zonnepanelen op schuur: extra leiding naar meterkast?

• 25 April 2021
  • 42 reacties
  • 1126 Bekeken

Badge

Ik zit te denken om op een schuur zonnepanelen te plaatsen. Ik neem aan dat omvormer dan ook in schuur komt maar moet er dan een extra leiding gelegd worden naar meterkast (in huis)? ongeveer 30-40 meter. zorgt dat voor veel verlies?

tweede vraag: een zonneboiler kan alleen op dak geplaatst worden waar boiler ook is ((woonhuis)? of kan je daar ook een afstand overbruggen?

mvg Tinus

42 reacties

Reputatie 4
Badge +3

@Tinus 

Je kunt het beste de omvormer zo dicht als mogelijk bij jouw meterkast plaatsen. Dat heeft 2 grote voordelen.

:Minder verlies, omdat er minder verlies is in de DCkabels door de hogere spanning.

:Minder kans op uitschakeling van de omvormer door te hoge netspanning. Als er meerdere mensen in jouw buurt terugleveren kan de spanning boven de 253V komen. Bij die spanning schakelen de omvormers uit.

Verlies in de kabel is afhankelijk van de dikte en het vermogen dat er door moet.
Je moet gewoon de juiste kabel nemen om verlies te voorkomen.
TIP: Als de schuur een plat dak heeft, doe wel eerst onderhoud aan het dak.

@basic 
Spanningsverlies t.o.v het laagspanningsnet kun je ook voorkomen met een dikkere kabel.(AC)
Lange DC kabels van de panelen zou ik niet doen.

Reputatie 4
Badge +3

@Wortelstamper

Verlies in de kabel is afhankelijk van de dikte en het vermogen dat er door moet.

Dat is geen volledig antwoord. Volgens de wet van Ohm is de spanning ook belangrijk. DC spanning is vaak hoger dan AC spanning. Alles is op te lossen met dikkere kabels. Wat kost dat?

En om het eventuele probleem van de te hoge AC spanningen te omzeilen, kan de omvormer beter dicht bij de meterkast te plaatsen. Krijg je toch problemen mee, heb je voor de tweede maal kosten voor dikkere  kabels.

Met dikke kabels is alles op te lossen, maar beter in één keer goed doen.

Ik mis ook de onderbouwing om lange DC kabels te vermijden.

De stroom door de kabel bepaald het verlies.
Hoe hoger de spanning hoe lager de stroom bij hetzelfde vermogen.

Bij 3 fasen zal het verlies lager zijn in de AC kabel omdat de stroom verdeeld word.

Ik ben helemaal geen fan van hoge gelijkspanning i.v.m. de veiligheid.
Hoe gaan die kabels lopen door de tuin en hoe worden ze beschermd.

Ik kom met 2,5mm² kabels op plm 4% vermogens verlies uit. (1 fase)
4mm² is €28 duurder voor 35m

Reputatie 4
Badge +3

Juist: P = I x U

4% verlies is niet toegestaan. Dan wordt de kabel te warm.  Zelfs met 4 kwadraat zit je nog boven de 1 %

Je komt dus op veel dikker uit. Kabels doe je door een buis. Graven zul je toch moeten.

Graven zul je toch moeten.

Of je kent iemand met een grondraket.

Dat dikker is ook zo voor de DC kabel variant.

Conclusie: Laat het specifiek voor jouw situatie uitrekenen.

Reputatie 7
Badge +6

Wisselstroom geeft meer verlies dan gelijkstroom bij dezelfde omstandigheden . Nog een reden om de omvormer dicht bij de groepenkast te zetten . Een goede installateur zal heus wel op een veilige manier DC-  grondkabels kunnen leggen . Anders begint hij er denk ik niet eens aan . Zowel bij zonnepanelen als een zonneboiler is overbruggen van afstand mogelijk . Echter hoe groter de afstand , hoe groter de verliezen en hoe duurder de aanleg . Vraag meerdere vrijblijvende offertes en stel alle vragen die van belang zijn . Dan krijg je wel een beeld van kosten en mogelijkheden . Bij mij is een aparte groep voor de panelen bijgeplaatst met eigen aardlekschakelaar in de groepenkast . Dat is denk ik de normale procedure . 

