Zonnepanelen kopen of huren: wat heeft jouw voorkeur?

• 19 November 2015
  • 15 reacties
  • 18327 Bekeken

• Oud-medewerker
  • 233 reacties
Zonnepanelen kopen of huren? In Nederland zien we dat steeds meer mensen zonnepanelen laten plaatsen op hun dak. Maar volgens een peiling van NLE zou blijken dat 70% van de Nederlanders de investering om zonnepanelen te kopen te hoog vindt.

Er zijn steeds meer mogelijkheden gekomen om zonnepanelen te huren in plaats van zelf te kopen. Dit zodat je wel bespaart op je energierekening en bijdraagt aan een beter milieu, maar niet de investeringskosten hoeft te betalen. Je betaalt dan maandelijks een bijdrage aan de verhuurder. Die plaatst de zonnepanelen, pleegt onderhoud en repareert de panelen indien nodig.

Het aanschaffen van eigen zonnepanelen via bijvoorbeeld Het Zonnecollectief is gunstig op de langere termijn. Je hebt je eigen zonnestroom en verdient de aanschaf binnen zeven jaar terug. Daarna heb je nog een jaar of 15 gratis stroom.

Wat heeft jouw voorkeur? Kopen of huren?

15 reacties

Reputatie 5
Badge +5
Kopen is altijd voordeliger dan huren.

De link naar zelf energie produceren geeft een vergelijk tussen kopen en huren.Deze is echter heel erg eenzijdig op huren gericht en gebruikt daarbij argumenten die er eigenlijk niet zijn.Zo wordt er gesteld dat je bij koop zelf opdraait voor kosten van defecten en een nieuwe omvormer, maar deze kosten zijn bij huur echt wel in de huurprijs verwerkt.Verder heeft men het bij kopen over veel voorbereidingstijd, maar dat zal bij huren niet veel anders zijn.Dan het zelf bekostigen van de aanpassing in de meterkast, maar ook hier geld dat deze kosten ook door de verhuurder gemaakt worden en in de huurprijs verrekend worden.Overigens leverde Enexis de meter gratis en de extra groep zat bij mij bij de prijs in, kost overigens nog geen 20 euro.Dat de panelen bij huur van betere kwaliteit zouden zijn toont wel heel erg de eenzijdige en zwakke argumentatie aan, die opmerking slaat nergens op.

Het grootste nadeel van huren wat wel genoemd wordt is het vaste contract.Als je wilt verhuizen dan moet een nieuwe huurder of koper van jou woning dat huurcontract over nemen.Als die dat niet wil zul je dat contract af moeten kopen en dan gaat het echt geld kosten.Een collega liep tegen een vergelijkbaar probleem aan bij de verkoop van zijn huis waar een huur ketel in zat.De nieuwe bewoner wilde dat huur contract niet over nemen omdat huur ketels grofweg drie keer zoveel kosten dan zelf een kopen.

Als ik geen geld had gehad voor de panelen dan ging ik in ieder geval niet huren, maar waarschijnlijk een groene lening afsluiten tegen een half procent rente.
Reputatie 1
Badge +1
Ik heb geen kapitaal om zonnepanelen zelf te kopen en zou dus voor de aankoop geld moeten lenen. Ik heb ooit gelezen dat je daarvoor zo'n € 4.000,- nodig hebt. Zo'n bedrag lenen levert dus een flinke extra maandelijkse last op bij je maandelijkse uitgaven. Dat zal voor veel mensen tegenwoordig geen aantrekkelijke gedachte zijn.Kopen is volgens eerdere insprekers dan wel aan te bevelen omdat bij huren het kan voorkomen dat bij verhuizen een volgende huurder het huurcontract niet wil overnemen. Maar bij koop kan zich iets dergelijks voordoen: als de a.s. koper de zonnepanelen niet wenst over te nemen omdat hij de investering die de koopprijs verhoogt niet wil compenseren, wat doe je dan? Geef je de installatie toch maar cadeau of haal je de installatie uit je verkochte koophuis? En, stel dat in je net gekochte huis al een installatie zit, dan zit je mooi met je oude installatie! Zie het maar kwijt te raken..Nee, huren vind ik nog niet zo gek. Wil de nieuwe hurder het contract niet overnemen, dan is het een zaak van de verhuurder de installatie óf opnieuw te verhuren óf de installatie te verwijderen. En hoe je van het contract afkomt, is een kwestie die je goed moet regelen vóórdat je een huurcontract tekent!
Het is te prefereren dat de energie maatschappijen, die toch verantwoordelijk zijn voor de energie opwekking en verspreiding, de zonepanelen om niet ter beschikking stellen. Ik stel mijn dak ter beschikking.

