Zonnepanelen: Parallel Enphase + omvormer of Solar Edge optimizers + omvormer?

• 19 May 2021
  • 13 reacties
  • 531 Bekeken

Goedendag

Ik wil mijn dak met panelen op diverse plaatsen beleggen (met deels wat schaduw) en dat parallel aansluiten.

Nu heb ik 2 soorten offertes:

Parallel met Solar Edge optimizers en Solar Edge omvormer;

Parallel met Enphase iQ7+ micro omvormers en Envoy S

De eerste optie wordt aangeboden door een installateur die al jaren de beste ervaringen heeft met Solar Edge bij garantie respons van de importeur etc. en daarom alleen Solar Edge wil monteren.

De tweede optie is door een installateur die uit kwaliteitsoverwegingen (garantie en weinig aanspraak daarop) de sterke voorkeur voor Enphase heeft.

Het is mij niet (meer!) helder wat de voor- en nadelen van beide systemen zijn. De prijs zou ook meespelen maar dat komt er bij de offerte niet uit, want die zijn vrijwel gelijk.

Wie helpt??

Reacties welkom!! Vast bedankt

13 reacties

Ik weet het ook niet.
Tip: google: enphase of solaredge.

Reputatie 4
Badge +4

Kijk zeker eens naar SMA omvormers. Heel degelijk gaan wel 20 jaar mee. Met name de shadefix omvormers hebben fantastische resultaten. Veel beter als gemiddeld.

Reputatie 7
Badge +4

solaredge met omvormers gebruik je als er echt schaduw verschillen op de panelen komen. Een beetje schaduw kan bv de SMA oplossing zonder omvormers prima opvangen. Omvormers is weer een extra component die kapot kan gaan en als je niet echt schaduw hebt helemaal niet nodig. 

Reputatie 7
Badge +6

Bij optimizers en een centrale omvormer is er sprake van serieschakeling . Bij micro-omvormers is het parallel . Beide oplossingen hebben voordelen en nadelen wat het kiezen lastig maakt . Er zijn plenty websites die dat uitleggen en de installateurs kunnen dat ook als ze eigenbelang niet laten meetellen . Ik zou liever kiezen voor een goede centrale omvormer binnen die niet de elementen hoeft te trotseren . Optimizers hoeven alleen op de panelen waar schaduw op kan komen . Die oplossing maakt het geheel betrouwbaarder en goedkoper denk ik . 25 jaar garantie op micro-omvormers is leuk , maar als de installateur of de fabriek ophoudt te bestaan heb je een probleem . Enphase is dacht ik de enige die micro-omvormers  maakt . Bovendien vallen werkuren en voorrijkosten doorgaans niet onder de garantie . 

Reputatie 5
Badge +3

In het bericht van @E.T. Wiersum staat een fout. Bij Solar Edge moeten alle panelen van een optimizer worden voorzien. Er zijn wel (serie) systemen die werken met enkele (Tigo) optimizers. Dat kan heel goed werken en kan met een normale omvormer.

Ik heb zelf het systeem van solaredge met optimizers. Dat werkt bij voldoende panelen perfect. Daar is al veel ervaring mee opgedaan en veel installateurs werken daar graag mee. Het systeem met de micro-omvormers werkt prima. Ook met een kleiner aantal panelen. Met veel panelen is dit systeem toch echt wel duurder en er is noch niet zo veel ervaring mee.

Ik kan de topic starter echt niet adviseren. Daarvoor geeft hij te weinig informatie.

Beste,

Dank voor je reactie. Zowel bij Solar Edge als bij Enphase moeten de panelen van een optimizer dan wel een omvormer worden voorzien. Het plan is 13-14 360Wp panelen parallel te monteren op (3)diverse plaatsen waar i.v.m. de hoge bomen op momenten van de dag ook schaduw is. Ik heb nu 2 offertes voor 1. Solar Edge en met 2. Enphase, die i.d.d. wat prijziger is. Beide geven 25 jaar op de optimizer/omvormer.

Mijn dilemma is dat de Solar Edge installateur alleen maar Solar Edge gebruikt en de Enphase installateurs gaan voor de nr.1. voor een hogere totaalprijs. De voor en nadelen als eerder aan en later uitgaan van het systeem, meer opbrengst per paneel worden in de verhalen die ik gelezen heb ge- relativeerd. Beide zijn goed alleen werken ze verschillend. Enphase is geen marktleider en is bovendien bijna failliet geweest. Solar Edge heeft veel groter marktaandeel maar de omvormer kost meer in aanschaf en gaat maar 10 jaar mee….

Misschien heb je daar nog meer informatie over.

Hartelijk dank!

