Consumentenbond.nl

Zonnepanelen aanschaffen: overweeg jij het?

• 3 april 2019
  • 37 reacties
  • 7940 Bekeken

Toon eerste bericht

37 reacties

Reputatie 6
Badge +4
energiebelasting geldt ook per kWh en is rond de 10 ct. en dan zit je weer op 20 ct.

andersom bekeken: ik betaal 80 eur per maand minder nu ik 4850Wp op dak heb liggen en elektra-neutraal zit
Reputatie 7
Badge +5
Het toeval wil dat ik daar de laatste dagen ook over aan het nadenken ben.

Ik woon in een koopappartement en ben voorzitter en financieel administrateur van onze VVE.

We hebben een plat dak en dat dak is al meer dan 30 jaar geleden voorzien van een nieuwe dakbedekking. En dus is de kans groot dat dit binnenkort weer een keer nodig is. En om daar nu nieuwe zonnepanelen op te zetten stuit bij mij toch op wat weerstand. Want de kans is groot dat we dat dan binnen afzienbare tijd weer moeten weghalen omdat de dakbedekking vervangen moet worden met alle kosten en onzekerheden van dien. Bovendien, naar wie gaat dan de opbrengst? Logisch is dat het naar de VVE gaat maar als de andere twee niet mee willen doen, wat dan? En wil mijn buurman dan wel mijn zonnepanelen op zijn dak hebben waar hij zelf niet aan mee doet?

Kortom, onzekerheden genoeg, nou valt natuurlijk alles te bespreken maar het is wellicht wijzer om het probleem niet aan te kaarten maar om er simpelweg om heen te gaan.

Ik heb zodoende kort geleden met de onderstaande tekst een vraag gesteld aan mijn energieleverancier over zonnepanelen maar dan op het dak van iemand anders want ook dat schijnt tegenwoordig modern te zijn. Onderstaand de vraagstelling en daarna het antwoord.

Geachte heer, mevrouw,

Graag uw aandacht voor het volgende.

Ik kan een vraag natuurlijk zo lang maken als ik zelf wil maar ik hou het maar even kort:

Bestaat er bij jullie de mogelijkheid om een aandeel zonne-energie te kopen of huren of anderzins te betrekken van zonnepanelen op een ander dak dan je eigen dak?

Een verhaal of verwijzing of desnoods link zie ik graag tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Frans den Oudsten

Beste Frans,

Bedankt voor je e-mail. Wat goed dat je hier even met ons contact over opneemt. Leuk dat je interesse hebt in het verder verduurzamen van Nederland!

Wij hebben zeker een dergelijke regeling. Ik heb zojuist jouw e-mail en telefoonnummer even doorgestuurd naar de betreffende afdeling die hier contact met je over op zal nemen deze week!

Mocht je nog andere vragen hebben, dan helpen we je uiteraard graag verder. Je kunt via deze link contact met ons opnemen. Fijne dag!

Met vriendelijke groet,
Wies
Serviceteam Vandebron

Dat heeft dus heel recent plaatsgevonden (begin juni) en ik ben nog wachtende op verdere ontwikkelingen. Andere redenen om dit te overwegen zijn voorts:

Ik ben een belegger en als ik zo rendement kan maken op mijn energierekening waarom zou dat dan geen optie zijn in plaats van zonnepanelen op mijn eigen dak?

Stel dat ik € 5.000,- uit geef aan een aandeel zonnepanelen elders dan onttrek ik dat geld ook nog eens uit mijn Box 3 vermogen zodat ik al begin met minder vermogensrendementsheffing te betalen. Dat is dan de eerste winst.

De andere kant: ik heb een bepaald wantrouwen ten aanzien van deze overheid die enerzijds in theorie voorop wil lopen bij hun energiebeleid en Nederland wil volbouwen met aardbevingveroorzakende warmtepompen maar waarbij de ervaring leert dat dat zo maar kan omslaan zodra het hen belastinginkomsten gaat kosten. Want dat het ons geld kost boeit hen minder dan dat ze zelf inkomsten gaan missen.

