zonnepanelen: LG vs. AEG?

• 24 March 2021
  • 10 reacties
  • 810 Bekeken

Reputatie 1
Badge +1

Hallo,

Tijd voor zonnepanelen op 2 dakkapellen, een uitbouw en schuur.
Allemaal platte daken, weinig schaduwvorming.

Inmiddels heb ik 3 aanbiedingen liggen – verder prima, maar met verschillende merken en manier van werken.

Optie 1:
AEG 360Wp zwart monokristalijn - met optimizers en Solaredge-omvormer

Optie 2:
Hyundai 390Wp + IQ7+ (ik wil dan de IQ7A ivm afvlakken - ik weet dat die duurder zijn - ik denk ook aan verbeteringen in panelen halverwege de looptijd ...)

Ik kom beide merken panelen haast niet tegen in tests - maar op sommige websites is AEG de beste ;-(
Omdat mijn stroomverbruik fors is is de 390Wp interessanter.

Veel over alles gelezen – toch benieuwd of men hier iets weet te zeggen over het volgende:

- keuze uit AEG 390 Wp of Hyundai 360Wp - waarom?
- de ene gebruikt IQ7+IQ7A omvormers, de ander optimizers + SolarEdge omvormer - voorkeur en waarom?

Even niet kijken naar (product/opbrengst)garantie en prijs - dat is onderhandeling ;-)

Dank!

10 reacties

Reputatie 4
Badge +4

Kijk eens naar Sunpower, de laagste degradatie dus over de jaren het beste rendement. 400Wph panelen zijn er. 40 jaar levensduur en 25 naar garantie op.panelen en ervan. Alle dealers zijn zorgvuldig geselecteerd en aangesloten bij brancheorganisaties.

Reputatie 5
Badge +3

@ArjanGebruiker1589623518  Als je een competente discussie wil hebben is misschien tweakers.net iets voor jou? Dit topic hier om te beginnen, er zijn ook diverse andere topics over SE en optimizers, Enphase microinverters, i.c.m. diverse panelen etc… Vervolgens kan je zelf een topic openen, houd er wel rekening mee dat je veel informatie moet aanleveren (detail foto's van het dak- schaduwval, evtl. offertes etc.)

Suc6

P.S.: SunPower zijn niet de goedkoopste, om het maar voorzichtig uit te drukken:money_mouth:.
Reclamefolders kan ik ook lezen.

Ik heb destijds ook naar Sunpower gekeken. Sunpower panelen zijn inderdaad veel duurder en daardoor alleen ideaal voor als je een klein dak hebt waar je het maximum uit wilt halen.
De panelen zefl zijn ook kleiner, in afwijking van vrijwel alle anderen. Ik weet niet zeker of dit ooit problemen kan opleveren als er een stuk is. Je bent dan gebonden aan Sunpower, omdat de anderen niet zullen passen.

Het is inderdaad lastig om info te vinden. Volgens Sunpower zelf werken hun panelen op basis van siliconen: https://sunpower.maxeon.com/nl/waarom-sunpower :-(

Een beetje gerenommeerde (groot)handel in Nederland verkoopt geen slechte panelen meer. Sunpower en LG zijn misschien iets beter dan Trina, Longi, AEG, Ja, Canadia, Qcell en nog meer goede merken. Maar ik weet niet of dat (kleine) kwaliteitsvoordeel opweegt tegen het hoge prijsverschil. Een goedkoper paneel maakt het ook makkelijker deze na 20 jaar te vervangen door één die alweer veel beter is.

