Zonne-energie: stel je vragen!

• Oud-medewerker
  • 233 reacties
Vraag hier alles wat je altijd al wilde weten over zonne-energie. Heb je wel eens overwogen om zonnepanelen op je dak te leggen? Vraag je je af wat het oplevert? En wat is nu eigenlijk precies een zonneboiler?

Al je vragen kun je hier stellen, en ik zal iedere algemene vraag over zonne-energie proberen te beantwoorden. Antwoorden van anderen zijn natuurlijk ook van harte welkom!

Heb je vragen over bepaalde merken of fabrikanten? Daar zal ik niet altijd op ingaan, maar wie ervaring heeft met een merk waarover iets gevraagd wordt kan daar natuurlijk wel op reageren. Lees hier wat wij als Consumentenbond voor onderzoek deden naar fabrikanten van zonnepanelen, en lees hier over onze test van zonneboilers.

Informatie vind je ook op onze website, inclusief Veelgestelde vragen. Heb je de Dakcheck gedaan voor ons Zonnecollectief en heb je daar specifieke vragen over? Stel die dan bij de bijbehorende klantenservice.

458 reacties

Reputatie 5
Badge +5
Wij noemen de glas-glas panelen heel kort in ons artikel over garantie, maar hebben momenteel helaas geen capaciteit om onderzoek te doen naar de voor/nadelen en het aanbod van beide technieken.

Ik lees op jullie site niets over het verschil van glas op folie panelen en glas op glas panelen. Kunt u hier iets over zeggen

Geplaatst door Nijhuis2 op Jul 19, 2017.
Ik heb in de loop der jaren al verschillende malen een discussie gehad met mensen met zonnepanelen die per se hun oude ferarismeter willen houden (vanwege het terugdraaien) en ook denken dat dit een recht is. Klopt dat? Kun je de installatie van een "moderne" meter (intelligent of dom) tegen houden en zo ja hoelang dan?
Hallo,

Vandaag stond er een jongen aan de deur van Zonnis. Ze hebben een concept Zonnepanelen zonder investeren.. Klinkt mooi toch.. Ze leggen de panelen op mijn dak en ik betaal het via mijn besparing....

Heeft er iemand ervaring met dit soort concepten en of met Zonnis... Mij lijkt het haast te goed om waar te zijn.

Dit is de informatie van de website:

Welkom bij Zonnis

Zonnepanelen zonder investeren (de bedenkers)

Laten we eerlijk zijn. Een beetje PV installatie komt toch neer op een aardig bedrag en dat heeft niet iedereen zomaar beschikbaar. Bij Zonnis krijgt u uw eigen energiecentrale op maat zonder investering! U heeft direct twee voordelen. Als eerste de gegarandeerde topkwaliteit van het merk Upsolar, de nummer 5 van de wereld op het gebied van hoogredementspanelen. Dit van oorsprong Taiwanese bedrijf heeft 4 fabrieken wereldwijd. Voor Upsolar is Zonnis exclusief distributeur in Nederland. Uw tweede grote voordeel is ons "Zonder investeringsmodel".U hoeft zelf niet te investeren maar toch zijn de zonnepanelen toch vanaf de eerste dag uw eigendom. Zodra de panelen geïnstalleerd zijn profiteert u van uw eigen energie en bespaart u maandelijks op een groot gedeelte van uw energierekening en, we herhalen het nog maar eens, het mooie aan het concept is dat u zelf geen geld hoeft te investeren. Het mag natuurlijk wel maar ook met ons "Zonder investeringsmodel" heeft u een zonnig terugverdienmodel. De berekening wordt voor u op maat gemaakt. Daarvoor gaan wij graag met u om te tafel zitten. Onze adviseurs kijken samen met u naar de beste oplossing!

Van A tot Z geregeld

Gaat u met ons in zee dan heeft u nergens meer omkijken naar. Wij regelen alles van A tot Z. Daarna heeft u in ons de lange termijn partner bij wie u terecht kunt als u vragen of opmerkingen heeft.

Groeten,

Bas
Zonder de details te kennen zie ik een haar in de soep ...

Dit soort aanbieders verkopen zonnepanelen en geven het contract eventueel door aan een financiële partner die de lening verzorgt. Gaat de panelenleverancier op de fles en u krijgt een technisch probleem is er niemand aansprakelijk en de voorfinancierder blijft volgens het contract hartnekkig afbetaling eisen ...

