Consumentenbond.nl
Vraag

Zonnepanelen dag/nacht icm geen salderingsregeling

• 10 januari 2020
  • 2 reacties
  • 180 Bekeken

Hallo,

Misschien is de vraag al gesteld maar kan hem niet vinden. Ik overweeg zonnepanelen aan te schaffen. Nu is dat wel okee met de huidige salderingsregeling. Overdag gaan we werken en hebben we bijna geen stroom nodig terwijl de panelen dan de stroom leveren. Savonds zijn we thuis en hebben we energie nodig maar is er geen zon meer, dus die heb je nodig van het net. Nu valt dat tegen elkaar weg door de salderingsregeling. Die is zo meteen weg. Zonnepanelen zijn hot dus goed om belasting op te zetten. Betaal ik straks voor de stroom die ik overdag opwek en savonds weer nodig heb nog een keer extra? Dan kan ik beter niets doen. Zon accu is ook een nieuwe investering. Als ik niet weet of ik binnen 20 jaar verhuis kan je net zo goed afwachten? 

2 reacties

Reputatie 6
Badge +4

hier staat alle bekende info:

https://www.consumentenbond.nl/zonnepanelen/salderen-en-terugleververgoeding-zonnepanelen

ikzelf blijf van mening dat energie schaars is en blijft en er dus altijd een handel in energie zal blijven. de 1 heeft wat over wat de ander op dat moment nodig heeft, en dan ontstaat er handel.

daarnaast worden systemen slimmer en gaan energie gebruiken op het moment dat het er is. 

Reputatie 7
Badge +6

Tussen 2023 en 2031 wordt de huidige regeling stapsgewijs met 11 % per jaar afgebouwd . Was voor mij reden om vorig jaar panelen aan te schaffen en niet langer te wachten op de ontwikkelingen , al wordt het voordeel in de toekomst langzaam minder . Verder heeft minister Wiebes gezegd dat zonnepanelen aantrekkelijk moeten blijven en wordt er nagedacht over een aanvaardbaar alternatief. Helaas weten we uit ervaring dat politici doorgaans niet al te betrouwbaar zijn . Het is dus afwachten. Volgens makelaars lijdt je geen strop als je een huis met panelen verkoopt omdat kopers ook meer willen betalen voor een dergelijk huis .

Reageer