Consumentenbond.nl
Vraag

Zonnepanelen btw teruggaaf voor grensarbeider

• 22 januari 2020
  • 7 reacties
  • 316 Bekeken

Hallo iedereen,

Mijn vriendin (Nederlandse) en ik (Belg) hebben net een huis gekocht in België. Beiden zijn wij werkend als grensarbeider in Nederland. Hierdoor vallen wij volledig onder het Nederlandse belastingstelsel. Belastingen op ons loon worden afgedragen in Nederland en eventuele subsidies (kinderopvang etc) krijgen wij ook uit Nederland.

Nu hoorde ik van enkel collega's dat wanneer je zonnepanelen plaatst teruggave kan krijgen van de BTW. En wanneer het nieuwbouw is zelfs een deel van de kost van de daken.

Heeft er iemand enig idee of wij ook gebruik kunnen maken van deze regeling ook al wonen wij niet in Nederland? 

Groetjes Laurens

7 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Lastige vraag . Theoretisch zou ik denken van ja omdat het een belastingtechnisch iets is. Kijk eens op www.belastingdienst.nl  als je dat nog niet gedaan hebt. 

Lastige vraag . Theoretisch zou ik denken van ja omdat het een belastingtechnisch iets is. Kijk eens op www.belastingdienst.nl  als je dat nog niet gedaan hebt. 

Bedankt voor het antwoord ik had hier deze ochtend al even willen kijken maar om 1 of andere reden is de site van de belastingdienst niet bereikbaar (vanop mij pc).  Daarmee dacht ik, ik gooi het hier even op misschien dat iemand ervaring heeft. 

Je wilt dus Belgische BTW terugvragen?

Daarvoor moet je bij de Belgische Belastingdienst zijn, en vragen wat daar de regels/mogelijkheden zijn.

Je wilt dus Belgische BTW terugvragen?

Daarvoor moet je bij de Belgische Belastingdienst zijn, en vragen wat daar de regels/mogelijkheden zijn.

Als ik als zelfstandige ben ingeschreven in nl. En de aankopen bij een nederlands bedrijf doe zou dit gewoon moeten kunnen toch? Eigenlijk moet ik de vraag anders stellen, kan ik als belg mij inschrijven bij de nederlandse kamer van koophandel met mijn bsn nummer?

Wanneer het gaat om alleen zonnepanelen dan kun je je niet inschrijven bij de Kamer van Koophandel in Nederland.

Je woont in Belgie, en daar wek je de elektriciteit op , waardoor je Belgisch btw plichtig bent, heeft in ieder geval niets te maken met Nederland.

Wanneer het gaat om alleen zonnepanelen dan kun je je niet inschrijven bij de Kamer van Koophandel in Nederland.

Je woont in Belgie, en daar wek je de elektriciteit op , waardoor je Belgisch btw plichtig bent, heeft in ieder geval niets te maken met Nederland.

Inderdaad als je het zo bekijkt is het niet mogelijk. Misschien moet ik die regel eens proberen in belgie dan 😁

Reputatie 7
Badge +6

Alles overwegende denk ik dat ook . 

Reageer