Zonne-energie: stel je vragen!

• Oud-medewerker
  • 232 reacties

Vraag hier alles wat je altijd al wilde weten over zonne-energie. Heb je wel eens overwogen om zonnepanelen op je dak te leggen? Vraag je je af wat het oplevert? En wat is nu eigenlijk precies een zonneboiler?

Al je vragen kun je hier stellen, en ik zal iedere algemene vraag over zonne-energie proberen te beantwoorden. Antwoorden van anderen zijn natuurlijk ook van harte welkom!

Heb je vragen over bepaalde merken of fabrikanten? Daar zal ik niet altijd op ingaan, maar wie ervaring heeft met een merk waarover iets gevraagd wordt kan daar natuurlijk wel op reageren. Lees hier wat wij als Consumentenbond voor onderzoek deden naar fabrikanten van zonnepanelen. 

Informatie vind je ook op onze website, inclusief Veelgestelde vragen. Heb je de Dakcheck gedaan voor ons Zonnecollectief en heb je daar specifieke vragen over? Stel die dan bij de bijbehorende klantenservice.

602 reacties

ik zou even aangeven waar eneco precies voordelig is, want veel grote zonnepaneel klanten lopen weg bij eneco, op dit moment

De vraag ging over het salderen over meerdere telwerken. Eneco en sommige anderen doen dat contractueel op een voor de consument voordeligste manier. Ik heb niet beweert dat Eneco in zijn algemeenheid voordelig is maar de gestelde vraag beantwoord. Ik ben zo’n “grote zonnepaneel klant” en ik ben op dit moment niet van plan om bij Eneco weg te gaan.

Krijg jij dan vanaf 1 september ook nog maar €0,09 per kWh voor je stroom boven je jaarverbruik?

Reputatie 1
Badge

ik zou even aangeven waar eneco precies voordelig is, want veel grote zonnepaneel klanten lopen weg bij eneco, op dit moment

De vraag ging over het salderen over meerdere telwerken. Eneco en sommige anderen doen dat contractueel op een voor de consument voordeligste manier. Ik heb niet beweert dat Eneco in zijn algemeenheid voordelig is maar de gestelde vraag beantwoord. Ik ben zo’n “grote zonnepaneel klant” en ik ben op dit moment niet van plan om bij Eneco weg te gaan.

Krijg jij dan vanaf 1 september ook nog maar €0,09 per kWh voor je stroom boven je jaarverbruik?

Ik heb al eerder op soortgelijke vragen van jou gereageerd in deze post.

Ik heb al eerder op soortgelijke vragen van jou gereageerd in deze post.

De titel van dit topic is Zonne-energie: Stel je vragen. Ik dacht dat ik dat kon doen aan jou. Laat maar, ik zoek wel elders. Iemand kwam met het idee van Sun-Tanks. Ik probeer dat toe te passen in mijn situatie. Ik denk dat het meer oplevert. 

Reputatie 6
Badge +3

Ik heb ook ff elders gezocht en hier gevonden: EUR 0.458 tot 2023-02-01
Mijn mening: De jungle van de TLV's was de laatste weken al heel lastig te doorgronden en is op dit moment bijna een soort onreguleerde daghandel aan het worden. Ook de ACM gaat zich misschien hiermee bemoeien. YMMV

Reputatie 1
Badge

Ik heb ook ff elders gezocht en hier gevonden: EUR 0.458 tot 2023-02-01
Mijn mening: De jungle van de TLV's was de laatste weken al heel lastig te doorgronden en is op dit moment bijna een soort onreguleerde daghandel aan het worden. Ook de ACM gaat zich hier misschien mee bemoeien. YMMV

Op het moment van schrijven was dit ook zo. Ik heb gisteren een mail van Eneco ontvangen waarin de verlaging tot 9 cent wordt aangekondigd. Echter, zoals ik in de hieronder gelinkte post aangaf, is dat niet echt een probleem voor mij. Deze verlaging vermindert mijn opbrengst met 2.05%.

Blijft natuurlijk dat de aangekondigde TLV verlaging mogelijk in strijd met de regelgeving en voorwaarden is. Daarom heb ik ook een klacht bij de ACM gedeponeerd.

Reputatie 7
Badge +5

welke regelgeving heb je voor ogen? Ik kan mij iets herinneren dat er een reële vergoeding moet zijn, maar hoe dat juridisch geborgd kan worden…..? Zoals we al bij salderen ervaren is de wetgeving ‘nogal vaag’ . 

