Zonnepanelen: Betrouwbare inspectie gezocht

• 30 July 2021
  • 11 reacties
  • 189 Bekeken

Vanwege berichten over brand wil ik mijn zonnepanelen laten inspecteren. Er zijn genoeg adverteerders maar welke zijn betrouwbaar? Zijn er keurmerken,  moeten ze aangesloten zijn bij een branchevereniging? Kortom, hoe beoordeel ik of een bedrijf oké is?

11 reacties

Reputatie 4
Badge +3

@E.T. Wiersum Helemaal.mee eens. De gebruikte materialen kunnen ook nog van invloed zijn. Maar naast vogelnestjes zijn verbindingen ook een grote oorzaak.

Beste mensen, allemaal erg bedankt voor jullie reacties op mijn vraag. @Darkfiber, de aanleiding voor mijn vraag is bezorgdheid van mijn bovenbuurvrouw (mijn zonnepanelen liggen op het dak van de VVE), die inderdaad het uit de media had. En mijn persoonlijke inschatting is dan wat laconiek, het zal wel meevallen, inderdaad opgeblazen aandacht in de media. Maar ook de zorg van een medebewoner neem ik serieus. En heel fijn hoe met elkaar het genuanceerde beeld ontstaat. Ik heb kunnen reageren dat in mijn geval gaat om panelen op plat dak (dus goed geventileerd aan de onderzijde, en installatie door erkend bedrijf, dat ook aangesloten is bij de brancheorganisatie. En bovendien meegenomen is in de opstalverzekering (en verzekeraars zullen alert zijn als risico's te groot zijn). Dus dank allen. 

Reputatie 7
Badge +6

Het vervelende met berichten in de media is , dat bepaalde onderwerpen wegens de nieuwswaarde soms sterk uitvergroot worden . Er zijn meldingen geweest van panelen die in het dak verzonken waren , in brand vlogen door slechte warmte-afvoer. Bij panelen die op een pannendak liggen met tussenruimte lijkt me die kans zeer klein , al zal het weleens gebeuren en is onlangs ook gebeurd . Natuurlijk speelt de kwaliteit van het materiaal en degene die het monteert een grote rol . De kans dat onze benzine-auto in brand vliegt ondanks dat hij jaarlijks gecontroleerd wordt , acht ik veeeeel groter . Dat heeft nauwelijks nieuwswaarde omdat het relatief vaak gebeurt . Tenzij het een elektrische auto is . Dat komt zeer zelden voor , maar gegarandeerd op de voorpagina . 

Reputatie 5
Badge +3

@A. van der Meer Meestal zijn pv-panelen op een dak meeverzekerd met de gewone opstalverzekering.

Wat is de concrete aanleiding in uw situatie voor deze vraag? Welke berichten heeft u gelezen?

In eerste instantie zou ik zeggen bangmakerij.

Reputatie 4
Badge +3

Wat ik begreep van mijn panelen leverancier is dat meestal vogelnestjes de oorzaak zijn. Die gebruiken droge dunne takjes, riet en of stro/hooi. Als de warmte afvoer niet goed is kan dit brand veroorzaken. Daarom heeft mijn leverancier aluminium strips geplaatst zodat vogels er niet onder kunnen komen.

Een zelfontbrandend paneel had hij in ruim 20 jaar nog niet meegemaakt.

Reputatie 7
Badge +6

@JMA , Ik vermoed dat het niet de panelen zelf zijn , die brand veroorzaken , maar onvolkomenheden aan de bedrading of stekkerverbindingen . Dan denk ik aan warmteontwikkeling door slechte verbindingen of montagefouten . Of die panelen aan de onderkant zo heet kunnen worden , dat een daar aanwezig vogelnestje in brand kan vliegen , kan ik me bijna niet voorstellen , al acht ik het niet onmogelijk . Nu er inmiddels zo veel panelen op daken liggen , zal neem ik aan wel duidelijk worden wat met zekerheid de meest voorkomende oorzaken van brand zijn . Als het zo weinig gebeurt als ik denk en de oorzaak niet altijd vast te stellen is , kan dat even duren .

Reputatie 5
Badge +4

...
.Bron: https://www.rtlnieuws.nl/sites/default/files/content/documents/2019/04/11/Brandincidenten%20met%20fotovoltaïsche%20%28PV%29%20systemen%20in%20Nederland%20%28002%29.pdf

TNO vond dat ~1/3 van de branden die zij onderzochten bij de in-dak systemen was, wat exact het percentage op de totale in-dak systemen is, weet ik niet, maar uit kranten publicaties begreep ik later (nu niet meer bij de hand) dat het percentage branden voor “in-dak PV-systemen” tov de “klassiek op de pannen montage PV systemen”, erg hoog was.

