Zonneboilers: Moderne typen in opkomst

• 16 November 2022
  • 28 reacties
  • 641 Bekeken

Badge
  • Bondsbeginner
  • 2 reacties

In het artikel van de consumentenbond over zonneboilers kwamen we onderstaande tegen;

Moderne typen in opkomst

Er verschijnen moderne geavanceerde typen zonneboilers op de markt, waarvan geclaimd wordt dat ze een (veel) hoger rendement hebben dan de bovengenoemde typen.

Een voorbeeld hiervan is het systeem van het Britse merk Hone. Deze fabrikant claimt dat met gebruik van nanotechnologie een veel breder deel van het spectum van het zonlicht omgezet wordt in warmte. En dat je daardoor in staat bent om al je warme kraanwater en ook de verwarming van je huis uit de zon te halen. Het systeem is duurder dan een conventionele zonneboiler, maar je zou het eerder terug moeten kunnen verdienen. De Consumentenbond heeft dit systeem niet getest, dus we kunnen ook niets zeggen over deze claims.

Als we nu gaan zoeken het britse merk Hone en zonneboilers dan komen we wat verouderde en meer recente informatie tegen online:

Een distributeur en tenminste één dealer in Nederland:
https://www.dgklimaat.nl/?page=surface-power-hone
Maar de website uit de brochure www.surfacepower.nl is niet meer actief

De meer recentere informatie zo lijkt staat op de website www.honeworld.com/eng/

Maar zijn er ook mensen die ervaring hebben met dit product of kunnen we binnenkort mogelijk een test verwachten in de consumentengids ?

28 reacties

Het simpele antwoord moet van de Bond zelf komen maar het sleutelwoord is relevantie en marktaandeel.

In z'n algemeenheid ben tegen het testen van alles dat serieuze munten kost en zich niet eerst ook maar een beetje heeft bewezen bij mensen die graag een avontuurtje aangaan. Zgn early adaptors.

Ik heb ooit een zonneboiler overwogen. Het ging niet stuk op rendement want dakoppervlak was geen probleem. Het ging zelfs niet stuk op de aanschafprijs. De killer was echter dat het een ingewikkeld systeem was dat vrij vaak onderhoud nodig had. Ik weet niet of dat nu met de hoge energieprijzen nog zo zou zijn maar een systeem zal zich toch eerst een beetje moeren bewijzen, want ik ben niet van plan om het ondernemersrisico van een uitvinder te dragen.

Reputatie 6
Badge +6

@LenL De link geeft de algemene info voor zonneboiler systemen met eigen innovatie.

De zonneboilers zijn all geruime tijd op de markt.

Wat belangrijk in de keuze is, wat wilt u precies voor zonneboilersysteem.

Ik heb een paar schema’s van enkele systemen, en daar hangt ook een prijskaartje aan elk systeem.

De aansluitingen van de systemen is vrij eenvoudig en de basis voor alle zonneboilers.

@Harrie LPP “De killer was echter dat het een ingewikkeld systeem was dat vrij vaak onderhoud nodig had”

*
De toevoeging is alleen de zonneboiler met de regeling op bestaande en/of nieuwe installaties.

De schema’s zijn voor alle merken met eigen regelapparatuur www.honeworld.com/eng/ En Nefit-Bosch (professionals\installateurs)

Belangrijk is dat uw installateur kennis van zaken heeft met montage, maar ook met het inbedrijfstellen en inregelen.

Stekker erin en klaar, dat gaat voor deze installaties niet werken.

De bedoeling is om toch de maximale opbrengst en besparing uit het systeem te halen.

*[Tekst aangepast door beheerder]

Reputatie 6
Badge +5

Schema's als antwoord op de vraag van TS begrijp ik niet.

Reputatie 6
Badge +3

Ik begrijp helemaal niets van die gebruiker. Kan goed met Google overweg. Dat kunnen vraagstellers toch zelf.

Reputatie 2
Badge +1

aan Harry LPP:
Onze woning was 2005 bij oplevering voorzien van een zonneboiler voor het warme tapwater. Die werkt als het spreekwoordelijke zonnetje.  Ik heb tot nu toe niets gedaan aan onderhoud. De regen spoelt zo af en toe de glazen platen schoon, dat is alles. Tot nu toe ook geen reparaties.