Reputatie 1
Badge

welke regelgeving heb je voor ogen? Ik kan mij iets herinneren dat er een reële vergoeding moet zijn, maar hoe dat juridisch geborgd kan worden…..? Zoals we al bij salderen ervaren is de wetgeving ‘nogal vaag’ . 

Ik denk vooral aan de “redelijke” vergoeding maar het klopt dat er op dit moment geen wet is die “redelijk” definieert. Mijn belangrijkste probleem met Eneco is dat ze eenzijdig mijn jaarcontract openbreken, iets dat natuurlijk niet de bedoeling van een jaarcontract is. Ik ga eens goed na denken hoe ik een en ander ga verwoorden.

Reputatie 6
Badge +3

Staat het echt in je contract dat de tvt niet aangepast mag worden. Je hebt namelijk een leveringscontract met de energiemaatschappij. De energiemaatschappij levert. Je hebt geen contract dat jij de leverancier bent van de stroom.

Ruim een anderhalf jaar geleden werd het ook bij mij aangepast. Kon in het contract ook niets vinden.

Reputatie 1
Badge

Staat het echt in je contract dat de tvt niet aangepast mag worden. Je hebt namelijk een leveringscontract met de energiemaatschappij. De energiemaatschappij levert. Je hebt geen contract dat jij de leverancier bent van de stroom.

Ruim een anderhalf jaar geleden werd het ook bij mij aangepast. Kon in het contract ook niets vinden.

Volgens onderstaande uittreksel beschouwd Eneco de terugleververgoeding als een onderdeel van de leveringstarieven. Dat lijkt me correct en in overeenstemming met de “common sense”. De juridische waarde hiervan kan ik niet inschatten, maar op z’n minst wordt de sterke verwachting gewekt dat het om vaste tarieven gaat.

UIT HET CONTRACT:

Eneco HollandseWind & Zon 1 jaar
Startdatum levering : 1 februari 2022
Einddatum vaste looptijd : 31 januari 2023
Leveringskosten per kWh stroom, dat u verbruikt
daltarief* 0,51257 per kWh
normaaltarief 0,63615 per kWh
terugleververgoeding -0,45845 per kWh

T.a.v. de mogelijkheid voor Eneco om eenzijdig wijzigingen door te voeren licht het ingewikkelder, met name omdat Eneco van het ene naar het andere document verwijst en het niet duidelijk is welk document voorrang heeft.

Hieronder bij 7.5 wordt een mogelijkheid aangedragen die volgens mij hier niet van toepassing is - er is mij geen relevant overheidsbesluit bekend:

7.5 Dit Voorwaardenoverzicht en de daarin genoemde tarieven kunnen
wijzigen, als dat volgens een bestaande dan wel nieuwe wettelijke
regeling of besluit van de overheid kan dan wel moet. Wijzigingen
van de voorwaarden en tarieven ontvangt u persoonlijk minimaal 10
dagen voor ingangsdatum.

19.5 hieronder is van toepassing aangezien het om een jaarcontract gaat.

UIT DE ALGEMENE VOORWAARDEN:

19.5 Wij kunnen ook met elkaar afspreken
dat wij de leveringstarieven
niet mogen veranderen tijdens de
overeenkomst. Dit geldt niet voor
een wijziging van de tarieven door
een wijziging van de overheidsheffingen
of de belastingen.

Hieronder de sectie over TLV van de oude en de nieuwe voorwaarden. In de oude voorwaarden staat niets over het wijzigen van de TLV; in de nieuwe wel.

OVER DE TLV - OUD:

3. Terugleververgoeding
Wekt u zelf stroom op, bijvoorbeeld met zonnepanelen? U kunt deze
stroom direct gebruiken. De stroom die u niet direct gebruikt, levert
u via uw aansluiting terug aan het openbare net. Dit heet
teruglevering. Gebruikt u op een bepaald moment meer stroom dan
u kunt opwekken, dan gebruikt u stroom uit het openbare net. De
door u teruggeleverde en verbruikte hoeveelheid stroom mag u op
jaarbasis tegen elkaar wegstrepen. Dat noemen we salderen. U mag
bij ons altijd salderen tot uw eigen gebruik, maar om te kunnen
salderen moet u wel uw zonnepanelen op energieleveren.nl hebben
aangemeld. U betaalt dus alleen uw netto verbruik per jaar.
Saldering gebeurt via de jaarnota. Bij saldering geldt voor de
teruggeleverde stroom precies hetzelfde tarief als dat u betaalt
voor de levering van stroom per eenheid kWh (inclusief btw, opslag
duurzame energie en energiebelasting, exclusief vaste
leveringskosten).
Wij salderen de teruggeleverde stroom eerst met de verbruikte
stroom op uw normaaltarief telwerk. Blijft er nog teruggeleverde
stroom over, dan salderen wij dat met uw verbruik op het daltarief
telwerk. Blijkt na deze verrekening dat u meer stroom heeft
teruggeleverd dan verbruikt, dan ontvangt u van ons hiervoor een
terugleververgoeding. Dit is het normaaltarief dat geldt voor uw
stroomproduct, exclusief: btw, opslag duurzame energie,
energiebelasting en vaste leveringskosten. Loopt de meter achteruit
als u teruglevert, dan registreert de meter altijd uw nettoverbruik.
Dit betekent dat de meter zelf de teruggeleverde stroom verrekent
met de stroom die u verbruikt via het openbare net, dus die wij
leveren.

OVER DE TLV - NIEUW:

3. Terugleververgoeding
3.1 Wekt u zelf stroom op, bijvoorbeeld met zonnepanelen? U kunt
deze stroom direct gebruiken. De stroom die u niet direct gebruikt,
levert u via uw aansluiting terug aan het openbare net. Dit heet
teruglevering. Gebruikt u op een bepaald moment meer stroom
dan u kunt opwekken, dan gebruikt u stroom uit het openbare net.
De door u teruggeleverde en verbruikte hoeveelheid stroom mag
u op jaarbasis tegen elkaar wegstrepen. Dat noemen we salderen.
U mag bij ons altijd salderen tot uw eigen gebruik, maar om te
kunnen salderen moet u wel uw zonnepanelen op energieleveren.
nl hebben aangemeld. U betaalt dus alleen uw netto verbruik per
jaar. Saldering gebeurt via de jaarnota. Bij saldering geldt voor de
teruggeleverde stroom precies hetzelfde tarief als dat u betaalt
voor de levering van stroom per eenheid kWh (inclusief btw, opslag
duurzame energie en energiebelasting, exclusief vaste leveringskosten).
Wij salderen de teruggeleverde stroom eerst met de verbruikte
stroom op uw normaaltarief telwerk. Blijft er nog teruggeleverde
stroom over, dan salderen wij dat met uw verbruik op het daltarief
telwerk. Blijkt na deze verrekening dat u meer stroom heeft
teruggeleverd dan verbruikt, dan ontvangt u van ons hiervoor
een terugleververgoeding. De terugleververgoeding die op u van
toepassing is, is terug te vinden in uw contract. De terugleververgoeding
die met u is gecommuniceerd kan wijzigen.
Bij wijziging
ontvangt u minimaal 10 dagen voor ingangsdatum persoonlijk
bericht met daarin de gewijzigde terugleververgoeding. Over de
terugleververgoeding wordt geen btw, opslag duurzame energie
en energiebelasting vergoed. Loopt de meter achteruit als u
teruglevert, dan registreert de meter altijd uw nettoverbruik. Dit
betekent dat de meter zelf de teruggeleverde stroom verrekent
met de stroom die u verbruikt via het openbare net, dus die wij
leveren.

Samenvattend: het lijkt me dat in ieder geval de geest van de overeenkomst geschonden wordt en  - maar dat zeg ik als niet-jurist - ook de letter.

EDIT:

Ik zie net het volgende op de website avn Eneco staan:

• Mag Eneco de teruglevergoeding aanpassen?

Ja, dat mag. In onze algemene leveringsvoorwaarden, die iedere klant krijgt bij het aangaan van een contract bij Eneco, staat dat wij onze voorwaarden altijd mogen veranderen. Echter, in artikel 19.2 staat dat wij dan minimaal 10 kalenderdagen voor de verandering schriftelijk of digitaal persoonlijk moeten informeren (dat doen wij via een mail of brief). Wij melden dan ook dat de klant de overeenkomst met Eneco mag beëindigen.

