heeft verminderd en zodoende niet als teruglevering is geregistreerd ?

Hoor graag , bij voorbaat dank.

Boudewijn Back

Geplaatst door B. Backx op Nov 7, 2016.
klopt.




Volgens de omvormer hebben mijn zonnepanelen de afgelopen week 15 kWu geleverd,

maar mijn slimme meter heeft slechts 8 kWu geregistreerd . Houdt dit in dat de 7 kWu direct

het lopende verbruik heeft verminderd en zodoende niet als teruglevering is geregistreerd ?

Hoor graag , bij voorbaat dank.

Boudewijn Back

Geplaatst door B. Backx op Nov 7, 2016.
klopt.

Geplaatst door bweidevogel op Nov 7, 2016.


Ook mijn bevestiging: je hebt inderdaad zelf 7 kWh meteen gebruikt, en de resterende 8 kWh teruggeleverd aan het net. Die teruglevering wordt geregistreerd door de slimme meter.
Reputatie 5
Badge +5
Het probleem zou kunnen zijn dat je systeemgarantie, bij de leverancier, wellicht geen 3 jaar is. Branchevereniging Holland Solar stelt hier een minimum van 18 maanden voor. Wij vinden dat te kort en verlenen in ons Zonnecollectief 10 jaar systeemgarantie.

Systeemgarantie betekent dat de leverancier voor een bepaalde periode verantwoordelijk is voor het oplossen van een probleem, en dat je niet hoeft aan te tonen welk onderdeel van het systeem (of de installatie) defect is. We raden sowieso altijd aan om direct bij het optreden van een probleem (in uw geval dus na een half jaar) contact op te nemen met de leverancier. Als je te lang wacht kun je krijgen dat leveranciers doorverwijzen naar de productgarantie van de fabrikant. Die is ook in uw geval neem ik aan zeker 10 jaar, maar de moeilijkheid is om, als de leverancier niet wil helpen, daar bij de fabrikant aanspraak op te doen. In dit geval lijkt het duidelijk dat je kunt stellen dat de leverancier een ondeugdelijk product heeft geïnstalleerd, of dat er installatiefouten zijn gemaakt. Misschien heeft u wel foto's van het optreden van de verkleuring in het eerste jaar (toen de systeemgarantie van uw leverancier waarschijnlijk nog gold)? Daarmee zou u de leverancier nog eens extra op zijn plicht een deugdelijk product te leveren kunnen wijzen.

Als de leverancier zich toch achter de fabrikant blijft verschuilen en geen extra moeite voor u wil doen, kunt u bijvoorbeeld contact opnemen met de Zonnestroom Producenten Vereniging (ZPV). Dat is een consumentenvereniging die stelt onder andere bijstand te verlenen aan leden (u moet dan dus wel lid worden, kost 10 euro per jaar) "die problemen hebben met netbeheerders, gemeenten, autoriteiten, leveranciers, fabrikanten".

Veel succes en we horen hier graag hoe dit afgelopen is!



Ik heb sinds 3 jaar 15 stuks 250 WP mono kristallijn panelen op mijn dak. Echter na een half jaar begon er een bruine verkleuring te ontstaan. Dit verschilt per paneel. (geen vuilaanslag) Het geheel ziet er uit als een bruine lappendeken in plaats van mooi egaal zwart. Mijn pand ziet er hierdoor niet erg aantrekkelijk uit. Ook de capaciteit loopt terug. Ik ben nu 5 maanden bezig met mijn leverancier om een en ander opgelost te krijgen. Maar helaas zonder enig resultaat. Fotomateriaal, serienummers zijn doorgegeven het systeem is doorgemeten. De PV check gaf aan dat er iets niet in orde was. Mijn leverancier geeft aan dat de producent over de brug moet komen. Maar volgens mij dient mijn leverancier dit uit te vechten met de producent met hen heb ik tenslotte zaken gedaan. Ik zou niet weten wat ik nu nog verder zou kunnen doen. Kunt u mij adviseren?

Geplaatst door R.F. Tellier op Nov 2, 2016.
Ik heb al 8 panelen maar wil er meer bij leggen om mijn hele stroomverbruik terug te verdienen De panelen liggen nu op de garage die los staat van het huis op zuidkant

ik wil op de zuidwestkant van het huis nog meer panelen leggen voor ca 3000kwh

vraag wat moet ik dan nog aanschaffen Of moet ik weer een heel nieuw systeem aanschaffen

welke leverancier samen met installateur raad u aan

wie kan advies geven welke zonnecellen voor mij het meest effectief zijn.
Dat komt dan inderdaad neer op een nieuw systeem: panelen plus bijbehorende omvormer. Deze omvormer kan op dezelfde groep worden aangesloten als de omvormer van de bestaande panelen (dat was als het goed is al een aparte groep).

Voor het zoeken naar een merk levert ons onderzoek naar de kwaliteit van zonnepanelen ongetwijfeld inspiratie, daarnaast bied het Zonnecollectief de mogelijkheid om alles geheel te laten verzorgen.

Reageer