zonnepanelen op schuur: extra leiding naar meterkast?

• 25 April 2021
  • 42 reacties
  • 1443 Bekeken

Badge

Ik zit te denken om op een schuur zonnepanelen te plaatsen. Ik neem aan dat omvormer dan ook in schuur komt maar moet er dan een extra leiding gelegd worden naar meterkast (in huis)? ongeveer 30-40 meter. zorgt dat voor veel verlies?

tweede vraag: een zonneboiler kan alleen op dak geplaatst worden waar boiler ook is ((woonhuis)? of kan je daar ook een afstand overbruggen?

mvg Tinus

42 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Als weilanden vol gelegd mogen worden en een particulier die er naast woont  tegen meerdere problemen aanloopt als deze wat extra wil leggen om op de toekomst voorbereid te zijn , dan klopt er toch iets niet naar mijn mening .

Reputatie 5
Badge +4

En het wordt nog erger als je  ruim over verbruik gaat omdat dan de aansluiting aangepast moet worden naar 3x 35 A, hetgeen maandelijks ongeveer 65 euro meer netwerkkosten betekent. De redenering voor een beter milieu werd eigenlijk van tafel geveegd met de opmerking dat het alleen beter was voor energiemaatschappijen omdat die goedkoop stroom zouden krijgen.  Voor de duidelijkheid, ik heb ongeveer 20 panelen nodig voor verbruik en ik kan er 60 kwijt. Boven de 40 moet ik naar een zwaardere aansluiting. Het verbaasd me enorm dat er hectares aan weilanden vol gelegd worden met panelen maar als je particulier plek hebt op een dak dat dan zelfs liever geen offerte voor 40 panelen gemaakt wordt en wanneer refererend naar mogelijk toekomstige overgang naar meer elektriciteit verbruik voor bv. warmtepomp of andere techniek om gas verbruik te verminderen dat dan gezegd wordt dat je tegen die tijd eventueel een paar panelen erbij kan leggen om extra verbruik te compenseren.  

Stel dat over 3 jaar u al geen enkele terugleveringsvergoeding zou krijgen en ze zouden u hier niet op gewezen hebben…. hoe zou u dan reageren ta een advies….  tuurlijk laat vooral die 40 panelen extra door ons erbij leggen….  om er vervolgens dan na 3 jaar achter te komen dat u voorlopig met de 40 panelen alleen aar kosten hebt nl die 65 euro extra netwerkkosten…. terwijl die 40 dus niks opleveren in euros bij de teruglevering?

Dus eigenlijk geven ze u een eerlijk advies om het nu niet te doen maar later wel.

U mag die “hectares aan weilanden vol gelegd worden met panelen” die een bedrijfsmatige opwekking zijn met op maat contracten tussen 2 partijen, niet vergelijken met de wet van de terug levering die voor consumenten geldt.  Althans dat is mijn perceptie hoe het in NL werkt. 

Als u als de tijd rijp is meer panelen wilt leggen kan dat uiteraard altijd nog en dan zijn ze u hopelijk direct tot nut.

Reputatie 7
Badge +4

dat is toch enige tijd een bekend fenomeen?! we hebben het hier al gehad over het meer gebruiken van je opgewekte vermogen ipv terugleveren. 

niks nieuws onder de zon….. :wink:

Hier nieuws van VEH
https://www.eigenhuis.nl/actueel/nieuwsoverzicht/2021/09/02/15/00/netproblemen-zorgen-voor-minder-opbrengsten-en-meer-kosten-bij-zonnepaneeleigenaren

Blijkbaar zijn er te veel zonnepanelen i.c.m. het huidige systeem.

@Free Spirit 
Hier in de buurt doen ze niet aan vernieuwing.
Zo maar een aansluitkast vervangen omdat die 70 jaar oud is, doen ze niet.
Met een hoofdautomaat heb je ook bonus. die is geen 35A maar 40A

Reputatie 5
Badge +5

Ik vraag me af of die ruim700 euro extra voor  3 x 35 A aansluiting wel stand gaat houden. (kost 964 euro per jaar)

Dat stamt uit de tijd dat we zo min mogelijk stroom moesten gebruiken.
En zo veel mogelijk met gas.
Dit zou naar een lager tarief gezet moeten worden omdat we nu meer met stroom gaan doen.
2 aansluitingen van 3 x 25A zijn goedkoper dan die 3 x 35A
35A is een grenswaarde omdat dit de grootste diazed zekering is, die in een E27 kop kan.
Bekabeling naar de meeste huizen kan ook niet meer aan.

