Zonnenpanelen

• 29 August 2015
  • 9 reacties
  • 816 Bekeken

ik begrijp niet waarom consumentenbond zonnenpanelen aanraadt.

Ik heb alle opties bekeken maar ze zijn gewoon veel te duur, alleen als je op langere termijn wilt beleggen is dit interessant maar niet zonder risico's omdat de salderingsregeling misschien wel verdwijnt.

Ook hoor ik het verhaal dat Nederland een percentage groene energie moet gaan leveren en daar nu nog niet tot op de helft aan komt en zonnepanelen dat percentage omhoog krikken tot die Europese norm; het lijkt gewoon een hype te zijn om vervolgens die geldkraan dicht te gooien.

9 reacties

Zonnenpanelen hebben een rendement van 12%. Daar kan een spaarrekening bij oa Rabbo, ABN AMRO of ING, met een rente van 0,8%, niet tegen op.

En het hebben van zonnenpanelen draagt bij aan het groene imago! Dat laat zich niet altijd vertalen in economisch rendement.

Zonnenpanelen hebben een rendement van 12%. Daar kan een spaarrekening bij oa Rabbo, ABN AMRO of ING, met een rente van 0,8%, niet tegen op.

En het hebben van zonnenpanelen draagt bij aan het groene imago! Dat laat zich niet altijd vertalen in economisch rendement.

Geplaatst door C. Verheij op Aug 29, 2015.
12 procent over 30 Jr met alle risico's (onderandere salderingsregeling) ; ik weet ook niet of je een praktijkvoorbeeld hebt die dit rendement kan weerleggen.
Voor de nieuwkomers....

Er loopt momenteel een discussie van CB-Erik over zonne-panelen, incl. het rendement en salderen op een andere topic. Erik zal dit maandag wel gaan samenvoegen, maar hiermee komen jullie in het weekend alvast verder:

http://www.consumentenbond.nl/community/forum/cons...

Ik wens jullie nog veel zon en stroom! De vergoedingen per maatschappij staan er overigens ook ergens bij..........!
Reputatie 3
Badge +4
Beste allemaal,

Wij hebben enkele jaren zonnepanelen op ons huis. Omdat ze ons goed bevallen, onderzoeken we of het interessant is om ook op het huis van onze dochter zonnepanelen te laten plaatsen. Wij hebben geen 'dakcheck' gedaan zoals de Consumentenbond adviseert, maar via 'Zonatlas.nl' een berekening gemaakt. Hierbij is het voldoende om je postcode in te geven, waarna aan de hand van luchtfoto en gegevens van de gemeente bekeken wordt hoe groot het dak is en daarmee het mogelijke aantal te plaatsen panelen, wat de richting en hellingshoek van het dak is en een rendementsberekening.
Heer Erikske,

Waarom zo negatief??Vast staat, dat zonnepanelen op het zuiden binnen 7 jaar zijn terugverdient en panelen op het oosten of westen in 8 a 9 jaar. Natuurlijk moet de zon er redelijk vrij op kunnen schijnen en zelfs dat wordt minder belangrijk, daar omvormers steeds slimmer worden m.b.t. schaduw op panelen (of gewoon micro omvormers toepassen).

Inderdaad doet onze regering zijn best om er geen stabiel beleid op los te laten, maar dat hebben ze nog nooit gedaan. Dus is de toekomst wat minder zeker, desalniettemin zullen ook wanneer de regering een anti-zonnepanelenbeleid gaat voeren (wat ze nu nog niet doen) de voordelen veel groter zijn dan de nadelen.
Reputatie 5
Badge +5
Zonatlas is ook een dakchek.Of je er wat aan hebt is maar de vraag, voor ik er 3,5 jaar geleden aan begon heb ik ook onderzoek gedaan wat ik kon verwachten, bij de Zonatlas (bestond toen nog niet) zou ik er met een rood dak waarschijnlijk nooit aan begonnen zijn.Ik ben destijds op het instraling diagram af gegaan, die geeft veel gedetailleerder informatie.Volgens dat diagram zou ik 0,82 Kwh per Wattpiek kunnen halen waarbij geen rekening met schaduw werd gehouden.Nu heb ik wel wat schaduw dus verwachte ik een resultaat rond de 0,75 Kwh/Wp.Dat was voor mij voldoende om ze te plaatstenHet werkelijke resultaat mét schaduw was 0,85 in het slechtste jaar en 0,90 in het beste (vorig) jaar.Ik ben tot nu nog geen enkele berekeningssite tegen gekomen waar je gedetailleerd je eigen situatie kunt invullen.Ze zitten er allemaal in meer of mindere mate naast of slaan de plank volkomen mis zoals bij Zonatlas.

Beste allemaal,

Wij hebben enkele jaren zonnepanelen op ons huis. Omdat ze ons goed bevallen, onderzoeken we of het interessant is om ook op het huis van onze dochter zonnepanelen te laten plaatsen. Wij hebben geen 'dakcheck' gedaan zoals de Consumentenbond adviseert, maar via 'Zonatlas.nl' een berekening gemaakt. Hierbij is het voldoende om je postcode in te geven, waarna aan de hand van luchtfoto en gegevens van de gemeente bekeken wordt hoe groot het dak is en daarmee het mogelijke aantal te plaatsen panelen, wat de richting en hellingshoek van het dak is en een rendementsberekening.

Geplaatst door Willemke op Sep 2, 2015.
Beste CB leden,

Heeft iemand ervaring met JA solar zonnepanelen+solar edge omvormer?
Zonnepanelen en broodje aap verhalen. Voor zover mij bekend is er geen enkele leverancier van zonnepanelen, ook de consumentenbond met haar zonnecollectief, niet, die praten over de wet in voorbereiding van minister Kamp, waardoor mogelijkerwijs op het salderen een belasting komt. Hiermee zou mogelijkerwijs de opbrengst voor een bezitter kunnen halveren en de terugverdientijd verdubbelen.

Zonplusstroom.nl is met een petitie begonnen om hier tegen in te gaan. Zal de consumentenbond haar invloed uitoefenen, om dit ter sprake te brengen bij het collectief en ook een actie ondernemen om de ontwerp wet te wijzigen? .

Zie voor meer informatie hier, hier, hier en hier.

Reageer