Consumentenbond.nl

Zonnepanelen aanschaffen: overweeg jij het?

• 3 april 2019
  • 37 reacties
  • 7945 Bekeken

Reputatie 7
Badge +7
Tegenwoordig zie je ze steeds meer, en de aanbiedingen en verhalen over salderingsregelingen vliegen je om de oren.
Zonnepanelen kunnen een mooie besparing op je energiekosten opleveren, en zijn daarbij ook goed voor het milieu.

Overweeg jij zonnepanelen aan te schaffen, of heb je ze wellicht al op je dak laten installeren? Praat mee!

37 reacties

Reputatie 7
Badge +5
"Overweeg jij zonnepanelen aan te schaffen, of heb je ze wellicht al op je dak laten installeren? "

Nee, nog niet, er vind wel een besparing plaats op de energierekening, maar ik ben er nog niet van overtuigd dat de totale kosten opwegen tegen de baten, tijdens de volledige levensduur, waarbij het vervangen van een omvormer ook meegerekend moet worden na 10-15 jaar en de mogelijke reparaties.
Maar misschien kan iemand me overtuigen met de juiste berekeningen en de juiste kwaliteit van de zonnepanelen.
Reputatie 7
Badge +6
Ben er ook niet van overtuigd dat het zo lucratief is als wordt gezegd . De toekomst op dit gebied is onzeker . Omvormers en panelen begeven het nog wel eens en dat kan de terugverdientijd flink verlengen. Doordat de overheid nogal eens de spelregels verandert tijdens het spel kan het ook flink tegenvallen . Ik kijk het nog wel even aan .
Reputatie 5
Badge +5
@E.T. Wiersum "Omvormers en panelen begeven het nog wel eens": heb je dan voorbeelden van mensen in je omgeving bij wie dat gebeurd is? Zeker bij panelen lijkt dit vooralsnog nogal zeldzaam in Nederland, terwijl het aantal huishoudens met zonnepanelen inmiddels ruim de half miljoen gepasseerd is. En als je goede garanties hebt - productgarantie van 20 jaar is standaard bij zonnepanelen; een lange systeemgarantie (dus incl. omvormer en installatie) is nog belangrijker - en een betrouwbare leverancier zou je er weinig zorgen om hoeven hebben.

@Bert Onze berekeningen heb je al gezien? Juist over de volledige levensduur hoef je je geen zorgen te maken; de precieze terugverdientijd, als je die belangrijk vindt, is wat onzekerder vanwege de door E.T.Wiersum genoemde veranderingen in overheidsbeleid. De minister heeft wel gezegd dat hij met een nieuwe regeling (die vanaf 2021 zou moeten ingaan) streeft naar een gelijke terugverdientijd van zo'n 7 jaar, maar ik kan me voorstellen dat je dat niet direct aanneemt.

Wat niet wil zeggen dat zonnepanelen ondertussen niet financieel aantrekkelijk zijn - in plaats van terugverdientijd zou je ook naar rendement van je investering kunnen kijken, dat ligt met 3-6% (bron: Milieu Centraal) flink boven dat van geld op een spaarrekening. En natuurlijk lever je met zonnepanelen een bijdrage aan een schoner milieu en het beperken van klimaatverandering.
Reputatie 6
Badge +4
beste investering in lange tijd, genoeg info en rekenmodellen te vinden. ik draai energie neutraal qua elektriciteit, alleen nog gas nodig voor de douche en verwarming.
Reputatie 2
Badge +1
Wij hebben de panelen (255 W-piek) bijna 4 jaar geleden laten plaatsen, met omvormer en met optimizers ivm de schaduw (we hebben een range van 65-100% opbrengst). Het is goed voor de duurzaamheid en onze portemonnee.
Onze vaste lasten gas+stroom zijn van 140 naar 80 euro terug gegaan.... Over een jaar spelen we quite. Aangezien de panelen zeker 25 jaar mee gaan, grotendeels onder garantie, de omvormer/optimizers meer 10 jar mee gaan, was een prima beslissing.
We gaan het algemene energie probleem in NL hiermee niet oplossen... want in de winter is de opbrengst v/d zonnepanelen extreem laag (een paar procent v/h totaal/jaar).
Daar zullen we eerst beter moeten gaan isoleren.... en met een goede warmte pomp type (bodem oid, geen buitenlucht) kan bijna een COP van 6 gehaald worden.

