Beantwoord

Zonnepanelen: salderen en terug leververgoeding

Er is veel te doen over de lage terug leververgoedingen. De Consumentenbond heeft ook een onderzoek hiernaar gedaan per energieleverancier.

Minstens zo belangrijk voor het bedrag dat je moet betalen of terugkrijgt is de vraag hoe de energiemaatschappij de saldering berekend. Zoals per jaar of per maand. En als het per jaar is, hoe de hoogte ervan wordt berekend als de energieprijzen tussentijds wijzigen en hoe wordt omgegaan met normaaltarief en laagtarief.

Dit is voor een consument heel lastig te overzien per energiemaatschappij. Kan de Consumentenbond de berekening van de saldering per maatschappij ook in beeld brengen, bij voorbeeld door dit toe te voegen aan de onderzoeken naar de terug leververgoedingen?

Dus graag hulp om ons door dit ingewikkelde doolhof te leiden!

icon

Beste antwoord door Merks 31 July 2022, 10:49

Bekijk origineel

31 reacties

Reputatie 7
Badge +5

Voorlopig is hier nog geen duidelijkheid over. Het grijze wettelijke gebied impliceert per jaar maar de letter van de wet geeft hier geen duidelijkheid over, zie andere topics op deze community

De acm is nog in gevecht met de minister (nav kamervragen) en met de energieleveranciers

Ja, die onduidelijk is me bekend. Dat zal nog wel een tijdje zo duren. Ondertussen interpreteren de energiemaatschappijen de regels anders. In deze fase is het dus onduidelijk hoe elke maatschappij de regels uitvoert en is het dus heel lastig voor de individuele consument om alle maatschappijen op de relevante onderdelen met elkaar te vergelijken. 
Daar zou ik dus graag hulp bij willen hebben.

Reputatie 7
Badge +5

En velen met ons…..

Die duidelijkheid is er niet, het beste wat je kunt doen is de voorwaarden doornemen van je eigen contract of mogelijke nieuwe leverancier.

Op tweakers wordt hier levendig over gediscussieerd incl partijen die op de zwarte ljjst staan.

En vwb de CB in deze zaak, ik probeer al weken een reactie te krijgen op die onduidelijkheid.

Ik zit nu bij een maatschappij die per maand saldeert (Budget). Omdat ik binnenkort zonnepanelen krijg moet ik daar dus weg. Omdat ik nu nergens een jaarcontract kan krijgen, ben ik op zoek naar een maatschappij met de gunstigste tarieven (leveren en terugleveren) maar vooral met de gunstigste wijze van salderen. 
Dit zou betekenen dat ik voor mezelf van alle maatschappijen den voorwaarden en tarieven zou moeten gaan vergelijken. Dat kan beter collectief gebeuren, bijvoorbeeld door de Consumentenbond.

Hoe dan ook, hier heb ik hulp bij nodig. En ik heb het vermoeden, velen met mij. Alleen zal een deel daarvan nog niet bewust zijn van de verschillen en de consequenties daarvan.

Reputatie 6
Badge +3

Bijna alle leveranciers salderen nog op jaarbasis. Afhankelijk van je verbruik en verwachte opbrengst van je panelen kun je kiezen tussen de goedkoopste leverancier of voor de leverancier met de hoogste terugleververgoeding. Meer smaken zijn er niet.

Reputatie 7
Badge +5

Op Tweakers wordt in het grote teruglevertopic bijgehouden welke leverancier welke TLV hanteert. Dus als je inderdaad meer teruglevert dan zelf verbruikt is dat een lijst. 

En zolang je een variabel tarief hebt kun je weg wanneer je wilt, dus nu zeker weg bij budget energie en afhankelijk van terugleveren of salderen daar gewoon (tijdelijk) een passende leverancier voor kiezen en dan even de voorwaarden doornemen. Dat kun je echt zelf 😉 en niemand gaat nu uitzoeken wie over welke periode saldeert, en als de discussie straks uitgewoed is, doet iedereen weer hetzelfde. 

Dat klopt deels, want daarnaast moet je ook nog kijken hoe saldering berekend wordt, bijvoorbeeld of de telwerken van het normaaltarief en daltarief met elkaar verrekend worden. Anders krijg voor het ene telwerk een lage terugleververgoeding omdat je daar over hebt, terwijl je op het andere telwerk het dure levertarief moet betalen. Daar zag ik ook nog verschillen in bij de verschillende energiemaatschappijen.

Volgens mij doet Oxxio het wel gunstig en hebben ze een goed teruglevertarief.

