Zonne-energie: stel je vragen!

Toon eerste bericht

574 reacties

Badge
Dat komt dan inderdaad neer op een nieuw systeem: panelen plus bijbehorende omvormer. Deze omvormer kan op dezelfde groep worden aangesloten als de omvormer van de bestaande panelen (dat was als het goed is al een aparte groep).

Geplaatst door Erik op Nov 9, 2016.
volgens mij is het nog maar de vraag of het nieuwe systeem op de bestaande groep kan worden aangesloten. Indien de bestaande groep een 16 Amp groepszekering heeft, dan gaat dat niet lukken. Op een 16 Amp groep kan max 3680 Wp worden aangesloten.
Reputatie 7
Badge +5

Ik heb al 8 panelen maar wil er meer bij leggen om mijn hele stroomverbruik terug te verdienen De panelen liggen nu op de garage die los staat van het huis op zuidkant

ik wil op de zuidwestkant van het huis nog meer panelen leggen voor ca 3000kwh

vraag wat moet ik dan nog aanschaffen Of moet ik weer een heel nieuw systeem aanschaffen

welke leverancier samen met installateur raad u aan

wie kan advies geven welke zonnecellen voor mij het meest effectief zijn.

Geplaatst door T. Jansen op Nov 9, 2016.

volgens mij kun je je bestaande panelen laten liggen als je een solaredge omvormer aanschaft. die kan verschillende panelen aan.

maar belangrijker: laat je vooral adviseren door een goed bedrijf
Reputatie 5
Badge +5
Zie ook onze informatie over omvormeroplossingen in geval van schaduw, die is ten dele ook van toepassingen op het toevoegen van panelen aan een bestaand systeem. En voor de keuze van een leverancier zijn onze adviezen over het laten installeren van zonnepanelen en de blog van Bart Mossink met een checklist voor een goede leverancier goed leesvoer!

Veel succes ermee!

Ik heb al 8 panelen maar wil er meer bij leggen om mijn hele stroomverbruik terug te verdienen De panelen liggen nu op de garage die los staat van het huis op zuidkant

ik wil op de zuidwestkant van het huis nog meer panelen leggen voor ca 3000kwh

vraag wat moet ik dan nog aanschaffen Of moet ik weer een heel nieuw systeem aanschaffen

welke leverancier samen met installateur raad u aan

wie kan advies geven welke zonnecellen voor mij het meest effectief zijn.

Geplaatst door T. Jansen op Nov 9, 2016.

volgens mij kun je je bestaande panelen laten liggen als je een solaredge omvormer aanschaft. die kan verschillende panelen aan.

maar belangrijker: laat je vooral adviseren door een goed bedrijf

Geplaatst door E.B.F. Stroeve op Nov 9, 2016.
[QUOTE

Hartelijk dank voor uw reactie. Inmiddels is de leverancier overstag gegaan met behulp van onderstaande informatie. De fabrieks-garantie was 10 jaar maar gezien de problemen bij de grootste Chinese producent van zonnepanelen werd ik aan het lijntje gehouden. Uiteindelijk heeft mijn leverancier na 5 maanden zijn verantwoordelijkheid genomen, dit nadat ik mijn leverancier duidelijk had gemaakt dat ik met hun zaken had gedaan en niet met de producent. Binnenkort worden al mijn panelen vervangen. Hoera!

Allen dank voor jullie reactie.

Het probleem zou kunnen zijn dat je systeemgarantie, bij de leverancier, wellicht geen 3 jaar is. Branchevereniging Holland Solar stelt hier een minimum van 18 maanden voor. Wij vinden dat te kort en verlenen in ons Zonnecollectief 10 jaar systeemgarantie.

Systeemgarantie betekent dat de leverancier voor een bepaalde periode verantwoordelijk is voor het oplossen van een probleem, en dat je niet hoeft aan te tonen welk onderdeel van het systeem (of de installatie) defect is. We raden sowieso altijd aan om direct bij het optreden van een probleem (in uw geval dus na een half jaar) contact op te nemen met de leverancier. Als je te lang wacht kun je krijgen dat leveranciers doorverwijzen naar de productgarantie van de fabrikant. Die is ook in uw geval neem ik aan zeker 10 jaar, maar de moeilijkheid is om, als de leverancier niet wil helpen, daar bij de fabrikant aanspraak op te doen. In dit geval lijkt het duidelijk dat je kunt stellen dat de leverancier een ondeugdelijk product heeft geïnstalleerd, of dat er installatiefouten zijn gemaakt. Misschien heeft u wel foto's van het optreden van de verkleuring in het eerste jaar (toen de systeemgarantie van uw leverancier waarschijnlijk nog gold)? Daarmee zou u de leverancier nog eens extra op zijn plicht een deugdelijk product te leveren kunnen wijzen.

