Consumentenbond.nl
Vraag

zonnepanelen op 1 of 3-fasen?

• Nieuwe deelnemer
  • 3 reacties

Nu de salderingsregeling vanaf 2023 wordt afgebouwd is het het meest efficient dat je de zelf opgewekte energie zoveel mogelijk zelf verbruikt.

Volgens mij betekent dat bij een 3-fasen aansluiting (in de meterkast) dat je dan ook het best een 3-fasen omvormer kunt aanschaffen. Bij een 1-fase omvormer wordt de zonne-energie namelijk slechts aan 1 fase (en dus een beperkt aantal groepen) ‘aangeboden’.

Klopt dit of zie ik iets over het hoofd?

11 reacties

Reputatie 7
Badge +6

3-Fase aansluiting in je meterkast is alleen die groep die meer nodig heeft dan 3520 Watt. Dat is je perilex leiding achter je aanrechtblok voor de elektrische kookplaat. Daar zitten dan drie bruine fase draden in, elk maximaal 3520W, samen maximaal 10560W. De andere groepen hebben maar één bruine fase draad = maximaal 3520W. Die 3520W vloeit voort uit de zekeringsautomaat die je per groep hebt in je meterkast. Is die 16 Ampère dan is het 16 x 220 Volt = 3520 Watt, is het 10 Ampère dan is het 2200W.

Ik denk dat als de zonnepanelen niet boven die 3520W komen en je hebt 16 Ampère zekeringsautomaten dan kan je het bij 1-fase omvormer laten.

Een 3-fase aansluiting wil zeggen dat je drie bruine draden in één leiding hebt zitten maar in de meterkast heeft elk van die drie draden een zekeringsautomaat van 16 Ampère. Je kan het opvatten als dat er drie groepen in één leidingbuis zitten. Die is ook iets dikker, rond 22mm want er zitten 5 draden in, de andere zijn rond 15mm want daar zitten 3 draden in. Dus als je zonnepanelen met meer dan 16 Ampére komen bij 220V kan je meterkast het niet verwerken en slaan de zekeringsautomaten door. Die andere twee draden zijn je groengele aardingsdraad en blauwe nuldraad. 

Reputatie 7
Badge +4

volgens mij meet de slimme meter de som van alle fasen en het in/uit vermogen. dus dat is volgens mij geen reden voor een 3 fasen omvormer. die komt normaal gesproken in beeld als je meer opwekt dan 4-5000 kWh

Dat klopt in principe wel, maar het gaat hier om iets anders (denk ik).

Bij een 3-fasenaansluiting zijn de eindgroepen verdeeld over de 3 fasen. Als je de omvormer aansluit op 1 fase dan krijgt alleen die fase de energie van de zonnepanelen. De andere fasen krijgen hun energie altijd uit het net.

Reputatie 7
Badge +6

De bovenstaande antwoorden zeggen het al ongeveer . Een 3-fasen omvormer komt in beeld als er ook noemenswaardig verbruik is op 3 fasen ( of het aantal panelen te groot is om op 1 fase te kunnen ) . Mij is het vorig jaar bij de aanschaf  niet aangeraden omdat ik het ( nog ) niet nodig heb . Wel heb ik de groepenkast bij het moderniseren laten voorbereiden op 3 fasen , zodat later aanpassen heel simpel te doen is. 

Reputatie 6
Badge +3

Ik denk niet dat het iets uitmaakt.
Als je via een fase energie afneemt en via een andere terug levert dan wordt de som van beide genomen voor het verbruik. Het lijkt me logisch dat het zo blijft.
Bij saldering speelt iets anders. Daar is het probleem dat je op het moment dat de zon schijnt en er veel zonne-energie beschikbaar is iedereen deze terug levert. Terwijl er 's avonds of in de winter dure door gas of kern energie centrales opgewekte energie terug geleverd wordt. Dat is op termijn niet houdbaar en zal dus op enig moment afgeschaft worden.

Quote: Als je via een fase energie afneemt en via een andere terug levert dan wordt de som van beide genomen voor het verbruik.

Als de slimme meter inderdaad zo werkt (een soort van interne saldering over de 3 fasen) dan is mijn probleem opgelost en kan ik inderdaad volstaan met een 1-fase omvormer.

Is er een “slimme-meter-expert” die dit kan bevestigen?

Reputatie 3
Badge +2

@Bever Er waren/zijn? “slimme” 3-fase meters in omloop welke niet correct over de drie fasen salderen, als je toevallig het type meter weet kan je op tweakers.net informeren/zoeken. Zij hebben het hierover de afgelopen jaren uitgebreid gehad.

Just my 2 cts

P.S.: De nominale netspanning is sinds jaar en dag 230 V, dus met 16 A wordt het 3680 W vermogen continu.

Reputatie 6
Badge +5

Er zijn wel richtlijnen voor het aansluiten van 1 fase omvormer op een 3 fase verdeler.
Dit is om het terugleveren van energie juist te verdelen.
Dus, welke fase is niet overal een vrije keuze.

Ik ben inmiddels wijzer geworden met de informatie uit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1923596

Slimme meters moeten o.a. aan de volgende eis voldoen:

bron: netbeheernederland.nl; Slimme_meter_15_7b581ff014.pdf

Reputatie 7
Badge +4

misschien had ik dit plaatje in mijn eerste reactie even moeten toevoegen, dit is een grafiek van mijn slimme meter van een dag met veel zon. Ik heb dan wel een 3 fasen aansluiting en een 3 fasen omvormer, maar je ziet hier dat gedurende de dag ik alleen mar terug geleverd heb, en dat is dus de som van 3 fasen in en 3 fasen uit. werkt ook voor de 3 fasein netaansluiting en 1 fase omvormer, de slimme meter doet aan interne saldering

Reputatie 3
Badge +4

Bij saldering speelt iets anders. Daar is het probleem dat je op het moment dat de zon schijnt en er veel zonne-energie beschikbaar is iedereen deze terug levert. Terwijl er 's avonds of in de winter dure door gas of kern energie centrales opgewekte energie terug geleverd wordt. Dat is op termijn niet houdbaar en zal dus op enig moment afgeschaft worden.

Ik snap de logica achter jou opmerking niet helemaal.
Saldering of niet, het veranderd niks aan de ‘s avonds en winter cyclus, dat blijft ook zonder saldering.
De saldering wordt afgebouwd omdat Den Haag bang is voor minder belasting inkomsten.

Reageer