De zonneboiler werkt in combinatie met een HR-ketel die het tapwater evt extra opwarmt als het van zichzelf nog niet warm genoeg is, en ter voorkoming van legionella.

Wat  ik jammer vind is dat de zonneboiler in de zomer in principe veel warmte opvangt, maar niet kwijt kan tenzij je tig keer per dag onder de douche gaat staan. In de winter heb je er betrekkelijk weinig aan.

Het zou een stuk effectiever zijn als je die warmte van de zomer kon opslaaan in de bodem, om die in de winter weer op te pompen. Dan kun je misschien wel zoveel zomer-energie opslaan dat je er de hele winter je huis mee kunt verwarmen. Ben je mooi van het gas af.

Reputatie 6
Badge +5

aan Harry LPP:

Het zou een stuk effectiever zijn als je die warmte van de zomer kon opslaaan in de bodem, om die in de winter weer op te pompen. Dan kun je misschien wel zoveel zomer-energie opslaan dat je er de hele winter je huis mee kunt verwarmen. Ben je mooi van het gas af.

Sun tanks is mogelijk nog duur, maar geeft een idee van warmte opslaan in water.

www.sun-tank.nl

Badge +8

Hierbij een verzoek om te letten op de toon in de berichten. Fijn dat jullie allemaal zo behulpzaam zijn, maar graag ook met respect naar de ander toe.
Off topic reacties worden verwijderd.

Ik vroeg mij af waar je warmte het beste in kan opslaan in een woning. Is dat een stenen muur, een betonnen vloer of water in radiatoren? Ik heb de tabel opgezocht van de soortelijke warmtes van steen, beton en water en meer. Dan blijkt dat je in water 5x meer warmte kan opslaan dan in kalkzandsteen, grindbeton, baksteen en glas. Dan is de keus snel gemaakt om energie op te slaan in water. 

Reputatie 7
Badge +5

en hoe is de factor tijd hierop van invloed? hoe lang kun je energie op deze manieren opslaan?

en hoe is de factor tijd hierop van invloed? hoe lang kun je energie op deze manieren opslaan?

De redenering van dit systeem is een beetje zoals in een Apollo 13 situatie, wat kan je doen met de middelen die je hebt? Dus in de zomer energie opslaan voor gebruik in de winter is niet wat nagestreefd wordt met suntank. Want dat kan zelfs een leerling uit groep 8 al beredeneren dat het niet gaat lukken. Maar wel: wat kan je overdag opslaan voor gebruik in de avond en nacht? Daar zijn wel mogelijkheden.

In het topic over een close in boiler was uitgerekend dat 10 liter water opwarmen van 15° naar 55° dat zulks 1 uur en 8 minuten tijd kost. En de fabrikant geeft op dat het stilstandsverlies 21W is, wat neerkomt op het afkoelen van het water terug naar 15° in 21 uur en 26 minuten. Maar als je de isolatie dikker maakt kan je dat vertragen.

Je hebt ook dat het volume met de derde macht toeneemt en de oppervlakte met de tweede macht. Dus naarmate je groter gaat wordt het warmteverlies minder. Als die container in de woning staat als warmtewand, dan komt elk warmteverlies terecht in de woning. 

Het is dan dat je zo slim mogelijk doet. Een heet vat op zolder zetten heb je weinig plezier van. Maar een warmtewand in de woonkamer van 10 x 260 x 300 cm wel. Daar dan verwarmingselementen in die overdag stroom trekken van de zonnepanelen en de vloer- en radiatorverwarming daarop aansluiten. 

Je kan dan overal nog beren gaan zoeken, of je ziet het als een Apollo 13 situatie en probeert die beren op te lossen.

Badge +8

Off topic reacties zijn verwijderd/aangepast.

Reputatie 6
Badge +6

Hoi @Imke Vervelend dat jou weekend toch regelmatig verstoord wordt.

Jij heb ook recht op een vrij weekend met je gezin.

Van mij een oproep aan de community om @Imke ook haar vrije weekend (terug) te geven.

Geldt ook voor de andere vrije dagen van de week.

