Zonnepanelen - energie opslag tbv zomerpiek

• 22 May 2022
  • 11 reacties
  • 292 Bekeken

• Wij willen panelen plaatsen. Ons jaarverbruik is ca. 3.500 kW, dit is echter niet evenredig verdeeld omdat we 20 tot 25 weken per jaar in het buiteland overwinteren.
    Daarom vraag ik me het volgende af:
    Als ik uitga van het jaarverbruik gedeeld door vermogen per paneel kom ik waarschijnlijk niet uit. Ik moet neem ik aan tot misschien 100 pct extra neerleggen om de piek in de zomer op te vangen, terwijl ik in de winter nauwelijks gebruik heb.
    Tenzij ik op eoa manier de capaciteit kan opslaan.
  • Daarnaast wil ik extra panelen neerleggen tbv een warmtepomp en een electrische auto. Die pomp draait natuurlijk het hele jaar door. Hoeveel moet ik hiervoor extra berekenen?
  • Of kan ik misschoen beter juist een kleiner anatal panelen neerleggen om de structurele vraag het hele jaar door te dekken. In de zomer neem ik dan meer af via het net. Met de warmtepomp kan ik dan wel het gasverbruik fors tergdringen
    Vraag is dus hoe ik het juiste 

11 reacties

Interessant.
Ik denk dat we blijven denken, dat we het op ons eigen stukje grond kunnen oplossen het niet gaan redden. Deze mensen moeten veel meer ruimte krijgen om hun werk te doen.
Oplossingen komen door out of the box te gaan denken.
En dat past niet in onze hokjes cultuur.

Reputatie 6
Badge +3

@Wortelstamper  Als amendement: "Regelgeving staat snelle groei warmteopslag in de weg” - gespreksleiding: de fameuze Ed Nijpels van het klimaatakkoord op 1 april j.l..

Algemeen (mijn mening): Warmteopslag als seizoensopslag is pas op buurt- en wijkniveau economisch interessant en zinvol (voor investeerders)

Kwam dit tegen, energie opslaan in steen.
Ze zijn het aan het testen.

Dank aan allen en vooral aan Jan, dit is precies wat ik nodig heb om de optimale capaciteit in te schatten.

Batterij blijkt inderdaad vooralsnog te duur, wellicht dat een electrische auto dit deels kan oplossen.

Het dak volgooien met max. capaciteit was ook mijn eerste insteek maar lijkt een dure gok die ook verkeerd kan uitpakken, ik denk dat je dan beter kunt uitbreiden op termijn, maar die risico inschatting moet ieder voor zich maken.

Mvg Hans

Reputatie 6
Badge +3

@Hans Lag   Ben je er nog? “Zonnepanelen - energie opslag tbv zomerpiek”?
- In jouw hele verhaal komt dit “onderwerp” niet meer terug.
Hopelijk kan je in een eventueel antwoord hier nog iets dieper op ingaan.
Als je misschien bedoelt “stroom” opslaan:
Energie van de zon in accu's opslaan is zeer duur en lukt met de huidige systemen ook alleen maar voor enkele dagen en in de winter heb je er niets aan. Just my € 2 ct

Reputatie 6
Badge +5

Alleen liggen de offertes die ik heb gezien 3000 euro hoger dan in de tabellen van jou link.
Zowel voor hybride als all electric.

Hier nog een mooi overzicht wat er mogelijk is.
https://www.eigenhuis.nl/energie/maatregelen/duurzaam-verwarmen/warmtepomp/prijs-en-rendement#/

Reputatie 6
Badge +3

Je zult rekening moeten houden dat de meeste energie opgewekt wordt in de zomer. Dan is jouw verbruik ook het hoogst.

Als je rekening wilt houden met toekomstige ontwikkelingen heb je meer panelen nodig. Dan heb je misschien wel zo veel nodig dat je dak niet groot genoeg is.

Ik denk dat je gewoon je hele dak vol kunt leggen zoals ik velen aanraad. In begin verkoop je dan nog wat energie en in de toekomst kom je gewoon te kort.

Met de huidige energieprijzen en onzekerheid voor de toekomst, kan dat wel eens de beste oplossing zijn.

Kan ik de weken van overwintering zetten op 22 en de weken van inlandig zijn op 30? Dat praat wat makkelijker.

Een warmtepomp kan 4800kWh per jaar verbruiken, maar het gros van het verbruik ligt in die 22 weken. Doe eens een schatting, 3500kWh in die 22 weken en de rest van het jaar 1300kWh.

12 zonnepanelen van 375 Wattpiek leveren 3750kWh per jaar. Ik haal dit uit de vakbrochure die de gemeente heeft van gerenommeetde bedrijven. Het gros van het leveren ligt in die 30 weken. Doe eens een schatting, 2500kWh in die 30 weken en de rest van het jaar 1250kWh.

Als je die 12 zonnepanelen houdt voor structureel het hele jaar, dan is er voor de huishouding 2500kWh en voor de warmtepompen 1250kWh. Bij de warmtepompen moet er dan 3550kWh bij dat van het net komt. Dat betaal je van de besparing op het gas omdat je gasloos bent geworden. En voor het huishouden nog 1000kWh, dat betaal je van je inkomen.

Dit is even een rekenvoorbeeld hoe je jouw situatie aanpakt. Vul zelf verder in hoe het uitpakt als je 16 panelen neemt en daarna 20. Er zijn nog geen panelen geteld voor een elektrische auto. Die moet dan overdag kunnen opladen aan de panelen. Als dat niet kan moet je dat opladen maar vergeten.

Opslaan in accus wil iedereen maar die dingen zijn wel €7000. Beter kan je kijken of je de accu van de elektrische auto kan gebruiken om overdag op te slaan en 's avonds af te nemen.

Graag opletten of je kW schrijft of kWh.

kW = hebben = een geparkerrde Harley Davidson = een paard in de wei = een gewichtheffer die ligt te maffen.

kWh = leveren = een Harley Davidson die vol gas op de snelweg rijdt = een paard achter de kar met hooi die zo snel mogelijk loopt = een gewichtheffer die 400 kilo omhoog tilt.

Reputatie 7
Badge +6

Ik ook niet .

Reputatie 6
Badge +3

@Hans Lag  Ik zou zeggen: Ga het bovenstaande (meerdere keren) goed doorlezen en probeer er een duidelijk en sluitend verhaal van te maken, ik kan het namelijk, ook na herhaaldelijk lezen, niet.

Reageer