Maar misschien ben ik tè wantrouwend bij mensen die zómaar aanbellen. Maar hoe lopen hier de geldstromen?
Beste Dames en Heren,

Ik ben lid van de consumenten bond en heb daar ook gereageerd met het volgende. (Echter nog geen reactie gehad)

In het blad van de bond (JULI/AUGUSTUS 2017 pagina 95) staat het volgende:

"De slimme meter houdt niet de totale productie van de panelen bij, omdat je een deel van die

stroom direct zelf gebruikt (die gaat niet door de meter) De totale productie kun je bijhouden via de zonnepanelen"....IK: MIJN VRAAG: HOE DAN?...."maar voor een correcte energienota is dat niet nodig".

IK:

Hoezo kun je nu je energienota controleren als een gedeelte van de opgewekte stroom niet wordt genoteerd. Hoeveel is dat? Dat moet toch ergens te vinden zijn? Zo niet, kan de energie maatschappij opvoeren wat ze zelf wil??

Alvast bedankt,

Frans Gommers

Zonder de details te kennen zie ik een haar in de soep ...

Dit soort aanbieders verkopen zonnepanelen en geven het contract eventueel door aan een financiële partner die de lening verzorgt. Gaat de panelenleverancier op de fles en u krijgt een technisch probleem is er niemand aansprakelijk en de voorfinancierder blijft volgens het contract hartnekkig afbetaling eisen ...

Maar misschien ben ik tè wantrouwend bij mensen die zómaar aanbellen. Maar hoe lopen hier de geldstromen?

Geplaatst door hänschen klein op Aug 2, 2017.

Daarom denk ik, ik vraag hier even of iemand ervaringen er mee heeft.. Ze bellen me over 2 weken om meer uitleg te geven na het aanbieden van een flyer...

Beste Dames en Heren,

Ik ben lid van de consumenten bond en heb daar ook gereageerd met het volgende. (Echter nog geen reactie gehad)

In het blad van de bond (JULI/AUGUSTUS 2017 pagina 95) staat het volgende:

"De slimme meter houdt niet de totale productie van de panelen bij, omdat je een deel van die

stroom direct zelf gebruikt (die gaat niet door de meter) De totale productie kun je bijhouden via de zonnepanelen"....IK: MIJN VRAAG: HOE DAN?...."maar voor een correcte energienota is dat niet nodig".

IK:

Hoezo kun je nu je energienota controleren als een gedeelte van de opgewekte stroom niet wordt genoteerd. Hoeveel is dat? Dat moet toch ergens te vinden zijn? Zo niet, kan de energie maatschappij opvoeren wat ze zelf wil??

Alvast bedankt,

Frans Gommers

Geplaatst door F. Gommers op Aug 2, 2017.

Je hebt bij je zonnepanelen een omvormer. De meeste van deze omvormers hebben een wifi verbinding nodig om hun waardes door te geven, maar ze zouden ook op het apparaat zelf de actuele waardes aan moeten geven.

Je kunt dan zien hoeveel stroom er op dat moment opgewekt wordt en wat het historisch is. Een app op je telefoon (als de omvormer via WIFI kan verbinden) kan dan heel veel historische info opgeven die je het mogelijk maakt om te zien hoeveel je bespaart hebt op je energie gebruik.
Ik heb het volgende beeld: Het energiebedrijf is niet geïnteresseerd in de standen op de omvormer, wel in wat je energiemeter meet. De energiemeter meet de hoeveelheid energie die jij levert aan het energiebedrijf op het moment dat je panelen meer presteren dan je zelf afneemt en de meter meet wat jij afneemt op het moment dat jouw panelen minder presteren dan jouw energievraag van het moment. Het energiebedrijf saldeert over een vaste periode wat jij levert en wat jij afneemt. Daar is je energienota op gebaseerd. Je hebt daarvoor een energiemeter nodig die kan salderen.
Badge
Mijn oude gas- en elektriciteitsmeters moesten inmiddels vervangen worden, ik heb dit eerder geweigerd vanwege het terugtellen. Ze waren nu echter te oud en niet meer betrouwbaar. We hebben eenzelfde soort gasmeter gekregen, maar een digitale niet -slimme meter, die volgens hen ook terug kan tellen. Overigens: wij hebben (nog) geen zonnepanelen, dus kan nog niet zeggen hoe/of het terugtellen werkt. Daar zijn 2 aparte standen voor (hoog- en laagtarief).

Ik heb in de loop der jaren al verschillende malen een discussie gehad met mensen met zonnepanelen die per se hun oude ferarismeter willen houden (vanwege het terugdraaien) en ook denken dat dit een recht is. Klopt dat? Kun je de installatie van een "moderne" meter (intelligent of dom) tegen houden en zo ja hoelang dan?

