Consumentenbond.nl

zonnepanelen die renderen ondanks schaduw

• 22 oktober 2020
  • 4 reacties
  • 326 Bekeken

Hoi, ik heb het ideale dak (plat) voor zonnepanelen, maar er zit een appartementencomplex aan vast die zorgt voor volledige schaduw gedurende de dag. Misschien s’ochtends en s’avonds niet, maar 80% van de dag wel. Dus heb ik nog steeds geen zonnepanelen ondanks dat ik ze al jaren wil. Mijn vraag is de volgende: weet iemand of er al zonnepanelen zijn die zo gevoelig zijn dat ze bij alleen daglicht al renderend zijn bij afwezigheid van direct zonlicht? 

4 reacties

Reputatie 4
Badge +2

De efficiency van de actuele pv-panelen ligt tussen de 17% en ca. 23% met de top 5 hieronder:
(ook qua prijs!):

1. SunPower (22.8%)
  2. LG (22.0%)
  3. REC Solar (21.7%)
  4. CSUN (21.2%)
  5. Solaria (20.5%)

MAAR zonnepanelen op een plat dak welke 80% van de tijd en dan nog op prime time in de schaduw liggen? Het zijn tenslotte zonnepanelen en geen schaduwpanelen. Wat je zoekt bestaat niet.
- Ik zelf zou er niet aan beginnen, niet rendabel.

Reputatie 3
Badge +2

Ik denk dat er geen panelen zijn die speciaal in de schaduw relatief beter presteren; de natuurkundige proncipes van zonnepanelen zijn immers dezelfde, details daargelaten. Schaduw is niks anders dan minder licht. Misschien bevat schaduwlicht relatief meer blauw, maar dan alleen als het blauwe licht van een blauwe lucht er ook echt op terechtkomt.
Zoals Darkfiber al zegt zijn betere panelen bovendien navenant duurder, dus betere panelen zijn vooral nuttig als je weinig vierkantemeters tot je beschikking hebt. Ook wachten op - eventuele, toekomstige, beloofde - wonderpanelen die een rendement van 40% zouden kunnen hebben is zinloos want reken maar dat de fabrikant die daar als eerste mee komt daar goud geld voor wil hebben.
Van mijn panelen weet ik dat ze zodra de schaduw van de bomen er (in de winter) overheen gaat, ze direct 80% minder opbrengen dan de panelen die ernaast in de zon liggen. Als dat de hele dag zo zou zijn is dan is de investering niet erg nuttig meer (ook op milieugebied) en kun je dat geld volgens mij beter investeren in een project op een andere lokatie. Jammer voor je, want op het einde van het jaar dezelfde meterstand op je stroommeter zien is erg leuk.

Reputatie 4
Badge +2

@Gebruiker1539246077 In aanvulling op dat wat @Harrie LPP schrijft:
Een alternatief is in jouw geval zeker de deelname aan een zonnestroomproject van een lokale energiecoöperatie. Het financiële rendement is zeer waarschijnlijk hoger dan dat van jouw pv idee.

Ik zelf heb naast de pv-panelen op het eigen dak bijvoorbeel zonnestroomdelen van twee projecten van de lokale EnergieCoöperatieLeur. De t.v.t. is ca. 7,5 jaar en de projecten lopen 15 jaar (op SDE+ subsidie) en hebben geen last van de afbouw van de salderingsregeling.

Reputatie 2
Badge +2

Een plat dak is nooit ideaal voor zonnepanelen ;-) Het gaat om de direct invallende stralen dus wat voor huis en dak je ook hebt, als je geen met de zon meedraaiende zonnepanelen hebt is je opbrengst hoe dan ook nooit optimaal. Door een paneel te fixeren in 1 positie neemt men genoegen met slechts een deelopbrengst en in een aantal gevallen komt dat financieel rendabel uit onder aan de streep. 

De vraag is wellicht, waarom wil je ze graag zoals je aangeeft? voor het duurzame aspect of meer rationeel de mogelijke opbrengst? Dit klinkt misschien als een stomme vraag maar er zijn natuurlijk ook gewoon mensen die mee willen doen met de hype (overigens een goede hype wat mij betreft) en als ze op het eigen dak zitten kunnen de buren mooi zien hoe goed ze wel niet bezig zijn. Voor het duurzaamheidsaspect en de opbrengst maakt het natuurlijk eigenlijk geen bal uit waar de energie wordt opgewerkt en zoals het leest zijn er veel locaties waarschijnlijk beter geschikt dan dit specifieke dak met veel invallende schaduw.

Wel de lusten en niet de lasten dan hoeven ze misschien niet specifiek op je eigen dak te liggen zoals hier boven al aangegeven door @Darkfiber. Ook kun je naar alternatieven kijken zoals winddelen om ook stroom uit duurzame windbron te halen zonder grote investering als alternatief voor panelen op het dak.

Deze winddelen heb ik zelf voor gekozen, wonende in een bijzonder zonnig gelegen appartement waar geen PV panelen aan de gevel mogen om te kijken hoe de ervaring daarmee is en wat de gemiddelde opbrengst is gedurende het jaar. We hebben bijna een jaar 8 winddelen die ongeveer 40% van het stroomverbruik opwekken, je koopt ze voor een bepaald aantal jaren, hoe langer hoe goedkoper en per winddeel is een minimum jaaropbrengst gegarandeerd waarmee je je voor een X aantal jaren verzekerd van een vaste stroomprijs. 

Er schijnt overigens ook al iets te bestaan als maanpanelen die juist energie opwekken van de maan, alleen is dat nog experimenteel en is de opbrengst veel lager dus wie weet ooit in de verre toekomst een mix van de 2 :-)

En de vraag is natuurlijk wat er in de toekomst nog gaat veranderen. Is het nu alleen om het eigen energieverbruik van het huis te verminderen of in de toekomst ook bijvoorbeeld voor een combi met een warmtepomp en een elektrische auto voor de deur. Dan zou je maximale opbrengst moeten willen hebben en wellicht beter kijken naar alternatieven.

Reageer