Als de leverancier zich toch achter de fabrikant blijft verschuilen en geen extra moeite voor u wil doen, kunt u bijvoorbeeld contact opnemen met de Zonnestroom Producenten Vereniging (ZPV). Dat is een consumentenvereniging die stelt onder andere bijstand te verlenen aan leden (u moet dan dus wel lid worden, kost 10 euro per jaar) "die problemen hebben met netbeheerders, gemeenten, autoriteiten, leveranciers, fabrikanten".

Veel succes en we horen hier graag hoe dit afgelopen is!

Ik heb sinds 3 jaar 15 stuks 250 WP mono kristallijn panelen op mijn dak. Echter na een half jaar begon er een bruine verkleuring te ontstaan. Dit verschilt per paneel. (geen vuilaanslag) Het geheel ziet er uit als een bruine lappendeken in plaats van mooi egaal zwart. Mijn pand ziet er hierdoor niet erg aantrekkelijk uit. Ook de capaciteit loopt terug. Ik ben nu 5 maanden bezig met mijn leverancier om een en ander opgelost te krijgen. Maar helaas zonder enig resultaat. Fotomateriaal, serienummers zijn doorgegeven het systeem is doorgemeten. De PV check gaf aan dat er iets niet in orde was. Mijn leverancier geeft aan dat de producent over de brug moet komen. Maar volgens mij dient mijn leverancier dit uit te vechten met de producent met hen heb ik tenslotte zaken gedaan. Ik zou niet weten wat ik nu nog verder zou kunnen doen. Kunt u mij adviseren?

Geplaatst door R.F. Tellier op Nov 2, 2016.
Geplaatst door Peter van der Wilt op Nov 8, 2016.[/quote]
Bij het aanvragen van offertes voor zonnepanelen en zonneboilers kwam ik o.a. bij Feenstra terecht. Zij bieden een systeem aan met zonnepanelen die zowel stroom opwekken voor elektriciteit als voor de PV elektrische boiler. Het fabricaat van de boiler is:

NIBE Energietechniek B.V. Energieweg 31 4906 CG Oosterhout (NB) Postbus 634 4900 AP Oosterhout (NB)

Telefoon: +31(0)168 477 722 Fax: +31(0)168 476 998 E-mail: info@nibenl.nl Internet: www.nibenl.nl

Kent u dit systeem en wat vindt u er van?
Reputatie 5
Badge +5
Kun je een linkje plaatsen naar de Feenstra aanbieding van het NIBE systeem waar je naar verwijst? Op de website van NIBE kan ik het PVT-systeem (PV + Thermisch, dus combinatie van zonnepaneel voor stroom met zonneboiler voor warm water) waar je volgens mij over schrijft niet vinden.

Bij het aanvragen van offertes voor zonnepanelen en zonneboilers kwam ik o.a. bij Feenstra terecht. Zij bieden een systeem aan met zonnepanelen die zowel stroom opwekken voor elektriciteit als voor de PV elektrische boiler. Het fabricaat van de boiler is:

NIBE Energietechniek B.V. Energieweg 31 4906 CG Oosterhout (NB) Postbus 634 4900 AP Oosterhout (NB)

Telefoon: +31(0)168 477 722 Fax: +31(0)168 476 998 E-mail: info@nibenl.nl Internet: www.nibenl.nl

Kent u dit systeem en wat vindt u er van?

Geplaatst door J. B. van de Kant op Nov 12, 2016.
Reputatie 5
Badge +5
Dat is heel mooi om te horen! Bedankt voor deze update en gefeliciteerd met deze goede oplossing.

Laat dit een goed voorbeeld zijn voor consumenten om niet te snel op te geven en je te laten afschepen met doorverwijzingen naar fabrikanten. En voor leveranciers om het goede voorbeeld te geven, je verantwoordelijkheid te pakken en van consumenten tevreden klanten te maken!

[QUOTE

Hartelijk dank voor uw reactie. Inmiddels is de leverancier overstag gegaan met behulp van onderstaande informatie. De fabrieks-garantie was 10 jaar maar gezien de problemen bij de grootste Chinese producent van zonnepanelen werd ik aan het lijntje gehouden. Uiteindelijk heeft mijn leverancier na 5 maanden zijn verantwoordelijkheid genomen, dit nadat ik mijn leverancier duidelijk had gemaakt dat ik met hun zaken had gedaan en niet met de producent. Binnenkort worden al mijn panelen vervangen. Hoera!