Badge

Hartelijk dank allemaal. Ik ga eens wat offertes aanvragen en waarschijnlijk zullen ze even moeten langs komen voor een goede offerte.  Ik ben met deze info in ieder geval wat beter voorbereid. 

waarschijnlijk zullen ze even moeten langs komen voor een goede offerte. 

Waarschijnlijk? Als ze niet langskomen moet je er niet mee in zee gaan. De reden daarvoor is simpel: door de aanieder langs te laten komen geef je hem de gelegenheid zich persoonlijk op de hoogte te stellen van de situatie. Daarmee voorkom je meerkosten als de aanbieder jou gaat vertellen dat je niet alles hebt verteld van de situatie ter plaatse. Het kan om allerlei dingen gaan die jij als leek niet ziet maar een professional wel. Laat daarom de professional zijn werk doen, maar zorg ook dat de professional in het zeldzame geval zijn eigen fouten maakt.

Reputatie 7
Badge +6

Inderdaad , @Harrie LPP . Elke situatie is anders . Dus ook de mogelijkheden en eventuele opties met de voordelen en nadelen daarvan . Verder goed om te weten : Lees de leveringsvoorwaarden . En kijk eens verder. Op dit forum zijn meerdere topics over dit onderwerp en de bond heeft er ook over gepubliceerd .  Met een beetje moeite kun je elders op internet ook heel veel nuttige info vinden . Dan krijg je vanzelf een veel beter beeld en kun je beter beslissen wat je wel en niet wil bij de diverse mogelijkheden en prijzen . 

Reputatie 5
Badge +5

Ik zie verschillende mensen roepen dat de omvormer dicht bij de meterkast zou moeten om verliezen te beperken.
De veronderstelling dat wisselstroom meer verlies geeft dan gelijkstroom is echter onjuist.
De omvormer moet zo dicht mogelijk bij de zonnepanelen komen .
Ik wil hierbij nog even verwijzen naar de discussie tussen Edison en Tesla, Edison was ook voor een gelijkstroom net, maar Tesla bewees dat een wisselstroom net veel effectiever was en dat hebben we dus nog steeds.
https://www.youtube.com/watch?v=lGsf1ibKn98 

Bij mij staan ook alle omvormers (5 in totaal) zo dicht mogelijk bij de zonnepanelen.
Ook op de schuur, met een leiding onder de grond door naar de meterkast.

Reputatie 4
Badge +3

@Free Spirit

Je  hebt gelijk dat er qua verlies geen verschil zit tussen wisselstroom en gelijkstroom.

Maar de DC spanningen zijn vaak veel hoger (tot wel 800V) en geeft daarom minder leidingverlies. Normaal niet zo interessant, maar in geval van lange afstanden tussen schuur en meterkast zeker interessant om de omvormer zo dicht als mogelijk bij de meterkast te plaatsen. Zeker als je op andere sites veel meldingen ziet van mensen die deze dagen met uitschakelende omvormers hebben te maken, omdat de netspanning boven de 253 Volt komt.

Het minste wat de topic starter kan doen is om de huidige AC spanningen te gaan meten midden op de dag. Dat geeft nog geen garantie, want vele buren kunnen nog volgen om ook panelen te laten monteren.

Je kunt ook geluk hebben: ik zit echt binnen 400 meter vanaf een 110 kV station en de spanning is nog steeds maar 236 Volt. De AC kabel is ook nog nauwelijks 3 meter lang en ook redelijk dik.

Edit: nu is het ruim 239V

Reputatie 5
Badge +5

@basic 
Dat de spanning op het net oploopt door te veel zonnepanelen in de directe omgeving is een heel andere discussie dan de AC/DC verliezen.
Toegegeven dat de DC spanning hoog kan oplopen, maar zelden zo hoog als jij noemt (800V)
Meestal houd het wel op bij 400 volt .
Als je op dat soort spanningen komt heb je toch al weer vaak een 3 fasen omvormer en maak je ook gebruik van 400V wisselspanning.
De stroom is dan nog maar een derde per fase.

