Zonnepanelen

• 10 May 2014
  • 9 reacties
  • 1532 Bekeken

Reputatie 1
Badge +1
Ik heb sinds ruim een jaar zonnepanelen. 12 stuks op het westen gericht.

Het waren allemaal prachtige verhalen die ik van te voren te horen kreeg. "Binnen 9,5 jaar heb je ze terug verdiend!". "De groene investering op dit moment!". Allemaal leuk en aardig maar ik had 2 vragen en daar heb ik tot op heden geen antwoord op gekregen;

1. De productie van deze panelen is helemaal niet zo 'groen'. Je belast eerst flink het milieu om groene stroom te produceren.

2. Als de panelen de geest hebben gegeven. Dan ga je ook weer het milieu belasten met de 'restanten'. Gedeeltelijk kan 'hergebruikt' worden misschien maar het overgrote deel, wat gaat daar mee gebeuren??

9 reacties

Als medewerker van voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal kan ik wel antwoord geven op deze vragen.

1: Na 3 jaar elektriciteitsproductie heeft een zonnesysteem net zoveel energie bespaard, als er nodig was bij de productie van het systeem. Zonnepanelen gaan gemiddeld 25 jaar mee, de overige 22 jaren die zonnepanelen stroom opwekken zijn dus pure milieuwinst. De belangrijkste grondstof van zonnepanelen is silicium, dat is het hoofdbestanddeel van zand.

2: Afgedankte zonnepanelen kunnen goed gerecycled worden. Panelen op basis van kristallijn silicium bevatten ongeveer 80% glas en worden als afval verwerkt op een wijze die vergelijkbaar is met die van afgedankt vlakglas. Bij het proces wordt 80% van het glas en ongeveer 85% van de metalen en kunststoffen teruggewonnen. Dunnefilm zonnecellen krijgen tijdens de verwerking als afval een chemische behandeling waarbij de verschillende componenten in de cellen (zoals Cadmium) teruggewonnen worden. Zo kan tot 95% van de grondstoffen in de modules na verwerking weer gebruikt worden.
Reputatie 1
Badge +1

Als medewerker van voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal kan ik wel antwoord geven op deze vragen.

1: Na 3 jaar elektriciteitsproductie heeft een zonnesysteem net zoveel energie bespaard, als er nodig was bij de productie van het systeem. Zonnepanelen gaan gemiddeld 25 jaar mee, de overige 22 jaren die zonnepanelen stroom opwekken zijn dus pure milieuwinst. De belangrijkste grondstof van zonnepanelen is silicium, dat is het hoofdbestanddeel van zand.

2: Afgedankte zonnepanelen kunnen goed gerecycled worden. Panelen op basis van kristallijn silicium bevatten ongeveer 80% glas en worden als afval verwerkt op een wijze die vergelijkbaar is met die van afgedankt vlakglas. Bij het proces wordt 80% van het glas en ongeveer 85% van de metalen en kunststoffen teruggewonnen. Dunnefilm zonnecellen krijgen tijdens de verwerking als afval een chemische behandeling waarbij de verschillende componenten in de cellen (zoals Cadmium) teruggewonnen worden. Zo kan tot 95% van de grondstoffen in de modules na verwerking weer gebruikt worden.

Hoi Mariken,

Bedankt voor de uiteenzetting. Het is alleen jammer dat de verkopers van de zonnepanelen deze informatie niet verstrekken. Zou een positieve impuls kunnen geven om mensen te overhalen om panelen te gebruiken. Net terug uit ItaliË en wat mij daar opviel, natuurlijk veel meer zon, dat er daar veel 'zonnepanelen velden te zien waren. Ook vele bedrijven die hun dak vol hebben liggen met panelen.
Mijn (onwetenschappelijke) reacties op feestjes:

1 productieverhaaltje is vooral een sceptici-verhaal. Veelgehoorde misvatting: "in zo'n accu gaan allerlei chemicaliËn". Panelen zijn, vergeleken met andere bronnen redelijk schoon spul. Overigens: vergelijk het eens met fossiele brandstoffen: de natuur heeft miljoenen jaren nodig om te herstellen, en nieuwe voorraden te maken. Dat aspect wordt nergens meegenomen. In de 25 jaar dat ze mee moeten gaan verslijt een mens twee wasmachines, twee koelkasten, 25 mobiele telefoons, 10 laptops, etc.

2 goede vraag. Ook hier: in kilogrammen per jaar levensduur valt het mee.
Jaarnota van Eneco: ongeveer 1/6 van de aanschafprijs teruggekregen, dat gaat lekker!

Overigens kon Eneco niet omgaan met een negatief verbruik: men moet, heel moeilijk, de beginmeterstand in hun systeem gaan corrigeren, omdat het systeem het niet toelaat dat de eindmeterstand lager is dan de beginmeterstand.

Wat leuk dat je op de community actief bent als medewerker van Milieu Centraal Mariken! Dank voor je antwoorden.

Wat betreft de recycling van zonnepanelen kwam ik deze informatieve site tegen. @E. van Loenen: kan je iets met deze antwoorden en informatie? Is de perceptie van jou zonnepanelen veranderd?
Om zo voordelig mogelijk uit te komen, heb ik ook een offerte aangevraagd van het energiecollectief van de Consumentenbond i.s.m. Eigen Huis.

Wie schetst mij verbazing dat de offerte zo'n € 1000 duurder bleek te zijn dan de gemiddelde offerte van andere leveranciers.

IK vind dat in ieder geval héél vreemd..............
Reputatie 2
Badge +2
Wij kunnen via de gemeente Heerlen ook zonnepanelen krijgen met een lening wat natuurlijk zeer mooi klinkt.Echter hebben wij een plat dak en ze gaan uit van een "Normale" schuin dak de kosten zijn €6200 jaarlijks zouden we ongeveer €300 kunnen besparen en ik heb uitgerekend dat met de huidige stroom prijs ik er ongeveer 19 jaar over zou doen om alles af te betalen 😞 Via de collectieve inkoop zou ik echter €4457,64 echter moet ik dan wel zelf een lening afsluiten maar gezien het verschil in prijs is dat het overwegen waard.Echter vraag ik me wel af dat als ik ze zelf plaats of ik dan nog steeds recht kan hebben op subsidie.
Reputatie 7
Badge +4
je hebt ook speciale frames waarmee je zonnepanelen schuin (optimaal!) kunt plaatsen op een plat dak.

je laatste vraag moet je natuurlijk voorleggen aan de degene die de subsidie verstrekt.
Beste vragenstellers, voor alle vragen over zonnepanelen-energie hebben we hier een speciaal topic. Stel ze daar, dan staan ze mooi bij elkaar.

We hebben ook veel informatie over zonnepanelen, waaruit ook blijkt dat je ze in een jaar of 7 terugverdient. Kijk voor een vergelijking tussen andere offertes en die van ons Zonnecollectief niet alleen naar de prijs, maar ook naar de kwaliteit en garantie die je krijgt!

Dit topic wordt nu gesloten, zodat in deze laatste reactie de link naar het Stel je vragen-topic duidelijk zichtbaar blijft voor iedereen.

Reageer