Wat de regering gaat doen blijft op zich onzeker, dat blijft een punt. Dat speelde in 2105 ook al en werd dus vooruit geschoven....
Het enige voordeel van wachten is: de opbrengsten per paneel zijn aardig vooruit gegaan, nu is ca 300-325 W-piek per paneel al net zo duur als onze 255 W-piek type. Dus je hoeft minder te investeren voor het zelfde totaal vermogen. Onze investering was voor 3850 W-peak ca 5000 euro (incl de extra optimizers van ca 900 euro)

Tja, wat kan helpen; meer de was doen op tijden dat ze zon schijnt en zo... dan lever je niet of minder terug ... met een tijdklok of zo?

Het is een eigen keuze, maar de regering kan het ons wel makkelijker maken....😉
Wij hebben onze installatie inmiddels meer dan 15 jaar. Een installatie van 15,5 kWp met 6 aparte omvormers. In die tijd kon je nog niet meerdere strings op één omvormer aansluiten.
Wij hebben na 6 jaar één omvormer defect gehad. Gerepareerd voor € 300,- en dus niet vervangen.
De panelen (helft oost en helft west) zijn na 14 jaar voor het eerst een keer gereinigd.
Opbrengst is nog steeds super.
We hebben voldoende stroom voor het normale e-verbruik, maar ook voor de verwarming en warm tapwater met een WP (dus geen gas meer) en voor 2 E-auto's (samen ca 23.000 km). En toch komen we nog steeds op ongeveer nul uit aan het eind van het jaar.
Dus geen energiekosten meer en geen benzinekosten meer (trouwens ook geen wegenbelasting).
Ik laat iedereen maar kletsen, maar lach ondertussen iedereen uit 😉 (bij wijze van spreken dan).
Voor nader details kijk op onze website: geen-energierekening-meer
Wij hebben in december 2012 zonnepanelen laten plaatsen en de kosten er al lang uit. Ik kan iedereen aanraden dit te doen. Inmiddels zijn de zonnepanelen goedkoper en beter geworden.
Reputatie 2
Badge +1
@Z. Kriegsman
Uw website had ik al een tijd geleden gevonden, een bron voor inspiratie en transpiratie 😉 immers dan begint het werk pas. We hebben een tijd geleden een infra rood warmte scan gehad door ELMG (zie ook elmg.nl). Dus het isoleren gaat weer verder dan wat ik tot nu toe gedaan heb. Immers er is geen betere besparing dan isolatie (met een goed & betaalbaar plan uiteraard).
Die 125 Wp vind ik nog vrij hoog, immers 15 jaar terug!
De huidige nieuwkomers beginnen vaak bij 300Wp... en de kosten zijn ook nog lager ook... de stap zou dus niet zo groot meer mogen zijn. Wij zijn blij dat we het iig 4 jaar geleden gedaan hebben, we moesten wel met optimizers werken teveel schaduw van de bomen van de gemeente. Maar dat extra geld hadden we er graag voor over.
Ik heb al 4 jaar panelen en betaal weinig meer voor gas en licht. Het voordeel van stroom van panelen is dat je snel kosten bespaart omdat je geen belasting ed. over de stroom betaalt die je zelf opwekt. Daarom wil de overheid niet teveel panelen bij de burger. Leven in Nederland is belasting betalen.
Overigens snap ik niet zo goed hoe ik mee kan praten over dit onderwerp. Zie dat ik bij iemand een reply heb gegeven? Dat was niet mijn bedoeling. Maar ik hoop dat ik de mens wat meer inzicht heb kunnen geven in de voordelen van panelen. Groet Victor
Badge +6
Overigens snap ik niet zo goed hoe ik mee kan praten over dit onderwerp. Zie dat ik bij iemand een reply heb gegeven? Dat was niet mijn bedoeling. Maar ik hoop dat ik de mens wat meer inzicht heb kunnen geven in de voordelen van panelen. Groet Victor

