straatvraag

Zonnepanelen aanschaffen: overweeg jij het?

Reputatie 7
Badge +7
Tegenwoordig zie je ze steeds meer, en de aanbiedingen en verhalen over salderingsregelingen vliegen je om de oren.
Zonnepanelen kunnen een mooie besparing op je energiekosten opleveren, en zijn daarbij ook goed voor het milieu.

Overweeg jij zonnepanelen aan te schaffen, of heb je ze wellicht al op je dak laten installeren? Praat mee!

139 reacties

Reputatie 5
Badge +3

Met een TLV van bijvoorbeeld 58 ct/kWh (tot 1 juli bij Eneco) wordt dat dan cashen.
26  x ca. 370 Wp = ca. 9620 Wp leveren op een zuiddak met ca. 30° helling in mei/juni gemiddeld ca. 45kWh/dag. Als daarvan 90% = ca. 40 kWh terug geleverd worden is dat per dag ca. € 23,5 aan TLV

= ca. € 870,- tot 1 juli

Reputatie 4
Badge +5

@Darkfiber Mis ik nu een schakel?

Eneco is TLV toch 6 ct kale prijs.

58ct verbruik is toch 58ct salderen tot eigen verbruik.

Reputatie 7
Badge +5

dat is natuurlijk het gevaar als je je bezig houdt met alle onderwerpen op deze community, dan mis je nog wel eens een schakel (of 2) 😉energieleveranciers-en-redelijke-terugleververgoeding---consumentenbond-onderzoek-2-mei-2022.pdf

Reputatie 5
Badge +3

@Gebruiker1644596728  Er zijn mensen die claimen dat ze 58 ct/kWh krijgen/kregen. Zoek maar op Tweakers in het terugleververgoeding topic.

Reputatie 4
Badge +5

@E.B.F. Stroeve Ja, lekker bezig hè, daar hebben wij het samen wel druk mee😂

@Darkfiber Ging even van mijn eigen contract uit.

Als dit Modelcontract de cijfers zijn wordt ik inderdaad schatrijk van mijn 6400Wp.?

Reputatie 4
Badge +5

@E.B.F. Stroeve Toch nog even naar “jou” gemiste schakel (of 2) gezocht, even meelezen aub. onderaan beginnen te lezen vanaf:

peildatum 19 april 2022 en vergeet ook de * niet mee te lezen.

Volgens mij wordt ik nu helemaal niet meer schatrijk!

Voel me zelfs bijna 9 X armer.

Vertel me alsjeblieft dat ik nu 2x verkeerd “schakel” ik wil die 58ct van tweakers ook hebben!! en ook cashen.

Dan kunnen we ons verder weer met de andere onderwerpen bezig houden.🙄

Eigenlijk best wel gevaarlijk al die verschillende onderwerpen, vind je ook niet?

Reputatie 7
Badge +5

Lees even het Teruglevertopic op Tweakers zoals Darkfiber al aangeeft. Daar staan wederom veel feiten. 

Die laatste opmerkingen van je negeer ik maar, geen idee wat je bedoelt.

Reputatie 7
Badge +6

Voor mij is het wel duidelijk @Gebruiker1644596728, ik heb die onderste vier regels in je tabel hierboven gelezen die begint met "peildatum 19 april 2022" en bij die *. Je moet even uitzoomen, dat doe ik met twee vingers. Ja, ik snap hem, die 58 cent is niet de Train de Longue Vitesse maar waarmee je saldeert, en wat je bij salderen terugkrijgt is minder dan die 58 cent omdat je de jaarkosten als nethuur, administratie, meterhuur en zo niet terugkrijgt, alleen wat per kWh wordt gerekend. Die terugleververgoeding van 6 cent heeft betrekking op wat je meer dan je eigen afname op het net zet. Die nota van Eneco die je hierboven plaatst, op mijn nota staan ook bijna dezelfde cijfers. Met een heel recent contract van afgelopen december betaal ik nu €379 voor een jaarverbruik van 2480kWh, heel actueel, er zit geen cent veroudering aan. 