Geplaatst door A. Deen op Aug 1, 2017.
Reputatie 7
Badge +4

Je hebt bij je zonnepanelen een omvormer. De meeste van deze omvormers hebben een wifi verbinding nodig om hun waardes door te geven, maar ze zouden ook op het apparaat zelf de actuele waardes aan moeten geven.

Je kunt dan zien hoeveel stroom er op dat moment opgewekt wordt en wat het historisch is. Een app op je telefoon (als de omvormer via WIFI kan verbinden) kan dan heel veel historische info opgeven die je het mogelijk maakt om te zien hoeveel je bespaart hebt op je energie gebruik.

Geplaatst door Speedy B op Aug 2, 2017.

bijna goed. je omvormer houdt alleen bij hoeveel energie opgewekt wordt. je slimme meter houdt bij hoeveel energie gevraagd dan wel teruggeleverd wordt. het verschil tussen hetgeen je opwekt/vraagt dan wel terug levert is je eigen verbruik.
Badge
Hallo allemaal,
Wij hebben hier al vaker vragen gesteld en gereageerd, dus daar ben ik weer met een stel vragen...
Bij diverse bedrijven hebben we offertes opgevraagd, want we kwamen te laat tot de ontdekking dat het zonnecollectief van de Consumentenbond maar tijdelijk geldig was in onze provincie. Zeer helaas. Sommige bedrijven reageren overigens niet eens met een offerte zodra ze op Google Earth zien dat we een dakkapel hebben.
De vragen die op dit moment rijzen:
1. De prijzen van de offertes lopen uiteen. Van niet alle voorgestelde panelen vind ik testinfo. Hoe maken we de juiste keuze?? Wat is all-in de richtprijs voor 7-8 panelen?
2. De meningen van de diverse bedrijven lopen uiteen. Er is welgeteld 1 bedrijf vrijblijvend wezen schouwen. Die concludeerde: het is niet mogelijk, want de nok is vastgemetseld. Boven de dakkapel liggen onder de nok 3 rijen pannen. De bovenste rij pannen kan niet los, dus kunnen de panelen (in landscape) niet veilig bevestigd worden, aldus de schouwer. Je krijgt dan nl. een onevenredige verdeling van de bevestiging aan de achterkant van de panelen, wat maakt dat bij storm de wind er teveel grip op kan krijgen. Met alle mogelijke schadelijke gevolgen voor de panelen én het dak. Is voor deze situatie wél een veilige bevestiging mogelijk, zo ja, hoe?
3. Wat is het minimum aantal panelen om de boel goed te kunnen laten functioneren?
4. Wij willen persé geen verbinding van de panelen of de omvormer met internet. (Hoe) is dan toch de productie bij te houden?
Bedankt alvast voor jullie reacties!
Reputatie 5
Badge +5
Hallo,
Wegens tijdgebrek even een korte reactie van mijn kant; ik hoop dat er nog anderen reageren op je post met vragen.
1) ik zou zeggen 3500 euro.
2) je zou toch in ieder geval onder het dakraam op de foto panelen kunnen plaatsen lijkt mij. De pannen kunnen vanaf de onderste rij tot het dakraam wel los. Boven het dakraam zal inderdaad moeilijk worden, je vraag over een veilige bevestiging op die plek kan ik niet beantwoorden.
3) Bij micro-omvormers is er geen minimum, dat kan al vanaf 1 paneel. Bij power optimizers is het minimum meestal 6 panelen. Een 'gewoon' systeem met een stringomvormer van een stuk of 4 panelen is normaal gesproken ook geen probleem, het hangt van het merk omvormer af tot hoe laag je kunt gaan qua aantal panelen.
4) op de display van de omvormer zelf. Je zult dan wel zelf de standen moeten uitlezen en ergens bijhouden, voor als de omvormer onverhoopt defect raakt en de gegevens kwijtraakt.