@Vleo; Dank voor het delen van jouw ervaring en welkom op de Community! Ik zie alleen nergens een reply, dus het lijkt erop alsof het gewoon goed gegaan is ☺ Je kunt reageren door tekst te typen in het tekstvlak onderaan ieder topic. Als je wilt ingaan op een tekst van iemand, zoals ik hierboven gedaan heb, kun je de Quote-button gebruiken. Mocht je meer vragen hebben, dan hoor ik het graag!
Badge
Er wordt altijd geroepen dat zonnepanelen goed zijn voor het Milieu. Dat is niet waar. Het is misschien goed voor je eigen portemonnee. Energie centrales kunnen niet snel reageren op vraag en aanbod van energie. Midden op de dag als het zonnetje schijnt is er een overschot en wordt de stroom niet afgenomen. Als het minder licht wordt daalt de hoeveelheid opgewekte energie snel. De woningen gaan dan stroom van het net gebruiken en de kolencentrale ( of gas zo u wilt, maar dat is tegenwoordig ook vies) mag dan weer voluit. Hoezo energie neutraal. De energie centrales draaien in de meeste gevallen gewoon door. Om zonnepanelen te maken wordt heel veel stroom verbruik. Silicium wordt gesmolten (1600 graden). Aluminium profielen en glas zijn energie slurpende materialen. Er wordt Silaan gas gebruikt en Fluor waterstof om de cellen te maken.
Als we de energie van de piek op het midden van de dag op kunnen slaan om in de nacht te gebruiken wordt het beter. Zelfs dan kom je de winter niet door.
Rinse
Reputatie 6
Badge +4
ik ben best benieuwd naar het wetenschappelijk artikel wat dit onderbouwd. Zou er wel meer over willen lezen.
Overweeg jij zonnepanelen aan te schaffen, of heb je ze wellicht al op je dak laten installeren?

Praat mee!

Een huurder van een woningstichting heeft in dit soort kwesties niets te overwegen.
Reputatie 4
Badge +4
Vanmorgen toevallig op BNR:
https://www.bnr.nl/nieuws/duurzaamheid/10375747/zonnepanelen-zijn-slecht-recyclebaar
Badge
ik ben best benieuwd naar het wetenschappelijk artikel wat dit onderbouwd. Zou er wel meer over willen lezen.
Het probleem met onderzoeken is dat de conclusie anders uitgelegd wordt dan het onderzoek aangeeft. Maar je kunt in dit geval beter naar het onderzoek vragen wat de terug lever tijd is van een zonnepaneel. We praten meestal over geld. In het geval van Milieu dan zou het over energie moeten gaan. Ik heb ook naar dat artikel gevraagd in een ander discussie met wetenschappers en kreeg toen geen antwoord. Je kan er even naar gogelen dan zie dat wetenschappers het niet met elkaar eens zijn. Wat erger is dat aanbod energie zonnepanelen en verbuik totaal niet overeen komen. http://www.co2ntramine.nl/jaar-zonnepanelen-is-werkelijke-rendement-en-terugverdientijd/ Bij deze jongen gaat het over het jaar genomen. In de winter komt er bijna geen stroom uit die panelen. Dan hebben we het nog niet over het dag en nacht ritme. Bij windmolens heb je een probleem als ze op zee staan. Windmolens leveren Megawatten en zonnepanelen misschien kilowatten. Maar als je naar een windmolen moet varen op zee verbruik je veel stookolie wat het milieu voordeel teniet doet. Daarom willen ze het liefste eilanden met een haven zodat de schepen niet te ver hoeven varen. We vergeten nog al eens dat er in fossiele brandstoffen heel veel energie zit. Het jammere is dat een brandstofmotor een zeer laag rendement heeft waardoor de energie niet goed wordt benut zie: https://www.kijkmagazine.nl/tech/zijn-elektrische-auto/
Reputatie 6
Badge +4
dit zijn natuurlijk geen wetenschappelijke artikelen die je stelling onderbouwen. ik vermoed dat die artikelen er ook niet zijn en dat het blijft bij 'ik denk...' en 'volgens mij ...' artikelen.

In de energietransitie fase is het altijd lastig om de effecten duidelijk te krijgen bij iedereen. Transitie betekent vaak extra kosten en onlogica. En volgens mij stip je dat aan.

