Zonnepanelen bijplaatsen

• 15 June 2022
  • 4 reacties
  • 100 Bekeken

Heb nu 12 panelen op het dak van elk 255W en de SolarRiver 3300TL inverter. De installateur zegt dat zeker 4 panelen bijgeplaatst kunnen worden, naar mijn mening hooguit 2. De inverter specs, W 3480, V550, A 17,5 en MPPT-spanningsbereik V 200 - 500.

Ook nog wel belangrijk de huidige panelen liggen er al 6 jaar op maar zie niet direct dat de gem. jaaropbrengst duidelijk afneemt, rond de 2700Kw (teruglevering)

Hoeveel kunnen er dus bijgeplaatst worden?

4 reacties

Zegt de installateur ook waarom hij denkt aan hooguuit twee?
De meeste inverters kappen het te veel gewoon af, en dan mis je dus hooguit de piek van de zonnige en vooral frisse middagen; dus momenten dat je de stroom niet direct nodig hebt. Dan kun je er in principe wel tien bij leggen. Hoe schadelijk dit is voor de inverter en hoe dit eventueel invloed heeft op de levensduur ervan daar lees ik tegenstrijdige verhalen over.
Het ligt uiteraard voor de hand om dit op te zoeken bij de fabrikant en de gegevens die deze verstrekt zoals de installateurshandleiding van het apparaat.

Dat is het probleem het Chinese bedrijf is of failliet of opgegaan in een ander. Alle contact gegevens werken niet meer. Heb wel uiteraard de handleiding

Reputatie 7
Badge +7

Ik kan nu panelen krijgen van 385Wp. 12 stuks leveren dan 4500kWh op, en dat kan nog op 1 fase. Wil ik meer panelen dan moet ik op 3 fase.

Als ik het hier asn relateer heeft u met 12 panelen en 2700kWh opbrengst nog circa 1800kWh ruimte op 1 fase. Ik denk dat de installateur dat bedoelt, dat er nog ruimte is voor 4 panelen van 385Wp. Die hebben een jaaropbrengst van 0,9 x 385 x 4 = 1386kWh. Samen dus 4086kWh. Dat zou nog makkelijk kunnen op 1 fase. 

Reputatie 6
Badge +3

Zonder verdere gegevens over de panelen kan niemand hier wat mee. Als de gegevens wel bekend zijn, kan de installateur rekenen hoeveel panelen er bij kunnen. Ik kan dit zo niet, maar als ik dit aan de hand had, zou ik gaan neuzen op fritts.nl of op Tweakers. Je zou ook de berekening aan de installateur kunnen vragen.

Ik vraag mij toch echt wel af, of dezelfde panelen nog te koop zijn na die jaren. En dan kom je op andere panelen. En of dat wel zo verstandig is, vraag ik mij wel af. Waarschijnlijk niet erg efficiënt. Twee panelen zal per paneel de hoofdprijs kosten.

Reageer