Allen dank voor jullie reactie.

Het probleem zou kunnen zijn dat je systeemgarantie, bij de leverancier, wellicht geen 3 jaar is. Branchevereniging Holland Solar stelt hier een minimum van 18 maanden voor. Wij vinden dat te kort en verlenen in ons Zonnecollectief 10 jaar systeemgarantie.

Systeemgarantie betekent dat de leverancier voor een bepaalde periode verantwoordelijk is voor het oplossen van een probleem, en dat je niet hoeft aan te tonen welk onderdeel van het systeem (of de installatie) defect is. We raden sowieso altijd aan om direct bij het optreden van een probleem (in uw geval dus na een half jaar) contact op te nemen met de leverancier. Als je te lang wacht kun je krijgen dat leveranciers doorverwijzen naar de productgarantie van de fabrikant. Die is ook in uw geval neem ik aan zeker 10 jaar, maar de moeilijkheid is om, als de leverancier niet wil helpen, daar bij de fabrikant aanspraak op te doen. In dit geval lijkt het duidelijk dat je kunt stellen dat de leverancier een ondeugdelijk product heeft geïnstalleerd, of dat er installatiefouten zijn gemaakt. Misschien heeft u wel foto's van het optreden van de verkleuring in het eerste jaar (toen de systeemgarantie van uw leverancier waarschijnlijk nog gold)? Daarmee zou u de leverancier nog eens extra op zijn plicht een deugdelijk product te leveren kunnen wijzen.

Als de leverancier zich toch achter de fabrikant blijft verschuilen en geen extra moeite voor u wil doen, kunt u bijvoorbeeld contact opnemen met de Zonnestroom Producenten Vereniging (ZPV). Dat is een consumentenvereniging die stelt onder andere bijstand te verlenen aan leden (u moet dan dus wel lid worden, kost 10 euro per jaar) "die problemen hebben met netbeheerders, gemeenten, autoriteiten, leveranciers, fabrikanten".

Veel succes en we horen hier graag hoe dit afgelopen is!

Ik heb sinds 3 jaar 15 stuks 250 WP mono kristallijn panelen op mijn dak. Echter na een half jaar begon er een bruine verkleuring te ontstaan. Dit verschilt per paneel. (geen vuilaanslag) Het geheel ziet er uit als een bruine lappendeken in plaats van mooi egaal zwart. Mijn pand ziet er hierdoor niet erg aantrekkelijk uit. Ook de capaciteit loopt terug. Ik ben nu 5 maanden bezig met mijn leverancier om een en ander opgelost te krijgen. Maar helaas zonder enig resultaat. Fotomateriaal, serienummers zijn doorgegeven het systeem is doorgemeten. De PV check gaf aan dat er iets niet in orde was. Mijn leverancier geeft aan dat de producent over de brug moet komen. Maar volgens mij dient mijn leverancier dit uit te vechten met de producent met hen heb ik tenslotte zaken gedaan. Ik zou niet weten wat ik nu nog verder zou kunnen doen. Kunt u mij adviseren?

Geplaatst door R.F. Tellier op Nov 2, 2016.
Geplaatst door Peter van der Wilt op Nov 8, 2016.
Geplaatst door R.F. Tellier op Nov 12, 2016.[/quote]
Ik krijg net een folder binnen van Nova Volt solar energy solar edge

Geven 30 jaar garantie op het geleverde vermogen Glas glas panelen omvormer 25 jaar garantie van het merk Solar edge gratis inspectiebeurt na 1 jaar Klinkt allemaal goed heeft iemand hiermee ervaring?
Reputatie 5
Badge +5
Het is belangrijk onderscheid te maken tussen vermogensgarantie (bij de meeste merken 25 jaar) en productgarantie (meestal korter, bijv. 10 jaar). Vermogensgarantie geldt namelijk niet als de panelen na de productgarantie defect raken (wel bij geleidelijke achteruitgang van werkende panelen). De Duitse fabrikant SolarWatt biedt inderdaad 30 jaar productgarantie op hun glas/glaspanelen. Ook het Amerikaanse SunPower zit met 25 jaar productgarantie aan de top van de markt op dit gebied.

Zie onze pagina over garantie op zonnepanelen.
Heeft iemand een goede oplossing voor het ( op een Pc/laptop) uitlezen van mijn 2 Soladin 600 converters? De door Mastervolt geleverde software werkt niet onder Windows 10.

Momenteel behelp ik me met 2 Olympia teruglevermeters, maar die blijken niet erg betrouwbaar te zijn
"Terugleveren".