Je moet op de langere termijn kijken, daar zit het voordeel en daar doen we het voor, niet voor korte termijn gewin.

en dat is ook niet wetenschappelijk onderbouwd 😉 alhoewel dat verhaal van die transitie gewoon common logic is
Reputatie 7
Badge +6
@R. Bethlehem ik vind die link naar co2ntramine.nl wel leuk om te lezen. Na de prognose-terugverdientijd van 9,5 jaar nog 15,5 tot 20,5 jaar gratis stroom waarmee hij circa €12000 verwacht te besparen. Wat dan een rendement is van 300%. Ik geloof dat bij benadering helemaal maar zie ook iets anders. De overheid heeft dan veel minder belastinginkomsten uit elektriciteit, geen energiebelasting, geen BTW en zo. De politiek houdt zich nu nog koest en kijkt wat het volk doet, maar zodra iedereen aan de zonnepanelen zit en niet meer terugkan komt ie, de zonnepanelenbelasting. Volgens mij blijft er dan niet veel over van die verwachte €12000 besparing.

Persoonlijk vind ik zonnepanelen ook een prima ding om te doen. Maar zolang de industrie in China, Rusland, India en Amerika hun CO2 productie niet vermindert verwacht ik niet dat het klimaat beter wordt van mijn zonnepanelen. Dat is nog geen druppel op een gloeiende plaat.

Ik mocht een hele middag de montage van zonnepanelen op het dak van mijn achterbuurman aanschouwen. Het is een paar rails leggen aan schoenen die onder de dakpannen haken aan de panlatten. Die panlatten zitten maar met 5,5 cm lange spijkers vast aan de ribben van de dakplaten. Met spijkers zitten je zonnepanelen dus vast aan het dak, want de rest van de dakplaten zijn slechts piepschuim onder een dun laagje van 3 mm spaanplaat. Verder was het gewoon draad trekken en de panelen vastklikken op de rails. Binnen sluiten ze alles nog aan en klaar is kees. Om de draad langs een ontluchtingspijpje door het dak naar binnen te krijgen nam meer tijd in beslag dan de panelen leggen. Zo doet die ploeg twee daken per dag inclusief steiger op- en afbouwen.

Die dingen kan ik zelf ook, er zit een duidelijke montageinstructie bij. Ik ga dus voor de zelfdoenersregeling. Sinds 1992 mag je volgens die regeling zelf de elektriciteit, gas en water in je huis aanleggen inclusief de hele meterkast. Die regeling is ingevoerd vanwege de verhoogde opleiding en kennis en verstand van het Nederlandse volk. Nu met internet erbij helemaal. Uiteraard moet je dat aanvragen, een berekening en tekening indienen, en ze komen eerst keuren voordat je aangesloten wordt op het net. Als je het zelf aanlegt is de terugverdientijd korter, en hou je een budget over als over een paar jaar compenserende belastingen ingevoerd worden.