Solaredge + optimizers was een grote doorbraak waardoor je verschillende soorten panelen en opbrengst kon koppelen op één string, zonder onnodig verlies van vermogen. Ik heb dat systeem zelf nu 6 jaar en ben er zeer tevreden over. Maar voor een nieuw systeem zou ik gelijk voor Enphase gaan. Het is (brand)veiliger (220 AC ipv wisselende hoge voltages DC) en ook flexibeler. Het is veel makkelijker later het systeem later aan te passen. Buiten Europa worden inmiddels al panelen verkocht waar een micro-omvormer is ingebouwd. Dat zijn dus 220/110 V AC panelen, die je in theorie direct aan het stopcontact kunt koppelen om terug te leveren. (Dat mag, of mocht, maar tot 500 Watt in Nederland)

Reputatie 7
Badge +6

Het is zeer aannemelijk dat de panelen en regelapparatuur nog lang niet uitontwikkeld zijn . Ook andere vindingen en ontwikkelen die er terzijde mee te maken hebben , kunnen tijdens de levensduur van  het    systeem  grote invloed hebben . We kunnen helaas niet in de toekomstkijken . Een goede reden om het niet al te duur te maken , echter zonder het ten koste te laten gaan van de kwaliteit . Dan verspillen we minder als na bijvoorbeeld 10 tot 15 jaar de boel keer op keer mankementen gaat vertonen en er veel betere systemen gekomen zijn . Dan kan het aantrekkelijk blijken te zijn om het hele spul te vernieuwen . Een lange levensduur is niet altijd een voordeel .

Dat computers en om het even welke electronica of bijvoorbeeld auto's niet helemaal uitontwikkeld zijn heeft kopers tot nu toe niet echt tegengehouden.
Er zijn echt geen spoedige en betaalbare efficiëncydoorbraken voor op je dak te verwachten en een prijs van 150 euro per paneel is echt niet veel voor een gegarandeerd waterdichte en weerbestendige lijst met aansluitpunten, zelfs al krijg je de cellen er binnenin gratis bij.
Wel zou het zomaar kunnen dat door allerlei problemen de prijzen ineens enorm de lucht in schieten. Dan is het gedaan met de pret.
Ik denk dat we achteraf constateren dat het gunstigste moment om panelen op je dak te leggen ergens rond 2012 was. Die zijn namelijk al terugverdiend en doen het nog prima.

Reputatie 5
Badge +4

Met net als @E.T. Wiersum zijn wij 6 jaar bezig en zijn we rond het break even punt of net voorbij.  

Of het in 2012 echt zo was weet ik niet, we hadden te veel schaduw en de optimizer ontwikkeling maakt onze plaatsing in mei 2015 prima mogelijk. 

Hier lees ik dat iemand in 2012 nog 10 jaar terug verdien tijd rekent:

http://www.olino.org/blog/nl/articles/2012/07/16/de-echte-prijs-van-zonnestroompanelen-anno-2012/

Heb het niet nagerekend…. 

Maar er is meer dan alleen terugverdienen: Lokaal stroom opwekken (een deel van het jaar!) vind ik ook een nobel doel. Jammer dat de zon op onze noorderbreedte in de winter daar niet zo veel bijdraagt. Qua energie discussie moet er meer gebeuren dan wat wij doen, maar dat past in dit topic verder niet.

Wij hebben 15 panelen van 255Wp / met Solaredge optimizers/omvormer. Max 3825Wpeak (theoretisch) en daarmee halen we gemiddeld 3200kWu per jaar mee. 

De schaduw panelen (diverse bomen langs ons pad) doen minimaal 30% minder dan de rest die helemaal vrij ligt. Met NPS-gelijkwaardige panelen was dat een prima balans tussen opbrengst/rendement (~16%)  en prijs, een paar procent  meer opbrengst en de prijs ging minimaal met een factor 1,5 omhoog. Nu zou ik met 10 panelen waarschijnlijk een vergelijkbare opbrengst hebben.  Ben blij dat ik destijds niet voor de populaire Solar Frontier gekozen heb, vond hun vertegenwoordiger erg pushing en in 2017 (meen ik) hebben ze zich uit de NL markt teruggetrokken.