Ik ga en (blijf) er zeker mijn best voor doen😀

Reputatie 6
Badge +3

@LenL  Geavanceerde zonneboilers? - Zonneboilers c.q. eigenlijk de zonnecollectoren zijn behoorlijk uitontwikkeld. Wat effectiever is als de huidige vacuum-buizencollectoren moet nog uitgevonden worden. 
Alternatief? Zonnestroom in de vorm van warmte in een boiler opslaan? Dat wordt hem bij mij waarschijnlijk niet - zie onderstaande voorbeeldberekening.

10 cm x 260 cm x 300 cm = 780 liter water - bij een temperatuurverschil van 50K (30°C → 80°C) zou je ca. 45 kWh van je pv-installatie als warmte kunnen opslaan.
- Dit komt ongeveer overeen met ca. 4,9 m³ NL-gas  @95% b.w. (lage temperatuur verwarming - natuurlijk).

Helaas kan mijn (denkbeeldige) 10 kWp pv-installatie (24 x 430 Wp op een zuiddak) in december maar gemiddeld 290 kWh/31 dagen = ca. 9,4 kWh per dag leveren.
In januari is het gelukkig al gemiddeld 23% meer, maar met 11,5 kWh/dag heb ik net het equivalent van ca. 1,25 m³ aan gas ter beschikking.

Ik denk dat de schaarse zonnestroom in de winter efficiënter en doeltreffender te gebruiken is, tenminste bij mij in huis.

Just my € 2 ct

Je berekening is wel erg marginaal. Natuurlijk heb je in december en januari alle stroom uit je panelen sowieso al nodig. Maar een warmtepaneel presteert in  die maanden ook niks. Het gaat juist om de andere maanden wanneer je wel wat over hebt. Juist als je extra veel panelen neemt om de donkere maanden ook wat te hebben heb je in het tussenseizoen veel stroom over.

De juiste manier om het te berekenen is om meerdere (een aardig aantal) scenario’s over het hele jaar door te rekenen. Daarbij is een eventueel tekort aan dakoppervlak vaak bepalend voor de particulier, waar PV ligt kan immers geen collectornliggen. PVT-panelen, die zowel stroom als warmte leveren, zijn daarbij technisch het hoogst haalbare, maar erg duur en complex.

Daarom: rekenen. Simpele sommen zijn dat niet.

@Darkfiber Ik heb sinds medio juli 10 panelen van 380Wp op een zuiddak. Ik kan je dus mijn productie van december nog niet zeggen. Maar waar jouw 24 panelen van 430Wp op een zuiddak in december 290 kWh leveren is dat bij mij in november met 10 panelen al 156,4 kWh. Als ik dat extrapoleer kom ik uit op 234,6 kWh voor november. In oktober was het nog 331,5 kWh.

Jouw opbrengst is dan wel heel erg weinig met 24panelen van 430Wp. Bij mij in huis is de zonnestroom in de winter dus niet schaars en kunnen wij hier wel efficiënt gebruik maken van manieren om energie overdag op te slaan voor de avond en nacht. Wij kunnen op een boiler voor de badkamer na al van het gas af, dus is bij ons de redenering ook helemaal anders. 

Hier mijn grafiek van Semsportal van de maandelijkse opbrengst van onze 10 panelen. Waarom zou je trouwens naar 80 graden verwarmen als je met 60 graden kan volstaan? Dan is het maar 27 kWh in plaats van 45 kWh. Je verwarmt slechts tot zover het overschot van je zonnestroom gaat. De redenering is heel anders. Naargelang je situatie verandert plaats je naar behoefte meer zonnepanelen voor meer overschot.

Je verwarmt ook maar één keer van 30 naar 60 graden of in jouw geval 80 graden. Dus het klopt niet dat je elke dag 27 repectievelijk 45 kWh nodig hebt. Daarna hoef je de volgende dag alleen maar bij te verwarmen voorzover de temperatuur van het water gedaald is. 

Opbrengst van 10 zonnepanelen op een zuiddak

November was tot eergisteren erg zonnig, zó zonnig dat als de zon nu volledig zou verdwijnen tot 1 december de maandopbrengst toch vrij normaal zou zijn. Dus pas op met extrapoleren. Ook oktober was extreem zonnig.