Kreeg onlangs een aanbod van Zelfstroom voor het huren van zonnepanelen Alkmaar, waarbij de indruk werd gewekt dat dat eigenlijk heel goedkoop en verantwoord is. Voor 10 panelen wordt €50 per maand betaalt (10 jaar) en zou ongeveer een €150 per jaar aan besparing opleveren.Na 10 jaar mogen deze panelen gekocht worden a €50 /stuk (€500) zodat je eigenaar bent. In mijn ogen is dit een investering van €6500. Ik ben een voorstander van zonne-energie want ook ik heb zonnepanelen. Maar mijn 10 panelen waren met belasting voordeel nog net geen €3000 incl montage. Ik heb Zelfstroom gemaild dat ik het schandalig vind dat er op deze wijze aan mensen die deze investering niet kunnen doen zoveel verdient moet worden, zouden gemeentes hier ook niet een stukje verantwoordelijkheid kunnen nemen??
Kreeg onlangs een aanbod van Zelfstroom voor het huren van zonnepanelen Alkmaar, waarbij de indruk werd gewekt dat dat eigenlijk heel goedkoop en verantwoord is. Voor 10 panelen wordt €50 per maand betaalt (10 jaar) en zou ongeveer een €150 per jaar aan besparing opleveren.Na 10 jaar mogen deze panelen gekocht worden a €50 /stuk (€500) zodat je eigenaar bent. In mijn ogen is dit een investering van €6500. Ik ben een voorstander van zonne-energie want ook ik heb zonnepanelen. Maar mijn 10 panelen waren met belasting voordeel nog net geen €3000 incl montage. Ik heb Zelfstroom gemaild dat ik het schandalig vind dat er op deze wijze aan mensen die deze investering niet kunnen doen zoveel verdient moet worden, zouden gemeentes hier ook niet een stukje verantwoordelijkheid kunnen nemen??
Dit lijkt me geen goed voorstel voor de gebruiker. Het lijkt er sterk op dat je veel betaalt voor panelen die over 10 jaar eigenlijk niks meer waard zijn. De omvormer zal dan ook vervangen moeten worden (grote kans) . Met 12 panelen (2015) bespaar ik meer dan 150 per jaar als ik de investering even vergeet, ik denk zo'n 700 a 800 per jaar. Dat zal met de aanpassing van de salderingsregeling minder worden vrees ik en dat staat op het programma in / na 2020. De terugverdientijd voor de installatie (zeker met huidige prijzen en capaciteiten) is onder de huidige voorwaarden een jaar of 5 schat ik zo. Als je nu koopt ben je in 2020 al een stuk verder met het terugverdienen. Maar niet iedereen heeft 3k op de bank staan om dit even te doen. Met een groene lening is dit misschien wel mogelijk, dit zal aantrekkelijker zijn dan je huidige voorstel (2 a 2,5 % rente). Of tweedehands aanschaffen, maar je zit sowieso met de aanleg van de installatie. Of gemeenten hier iets in moeten betwijfel ik, ik zie dat anders. Het rijk zou wel iets moeten en kunnen betekenen. Die heeft immers klimaat ambities en allerlei functionarissen en instellingen die dit soort zaken kunnen aankaarten.
Wat is de beste keuze? Ik moet kiezen uit de:
De: glas/folie ja solar 280 wp mono 16 panelen met se 368oHD wave omvormer en p300 optimizer rendement 14,7%
Of de:
Glas/folie ja Solar LG 320 14 panelen SE3680HDwave omvormer en de p300 optimiser rendement 13,6%
Of de:
glas/glas Solarwatt 60M style 280WP 16 panelen Omvormer: SE3680HD wave optimizer p300 19,7%
Naast een flink prijsverschil zit er natuurlijk verschil in garante en kwaliteit. Wat is zinvol voor ons?
Reputatie 7
Badge +4
dat is wel een heel makkelijke vraag.... je bepaalt elf je keus op basis van wat jij belangrijk vindt. Is kwaliteit belangrijk? of lage kosten bij aanschaf, of lange levensverwachting, of hoge opbrengst, schaduw op je dak??