In de situatie van eigen gekochte panelen wordt de terug geleverde energie met een prijsopslag verder verhandelt door de energie leverancier.

Kan de consumentenbond dat eens "aanslingeren' bij de energie partijen.
Ik heb zelf zonnepanelen aangeschaft omdat de berekening van het rendement met wat risico's (2020, fiscale behandeling teruglevering) toch wel positief uitvalt. Ik verwacht zo ongeveer in 2022 de kosten te hebben terugverdiend en vanaf dat moment geld te gaan besparen tot 2040. Overigens verwacht ik dat de stroomprijs de komende jaren gaat dalen. Huren ? De opslag voor de investeerder betaal je altijd, die doet dat niet voor niks. Daarmee is het rendement van zonnepanelen redelijk beperkt maar ook de risico's . Na een jaar of 10 moet je namelijk een nieuwe omvormer kopen want die apparaten begeven het vaak na 10 jaar en je panelen gaan dan nog wel 10 a 15 jaar mee.

En ik hoop eigenlijk dat in 2020 er een goede oplossing is voor het opslaan van zelf opgewekte energie waardoor je geen stroom meer hoeft af te nemen van een leverancier maar je je eigen stroom opwekt. Of een verhuurder dat soort investeringen wil doen is maar de vraag.

Dus: als je het kunt missen zelf aanschaffen ( tot 600 Wp goedkoop te doen) en anders op een andere wijze groene stroom regelen (windmolens aandelen bijvoorbeeld, hoewel VEEL minder lucratief dan zonnepanelen) . En ik ? Ik zal misschien in 2020 een soort accu moeten aanschaffen om het overschot aan opgewekte energie te kunnen opslaan voor later gebruik. Daarmee wordt de rekening van het energiebedrijf wel 0 voor wat betreft stroomleverantie. Dus kopen als je kunt !!
* Commerciele link verwijderd door beheerder
Ik heb mijn zonnepanelen een paar weken geleden gehuurd bij https://hallostroom.nl/ en bevalt erg goed. Mooie zonnepanelen en ik bespaar een paar euro per maand. Erg tevreden met zowel de zonnepanelen als de manier zoals ik contact heb gehad met de klantenservice en de planning.
Reputatie 7
Badge +4
even voor de zekerheid: je bespaart echt een paar euro (een paar is 2, kreeg ik altijd te horen).
Ik denk dat ik zo'n 10 euro per maand bespaar. Is niet veel maar gaat mij er meer om dat ik die zonnepanelen na 10 jaar voor een prikkie kan overnemen en dan gratis energie heb. Ik kan het ook een Eneco betalen maar dit lijkt me een betere investering.
Bericht verwijderd door moderator.
Reputatie 7
Badge +6
Huren kan in normale gevallen gewoon niet voordeliger zijn . De verhuurder wil er ook aan verdienen. Wie het kan betalen en van plan is nog lang in het huis te blijven wonen , kan beter kopen lijkt me. Ook zijn er gemeenten die gunstige leningen aanbieden voor het kopen van zonnepanelen. Als je toch wil huren, let dan ontzettend goed op de kleine lettertjes. Daar zit vaak het venijn.
Reputatie 6
Badge +5
Huren?!

Als je gaat huren besef eerst 1 ding

huur je je telefoon?
Huur je je huis?
Huurj e je auto?

Nee! Omdat het duurder is. Dus waarom?

En als het herfst is en erg veel stormt maak je veel verlies. A Hij vraagt je geld, B Je verdient zelf weinig omdat er teveel wolken zijn.

Dus kopen zeg ik!
Maandlasten verhogen dus, telefonisch wordt er door Hallostroom aangegeven “op basis van onze berekening bespaart u direct €20,- per maand”. Nou in de praktijk kost het dus (minstens) €20,- per maand meer. En daarbij is het maandelijks opzegbaar ook een leugen, je mag opzeggen ja; reken er wel op dat je dan ongeveer 2x de aanschafwaarde mag betalen. Dus trap er niet in mensen; helaas zit ik er de komende 10 jaar aan vast.
Reputatie 6
Badge +5
helaas zit ik er de komende 10 jaar aan vast.

Heb je een contract getekend?
En jammer.
Ik heb het contract online “getekend”, tevens geprobeerd op te zeggen (aangezien ik dacht dat huurcontracten opzegbaar waren) en daarop wordt aangegeven dat je het kan opzeggen mits je de installatie overneemt voor de “marktwaarde” (volgens Hallostroom) dat komt dus in mijn geval neer op: €8.153,38 , dus dat slaat nergens op. Een regelrechte boevenbende als je het mij vraagt
Reputatie 7
Badge +4
stond dat niet in de voorwaarden van het contract wat je getekend hebt?

Reageer