Zonnepanelen op het Oosten

• 19 November 2021
  • 19 reacties
  • 223 Bekeken

Als je de 17 zonnepanelen laat plaatsen en er is de mogelijkheid om ze allemaal op het westen te monteren. Advies van de installateur 5 op het Oosten plaatsen en 12 op het Westen. Zie in enkele Topic dat dit beter is voor de spreiding a.u.b. toelichting en advies van kenners.

19 reacties

Er hangt natuurlijk een boel af van de exacte gegevens. Is het precies oost en west? Is er sprake van schaduw, zelfs in vroege ochtend of avond? Is er in jouw streek 's ochtends of 's avonds meer bewolking dan anders?
Zolang de salderingsregeling bestaat is de beste plek simpelweg de plek waar er op jaarbasis het meeste wordt opgewekt. Op één kant leggen is dan waarschijnlijk ook goedkoper bij de installatie.
Als de salderingsregeling verdwijnt dan is het wél gunstiger om op beide dakhelften panelen te hebben omdat je dan een groter deel van de stroom zelf gebruikt. Maar het is duurder in aanleg.
Wel is het zo dat het dan weer lastiger is om er later panelen bij te leggen als daar behoefte aan is wegens een warmtepomp of electrische auto.
Ik zou de panelen in ieder geval zo laten leggen dat er later nog zo veel mogelijk bij kunnen.

@Harrie LPPIk zou ze juist ivm met afbouw salderingsregeling oost-west leggen en gelijk verdeeld zodat je dan gespreid over de dag je opbrengst heb en niet te maken hebt met een grote piek in je opbrengst gedurende een bepaald moment van de dag. Tevens kan je dan ook uit met een iets goedkopere omvormer omdat je piekvermogen lager wordt.

Aan de andere kant ben ik het wel met je eens dat in veel streken er vaak in de ochtend op oost bewolking is en dat in de loop van de dag bewolking openbreekt en dan is West weer beter. Hier bij mij in ieder geval wel. Ik heb dan dus ook niets op Oost liggen en alles op west.

Ieder voordeel heb zijn nadeel en omgekeerd.

Of je ze gelijk verdeelt of niet zal waarschijnlijk al een beetje marginaal worden. Op dat moment krijg je ook te maken met of ze een beetje in een rijtje liggen. Heb je rijtjes van vier of van drie etc.
Ik woon meer in het oosten van het land en ik heb de indruk dat er hier meer ochtendzon is en dat standaard later op de dag de bewolking toeneemt. Helaas heb ik nog nooit meetgegevens gezien van daadwerkelijke effecten van het weer gedurende de dag op de PV-opbrengst. De plaatjes die gaan over de opbrengst van zonnepanelen als functie van de hoeken zijn zover ik weet puur theoretisch op basis van zonnestand bij onbewolkt weer.

Ik log mijn panelen mijn panelen en de gegevens gaan naar https://pvoutput.org/.  Aldaar kan je ook mooi van heeeeeeeeeeeeel veel andere gebruikers zien wat wat doet in welke streek. Daar is niets theoretisch maar alles real-live. Leef je uit!

Ik zie op deze site nergens gegevens over het weer in de loop van de dag die ik kan koppelen aan de opbrengst in de loop van de dag, afhankelijk van de theoretische opbrengst, gemiddeld over langere tijd.

(Mijn idee is niet echt simpel)

Dan moet je zelf eens gaan loggen.

Dat komt omdat als je zelf zou kunnen inloggen en een account daar hebt in details mensen wel kan volgen. Ik weet precies tot op 5 minuten nauwkeurig wat mijn panelen doen en die van andere (al boeit mij dat dan weer niet).

Dat lijkt me een mooi studiestage-onderwerp voor een meteoroloog-energiedeskundige in opleiding maar het is mij vandaag even te veel werk. ;-)

Reputatie 5
Badge +3

@Harrie LPP@Gebruiker1633091203 Als jullie historische gegevens over de solarstraling willen koppelen aan de mogelijke opbrengst per maand (afhankelijk van locatie, hellingshoek, oriëntatie, type paneel, systeem verliezen etc.) zou je als vertrekpunt de website van de EU kunnen kiezen:  https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html

Verder zijn er aan aantal KNMI weerstations met globale instralingsgegevens per dag,

en soms vind je in je buurt ook weerstations met (geijkte) meters voor de solarstraling.

Bij mij bijvoorbeeld voor vandaag: https://www.wunderground.com/dashboard/pws/IWIJCH21/graph/2021-11-19/2021-11-19/daily

Er is waarschijnlijk wat rekenwerk vereist om hiermee iets zinnigs i.c.m. de eigen pv-installatie te doen.

YMMV

Reputatie 5
Badge +5

Het is vrijwel nooit zuiver oost of west.
Er is vrijwel altijd een van die twee die iets meer naar het zuiden gericht is.
Op die kant zou ik de meeste leggen.
Maar als het wel zuiver oost / west ligt dan zou ik voor oost kiezen.
's ochtends is het in de zomer vaak helder terwijl in de loop van de dag vaak wolkenvelden ontstaan.