Bedenk dat de spanning per paneel rond de 31V is en bij 6 panelen dus tussen de 180 en 190V uit komt.
Bij mij liggen ook maar 6 panelen op de schuur en de omvormer dus in de schuur.

Reputatie 4
Badge +3

@Free Spirit 

Helemaal waar wat jij stelt.

Ik ken alleen geen mensen in mijn buurt die 6 panelen op hun schuur hebben. Ze hebben er eerder 30. Voor jou is de oplossing prima.

De topic starter zal er vast ook veel meer dan 6 neer willen leggen. Anders loont die afstand helemaal niet.

Ik wil hem/haar alleen maar waarschuwen dat hij rekening moet houden met de AC spanning. Ook met een 3 fasen aansluiting. Een fase boven de 253V en het is mis.

Je weet welke omvormers het eerst uitschakelen. Dat zijn de omvormers met een lange en dunne AC kabel.

Reputatie 5
Badge +5

@basic 

Ik denk dat jij dan niet helemaal door hebt dat het met 3 fasen anders werkt.
Tussen de fasen zit een faseverschuiving van 120 graden waardoor de onderlinge spanning bij 230V 400 volt is. (wortel 3 keer 230 = 400) (bij 253V keer wortel 3 is zelfs 440V)
Je heb ook maar één nul draad nodig.
3 fasen is dus niet het zelfde als 3 keer 1 fase wat voor elke fase een eigen nul draad heeft.
Een 3 fasen omvormer werkt dus met hoge spanning en dus minder stroom.
Bovendien verdeeld hij het vermogen over de fasen.
Ik heb ook nog 18 panelen op mijn dak liggen, eigenlijk 2 keer 9 panelen op een omvormer met twee trackers en 3 fasen. (9 x 31V is 280V.

30 panelen is overigens wel erg veel en kun je niet op een gemiddeld Nederlands dak kwijt.

Reputatie 4
Badge +3

@Free Spirit 

Geheel bekend hoor!

Een schuur staat ook meestal op het platteland. Jij komt ook al aardig in de buurt van die 30.

Zijn er geen omvormers met een meetdraad die het koperverlies compenseert?

Reputatie 4
Badge +3

@Wortelstamper 

Het is wettelijk verplicht dat omvormers boven de 253 Volt uitschakelen. En dat is maar goed ook. Het probleem van uitschakelende omvormers wordt steeds erger. Als daar weer oplossingen voor komen wordt het een ratrace van illegale zaken. Wil jij 280 Volt op jouw stopcontacten? Je zou maar zulke buren hebben, zodat jij nieuwe apparaten mag kopen, omdat ze te snel stuk gaan.

Reputatie 7
Badge +6

Allemaal goed en wel , @basic  ,maar vrijwel niemand is in het verleden gewaarschuwd voor de toenemende kans op uitschakelen . Die panelen werden alleen maar naar hartenlust aangeraden en gestimuleerd . Steeds meer mensen dreigen hiermee te maken te krijgen , waardoor ze geld mislopen en de terugverdientijd langer wordt dan voorgespiegeld . 

Allemaal goed en wel , @basic  ,maar vrijwel niemand is in het verleden gewaarschuwd voor de toenemende kans op uitschakelen . Die panelen werden alleen maar naar hartenlust aangeraden en gestimuleerd . Steeds meer mensen dreigen hiermee te maken te krijgen , waardoor ze geld mislopen en de terugverdientijd langer wordt dan voorgespiegeld . 

In het verleden was dat ook geen probleem, toen waren er veel minder panelen, en nu nog speelt het in meer afgelegen gebieden. Er moeten extra kabels aangelegd worden en dat heeft gewoon even tijd nodig. 