Kortom, 1 antwoord is er niet, anders was er nl niet zoveel keus op de zonne-markt 😉
Wat een goede keuze is kan ik niet zeggen, maar weet wel dat er op het Tweakers.net forum (DED) heel veel expertise rondwandelt. Die kunnen en willen je vast wel voorzien van advies.

Een aantal overwegingen:
  • aanlegkosten van de installatie, een grote installatie vergt meer investeringen dan een kleine ivm extra stroomgroepen / faciliteiten
  • verbuik vs opwekking , opslag is nog niet te betalen als je dat in een speciale accu moet gaan doen, je bent dus afhankelijk van tarieven voor teruglevering en salderingsmogelijkheden
  • schaduw / geen schaduw / locatie zijn zaken die van invloed zijn op de aanschaf en het rendement
  • verwachte terugverdientijd, dat kan de garantietermijn beïnvloeden als je meerekent dat zonnepanelen beter en goedkoper worden naar mate de tijd vordert.
Dus het hangt er maar van af. Als ik sommige adviezen had moeten volgen had ik ook dure panelen met optimizers en de hele rambam. Daarmee was mijn installatie 2 keer zo duur geworden. Ik heb alleen helemaal geen last van schaduw dus was dat allemaal dure onzin. En al die dure onzin zorgt er voor dat je je panelen veel langer moet gaan gebruiken voordat je ze kunt vervangen. Mijn panelen hebben 25 jaar garantie , de installatie 5 en de omvormer 10 jaar. En dat alles zou dan geborgd moeten zijn bij SGZE.
Ik denk er aan om alleen voor de schuur een zonnen paneel aan te schaffen.
er staat daar een elektra kachel van 2000 wat 24 uur per dag aan. plus 6 tl balken.
Is dat dan rendabel en zo ja wat zou ik dan aan moeten schaffen. en eventueel de kosten hiervan.
Waarschijnlijk staat er voornamelijk een kachel te loeien als er nauwelijks stroom wordt opgewekt door een installatie met zonnepanelen. Maar zolang de salderingsregeling er is in huidige vorm kan dat wel uit. De vraag is of je een dergelijke installatie snel terug gaat verdienen, om 2000 kWh te halen heb je ongeveer een 2200 kW installatie nodig met omvormer en aansluiting op het lichtnet indien je in de volle zon staat en geen last hebt van schaduw en dat soort dingen.

Vraag een offerte aan bij een leverancier, verdiep je op het internet in de materie. Er is veel info verkrijgbaar en maak dan de afweging of dat is wat je wilt. Ik heb zelf in 2015 een 3000 kW installatie gekocht en laten aanleggen. Ik denk dat ik dat in een jaar of 5 wel heb terugverdiend. Maar de voorwaarden zijn steeds minder gunstig aan het worden hoewel de aanschafprijs van een dergelijke installatie wel steeds lager wordt. Maar een en ander is sterk afhankelijk van wat de overheid straks gaat doen met de salderingsregeling.
Reputatie 7
Badge +7
Beste @wrapj, welkom op de community!

Voor het overzicht hebben we een topic waar alle vragen over zonne-energie gesteld kunnen worden.
Ik ben dan ook zo vrij geweest om je topic en de bijbehorende reactie hiernaartoe te verplaatsen.

@Fred B., bedankt voor je reactie!
Ik kreeg van Eneco het verzoek mijn zonnepanelen aan te melden bij energieleveren.nl? Moet dit, en waarom?
Ik vermoed dat de belangrijkste reden is dat je netbeheerder graag wil weten wat ze kunnen verwachten bij zonnig weer. Veel installaties gaan dan terugleveren en niet zo'n klein beetje ook. Zelf heb ik het wel gedaan.
Reputatie 5
Badge +5
@Jack vd Goot
Het is niet verplicht, maar zoals @Fred B. al zegt, het nut is dat netbeheerders zo betere inschattingen kunnen maken van de belasting van het energienet. En dat is in ieders belang: zo kunnen storingen en onnodige investeringen (als je niet weet waar de zonnepanelen zitten weet je ook niet waar het eventueel nodig is om het net te verzwaren) voorkomen worden. Wat weer ten goede komt aan het beheersbaar houden van de netwerkkosten die iedere Nederlander moet betalen.
Reputatie 6
Badge +5

Uw energieleverancier verrekent deze teruglevering met de normale levering, dat noemen we salderen. Door uw productie-installatie te registreren op www.energieleveren.nl weet u zeker dat de juiste gegevens bekend zijn om te salderen en/of om de terugleververgoeding te berekenen.

https://www.energieleveren.nl/PIR-public/a4j/g/3_2_2.SR1images/spacer.gif.facesMilieu

productie nauwkeurig in kaart te brengen. Zo kan bijvoorbeeld de overheid zien welke technieken een extra stimulans nodig hebben.

Veiligheid

De netbeheerder is verantwoordelijk voor de veiligheid van het netwerk.

Registreer uw productie-installatie voor uw eigen veiligheid en die van de monteur.

Dit staat er op hun website

Ik kreeg van Eneco het verzoek mijn zonnepanelen aan te melden bij energieleveren.nl? Moet dit, en waarom?
Minimaal hoeveel zonuren zijn er nodig om het laten installeren van (8) zonnepanelen op ons platte dak (globale investering 3800,-) zinvol te laten zijn, zowel qua financiële- als qua energieopbrengst. Het dak ligt tussen ons huis en dat van de buren in.

Reageer