Ik had in het verleden ze op oost en zuid liggen, de opbrengst was nauwelijks verschillend.
Theoretisch wel, maar in de praktijk niet.
Wel zeg ik er bij dat het ook niet zuiver oost was, maar 20 graden over het oosten heen.

Verdelen kan ook betekenen dat je een minder zware omvormer nodig hebt, maar wel een met twee trackers.

Het is vrijwel nooit zuiver oost of west.
Er is vrijwel altijd een van die twee die iets meer naar het zuiden gericht is.
Op die kant zou ik de meeste leggen.
Maar als het wel zuiver oost / west ligt dan zou ik voor oost kiezen.
's ochtends is het in de zomer vaak helder terwijl in de loop van de dag vaak wolkenvelden ontstaan.

Ik weet niet waar u woont maar uw stelling klopt niet en is helemaal afhankelijk van het gebied waar je woont. Hier waar ik woon is het precies omgekeerd. Het is dus streek afhankelijk en het onderzoeken waard. Ik heb dus ook juist daarom helemaal niets op oost liggen. Mijn buurman heeft ze verdeeld en heeft spijt als haren op zijn hoofd. Ik heb het bewust een jaar van tevoren voor aanschaf goed in de gaten gehouden.

Reputatie 7
Badge +4

windrichtingen zijn toch niet streekafhankelijk? 

op het zuidelijk halfrond draait het water linksom ipv rechtsom bij ons, maar dat lijkt me hier niet van toepassing

windrichtingen zijn toch niet streekafhankelijk? 

Nee, inderdaad. Maar dat wordt niet bedoeld.

Het gaat er om dat in sommige streken de zon in de ochtend (relatief) vaker schijnt dan in de middag,  vergeleken met streken waar het min of meer andersom is.

Zo zie je in de lente en zomer vaak in het binnenland in de loop van de middag wolken ontstaan terwijl de zon vlak bij zee blijft schijnen. In de herfst kan het vaak andersom zijn maar kwantitatieve gegevens daarover zijn niet gemakkelijk te vinden denk ik.

Reputatie 7
Badge +4

Heb zelf aan de kust gewoond en dit kan ik bevestigen: KNMI - Zonnige stranden

in de ochtend dus relatief meer zon in het westen van het land

Nee, het gaat om de verdeling ochtend-middag, niet om de verdeling binnenland-kust. Het eerste heeft invloed op de optimale richting waar je je panelen kunt plaatsen, het tweede niet.

Reputatie 7
Badge +6

In een gezin zijn overdag de kinderen op school en pa en moe op het werk. Vanaf half vier begint er volk thuis te komen. Ik zou de meerderheid van de panelen daarrom op het westen zetten voor stroom voor de elektrische apparatuur zoals verwarming, koken, tv en computer, opladen elektrische fiets en auto en zo. Dat je de stroom van de panelen zoveel mogelijk benut en zo weinig mogelijk op het net zet en van het net pakt. 

Reputatie 7
Badge +4

Nee, het gaat om de verdeling ochtend-middag, niet om de verdeling binnenland-kust. Het eerste heeft invloed op de optimale richting waar je je panelen kunt plaatsen, het tweede niet.

in het artikel staat ook effecten voor ochtend en middag

@Harrie LPPMaakt wel degelijk uit binnenland of kust en waar in Nederland je woont. Ontwikkeling van wolkenvorming is afhankelijk van water wat in de buurt is, zandgronden (worden heter), hoogteverschillen (ja ook in NL) en zelfs windrichtingen kunnen per locatie verschillen. Het is niet voor niets dat wij hier in Zuid-West Nederland meer zonuren hebben dan Oost-Nederland. https://www.zonne-energiegids.nl/aantal-zonuren-in-nederland/

En het stuk waar @E.B.F. Stroeve naar verwijst bevestigt dit ook.

Aan het eind van de middag lossen de wolken vaak in het hele land op. Dit komt doordat de aarde door de lagere stand van de zon niet meer opwarmt. De opstijgende warme luchtbellen die de wolkenvorming bevorderen, blijven dan uit.

Niet alleen aan de westkust, maar ook langs de kusten van de Waddenzee en van het IJsselmeer zijn deze verschijnselen merkbaar. Wanneer de wind uit noord of noordoost waait, profiteren ook delen van de provincies Utrecht en Noord-Holland van de wind vanaf het water. Ook hier is het in het voorjaar soms zonniger dan elders.

Oftewel West is bijna altijd beter. Dit was en is overigens ook mijn eigen conclusie gewoon door naar buiten te kijken naar de ontwikkeling van wolken en opklaringen. Tevens zie ik het ook door het loggen van de opbrengst.

Badge +8

Hi @C.K. Verwilligen, wellicht is deze informatie op onze website over legplannen en oost-west opstelling ook nog interessant voor je?

Reputatie 5
Badge +5

@Imke Ik weet niet hoe oud dat artikel is, maar de informatie klopt niet helemaal meer.

Er staat b.v. “Op de website Zonatlas.nl kun je voor je eigen dak zien of het zeer geschikt (groen), geschikt (geel) of minder geschikt (rood) is voor een systeem van minimaal 5 zonnepanelen

Zonatlas gebruikt nu een heel anders soort kaartje.

Reageer