Een Amerikaanse actrice kwam die klimaat actievoerders in Londen supporteren. Maar ze kwam met het vliegtuig helemaal van Los Angeles naar Londen. Dat is de halve wereld rond met een lel van een CO2 footprint om in Londen over een schoon klimaat te praten. Zulke mensen zijn voor mij dus totaal niet geloofwaardig. De Volkskrant wil ook zonnepanelen propageren. Maar op dezelfde pagina staat ook een wervende advertentie voor een vliegreis van Kaapstad naar Antartica. Hun propageren geloof ik dan ook niet. Politici gaan voor het klimaatakkoord maar in prive of voor hun werk vliegen ze meerdere keren per jaar ver weg met het vliegtuig. Die geloof ik dan ook niet meer, die zitten ons gewoon te bedotten. Iedereen heeft de mond vol over een beter milieu, maar als ik bij de afhaalchinees kom ben ik meestal de enige die een tasje heeft meegebracht. Er is ook veel fop en hoax aan de hand in dit land.
Badge +6
Dank voor de reacties tot nu toe, leuk om te lezen dat dit onderwerp veel mensen aanspreekt. Daarom stelden we ook op straat de vraag 'Overweeg jij zonnepanelen aan te schaffen?' In dit artikel uit de nieuwste Consumentengids van mei kun je de reacties lezen.
Badge +6
En goed nieuws natuurlijk, de salderingsregeling is verlengd tot 2023! 😃☀ Lees hier het nieuwsbericht op onze website.
Ik heb sinds 2004 zonnepanelen. In 2013 de oude elders geplaatst en 34 nieuwe gemonteerd.
Wat mij altijd opvalt is dat mensen zonder ervaring vaak de meest uiteenlopende meningen hebben. Men praat elkaar na zonder zelf de knip te trekken en zelf de proef op de som te nemen. Terugverdientijd..........10 jaar !! welnee, ik had mijn panelen binnen 3 jaar terugverdiend. Schoonmaken..............Niet nodig !! Wel nodig , ik reinig 2x/jr met osmose water (zonder kalk)Schaduw........niet van invloed !! Zorg voor onbelemmerd zonlicht anders haal je nooit de optimale opbrengsten, zelfs een beetje schaduw op een van de panelen reduceert de opbrengst tot 50%. Ik heb een slimme meter. Dom en jammer!
Een ouderwetse meter geeft 1 op 1 de opbrengst terug tijdens een zonloze (winter)dag. Ik heb te weinig plaats....dus neem ik niets !! Alle beetjes helpen.
Zorg voor een onbelemmerde zon- instraling en verdien gegarandeerd in 5 jaar de investering terug.
Let op dat de panelen niet meer leveren dan de omvormer aan kan, dan beschadigd de omvormer.
Oriënteer u voordat u tot koop overgaat; goede en slechte panelen schelen tot 30 % in opbrengst.
Misschien een goede tip voor hen die niet gelijk het geld kunnen missen, informeer bij uw gemeente of een duurzaamheidslening of een stimuleringslening mogelijk is. Dan leen je via de overheid voor een lage rente en je verdien gelijk op je panelen, de aflossing is minder dan wat je bespaard.
Tja, ook bij Coolblue gaan ze tegenwoordig zonnepanelen verkopen.
De terugverdientijd en de besparing worden - volgens mij - veel te rooskleurig voorgesteld, omdat steevast (ook in de artikelen op deze website) gerekend wordt met een te hoge elektriciteitsprijs van 20 cent of meer. Voor ons stroomverbruik van 3500 kWh rekent Essent 650 euro; dit bestaat uit leveringskosten (270) netbeheerskosten (260) en belasting (120). De netbeheerskosten blijven ook wanneer je zonnepanelen hebt, dus de variabele kosten voor elektriciteit (0,077) en belasting (0,033) zijn samen 11 cent per kWh.
Stel dat we ons hele verbruik (3500 kWh) opwekken via zonnepanen, dan kan de besparing toch nooit meer dan pakweg 400 euro bedragen? Bij een investering van 5000 euro is de terugverdientijd dan ruim 12 jaar. (daarbij ga ik er grofweg van uit dat de prijsstijging wegvalt tegen afnemend rendement van de zonnepanelen, zuiniger worden van het huishouden en toekomstige kosten aan de installatie).
Inmiddels heb ik 4 offertes voor een installatie liggen voor een stroomopbrengst die net iets lager is dan ons verbruik; zonder uitzondering worden besparingen vanaf 600 euro per jaar (waarop?) en een terugverdientijd van 5 a 8 jaar voorgesteld, omdat bij de opbrengst niet wordt uitgegaan van de feitelijke energiekosten maar gerekend wordt met 20 cent per kWh of nog meer.
Misschien zie ik iets over het hoofd, maar op basis van bovenstaande berekening gaan onze plannen even de ijskast in.
Reputatie 7
Badge +6
De berekeningen gaan uit van vermoedens en verwachtingen . Dat is wel een erg onzekere basis . Het zou al enorm schelen als de overheid niet zo vaak de regels verandert. Als we toekomstplannen willen kunnen maken , zou wat minder onzekerheid voor zover mogelijk wel erg fijn zijn. Ik wacht ook nog even . Over een paar jaar moet er veel meer duidelijk zijn , mede omdat gemeenten hun burgers dan moeten inlichten over de energieplannen. De terugverdientijd zal ook sterk afhangen van allerlei persoonlijke omstandigheden .

Reageer