Precies mijn punt, de verhouding is ook zoek als je voor 3 x 25 256 euro moet betalen en voor 3 x 35 964 euro.
Daarom ga ik er vanuit dat een dergelijk bedrag voor 3 x 35 zijn langste tijd gehad heeft.
Overigens kom je de oude stoppen steeds minder tegen en zijn het steeds meer automaten.

Reputatie 5
Badge +3

Ik ga hier maar eerst op de tweede vraag van de TS @Tinus  in: “een zonneboiler kan alleen op dak geplaatst worden waar boiler ook is ((woonhuis)? of kan je daar ook een afstand overbruggen?”

Idd. solarcollectoren zou ik via zo kort mogelijke leidingen met de opslag verbinden.
Dus niet op een schuur op 30 - 40m afstand plaatsen, veel flexibeler zijn zonnepanelen (en bijna geen onderhoud).

En wat mogelijke/toegestane kabelverliezen bij een PV-installatie aangaat lees ik hier nog niets.

Ik zou ik het e.e.a. door een installatiebedrijf laten doorrekenen, trefwoorden: plaatsing (3-fase-)omvormer, kabeldiameter, spanningsval - belangrijk i.v.m. afschakeling door mogelijk te hoge netspanning op jouw locatie.

Ik vraag me af of die ruim700 euro extra voor  3 x 35 A aansluiting wel stand gaat houden. (kost 964 euro per jaar)

Dat stamt uit de tijd dat we zo min mogelijk stroom moesten gebruiken.
En zo veel mogelijk met gas.
Dit zou naar een lager tarief gezet moeten worden omdat we nu meer met stroom gaan doen.
2 aansluitingen van 3 x 25A zijn goedkoper dan die 3 x 35A
35A is een grenswaarde omdat dit de grootste diazed zekering is, die in een E27 kop kan.
Bekabeling naar de meeste huizen kan ook niet meer aan.

Reputatie 5
Badge +3

@Free Spirit 

Zelfs elektrisch koken doe ik met een 2 x 16 A 1 fase aansluiting. Met 4 pannen op vol vermogen zou je bijna niets meer over hebben.

Reputatie 5
Badge +5

@Free Spirit

En dat noem ik gewoon een keuze om dat te gaan doen. Ik leef al 40 jaar met een 1 x 35 A smeltzekering. Het exemplaar uit 1980 zit er nog steeds in.

Bij mij tot 2016, toen kreeg ik een nieuwe keuken met een fornuis dat tenminste 2 fasen nodig had.
En dat was alleen voor de elektrische oven, wil je elektrisch koken dan zit je direct aan drie fasen vast.
Maar we dwalen af.

Reputatie 5
Badge +3

@Free Spirit

Inderdaad zal er veel netwerkverzwaring nodig zijn, maar dat ligt er nog lang niet. Zolang moet je het met de huidige kosten en mogelijkheden doen.

Of 3 x 35A nodig is om helemaal van het gas af te gaan is lang altijd niet nodig. De aansluitwaarde van een warmtepomp in een goed geïsoleerd huis is niet zo hoog.

De hoge stroompiek is vaak nodig voor 3 fasen snelladen en het tegelijkertijd gebruik van al die moderne apparaten in de keuken. En dan niet alleen het koken, maar ook cookers, meerdere ovens en vaat- en wasmachines.

En dat noem ik gewoon een keuze om dat te gaan doen. Ik leef al 40 jaar met een 1 x 35 A smeltzekering. Het exemplaar uit 1980 zit er nog steeds in.

En over de omvormer van de TS: ik hoop dat hij de huidige spanning van het net weet op een zonnige dag.

Reputatie 5
Badge +5

@basic  Die netwerk verzwaring is sowieso noodzakelijk en komt er hoe dan ook, of we nu wel of niet overstappen naar 3 x 35 doet er niet toe.
Het ging mij om de extra kosten verhoging die het nog onaantrekkelijker maakt om van het gas af te gaan en helemaal over te stappen op elektrisch.

Overigens geeft de topic starter nu zelf ook aan dat de omvormer bij de zonnepanelen komt (zoals gebruikelijk) en niet in of bij de meterkast.

{panelen} Boven de 40 moet ik naar een zwaardere aansluiting.

Als je als particulier niet uitkomt met 40 panelen is er aan de verbruikskant misschien wel meer te halen dan met het bijleggen van panelen.

Ik ben het er mee eens dat subsidie vaak net zo veel verpest dan dat het bevordert. Waar de een van profiteert gaat de ander namelijk last van hebben.

Reputatie 5
Badge +3

@Free Spirit 

Ik weet niet wat je bedoelt met de opmerking over het "stand houden”.

Ik verwacht dat dit wel stand houdt. Het zou zeer grote investeringen in het netwerk betekenen, als dit niet terugverdiend kan worden.