Dan liever een investering elders, waar ik weer vanaf kan, dan een investering op eigen dak met alle toekomstige belastingperikelen van dien.
Reputatie 6
Badge +4
huren van zonnepanelen kan, dat betekent dat een derde partij de investering doet en jij een soort van aandelen kunt kopen. prima alternatief voor als je zelf geen panelen kunt plaatsen. alleen betekent dit uiteraard dat je de zonnewinst met die derde partij moet delen, minder efficient dus dan wanneer je dit helemaal zelf doet.

je zegt dat je dat bijna 30 jaar ligt, je zou een rekensom kunnen maken als vve om zowel dak preventief te vernieuwen als zonnepanelen te plaatsen.
Reputatie 7
Badge +5
Ja dat zou ik inderdaad kunnen doen @E.B.F. Stroeve maar dan kom ik weer in de problemen met een ander principe van me zelf en dat is dat als iets niet kapot is je het ook niet moet repareren. Maar het is wel leuk dat je het aankaart want je legt je vinger wel op een andere pijnlijk plek en dat is dat ik min of meer met mijn VVE-genoten en de aanpalende VVE heb afgesproken dat als er dan eens een lekkage gaat plaats vinden we dan eerst beter het dak op kunnen gaan met een reparatiekit Pas als je dak eenmaal bijna bestaat uit dat soort reparatieplekken je dan eens zou kunnen overwegen je gehele dak te vervangen dan bij de eerste de beste lekkage meteen overgaan tot het vervangen van het gehele dak. Hoewel de vergelijking misschien een tikkeltje mank gaat kun je je afvragen wat jij doet als jij een keer een lekke band hebt met je fiets. Plak je die dan of vervang je de binnenband of misschien wel binnen- en buitenband of misschien wel het wiel. Het toeval wil dat ik dat laatst wel heb moeten doen toen ik een lekke band had. Er was een stuk velg afgebroken en in zo'n geval grijp ik rigoureus in en heb ik zowel wiel, de inmiddels totaal versleten buitenband, velglint en binnenband vervangen.

Noem me overigens één onderdeel van een fiets wat je bij stukgaan niet kunt vervangen.

En zo denk ik er ongeveer ook zo over hoewel de vergelijking met een dak misschien toch niet 1 op 1 opgaat.

Tot slot, het is nog maar de vraag dat als je dat doet met anderen het niet zo efficiënt zou werken. Je hebt namelijk wel een schaalvoordeel. Hoe dan ook, ik heb net ontdekt dat ook de Consumentenbond zich inmiddels niet onbetuigd heeft gelaten in de materie en daarover een uitgebreid artikel heeft geschreven met allerlei doorklikmogelijkheden en daar word je wijzer van.
Reputatie 6
Badge +4
waar ik mee zou zitten is de balans zoeken tussen proactief vervangen vanwege de verantwoordelijkheid richting je leden, en repareren als het stuk gaat.

je band gaat nl ook nooit lek op je eigen oprit maar altijd onderweg en dan komt het niet uit. en datn geldt hetzelfde, maar dan met meer impact, voor je dak.

maar goed, het ging over zonnepanelen en niet over fietsbanden 😉 leuk artikel over meedoen met zonneparken!
Reputatie 7
Badge +5
@E.B.F. Stroeve Ik begrijp je mening over die balans tussen pro-actief vervangen of pas repareren als het stuk gaat. Dat pro-actieve pas ik ook toe door mijn auto eens per jaar bij de garage te brengen voor onderhoud maar dat is weer een ander gebruiksartikel dan een dak.