Reputatie 7
Badge +6

@basic , Is dat zo ? Dat werkt dan onnodig kostenverhogend als er panelen tussen zitten die niet in de schaduw komen . In dat geval zou ik liever met Tigo of soortgelijk werken indien er slechts enkele nodig zijn . Mijn installateur zei : Hou het zo simpel mogelijk , want alles wat je niet hebt en kunt missen , kan niet stuk gaan en maakt de  totaalprijs lager . Hij lette echter wel op kwaliteit van de geleverde spullen . daar werd uitdrukkelijk niet op bezuinigd . Met je eens dat een advies lastig is . Hopelijk heeft TS toch iets aan de reacties .

Reputatie 5
Badge +3

@E.T. Wiersum 

Er zijn 3 systemen. Gewone stringomvormers waarbij enkele Tigo optimizers toegepast kunnen worden. Werkt soms goed, maar niet altijd. De andere 2 systemen zijn die topicstarter noemt. Bij Solar Edge kan het  alleen maar werken met optimizers. Die regelen dat er altijd een spanning van 380V bij de omvormer komt met de meeste Amperes.( bij een 1 fase omvormer)

@roelrip 

Als het om meerdere dakvlakken gaat op verschillende richtingen, waar soms weinig panelen zitten, kun je beter voor de mini-optimizers gaan.

Zelf heb ik 15 Solar Edge op hetzelfde dakvlak. Ieder paneel kan in de schaduw liggen door bomen of andere gebouwen. Vanaf ongeveer 6 a 7 panelen in de zon werkt het perfect. In de winter nog goed gemonitord ivm sneeuw op veel panelen.

Vroeger gingen sommige omvormers niet eens 10 jaar mee. De tegenwoordige elektronische omvormers van Solar Edge en andere goede merken gaan echt wel langer mee.

Ik las ergens dat bij Enphase het hele systeem plat gaat als één paneel stuk is. Bij Solaredge met optimizers gaat alleen dat paneel uit, hebben we hier proefondervindelijk kunnen vaststellen.

We hebben hier in de koude aprildagen zelfs nog een aprilrecordpiekvermogen gehad, en dat in het zevende jaar dat we de panelen hebben. Ik ben er best tevreden mee.

Reputatie 7
Badge +6

Onze 10 panelen liggen pal op het zuiden en hebben vrijwel geen last van schaduw . Alleen kortstondig in de ochtend bij laagstaande zon . Daarom alleen een SMA omvormer binnen en verder niks extra's . Wij zijn ook dik tevreden tot nu toe . Het voordeel van  micro-omvormers is bij mijn weten juist , dat alle panelen onafhankelijk van elkaar stroom leveren . In mijn geval van serieschakeling is het nadeel dat de totale stroom minder wordt als een van de panelen minder presteert en zelfs nul wordt bij een defect paneel of een onderbreking in de bedrading . 

Nog te vermelden: we hebben een boom in de tuin waarvan de schaduw in de winter over de panelen trekt. Naderhand kun je die schaduw via de opbrengstkleurtjes van de individuele panelen over je scherm zien trekken. Ook een schoorsteen piept nog wat weg, maar meer in de zomer. Werkt allemaal perfect.

Reputatie 5
Badge +4

Wij hebben een mooie grote boom voor ons huis….. dus in de loop van de middag komt de schaduw opzetten, het meest in de zomer, dan wel meer onderin vanwege de hoogte van de zon, maar ook een hogere bladbedekking. In de lente agv de lagere bladbedekking valt de opbrengst best mee.

We hebben “dus” 6 jaar geleden voor 15x255Wp panelen gekozen icm Solaredge omvormer en optimizers.

Zeg maar ca 10 jaar geleden waren optimizers nog niet zo goed (minder betrouwbaar qua levensduur), maar dat is in de jaren erna heel veel beter geworden. In 2015 vonden we dat de stap naar zo een opstelling wel kon. Het slechtste paneel doet ca 40% minder dan de bovenste rij en de rest zit er tussenin, waar de mate van schaduw de belangrijkste factor is. Via modelleren vooraf kwam er uit dat we overall max 85% konden halen tov een zelfde systeem (op ZZW gericht)  zonder schaduw. En dat is grosso modo ook wat het systeem levert (uiteraard met de variaties per jaar die je altijd hebt). 

Afgezien van 1 DOA (*) optimizer die snel vervangen werd in het begin, hebben we geen enkele storing gehad in die 6 jaar + 1 week… 

Zover geen moment spijt gehad van deze keuze. 

Wat ik me herinner is dat we rond de 4500 euro zaten na BTW terug betaling. 

(*) DOA=Dead On Arrival

Reputatie 7
Badge +6

Wij waren eind 2019 na aftrek BTW €4200,- kwijt voor 10 x 310 Wattpiek Bauer panelen , SMA omvormer en degelijk montagemateriaal . Er kon gekozen worden voor goedkopere losse haken onder de pannen of alles degelijk geschroefd en met extra hout versterkt . Ik koos voor het laatste wegens de grote ongehinderde windbelasting hier uit het zuidwesten .

Reageer