Je ziet al in veel moderne nieuwbouwwijken de installaties 3 x 35 A groot zijn. Dit om begrijpelijke redenen.

Het kan ook anders. Loadbalancing voor elektrische auto's is al heel gewoon. Dit kan ook voor andere apparaten. Ik zie in de toekomst hier heel veel ontwikkelingen in. De consument mag kiezen. Voor die €700 meer per jaar kun je heel veel investeringen in dergelijke apparatuur doen.

Zonnepanelen (en vooral oost/west)  kunnen ook een deel van de oplossing zijn.

Reputatie 5
Badge +5

Als iedereen zoveel mogelijk elektrisch doet, zoals een warmtepomp, elektrische koken en een elektrische auto, dan kom je niet uit met 3 x 25 A en er een soort boete van ruim 700 euro op zetten werkt ook niet echt stimulerend om van het gas af te gaan.
Dan zijn niet alleen de investeringskosten hoog, maar ook het jaarlijks gebruik veel duurder dan gas.
Volgens Liander heb je bij al die elektriciteit slurpende dingen wel een 3 x 35 nodig.
https://www.liander.nl/consument/aansluitingen/typen
Ik kan overigens zonder elektrische auto nog prima uit de voeten met 2 x 25 ook al heb ik 7200 WP aan zonnepanelen en loopt het piek vermogen op tot tussen de 8 en 9 kW bij volle zon.

Reputatie 5
Badge +3

@Tinus 

Het verschil tussen de particulieren en de energieboeren met hectares zonnepanelen heet subsidie. Voor particulieren gelden niet de subsidieregelingen van de energieboeren. Particulieren hebben een btw voordeel en de huidige salderingsregeling.

De salderingsregeling maakt dat de terugverdientijd het kortst is als je evenveel opwekt dan gebruikt. Dat trekt de meeste klanten over de streep. De leveranciers willen best meer panelen plaatsen. Dat bepaal jij als klant.

Als klant kun je het best direct rekening houden met het toekomstige verbruik. De gezinssamenstelling kan veranderen, maar ook de toekomstige elektrische auto of de (hybride) warmtepomp kan een grotere installatie lonend maken. Je moet wel waken voor overdrijving. Het is natuurlijk goed mogelijk om nu 20 of 25 panelen te plaatsen en over x jaar een tweede installatie te laten plaatsen.

Als het niet nodig is zou ik niet de elektra aansluiting verhogen naar 3 x 35 A. Alleen als dat echt nodig is voor het hoge verbruik. Niet om meer zonnepanelen te plaatsen. Dat verdien je dan nooit terug.

Zelf zou ik genoeg hebben aan ongeveer 10 of 12 panelen. Ik heb er 15 laten plaatsen. Mijn verbruik zal zeker nog stijgen door een elektrische auto die ik op eigen terrein kan opladen. Ook na afloop salderingsregeling zie ik voordeel tijdens de winterperiode. Dan hoef ik minder dure kWh in te kopen. Dat er nu in de zomermaanden ongeveer 1000 kWh teruggeleverd wordt tegen 5 cent vind ik dan niet zo erg.

Mag ik vragen waarom méér zonnepanelen altijd méér op zou moeten leveren? Ik kan mij goed voorstellen dat in de optimale situatie mensen zoveel mogelijk hun eigen stroom opwekken en niemand teruglevert. Dan hoeft er ook niets geherdistrbueerd te worden met de bijbehorende verliezen. Iederere bezitter van zonnepanelen kijkt nu naar zijn netto opbrengst maar tegen de tijd dat teruggeleverde stroom daadwerkelijk ingezet wordt blijft er misschien maar een rendement van 10% over. Wie neemt die verliezen voor zijn of haar rekening?

Badge

Allemaal bedankt voor alle input. Zal eerlijk zeggen dat ik niet alles even goed kon volgen, maar de wereld van elektriciteit is ook niet echt mijn terrein. Ondertussen een aantal gesprekken en offertes gehad (allemaal omvormer bij de panelen overigens en dikke kabel door de grond) en wat me het meeste verbaasd is eigenlijk dat het leggen van meer panelen dan je verbruikt eigenlijk afgeraden wordt, aangezien terug verdien tijd alleen maar langer wordt en je eigenlijk amper iets terug krijgt voor terug leveren. En het wordt nog erger als je  ruim over verbruik gaat omdat dan de aansluiting aangepast moet worden naar 3x 35 A, hetgeen maandelijks ongeveer 65 euro meer netwerkkosten betekent. De redenering voor een beter milieu werd eigenlijk van tafel geveegd met de opmerking dat het alleen beter was voor energiemaatschappijen omdat die goedkoop stroom zouden krijgen.  Voor de duidelijkheid, ik heb ongeveer 20 panelen nodig voor verbruik en ik kan er 60 kwijt. Boven de 40 moet ik naar een zwaardere aansluiting. Het verbaasd me enorm dat er hectares aan weilanden vol gelegd worden met panelen maar als je particulier plek hebt op een dak dat dan zelfs liever geen offerte voor 40 panelen gemaakt wordt en wanneer refererend naar mogelijk toekomstige overgang naar meer elektriciteit verbruik voor bv. warmtepomp of andere techniek om gas verbruik te verminderen dat dan gezegd wordt dat je tegen die tijd eventueel een paar panelen erbij kan leggen om extra verbruik te compenseren.  Je zou verwachten dat daar enige stimulering of ondersteuning voor leveren van groene stroom logisch is, maar tegenover gestelde blijkt waar. heeft iemand een vergelijkbare situatie meegemaakt? En waarom dan uiteindelijk voor de ene of de andere installatie gekozen?