Hoe dan ook, ik ga toch eens dieper nadenken over zonnepanelen op een ander zijn dak en in verband daarmee ben ik in blijde afwachting van mijn energieleverancier. Een nadeel dat ik hierbij nu al zie is dat ik dan misschien voorgoed vast zit aan die energieleverancier dus misschien is het zinnig om tegelijkertijd toch ook eens te kijken naar die postcoderoos.
Tip: bereken eerst je huidige situatie qua energielasten voordat je overgaat op zonnepanelen kopen. Zonde als je voor verassingen komt te staan! *

* [commerciële link verwijderd door beheerder]
Reputatie 4
Badge +4
Ik heb het ooit overwogen maar toen kwam Henkie K met vage mededelingen over wijzigingen om de bezitters te benadelen. Ik ben toen afgehaakt. Onze regering houd je een worst voor en vreet hem dan zelf op. Af en toe bekijk ik het opnieuw of het haalbaar is met de financiële risico's.
Iets waar ik ook nog niet eerder aan dacht is onderhoud aan het dak. dan moeten ze er af en weer op.
Hoorde dat, dit ook weer honderden euro's kost.
Reputatie 1
Badge
@Gebruiker1554490409 Voor niets komt de zon op - voor de rest moet je zelf zorgen.
En wie te laat komt die wordt gestraft door de geschiedenis.

Een wat positiever ervaringsbericht😉:
Ik heb in juli 2015 zonnepanelen laten plaatsen (Henkie K tijdperk)
(€ 3303 netto voor 2565 Wp op een zuiddak met 45°).
Via een ferrarismeter kan ik nog steeds "automatisch" salderen:
Beginstand: 121687 kWh
Actueel: 121853 kWh
Verbruik: 166 kWh netto
Totale productie: 12037 kWh (productiemeter)
dit komt overeen met ca. € 2300 vermeden elektrakosten
(berekend tegen de voor mij geldende tarieven)
Nog ca. 1,5 jaar (totaal 6,5 jaar) en we hebben de initiële investering terugverdient.

Verder heb ik nog zonnedelen via de lokale energie coöperatie welke ook een aardige opbrengst
hebben (met SDE+ voor 15 jaar en provinciale subsidie) - Risico? - Ik zou het niet weten.
Uitkering ca. € 580 per jaar op een imvestering van € 4500 netto
afschrijving over 15 jaar naar 0
Op de bank levert mijn geld minder op en ik ben nu zelf wat groener geworden.
YMMV - Just my 2 cts
Reputatie 6
Badge +4
helemaal mee eens! beste investering ooit sinds je nog rente op je spaargeld kreeg. hier ook al 3 jaar nul op de elektra meter!

en ik heb het al vaak gezegd, schaarse zaken (energie...!) zullen altijd gesubsidieerd worden en blijven.

of je gaat zitten mokken in een hoekje dat de wereld vergaat 😉
Reputatie 4
Badge +4
@Gebruiker1555668491
Een ferrarismeter had ik vorige eeuw al niet meer. Nu ook al bijna 5 jaar een slimme meter.
Het energie netwerk in mijn wijk is in verval, dat merk je het eerst aan de tarief draden.
De loodmantelkabel had eigenlijk samen met het nieuwe riool en gasbuis vervangen moeten worden.
Sinds 1981 bezuinigd men alleen nog maar op het energie netwerk.
Ook de wijktransformator is net zo lang blijven staan tot die ontploft is.
Dan zit je een halve dag zonder stroom.
Toen de meter een heel jaar op laag tarief stond kwam de slimme meter.
De keuze was toen een slimme of een gelijksoortig ding zonder zender.
Dat ding zonder zender had al een slechte reputatie.

Er komt wel weer een moment dat ik zonnepanelen heroverweeg.
Bij de vorige keer, heb ik mijn centen in isolatie van mijn hok besteed.
Daar heb ik geen spijt van. Alles tegelijk is niet mogelijk.
Reputatie 1
Badge
@Gebruiker1554490409 Soms zit het mee, soms zit het tegen - het budget bepaalt vaak wat nog (net) haalbaar is. Met de, door jou zo ervaren, brakke elektra infrastructuur in jouw wijk is investeren in ook nodige isolatiemaatregelen natuurlijk voor de hand liggend. Je kan je geld maar een keer uitgeven,
of misschien toch een passende lening (tegen lage rente) aangaan? (voorbeeld van mijn gemeente).
En de zon blijft schijnbaar schijnen, heb ik gehoord.

Reageer