Hierover lopen soms de meningen uiteen. Ik vind dat er sprake is van terugleveren op het moment dat je meer hebt opgewekt dan zelf verbruikt in een jaar tijd. Tussentijds te veel opgewekte stroom vind ik niet terug geleverd maar "tijdelijk elders opgeslagen". Wie heeft er een mening over deze stelling?

"Terugleveren".

Hierover lopen soms de meningen uiteen. Ik vind dat er sprake is van terugleveren op het moment dat je meer hebt opgewekt dan zelf verbruikt in een jaar tijd. Tussentijds te veel opgewekte stroom vind ik niet terug geleverd maar "tijdelijk elders opgeslagen". Wie heeft er een mening over deze stelling?

Geplaatst door Og op Nov 21, 2016.

Het kan prima, u kunt het vergelijken met de bank. In het begin vertel je kinderen dat als zij hun centjes sparen de bank dat voor ze bewaard in de kluis. Het is een fundamentele verkeerde voorstelling van zaken maar het sluit goed aan bij de belevingswereld dus wat maakt het uit. Geen kind die zich afvraagt, ja maar waar verdient die bank zijn geld dan mee? Zodra je dus conclusies wil trekken over het hele systeem, over wat wat logisch is en onlogisch en hoe lusten en lasten verdeeld moeten worden helpt het om je te baseren op de werkelijkheid waarin stroom ook daadwerkelijk wordt opgeslagen of juist niet.

Je meld het niet maar welke conclusie had je willen verbinden aan het feit dat de stroom "tijdelijk elders opgeslagen wordt" ipv direct gebruikt?
Afgelopen maandag hebben wij een nieuwe elektriciteitmeter gekregen. Ik heb gekozen voor de "domme" meter. Op deze meter kan ik in principe 4 standen aflezen. Dag/nacht en ook wat mijn zonnepanelen eventueel dag/nacht terugleveren.

Na 2 dagen staat alleen meter nr 2 op 24. De andere staan nog steeds op nul.

Bij deze meter heb ik de instructies geleverd gekregen van de "slimme" meter. Hierin staat dat de meter zich moet aanpassen ne dat dat enige tijd kan duren. Geldt dit ook voor deze meter? Iemand ervaring en wie weet hoe e.e.a. gaat werken?

Alvast bedankt.
De nachtmeter zal ( in deze tijd) zeker geen teruglevering aangeven(duisternis!). 's Zomers zou dit wel kunnen
Hallo A. Hardeman,

Ik begrijp ook wel dat hij 's nachts niets teruglevert. Integendeel hij zou verbruik moeten vermelden maar dat doet hij ook niet. De dagmeter(nr. 4 dus) zou opbrengst v.d. panelen moeten registreren. Zoals gezegd ook hier nog steeds de nulstand.

Dus...

MVG

J.Quadvlieg
Er zouden twee telwerken voor stroomafname van het net moeten zijn (dag/nacht) en twee voor teruglevering zonnestroom aan het net (dag/nacht). Let wel: teruglevering! Dit is niet hetzelfde als de opbrengst van de panelen, omdat je ook een deel zelf gebruikt.

Als je omvormer aangeeft dat de zonnepanelen wel stroom geleverd hebben, maar het teruglevertelwerk staat op nul, dan is dat vreemd. Het teruglevertelwerk zou een iets lagere waarde (omdat je zelf een deel verbruikt) moeten aangeven dan de opbrengstmonitoring van je omvormer. En begrijp ik dat de telwerken voor de afname ook op nul staan? Dat is nog vreemder.
Badge
Afgelopen maandag hebben wij een nieuwe elektriciteitmeter gekregen. Ik heb gekozen voor de "domme" meter. Op deze meter kan ik in principe 4 standen aflezen. Dag/nacht en ook wat mijn zonnepanelen eventueel dag/nacht terugleveren.

Na 2 dagen staat alleen meter nr 2 op 24. De andere staan nog steeds op nul.

Bij deze meter heb ik de instructies geleverd gekregen van de "slimme" meter. Hierin staat dat de meter zich moet aanpassen ne dat dat enige tijd kan duren. Geldt dit ook voor deze meter? Iemand ervaring en wie weet hoe e.e.a. gaat werken?

Alvast bedankt.