Reputatie 7
Badge +6

Ben bang dat we als consumenten weinig druk kunnen uitoefenen richting beleid van de netbeheerders . Echter dan nog , extra of dikkere kabels lost slechts een deel van het probleem op . Namelijk , als er meer opgewekt wordt dan afgenomen kan worden , zal er nog steeds afgeschakeld moeten worden …..Het wachten is op een betaalbare en rendabele methode van opslag op momenten van overcapaciteit , zodat dat benut kan worden bij een tekort . Beetje off-topic dit en in andere topics al aan de orde geweest .

Reputatie 5
Badge +5

Allemaal goed en wel , @basic  ,maar vrijwel niemand is in het verleden gewaarschuwd voor de toenemende kans op uitschakelen . Die panelen werden alleen maar naar hartenlust aangeraden en gestimuleerd . Steeds meer mensen dreigen hiermee te maken te krijgen , waardoor ze geld mislopen en de terugverdientijd langer wordt dan voorgespiegeld . 

In het verleden was dat ook geen probleem, toen waren er veel minder panelen, en nu nog speelt het in meer afgelegen gebieden. Er moeten extra kabels aangelegd worden en dat heeft gewoon even tijd nodig. 

Mijn eerste panelen waren uit 2012 op mijn vorige woonstek.
Het uitschakelen boven de 253V was toen ook wel bekent.
Maar dat speelde in die tijd inderdaad geen rol, ik was de tweede in mijn woonplaats.
Nu zie ik de spanning zelden boven de 240V uitkomen, dus nog geen probleem.
Dat kan veranderen als ze de plannen van grote zonneparken in de buurt ook echt gaan realiseren.

Voorlopig is dat afgehouden door de netbeheerder omdat het net het niet aankan.
Maar het is wel zuur als je door een grote commerciële (vaak buitenlandse investeerder die er met de Nederlandse subsidie vandoor gaat) van het net wordt gedrukt.

@basic 
Zo'n meetdraad is inderdaad te snel te saboteren.
Vorige week ging wel een ALS er uit hier.
Ik vermoed een spanningspiekje in een overspanning beveiliging.

Allemaal goed en wel , @basic  ,maar vrijwel niemand is in het verleden gewaarschuwd voor de toenemende kans op uitschakelen . Die panelen werden alleen maar naar hartenlust aangeraden en gestimuleerd . Steeds meer mensen dreigen hiermee te maken te krijgen , waardoor ze geld mislopen en de terugverdientijd langer wordt dan voorgespiegeld . 

In het verleden was dat ook geen probleem, toen waren er veel minder panelen, en nu nog speelt het in meer afgelegen gebieden. Er moeten extra kabels aangelegd worden en dat heeft gewoon even tijd nodig. 

Reputatie 7
Badge +6

Allemaal goed en wel , @basic  ,maar vrijwel niemand is in het verleden gewaarschuwd voor de toenemende kans op uitschakelen . Die panelen werden alleen maar naar hartenlust aangeraden en gestimuleerd . Steeds meer mensen dreigen hiermee te maken te krijgen , waardoor ze geld mislopen en de terugverdientijd langer wordt dan voorgespiegeld . 

Reputatie 5
Badge +3

@Wortelstamper 

Het is wettelijk verplicht dat omvormers boven de 253 Volt uitschakelen. En dat is maar goed ook. Het probleem van uitschakelende omvormers wordt steeds erger. Als daar weer oplossingen voor komen wordt het een ratrace van illegale zaken. Wil jij 280 Volt op jouw stopcontacten? Je zou maar zulke buren hebben, zodat jij nieuwe apparaten mag kopen, omdat ze te snel stuk gaan.

Zijn er geen omvormers met een meetdraad die het koperverlies compenseert?

Reageer