Belangrijkste is dat het vooral het een probleem was dat voort kwam uit een niet correcte installatie, met o.a. zgn cross-mating, verschillende connectoren aan elkaar vast maken, waar correcte, soortgelijke, passende connectoren vereist zijn.  

Wat ik bij een aantal verzekeraars las, neem een bedrijf in de hand die gecertifieerd is voor het doen van keuringen  volgens SCOPE 12.

https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie/i23717/23-bedrijven-gecertificeerd-voor-scope-12-inspecties-van-zonnepanelen

Wellicht dat @A. van der Meer hier mee vooruit kan om uit deze bedrijven er een te kiezen die ook goede reviews heeft.  Of dat een van de forumbezoekers er al ervaring mee heeft. 

Ik kom daar zelf nu even niet aan toe en heb er ook geen ervaring mee, maar het advies om iig een SCOPE 12 gecertificeerd bedrijf te gaan zoeken wil ik wel graag hier delen.

https://www.solarscope.nl/scios-scope-12/?gclid=EAIaIQobChMI-YLLuueM8gIVCbrtCh16OAohEAAYBCAAEgJlmfD_BwE

Over Scope 12

CSCIOS Scope 12 is de inspectie voor zonnepanelen. De inspectie is samengesteld door het Verbond van Verzekeraars samen met deskundigen uit de branche. Voorheen werden er veel verschillende keuringen uitgevoerd door bedrijven. De te keuren punten waren niet vastgelegd waardoor de keuringen sterk konden verschillen per bedrijf. De Scope 12 inspectie daarentegen heeft vaste punten die geïnspecteerd moeten worden en die gelden voor elk bedrijf die de inspectie uitvoert. 

De Scope 12 biedt twee inspecties aan de eerste bijzondere inspectie (EBI) en de periodieke inspectie (PI). De EBI is altijd noodzakelijk als de pv-installatie nog niet geïnspecteerd is. De PI inspectie vindt elke 3 tot 5 jaar plaats.

Nadat de zonnepanelen zijn geïnspecteerd kan de installatie worden geregistreerd in het SCIOS Scope 12 register. Daarmee is de PV-Installatie toegankelijk voor verzekeraars en kunnen verzekeraars beoordelen of de zonnepanelen verzekerbaar zijn. 

Uit het TNO rapport:

Reputatie 7
Badge +6

@Gebruiker1234567890 Dank voor deze info .

Reputatie 5
Badge +4

TNO noemt de vogelnesten (en opgehoopte andere brandbare materialen) wel, maar zeker niet als hoofdoorzaak van de PV-branden. Daar komen zij toch terecht bij de eerder, ook door oa @E.T. Wiersum  genoemd verkeerde installatie als de hoofdoorzaak.  
@E.T. Wiersum : graag gedaan.

Ik kan me goed voorstellen dat de installateurs uit die branche hier niet blij mee zijn, het straalt bepaald niet positief af ook op de goede installateurs, dus ik begrijp heel goed dat de vogelnestjes voor hen “populair zijn om te noemen”…   Wie van de potentiele klanten, zeker die technisch niet onderlegd zijn of weinig (onder)zoek ervaring heeft doet nu aan fact-checking van die vogelnestjes uitspraak….
De PV-branch moet “gewoon” het echte verhaal vertellen een waar nodig een grote verbeteringsslag maken.

En verder noemt TNO nog vogelpoep die een zgn hotspot kan veroorzaken op het zonnepaneel zelf, die vervolgens tot een brand kan leiden, maar benoemt een verkeerde installatie als de hoofdoorzaak. 

Badge +5

Hi @A. van der Meer en welkom op de community. Ik hoop dat dit bericht geen mosterd na de maaltijd is nu ik alle reacties lees :wink:  We hebben op onze website een artikel gewijd aan zonnepanelen en waarop te wanneer je iemand inschakelt voor zonnepanelen. Daarnaast geven we nog handige tips over het schoonmaken van zonnepanelen. Misschien heb je hier nog iets aan?

Om op de oorspronkelijke vraag terug te komen: als ik een bedrijf voor inspectie moest kiezen zou ik dezelfde kiezen als die de panelen op het dak heeft gelegd.
Je kunt beweren dat zij hun eigen werk niet zullen afkeuren, maar ik denk dat ze ook wel drie keer nadenken voordat ze hun eigen werk zouden goedkeuren als er iets gevaarlijks mee zou zijn.
Een derde partij zou me toch iets te snel geneigd kunnen zijn om andermans werk af te keuren om daarna met een stevige offerte te komen om het beter te doen. Toen we zelf mensen lieten komen voor offertes voor panelen was het geklaag over het slechte werk van anderen namelijk best vervelend.

Reageer