Vraag

Zonnepanelen op platdak koppelen

• 8 November 2022
  • 6 reacties
  • 140 Bekeken

Hallo,

Sinds bij 5 jaar hebben we 16 zonnepanelen van 275Wp op het platdak liggen. Ik wil er nog 8 panelen van 480Wp bij leggen. Is het mogelijk om deze op het dak te koppelen aan de 275Wp panelen, en dan natuurlijk de omvormer te vervangen naar het juiste vermogen?  Misschien zijn er nog andere suggesties?

MvrGr Will

6 reacties

Reputatie 6
Badge +3

@Lenzan   Wat bedoelt u precies met "koppelen” van 8 x 480 Wp aan de 16 x 275 Wp panelen?

Twee zo verschillende type panelen kunnen niet met elkaar gecombineerd worden in een string.

Hoe zijn de huidige panelen op de (1-fase?) omvormer aangesloten?  2 strings van 8 panelen?

Dat wilde ik nou juist weten, dat twee panelen van verschillende opbrengst, niet in serie met elkaar gekoppeld kunnen worden. Dus dan zou ik voor die 8 panelen een aparte groep van moeten maken!?

Reputatie 6
Badge +3

@Lenzan  Ja - u heeft een aparte omvormer nodig, natuurlijk op een eigen groep in de meterkast.
MAAR let op: U mag op een fase maximaal 5 kW invoeren. Vermoedelijk komt u in mei-juni
met 4400 Wp + 3840 Wp ruim boven deze grens.  - Of heeft u een drie fase aansluiting?

Ik heb een 3 fase aansluiting. Als ik alles bij elkaar optel laat ik de zaak toch maar door een bedrijf  installeren. Ik liep met de gedachte, als ik alles zou kunnen schakelen met de bestaande situatie, had ik het misschien zelf aangekund. Toch bedankt voor de informatie!

volgens berekening moet ik 18 zonnepanelen leggen als het dak op zuiden is.

nu heb ik dak op oost en west liggen . hoeveel zonnepanelen moeten op het oosten en hoeveel op het westen leggen ?

Reputatie 6
Badge +3

@EO1  Waarschijnlijk is het beter om een eigen topic te openen!

En dan meteen wat meer informatie verstrekken, zoals:  welke berekening levert 18 panelen op zuid? Dus wat is de gewenste jaaropwek?

Zijn er al solarteurs benaderd? Offertes gevraagd? Hellingshoek dak oost/west?

Er zijn voldoende simulatiesites te vinden om de opwek van welk dak dan ook te berekenen.

Algemeen: Dakoppervlak in eerste instantie in een keer vol met panelen.

Reageer