Consumentenbond.nl
Beantwoord

Zonnepanelen huren of kopen?

Wat is slimmer, zonne-panelen kopen of huren? Ik heb een eigen huis met een plat dak van circa 50m2, mijn verbruik is circa 2000 per jaar.
En in jullie video is sprake van mogelijke beperkingen door het gewicht van de panelen: het dak moet die kunnen dragen. Met welk gewicht per m2 moet ik rekening houden?
icon

Beste antwoord door Monique 17 december 2018, 11:55

Beste @G.H. Lammers,

Goede vraag! Ik zie dat je lid bent van de Consumentenbond. In de gids van januari staat een interessant artikel over zonnepanelen huren, waar je denk ik een hoop aan hebt. Hij valt omstreeks 28 december op je mat. Nog even geduld dus. 😉

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +7
Ha @G.H. Lammers,

Heb je het artikel inmiddels gelezen en er (hopelijk) ook iets aan gehad?

Voor andere consumenten die zich hetzelfde afvragen, @Consumentenbert schreef er een artikel over. Goed nieuws: we delen het artikel gratis in dit topic.🙂
Reputatie 7
Badge +6
Ik hoor vaak een terugverdientijd van ongeveer 7 jaar noemen. De werkelijke terugverdientijd kan anders uitpakken. Er zit variatie in de prijzen van aanschaf en montage . Ligt het dak op het zuiden ? Is er schaduw door bomen of andere gebouwen? Wat is je verbruiksgedrag? Hoe wordt de salderingsregeling in de toekomst ? Hoe zit het met subsidie ? Het aantal zonne-uren kan per jaar enorm wisselen. Je kunt te maken krijgen met defecte panelen of omvormers . Veel onzekerheden dus. Ook zijn er lokaties waar het energiebedrijf geen zonnestroom toestaat omdat het net het niet aankan bij teruglevering .
Heb het artikel gelezen. Het over waarom je niet moet huren.
Maar een aantal zaken mis ik. Het verschil tussen kopen of huren.
Aan huren zitten nadelen maar aan kopen ook, bij kopen geldt ook wat is het terugverdien model.
Bedankt! En fijn Monique dat jullie hier aandacht aan gaan besteden, ik ben benieuwd.
Reputatie 7
Badge +7
Beste @G.H. Lammers,

Goede vraag! Ik zie dat je lid bent van de Consumentenbond. In de gids van januari staat een interessant artikel over zonnepanelen huren, waar je denk ik een hoop aan hebt. Hij valt omstreeks 28 december op je mat. Nog even geduld dus. 😉
Reputatie 7
Badge +6
Een plat dak betekent niet automatisch dat de panelen ook plat moeten liggen . Dat is zeer ongewenst , betreft rendement en zelfreinigend vermogen en daarom worden ze bij mijn weten altijd schuin geplaatst . Ook op een plat dak of in een veld.
Reputatie 6
Badge +6
@Bert zonnepanelen plat leggen op een plat dak doet niemand hier in Brabant. En in Gelderland doet ook niemand dat, zegt m'n schoonfamilie. Het onderwijs op de scholen is hier toppie. Dus dan zou het iemand boven de grote rivieren moeten zijn, misschien in een van de grote steden?😳
Reputatie 7
Badge +6
Normaal gesproken kan huren nooit voordeliger zijn dan kopen . De verhuurder wil ook geld verdienen. Ook moet je verschrikkelijk goed letten op de huurvoorwaarden . Daar kunnen clausules in staan die op enig moment een onaangename verrassing kunnen worden als je dat niet wist. Toch kan afhankelijk van persoonlijke omstandigheden huren soms een te overwegen optie zijn. Maar bezint voor u begint. Het gewicht per m2 weet ik niet , maar daar is bij de leveranciers makkelijk achter te komen lijkt me . Maar dan weet je nog steeds niet wat het dak maximaal kan dragen. Meestal genoeg mits de waterafvoer goed is en er geen sprake is van aantasting door houtrot houtworm of boktor . Uitgaande van een houten dak natuurlijk.
Reputatie 7
Badge +5
Als de panelen plat op een plat dak liggen en niet op een bepaalde hoek gericht zijn op de hoogste zonstand, dan zou het rendement wel eens flink tegen kunnen vallen.
Laat het goed uitrekenen, want anders verdien je je investering niet terug door de te lage stroomopbrengst.

Reageer