Reputatie 5
Badge +3

Laten we het in topic hebben over de eventuele aanschaf van zonnepanelen hebben. En laten we het terugleveren voor 58 eurocent bij Tweakers laten. Dat is inmiddels 119 bladzijden lang.

Helaas kan ik niet heel efficiënt nog meer panelen leggen. De zuidkant zit vol en het schuurtje achter het huis vangt toch wel wat weinig zon. Uitbreiding graag, want er komen steeds meer elektrische gebruikers.

Vraag me wel af, wat ze in de toekomst gaan bedenken.
Als een groot deel van het land de panelen heeft, zie ik wel aankomen dat de forfait bijtelling voor iedereen gaat gelden. Dat ze het zo aan gaan passen, dat de staat hun inkomsten houdt.
Op de auto een kilometer heffing om de verliezen in de benzinehandel te compenseren.

Reputatie 5
Badge +3

@basic , @Wortelstamper   Samenvattend: Als je nu nog over de aanschaf van zonnepanelen twijfelt kom je bij een eventuele positieve beslissing waarschijnlijk snel in de knel (of je bent misschien te laat).

• De prijzen voor installaties rijzen op dit moment boven het dak uit door materiaal- & personeelskrapte. Panelen zijn met 30 - 40% in prijs gestegen, omvormers lastig verkrijgbaar.
  • De regels omtrent de btw(-teruggaaf) voor pv-installaties veranderen per 1 januari 2023. Wat het wegvallen van de btw op pv-installaties concreet betekent is (ook voor de solarbranche) nog niet duidelijk.

De huidige salderingsregeling wordt met 1 jaar tot 1 januari 2025 verlengt (o.a. i.v.m. de krapte op de slimme meter markt, m.n. 3-fase meters), maar de afbouw gaat daarna versnelt gebeuren, in het eerste jaar meteen van 100% naar 64%. - Dit zijn tenminste de huidige plannen!

Wat de belastinginkomsten van de overheid betreft zijn er nog meer “probleemgevallen”
- o.a. de vermogensrendementsheffing in box 3

Ik denk niet dat de belastingdienst dit alles aan kan, er komen waarschijnlijk veel "quick&dirty” (schijn)oplossingen.

YMMV

@Darkfiber 
Ik ben bezig met onderhandelingen over zonnepanelen.
Meerdere offertes gevraagd, maar die komen ook nog niet binnen.

Dat met die 3 fasen meters, is ook zo'n verhaal.
Die hangt hier al jaren.
Maar niemand verkoopt een installatie voor mijn huis, dat 3 fasen is.
Voor 3 fasen, moet ik veel meer panelen plaatsen, als ik nodig heb.

Reputatie 5
Badge +3

@Wortelstamper   Als je meer panelen moet (en kan!) plaatsen dan doe je dat toch “gewoon”?
Goedkoper en rendabeler wordt het waarschijnlijk niet meer. - 3-fase omvormers zijn er trouwens ook voor lagere stringspanningen (=klein aantal panelen), 3-fase is natuurlijk altijd wat duurder.

Reputatie 5
Badge +3

Dat met die 3 fasen meters, is ook zo'n verhaal.
Die hangt hier al jaren.
Maar niemand verkoopt een installatie voor mijn huis, dat 3 fasen is.
Voor 3 fasen, moet ik veel meer panelen plaatsen, als ik nodig heb.

Tot een installatie van 5 kW kan dat op 1 fase. Daarboven moet je naar 3 fasen. Zoals hierboven al gezegd is 1 fase goedkoper, maar kun je ook meer panelen plaatsen. (als er ruimte is op je dak) Velen plannen hun installatie op hun huidige verbruik. Je kunt beter plannen op (bijna zeker) hoger toekomstig gebruik.

Zoals elektrisch koken, elektrische auto, warmtepomp.

Wees maar blij met je 3 f. Ik wou dat ik dat had of makkelijk kon krijgen. Gaat mij waarschijnlijk niet lukken voor normale prijzen. Ben er wel mee bezig t.b.v. de EV.

Reageer