Beantwoord

Zonnepanelen en dubbeltariefmeting

• 15 April 2022
  • 13 reacties
  • 295 Bekeken

Hallo, ik vroeg mij af…. er wordt geschreven dat je overdag als je de meeste opbrengst heb van je zonnepanelen de wasmachine ed aan moet zetten. Maar wat als je dubbeltariefmeter hebt, en overdag dure KW's teruglevert, dan kun je toch beter 's avonds de was aanzetten ?

icon

Beste antwoord door basic 15 April 2022, 15:08

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 5
Badge +5

Wie o wie neemt deze vraag aan? 🤔

Reputatie 2
Badge +1
  • zo groot is het verschil tussen dag en nachtstroom toch niet?
  • s nachts de wasmachine aan is (iets) voordeliger als je de zonnestroom gesaldeerd kan worden met je dagstroom verbruik.
  • maar als je dagstroom laag is en je hebt van je zonnepanelen dagstroom over, kun je je wasmachine net zo goed overdag aanzetten. dan wordt het verbruik van je wasmachine met de opbrengst van je zonnepanelen verrrekend

Wat is hier de bedoeling van?

Geen idee van de getallen maar zou het niet uitmaken in efficiency als je de stroom die je (achter de meter) opwekt direct gebruikt?

Reputatie 5
Badge +3

Als  je  puur naar de kosten kijkt, kun je inderdaad beter in laagtarief stroom gebruiken.

Zoals @adl stelt zijn de voordelen klein.

Nadelen: Voor het milieu en de belasting van het netwerk is het beter om je zonnestroom te gebruiken.

Een wasmachine 's nachts geeft geluidsoverlast voor jezelf en misschien de buren.

: Bij een defect aan de wasmachine heb je dat de volgende morgen pas door.

: De winst van een dubbele meter is zo klein dat het de moeite niet waard is. Pas na 23 uur aanzetten ed.

:Als de salderingsregeling er (deels) niet meer is, ben je mooi gewend aan stroom overdag te gebruiken. Vaak ingesleten ervaringen. Overdag auto laden, overdag wassen, wasdrogen, etc.

Reputatie 5
Badge +5

Als je het Forum volgt zie je dat deze vraag al vele keren is beantwoord.

De Nieuwe Forumleden hebben graag 1 op 1 antwoord op hun vraag, dat snap ik ook wel.

Maar advies\antwoord voor @JA.Veldkamp Als je de “zonnepanelen” in de Topics zoekt is er weet ik zeker dat het antwoord op je vraag er zeker bij staat.
Nu wordt het dan:Wie en/of ik. @A. Deen (hoef nu geen dikke tekst te gebruiken toch)😀

Volgens mij is deze manmetnummerzoveel de nieuwe forummanager.

En dat terwijl we geen vacature hadden.

Reputatie 5
Badge +5

Hallo, ik vroeg mij af…. er wordt geschreven dat je overdag als je de meeste opbrengst heb van je zonnepanelen de wasmachine ed aan moet zetten. Maar wat als je dubbeltariefmeter hebt, en overdag dure KW's teruglevert, dan kun je toch beter 's avonds de was aanzetten ?

Zolang het salderen bestaat kun je het beste op nul (evenveel verbruiken als hetgeen er opgewekt wordt) uitkomen voor zowel normaal- als daltarief. In mijn overzichtje zie je dat ik tijdens daluren ‘teveel’ stroom verbruik tov wat de panelen/jaar leveren. ‘s Nachts en in het weekend wordt over een jaar genomen minder stroom geproduceerd door de panelen en is het moeilijker om op nul te komen. Ik heb dus een deel van mijn daltarief moeten betalen, terwijl als ik mijn grootverbruikers tijdens normaal tarief had gebruikt vermoedelijk dichter bij de nul. Het betalen van mijn daltarief is relatief duur tov verbruiken terwijl het opgewekt wordt. En het is wat @basic zegt: ik wen alvast aan de situatie als salderen stopt. Overdag, tijdens het produceren van stroom, zoveel mogelijk grootverbruikers gebruiken. Bij mij zijn dat de wasmachine, droger en doorstromer/e- geiser.

Reputatie 5
Badge +5

En dat terwijl we geen vacature hadden.

Bijna gemist: Dat heet onbezoldigd 😃 😂(mannen zonder nummer)

Ik hoop dat ook (mannen zonder nummer) en  iedereen op het Forum wel inmiddels aan mijn reacties,

met meestal een “kritische en/of humoristische ondertoon” gewend zijn geraakt.

Alle raad en adviezen ja ook van de (mannen zonder nummer) hebben toch het doel om de vragen aan het Forum te beantwoorden.

O  ja, en als er een vacature was is deze nog steeds bezet (mannen zonder nummer)🤡

Nu ga ik 1x citeren: het zij zo.😀Nee ik ben niet aan het testen.

Nu even genoeg, beste antwoord is al gegeven, hopelijk geen strafwerk van de oude forummanagers.

gr. van man met nummer.

Reputatie 5
Badge +5

Nu even genoeg, beste antwoord is al gegeven,

Ik denk dat TS een antwoord heeft gekozen, omdat het ‘even genoeg’ was en het ‘gedoe’ stopt. Is mijn aanname.

Reputatie 7
Badge +6

Door dat ‘ gedoe ‘ lopen mensen weg , @RonaldD en de vervelio's gaan lekker door . De moderatoren hebben de moed een beetje opgegeven ? 

Reputatie 5
Badge +5

@E.T. Wiersum Door dat ‘ gedoe ‘ lopen mensen weg, De moderatoren hebben de moed een beetje opgegeven ? 

Ik heb ook al een aantal keren in mijn reacties aangegeven dat het Topic snel verzand.

En de "huiskamer”is voor het Forum toch bedoelt om de onderlinge discussie Off-Topic lekker gezellig voort te zetten?

Dan blijft het voor TS overzichtelijk voor de beantwoording van zijn vra(a)g(en).

En als ik dan de ”huiskamer” bezoek zie (lees) ik een "lege ruimte” 

Ja, de ene reactie lokt de andere (Of) Topic reactie uit.

(Ik heb wel opgemerkt dat de moderatie zich vrijwel beperkt tot het verwijderen van enkele reacties)

Reageer