@basic 
Zo'n meetdraad is inderdaad te snel te saboteren.
Vorige week ging wel een ALS er uit hier.
Ik vermoed een spanningspiekje in een overspanning beveiliging.

Reputatie 5
Badge +5

Allemaal goed en wel , @basic  ,maar vrijwel niemand is in het verleden gewaarschuwd voor de toenemende kans op uitschakelen . Die panelen werden alleen maar naar hartenlust aangeraden en gestimuleerd . Steeds meer mensen dreigen hiermee te maken te krijgen , waardoor ze geld mislopen en de terugverdientijd langer wordt dan voorgespiegeld . 

In het verleden was dat ook geen probleem, toen waren er veel minder panelen, en nu nog speelt het in meer afgelegen gebieden. Er moeten extra kabels aangelegd worden en dat heeft gewoon even tijd nodig. 

Mijn eerste panelen waren uit 2012 op mijn vorige woonstek.
Het uitschakelen boven de 253V was toen ook wel bekent.
Maar dat speelde in die tijd inderdaad geen rol, ik was de tweede in mijn woonplaats.
Nu zie ik de spanning zelden boven de 240V uitkomen, dus nog geen probleem.
Dat kan veranderen als ze de plannen van grote zonneparken in de buurt ook echt gaan realiseren.

Voorlopig is dat afgehouden door de netbeheerder omdat het net het niet aankan.
Maar het is wel zuur als je door een grote commerciële (vaak buitenlandse investeerder die er met de Nederlandse subsidie vandoor gaat) van het net wordt gedrukt.

Reputatie 7
Badge +6

Ben bang dat we als consumenten weinig druk kunnen uitoefenen richting beleid van de netbeheerders . Echter dan nog , extra of dikkere kabels lost slechts een deel van het probleem op . Namelijk , als er meer opgewekt wordt dan afgenomen kan worden , zal er nog steeds afgeschakeld moeten worden …..Het wachten is op een betaalbare en rendabele methode van opslag op momenten van overcapaciteit , zodat dat benut kan worden bij een tekort . Beetje off-topic dit en in andere topics al aan de orde geweest .

Badge

Allemaal bedankt voor alle input. Zal eerlijk zeggen dat ik niet alles even goed kon volgen, maar de wereld van elektriciteit is ook niet echt mijn terrein. Ondertussen een aantal gesprekken en offertes gehad (allemaal omvormer bij de panelen overigens en dikke kabel door de grond) en wat me het meeste verbaasd is eigenlijk dat het leggen van meer panelen dan je verbruikt eigenlijk afgeraden wordt, aangezien terug verdien tijd alleen maar langer wordt en je eigenlijk amper iets terug krijgt voor terug leveren. En het wordt nog erger als je  ruim over verbruik gaat omdat dan de aansluiting aangepast moet worden naar 3x 35 A, hetgeen maandelijks ongeveer 65 euro meer netwerkkosten betekent. De redenering voor een beter milieu werd eigenlijk van tafel geveegd met de opmerking dat het alleen beter was voor energiemaatschappijen omdat die goedkoop stroom zouden krijgen.  Voor de duidelijkheid, ik heb ongeveer 20 panelen nodig voor verbruik en ik kan er 60 kwijt. Boven de 40 moet ik naar een zwaardere aansluiting. Het verbaasd me enorm dat er hectares aan weilanden vol gelegd worden met panelen maar als je particulier plek hebt op een dak dat dan zelfs liever geen offerte voor 40 panelen gemaakt wordt en wanneer refererend naar mogelijk toekomstige overgang naar meer elektriciteit verbruik voor bv. warmtepomp of andere techniek om gas verbruik te verminderen dat dan gezegd wordt dat je tegen die tijd eventueel een paar panelen erbij kan leggen om extra verbruik te compenseren.  Je zou verwachten dat daar enige stimulering of ondersteuning voor leveren van groene stroom logisch is, maar tegenover gestelde blijkt waar. heeft iemand een vergelijkbare situatie meegemaakt? En waarom dan uiteindelijk voor de ene of de andere installatie gekozen?

Reageer