Geplaatst door J. Quadvlieg op Nov 23, 2016.
Een "Domme" meter registreert direct op alle actieve telwerken. Dit in tegenstelling tot een "slimme" meter, die zich eerst moet "aanmelden". Het dagtelwerk ( bij u dus telwerk 2) registreert dus wel. Het nachttelwerk registreert alleen wanneer er een externe TF-ontvanger is aangesloten. Telwerk 4 zou de teruggeleverde kWh's moeten registreren. Dit is dan wel afhankelijk van de hoeveelheid opgewekte elektriciteit en de hoeveelheid verbruikte elektriciteit. Het zou kunnen zijn dat u alle opgewekte elektriciteit direct zelf gebruikt. Misschien kunt u aangeven hoe groot uw zonne-installatie is cq hoeveel er inmiddels is opgewekt volgens de omvormer.
Er zijn idd 4 meters. Meter nr 1 (nachtstand) staat na 2 dagen nog steeds op nul.( Er MOET verbruik geweest zijn

Alleen nr 2 geeft iets aan: 24.

Nrs 3 en 4 staan ook nog steeds op nul. Het verschil kan idd verrekend zijn maar hoe weet ik dat e.e.a. werkt? Meter 1 werkt immers ook niet.

Debijgeleverde instructie vermeldt: uw meter moet nog opstarten en dat kan enkele dagen duren. Maar nogmaals: dit zijn instructies voor de SLIMME meter. Ik heb een zgnd "domme" meter.
Van belang is wat je omvormer aangeeft hoeveel je panelen geleverd hebben. Hoeveel is dat?
Zeer bedankt voor de reacties.

Ik heb inderdaad geen externe TF ontvanger. (Ik weet eerlijk gezegd ook niet wat dit is.)

Dit verklaart al wel waarom teller 1 niets weergeeft. In de afgelopen 2 dagen hebben de panelen slechts 6 kw opgeleverd. Dus mogelijk is inderdaad e.e.a. verrekend.

Maar hoe valt dat te controleren? Bij mijn oude meter kon je het wieltje mooi zien terugdraaien...

Wellicht zijn mijn berichtjes hier interessant voor eenieder die overweegt GEEN slimme meter maar een andere t.z.t. te laten plaatsen. U krijgt standaard een instructiefolder voor de slimme meter en dient zelf achter de werking van de DOMME meter aan te gaan. Over een externe TF-ontvanger vertelt niemand u trouwens iets.( Enexis bij mij in ieder geval niet

Toch nog graag antwoord op mijn vraag: Hoe kan ik bij dit type meter zien dat mijn opbrengst verrekend wordt met het verbruik?
Dat kan alleen als u een registratiemogelijkheid hebt voor de opgewekte energie. Anders gezegd: als u de omvormers kunt uitlezen ( op een PC/laptop, een energieteruglevermeter etc.)
Een oude (Ferraris)meter verrekent door terug te draaien. Neem je op een bepaalde dag bijvoorbeeld 10 kWh af, en leveren je panelen 6 kWh terug aan het net, dan zal je ferrarismeter 4 kWh vooruit zijn gedraaid.

Bij je nieuwe (domme of slimme, maakt niet uit) meter zal het telwerk voor afname van het net 10 kWh vooruit zijn gegaan, en het teruglevertelwerk 6 kWh vooruit. Daar zie je het aan. Je energieleverancier is verplicht deze bedragen met elkaar te verrekenen, maar dan wel over een heel jaar.
Dag Eric,

Dat is het salderen, dat is duidelijk.

Vraagt de energieleverancier ZELF, aan het eind van het jaar, ook naar de de standen op de tellers 3 en 4 (naar hetgeen er teruggeleverd is dus) Hij kan immers zelf niet, van afstand, bij mij uitlezen.
Het antwoord is JA! De energieleverancier vraagt alle vier de telwerken op (ook 1 en 2 kan hij immers niet uitlezen). Ofwel hij vraagt je de meterstanden door te geven (meestal) of hij stuurt heel ouderwets een meteropnemer.
Badge
Het antwoord is JA! De energieleverancier vraagt alle vier de telwerken op (ook 1 en 2 kan hij immers niet uitlezen). Ofwel hij vraagt je de meterstanden door te geven (meestal) of hij stuurt heel ouderwets een meteropnemer.

Geplaatst door Erik op Nov 23, 2016.
Klinkt erg overtuigend Erik, maar ik heb mijn twijfels. Ik hoor regelmatig geluiden, dat klanten moeite moeten doen om de standen van de teruglevertelwerken door te geven. Op sommige websites is het niet in te vullen. Sommige leveranciers sturen opnamekaartjes, waarop je geen standen van teruglevertelwerken kunt invullen. Doorbellen is dan vaak de beste optie. Ten tweede "ziet" de leverancier in bovenstaande situatie maar 2 telwerken en zal in het gunstigste geval dus ook maar om 2 standen vragen : 1 voor levering (telwerk 2) en 1 voor teruglevering ( telwerk 4).

Reageer