In artikel 19.5 staat dat wij de leveringstarieven niet zomaar tussentijds mogen aanpassen. Dit klopt. De terugleververgoeding is dan ook geen leveringstarief. Deze kunnen wij wel tussentijds aanpassen. Leveringstarieven zijn de tarieven die klanten betalen voor hun stroom en gas. 

De vetgedrukte tekst is m.i. strijdig met de in het begin van deze post opgevoerde tekst waarin de terugleververgoeding volgens Eneco onder de leveringskosten valt.

Hallo, ik ben nieuw hier. Ik wil panelen laten plaatsen en probeer me zo goed mogelijk voor te bereiden.

Ik heb een offerte gebaseerd op mijn verwachte jaarverbruik van 4.400 KWh per jaar. Dak op het zuid oosten zonder schaduw.

De offerte bevat;

11 panelen DMEGC Full Black 400M10-54HBB/-V (400 wattpiek dus)

11Enphase Micro omvormer IQ7 Plus

In de offerte staat letterlijk “De installatie bestaat uit 11 zonnepanelen met een totaalvermogen van 4.400 Wattpiek. Met een dergelijke installatie kan een jaarlijkse productie worden behaald van 4.809 KWh”.

Nu lees ik op verschillende websites dat de daadwerkelijke opbrengst in NL in de praktijk neerkomt op 85 a 90%, hetgeen in mijn geval dus zou neerkomen op 85% van 4.400 = 3.740.

Nu staat er in de offerte niet dat ik 4.809 KWH ga opwekken, maar dat het systeem dit zou aankunnen (onder optimale omstandigheden denk ik dan maar).

Wat moet ik hier nou mee? Mijn vraag was duidelijk een systeem dat 4.400 KWh gaat opwekken!

Wordt mij in de offerte nu een rad voor ogen gedraaid, of mis ik iets?

Uitgaande van die 85% zou een paneel dus 340 KWh opwekken. 4.400 : 340 = 13 panelen. De installateur zou er toch belang bij hebben mij 13 panelen te offreren???????????????? Waarom dan 11????????

Reputatie 6
Badge +3

@Geer00   Wat hindert u dan om een offerte voor 13 panelen te vragen? - Zonder schaduw op het dakvlak zou ik trouwens de micro-omvormers door een passende goedkopere stringomvormer laten vervangen. De micro omvormers kosten alleen extra en voegen niets aan de opwek toe.
De actuele opwek hangt natuurlijk van de locatie en de exacte ligging van de panelen af.
Mijn bijna schaduwvrije panelen op ZZO met 45° helling leveren bijvoorbeeld ca. 1100 kWh/kWp per jaar op. - Trouwens - te veel vraagtekens (????????????????+ ????????) als u mij vraagt.
Misschien weet uw solarteur het antwoord?

Dank voor je reactie.

Natuurlijk kan ik een offerte voor 13 panelen aanvragen, maar daar gaat het mij niet om. Ik kijk vreemd aan tegen het feit dat een paneel meer dan 1 kWh/Wp op jaarbasis kan opleveren, want dat lees ik nergens op internet dat dat mogelijk zou zijn (behalve in de Sahara wellicht). Maar begrijp ik het goed dat dat bij jou 1,1 is?

Dat 1 Wp meestal 1 kWh per jaar oplevert in Nederland is geen natuurkundig-wiskundig gegeven maar een toevalligheid die bepaald wordt door het rendement van de huidige panelen, de breedtegraad en het (zon/bewolking) klimaat van Nederland en het aantal seconden dat in een jaar zit. Het is gewoon toevallig dat het bij 1 uitkomt.
Dat de afgelopen jaren regelmatig 1,1 wordt gehaald zal voornamelijk komen door het fantastische zonnepanelenweer van de laatste jaren.

Reputatie 6
Badge +3

Dank voor je reactie.

Natuurlijk kan ik een offerte voor 13 panelen aanvragen, maar daar gaat het mij niet om. Ik kijk vreemd aan tegen het feit dat een paneel meer dan 1 kWh/Wp op jaarbasis kan opleveren. Maar begrijp ik het goed dat dat bij jou 1,1 is?