Reputatie 6
Badge +3

Ook bij de opwek mag je niet over een nacht ijs (het zeer zonnige 2022) gaan.

Daarom stond bij mij ook "gemiddeld” voor de opwek in december en januari. De opwek is trouwens een gemiddelde van mijn installatie over de afgelopen 7 jaar, niets meer en niets minder.

Met de gemiddelde opwek van 350 kWh in 2de helft oktober, 470 kWh in november, 545 kWh in februari en ca. 1000 kWh in maart kom ik helaas ook niet veel verder wat de thermische opslag betreft.
Van de opwek verbruik ik in de winter sowieso al ca. 35-40% voor de meter, dus de "royale” rest van totaal ca. 950 kWh zou ik theoretisch in de thermische opslag kunnen stoppen. Dit komt overeen met ca. 100 m³ aan gas.

In februari met gemiddeld 19,5 kWh opwek per dag en een eigen verbruik van 7,8 kWh zouden 11,7 kWh voor de opslag beschikbaar zijn, in maart met ca. 32 kWh/dag gemiddeld ca. 19,4 - 24 kWh voor de opslag.

Het lukt gewoon niet de 780 liter opslag gemiddeld gezien op dagbasis voor de helft vol te krijgen ook niet in het voorjaar of najaar. En welke particulier heeft nu de dakruimte voor 24 pv-panelen in optimale ligging?

Ter vergelijking:
Mijn opwek tot nu toe in november omgerekend naar 3800 Wp (10 x 380 Wp) is 160 kWh.

De redenering is om het te doen met de middelen die er zijn. Je wil zoveel mogelijk voorkomen dat er netstroom afgenomen wordt voor dit ding. Je hebt alleen overdag tussen 9 en 5 zonnepanelenstroom, dat is 8 uurtjes per dag. Dus je gebruikt een verwarmingselement met weinig Watt, bijvoorbeeld 500W.

Hoeveel dagen duurt het om een tank van 780 liter op 60 graden te krijgen waarvoor 27 kWh nodig is. 

Met 500W verbruik je per dag 0,5 x 8 = 4 kWh. Dus met een element van 500W heb je 27 / 4 = 6,75 dagen nodig. Met een 600W  5,6 dagen, met 800W 4,2 dagen. Dit hoeft maar één keer, daarna is het op temperatuur houden wat hij in een dag verliest. 

Ik denk dat particulieren net als jij ook 24 panelen kunnen leggen.

"Zonuren Nederland

Het KNMI zegt dat we per jaar gemiddeld zo'n 1500 tot 1550 zonuren in Nederland hebben; minimaal 1400 zonuren en maximaal 1700 zonuren. Dit is ongeveer 19% van de tijd, want een jaar betreft in totaal 8760 uur."

Volgens hwt KNMI is het maximum in zonuren maar 1700 / 1550 = 1,1 keer meer dan het gemiddelde. Dat maakt toch niet het verschil tussen 10 en 24 panelen op een zuiddak?

Reputatie 6
Badge +3

Het citaat van de website van UC is natuurlijk niet passend voor kortere tijden zoals seizoenen, maanden, weken etc.. De verschillen per jaar en tijdens een maand kunnen behoorlijk groot zijn en ook nog sterk per locatie afwijken.  Is alles op de website van het KNMI zelf te vinden.
“Resultaten uit het verleden bieden geen (opwek)garantie voor de toekomst.”

Reputatie 6
Badge +5

"Zonuren Nederland

Het KNMI zegt dat we per jaar gemiddeld zo'n 1500 tot 1550 zonuren in Nederland hebben; minimaal 1400 zonuren en maximaal 1700 zonuren. Dit is ongeveer 19% van de tijd, want een jaar betreft in totaal 8760 uur."

Volgens hwt KNMI is het maximum in zonuren maar 1700 / 1550 = 1,1 keer meer dan het gemiddelde. Dat maakt toch niet het verschil tussen 10 en 24 panelen op een zuiddak?

Ik heb slechte ervaring met een zonneboiler, de zonuren (en vooral de zon kracht) zijn in de winter veel te laag, je hebt er niks aan.
Zelfs niet al zou nieuwe techniek het dubbele opleveren.
In de zomer spaarden we er nog geen 10 m3 gas mee uit.

