Beantwoord

zonnepanelen en kleine vve met klein dakoppervlak

• 21 June 2022
  • 5 reacties
  • 156 Bekeken

Als kleine vve , 2 eigenaren, met een dak op het zuiden, geen gemeenschappelijke ruimte, 2 aparte meterkasten, waarbij 7 panelen op het dak passen: 

Is dat rendabel te krijgen als je 2 omvormers + bekabeling moet laten plaatsen ( een met 3 en een met 4 aangesloten panelen) ?

Of is een betere optie om 1 omvormer, 1 eigenaar en 1 aansluiting voor alle 7 panelen te doen en de andere gebruiker/eigenaar van het appartement financieel te compenseren voor het gebruik van het dakoppervlak ?

En welk bedrag dan ?

icon

Beste antwoord door Jan 23 June 2022, 08:48

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Als er twee eigenaren zijn is er altijd de kans op burenruzie en veel gedoe. Of een neemt 7 panelen en draagt de stroom van 3 panelen over aan de ander.

Ik weet niet of het overal zo is, maar ze rekenen €1000 per klant als vaste kosten om er te komen en de panelen te leggen en daarna de prijs per paneel. Als je het apart doet heb je 2x die €1000.

Misschien vraag je dit beter aan een panelenboer.

Eigenlijk vraag je of een systeem met 3 panelen rendabel is, waarbij je wat aanlegkorting krijgt omdat je samenwerkt met de buurman.

Ik denk het wel. De stroomprijzen zijn nu veel hoger en je hebt veel betere panelen dan 7 jaar geleden en je hebt die korting. 7 Jaar geleden was het ook rendabel te krijgen.

Vraag een dubbele offerte en je weet het verschil.

Waarom een VVE? Zou een schriftelijke overeenkomst over het gebruik van het dak niet voldoende zijn? Misschien kunnen anderen hier dat beantwooden.

Reputatie 5
Badge +6

@Mattie1956 VVE en salderen zonnepanelen

2 mnd geleden is deze vraag in  een Topic ook gesteld, er staat misschien ook informatie voor uw VVE.

Of even bij gerelateerde Topics zoeken.

Eigenlijk vraag je of een systeem met 3 panelen rendabel is, waarbij je wat aanlegkorting krijgt omdat je samenwerkt met de buurman.

Ik denk het wel. De stroomprijzen zijn nu veel hoger en je hebt veel betere panelen dan 7 jaar geleden en je hebt die korting. 7 Jaar geleden was het ook rendabel te krijgen.

Vraag een dubbele offerte en je weet het verschil.

Waarom een VVE? Zou een schriftelijke overeenkomst over het gebruik van het dak niet voldoende zijn? Misschien kunnen anderen hier dat beantwooden.

De vve bestaat gewoon, het is een appartement met gezamenlijk dak en fundering, vandaar.

Ik zal een offerte vragen voor 2 aansluitingen, de 1e leverancier zag het niet zitten om er 2 aansluitingen van te maken.

Badge

Is er geen algemene ruimte waarvoor elektriciteit benodigd is? Dan zou je hier de omvormer voor laten aansluiten. Blijft vast aantal KWh over van de productie van de 7 panelen op 1 omvormer. 

De omvormer is vaak de dure component.  Dus voordeliger uit met 1 omvormer. 

De financiële aspecten kun je dan beiden verdelen, nu eerst de investering, straks de meeropbrengst. 

Reageer