Reputatie 3
Badge +4

Met net als @E.T. Wiersum zijn wij 6 jaar bezig en zijn we rond het break even punt of net voorbij.  

Of het in 2012 echt zo was weet ik niet, we hadden te veel schaduw en de optimizer ontwikkeling maakt onze plaatsing in mei 2015 prima mogelijk. 

Hier lees ik dat iemand in 2012 nog 10 jaar terug verdien tijd rekent:

http://www.olino.org/blog/nl/articles/2012/07/16/de-echte-prijs-van-zonnestroompanelen-anno-2012/

Heb het niet nagerekend…. 

Maar er is meer dan alleen terugverdienen: Lokaal stroom opwekken (een deel van het jaar!) vind ik ook een nobel doel. Jammer dat de zon op onze noorderbreedte in de winter daar niet zo veel bijdraagt. Qua energie discussie moet er meer gebeuren dan wat wij doen, maar dat past in dit topic verder niet.

Wij hebben 15 panelen van 255Wp / met Solaredge optimizers/omvormer. Max 3825Wpeak (theoretisch) en daarmee halen we gemiddeld 3200kWu per jaar mee. 

De schaduw panelen (diverse bomen langs ons pad) doen minimaal 30% minder dan de rest die helemaal vrij ligt. Met NPS-gelijkwaardige panelen was dat een prima balans tussen opbrengst/rendement (~16%)  en prijs, een paar procent  meer opbrengst en de prijs ging minimaal met een factor 1,5 omhoog. Nu zou ik met 10 panelen waarschijnlijk een vergelijkbare opbrengst hebben.  Ben blij dat ik destijds niet voor de populaire Solar Frontier gekozen heb, vond hun vertegenwoordiger erg pushing en in 2017 (meen ik) hebben ze zich uit de NL markt teruggetrokken.

Ik ben niet bezig met het break even point. Vind het geweldig dat in deze maand maart evenveel teruggeleverd is dan verbruikt. Netto verbruik 0 is super. Mvg RonaldD 

Reputatie 5
Badge +3

Of 2012 het beste moment is geweest, dat kan best zo zijn. Die mensen hebben al 11 jaar geprofiteerd. De mensen die wat later hebben gekocht hebben betere installaties met panelen met meer WP die aanmerkelijk goedkoper waren.

Voor de topic starter is het motto: zo snel als mogelijk zorgen dat je ze krijgt. De WP per paneel zal de komende jaren nog wel omhoog gaan. De prijzen gaan niet meer omlaag. De salderingsregeling zal eindig zijn. Zolang het er nog is ben je spekkoper.

Reputatie 5
Badge +4

Ik ben niet bezig met het break even point. Vind het geweldig dat in deze maand maart evenveel teruggeleverd is dan verbruikt. Netto verbruik 0 is super. Mvg RonaldD 

Die klokcurve met de energieopbrengst (+/-10% variatie per jaar max)) stond van de voren al vast bij de keuze die gemaakt is, dus weinig spannends aan te beleven aan de redelijk voorspelbare verschillen aan het eind van elke maand (voor mij althans).

Het verder reduceren van wat er telkens gebruikt wordt als gebruikers en dat te verlagen vind ik een veel grotere uitdaging, dat is een aanvullende stimulans. Mocht er dan energie overblijven en het net opgaan dan kan de directe omgeving er van profiteren zodat de transportverliezen van de stroom die over een veel grotere afstand geminimaliseerd worden. Dat vind ik nu weer een bijdrage waar ik blij van word. Dat er een soort van redelijke break even point is (waarbij ik wat nu redelijk is bij iedereen zelf laat), heeft de plaatsing van zonnepanelen aardig booming gemaakt, maar niet zo goed en booming als in Duitsland waar een ander subsidie systeem gehanteerd werd, wat  zonnepanelen echt  op de kaart gezet heeft. Zonder zulke landen waren we nog nooit zover geweest. 

Reageer