Daarop kan ik idd rekenen, ik heb in 2018 bijvoorbeeld meer dan 1230 kWh/kWp gehad.
Maar ik heb ook een (bijna) optimale ligging. (Voor mijn oud systeem zie hier op pvoutput.org)
Nog veel te leren over pv-installaties, of niet? YMMV

Okay, dus nu wordt (althans voor mij) duidelijk dat het dus niet zo is dat in technische zin 1Wp sowieso nooit meer dan 1KWh op jaarbasis kan opleveren. Ik ging daar namelijk, op basis van alle informatie die ik op internet kon vinden, vanuit. 11 panelen van 400Wp ieder zou voor mij dus in de praktijk betekenen dat ik wel in de buurt van de 4400 KWh op jaarbasis kan uitkomen (dak op ZO en geen schaduw).

Jouw overzicht Darkfiber is een openbaring voor mij. Het gaat/ging bij jou om in totaal 2565Wp?

Reputatie 6
Badge +3

@Geer00   Als u misschien? de opwek wilt simuleren zijn er ook websites die zoiets kunnen "berekenen”.
Alleen vrees ik dat de bediening daarvan soms wat te ingewikkeld is en de interpretatie van de resultaten  ervaring vereist. Enkele websites: pvgis, Sunny Design, …. (Zoeken met “solar calculator”, simulator pv-installatie, o.i.d.) - U heeft blijkbaar niet met de juiste zoektermen gezocht.

P.S.: Goed gezien! Maar eigenlijk irrelevant. Het nieuwe systeem is trouwens dubbel zo groot.

Je stijl is hier en daar een iets of wat belerend, wat neerbuigend. Ik kijk daar graag doorheen omdat ik jouw inhoudelijke info super vind! Ik ga proberen je laatste advies ten aanzien van die berekeningssites op te volgen.

Reputatie 6
Badge +6

De verwachte opbrengst Productie kWh is niet gelijk aan het Vermogen Wp

Heeft uw installateur dan geen “opbrengstcalculatie” bij uw offerte?

Of kan het zijn dat de adviseur/installateur uw jaarverbruik met de Wp verwisseld heeft?

Als ik een vraag had bij mijn (inmiddels uitgevoerde offerte) kon ik de adviseur 06- direct bellen en ik had gelijk de antwoorden op mijn vragen😀

De specificatie: van uw panelen.

DMEGC 400 WP FULL BLACK HALF CELL (DMH400M10-54HBB)

Formaat

1708 x 1134 x 30 mm

Vermogen

395 Wp

Gewicht

20 KG

Productgarantie

12 jaar

Vermogensgarantie

25 jaar

Technologie

Compatible Enphase micro-omvormer

IQ7+ / IQ7A

Compatible SolarEdge optimizer

S440

Lees nog even mijn eerste post na.

Reputatie 6
Badge +6

@Geer00 Ik snap hem (U zeker ook nu)😂

“totaalvermogen van 4.400 Wattpiek. Met een dergelijke installatie kan een jaarlijkse productie worden behaald van 4.809 KWh”.🤔

Yep, en uit de info van Darkfiber blijkt dat dat inderdaad haalbaar zou kunnen zijn. Ik trok de info van de installateur in eerste instantie (naar nu blijkt ten onrechte) in twijfel. Ik ben Darkfiber voor zijn info zeer erkentelijk.

Reputatie 6
Badge +6

is er nu eindelijk duidelijkheid?

En worden alle maandnota’s salderen nu ook, van de “foute” energieleveranciers teruggefloten?

https://www.ad.nl/wonen/goed-nieuws-voor-mensen-met-zonnepanelen-salderen-op-jaarbasis-wordt-de-norm~af484e5b/

De wet moet worden aangepast he! Duurt gemiddeld 12 tot 18 maanden ………………..

Badge

Goedendag, ik heb een vraag over de werking van het salderen icm het te betalen bedrag op de jaarrekening.

Als ik jaarlijks 5000kwh gebruik en ik wek er 4000kwh op met mijn zonnepanelen, dan moet ik er met de jaarrekening nog 1000kwh met oxxio afrekenen, MAAR tegen welk tarief worden die 1000 dan berekend? Ik heb vanaf 31 maart al 3 verschillende tarieven gehad en dit worden er nog meer tot eind maart 2023.

in mijn geval heb ik nu nog een overschot van 1000 kwh vanaf maart dit jaar , wordt dan eerst het tekort van oktober, november etc gesaldeerd?

Ik wil dit graag weten hoe het werkt zodat ik zelf kan berekenen of mijn voorschotten nog voldoende zijn aangezien de app van oxxio dit niet kan met zonnepanelen.

Ik hoor graag van u.

Mvg Sander

Reageer