Wat de zon uren betreft, de uren alleen zeggen niet alles, zoals al gezegd, de zon (áls hij schijnt) schijnt maar zwak in de winter maanden en levert dan ook maar weinig op.
Overigens heb ik de zonuren ook bijgehouden van: https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimatologie/geografische-overzichten/archief/maand/sq
Ik kom dan in mijn regio in het slechte zon jaar 2021 op 1719 uren uit.
Dit jaar was zeer zonnig, de tabellen werken met hele maanden en t/m oktober zat ik al op 2024 uren.
Vorig jaar heb ik ruim 5300 kWh opgewekt, dit jaar t/m oktober al 6300 kWh.

Ik heb nu geen zonneboiler meer en die komt er ook niet weer.

Reputatie 6
Badge +5

November was tot eergisteren erg zonnig, zó zonnig dat als de zon nu volledig zou verdwijnen tot 1 december de maandopbrengst toch vrij normaal zou zijn. Dus pas op met extrapoleren. Ook oktober was extreem zonnig.

Gisteren heb ik ruim10 kWh opgewekt, dat is op een halve kWh na in de warmtepomp verdwenen, vorig jaar zou ik het grootste deel terug geleverd hebben.

@Jan mijn ervaring: de hele maand december levert minder op dan 2 zonnige dagen in de piek maanden april en mei.

@Free Spirit

Maar ze zeggen hierboven juist dat de zon deze maanden zo sterk schijnt dat je met 10 panelen bijna net zoveel kWh opwekt als je met 24 panelen gemiddeld opwekte in dezelfde maanden van de afgelopen 6 jaar. En jij zegt nu dus dat de zon helemaal niet sterk schijnt deze maanden . . .

Dank je wel voor de bevestiging.

Het idee van Suntanks, zoals @RonaldD hierboven aanhaalt, is dat je in water een grote hoeveelheid energie kan opslaan, wel vijf keer meer dan in beton, kalkzandsteen, baksteen of glas.

En hierboven was een wandtank van 780 liter maar een fictief voorbeeld. Je kan ook een tank maken van 1000 of 2000 liter. En dan begin je vanaf september die tank overdag langzaam op te warmen met de overtollige zonnestroom die je hebt. Wie vooruit kijkt heeft daarvoor extra zonnepanelen genomen.

En dat opwarmen moet met laag vermogen, 500W of zo, zodat je nagenoeg alleen zonnestroom afneemt en geen netstroom. Met 500W kan je ook 2000 liter opwarmen tot 60 graden (legionellagrens), het duurt alleen een heleboel dagen langer. Maar dat geeft niks, je begint in september en in oktober is hij op temperatuur, en dan zo de hele winter door op temperatuur houden tot het voorjaar.

In de tank is een lange coil als warmtewisselaar en daar sluit je de vloer- of radiatorverwarming op aan. De eis is niet dat het hoofdverwarming is die binnen het uur op temperatuur moet zijn, maar bijverwarming naar de mate dat het systeem geeft.

Dit zijn dingen voor na de salderingsregeling maar niemand houdt je tegen het nu al te doen. Als alle warmteverlies terecht komt in de woning dan is dit het meest efficiente. 

Ik heb wel eens uitgerekend hoe groot de watertank zou moeten zijn om een gemiddeld Nederlands huis, dat 1500 m3 gas per jaar gebruikt, de winter door te laten komen. De uitkomst was dat je een zwembad onder je huis moest hebben van ongeveer 10 meter diep, over de hele oppervlakte.

Jan, kijk eens rond in de gegevens van de openbare installaties van Solaredge: https://monitoringpublic.solaredge.com/solaredge-web/p/home/public?locale=nl_NL

Badge

Om terug te komen op de vraag van TS.
Het ziet eruit als PVT-panelen of combi panelen. Die zullen idd een hoger rendement hebben dan PV-panelen. Ze zullen ook veel duurder zijn en (iets) ingewikkelder in onderhoudt dan alleen PV.
Of het de investering waard is hangt van je situatie af.

Termen als:

daylight instead of sunlight

nanotechnolgy

free energy

7 times more kWh then solar PV

klinken mij nogal gehypet.

Reageer