Reputatie 7
Badge +5

klopt, en dan nog complexer: gas en elektra kun je ook bij verschillende partijen afnemen. en nog meer complexer: je kunt ook 2 aparte elektra leveranciers pakken, eentje waar je tegen de hoogste tlv teruglevert en een tweede voor het laagste levertarief, moet je wel even een tweede meter/aansluiting aanvragen.

al met al best een leuke puzzel 😉

Badge

Ik zit nu bij een maatschappij die per maand saldeert (Budget). Omdat ik binnenkort zonnepanelen krijg moet ik daar dus weg. Omdat ik nu nergens een jaarcontract kan krijgen, ben ik op zoek naar een maatschappij met de gunstigste tarieven (leveren en terugleveren) maar vooral met de gunstigste wijze van salderen. 
Dit zou betekenen dat ik voor mezelf van alle maatschappijen den voorwaarden en tarieven zou moeten gaan vergelijken. Dat kan beter collectief gebeuren, bijvoorbeeld door de Consumentenbond.

Hoe dan ook, hier heb ik hulp bij nodig. En ik heb het vermoeden, velen met mij. Alleen zal een deel daarvan nog niet bewust zijn van de verschillen en de consequenties daarvan.

Ook voor mij een thema wat me behoorlijk hoofdbrekens bezorgt. Budget Energie (mijn huidige energieleverancier) heeft sinds 1 juli ineens het volgende gesteld bij mensen met een variabel contract (wat ik helaas heb): “Per 1 juli 2022 ontvangt een klant met een variabel tarief 50% van het leveringstarief per kWh als terugleververgoeding. De saldering vindt maandelijks plaats met de tarieven van de betreffende maand. De berekening is terug te zien op je jaar- of eindnota”. 

Hiermee word ik volgens mij financieel dubbel gepakt….de vergoeding wordt met 50% teruggebracht én het salderen is maandelijks waardoor ik de in de zomer teveel opgewekte energie met de zonnepanelen niet kan inzetten voor de winter waarin ik weinig opwek. De terugleververgoeding mag Budget Energie aanpassen (staat in de voorwaarde) en zit ik ook niet zo mee (op jaarbasis is bij mij het aantal kWh teruggeleverde stroom net iets lager dan het aantal kWh dat ik afneem) echter het maandelijks salderen nekt me financieel want voor de in de zomer teruggeleverde stroom (wat beduidend meer is dan wat ik gebruik) krijg ik een (veel) lagere prijs. En die teveel opgewekte kWh mag ik met het maandelijks salderen niet inzetten voor de winterperiode omdat er maandelijks gesaldeerd wordt. 

Laat dit maandelijks salderen op dit moment een punt van discussie zijn. Volgens het ACM mag het niet (ik heb bij hen een melding gedaan), Budget Energie doet het toch. Ik heb bij hen al een klacht ingediend maar hierop hebben ze afstandelijk en weinig klantgericht gereageerd.   

Al met al vind ik het ingewikkelde materie (kan iemand mijn beredenering hierboven bevestiging of ontkrachten of eventueel nuanceren) waarbij ik het gevoel heb dat ik als bezitter van zonnepanelen op dit moment behoorlijk door Budget Energie benadeeld wordt. Het bijzondere is dat in de factuur die ik deze maand van hen ontvangen heb toch weer staat dat het verbruik/leveringstarief weer gelijk gesteld is aan de terugleveringvergoeding (terwijl ze weten wat voor contract ik heb) waardoor ik al helemaal niet meer weet waar ik aan toe ben. Hierdoor neemt mijn vertrouwen in dit bedrijf met de dag af….en is overstappen wellicht de beste optie…..en sta ook ik open voor tips…..alvast dank hiervoor.   

Jouw verhaal klopt als een bus! Het is zeer nadelig voor de klant om per maand ipv per jaar te salderen.

Budget doet dit gewoon terwijl de ACM zegt dat dit niet mag. Ik heb daar ook een melding gedaan over budget.

Ik moet dus net als jij ook weg bij Budget, en daarom had ik dit topic gestart.

Als hetgeen je per jaar opwekt ongeveer hetzelfde is als je gebruikt maken de tarieven de komende jaren niet zoveel uit, en is Budget op zich helemaal niet zo slecht, ook bij een gehalveerde terugleververgoeding. Het gaat dan om de berekening van de saldering.

Het is best ingewikkeld om de juiste maatschappij te vinden, ik ben me aan het oriënteren. Tot nu toe lijkt me in deze situatie Oxxio de beste keuze, ik hoor graag de mening van andere leden van het forum (of van de Consumentenbond als ze meelezen).

Badge

Jouw verhaal klopt als een bus! Het is zeer nadelig voor de klant om per maand ipv per jaar te salderen.

Budget doet dit gewoon terwijl de ACM zegt dat dit niet mag. Ik heb daar ook een melding gedaan over budget.

Ik moet dus net als jij ook weg bij Budget, en daarom had ik dit topic gestart.

Als hetgeen je per jaar opwekt ongeveer hetzelfde is als je gebruikt maken de tarieven de komende jaren niet zoveel uit, en is Budget op zich helemaal niet zo slecht, ook bij een gehalveerde terugleververgoeding. Het gaat dan om de berekening van de saldering.

Het is best ingewikkeld om de juiste maatschappij te vinden, ik ben me aan het oriënteren. Tot nu toe lijkt me in deze situatie Oxxio de beste keuze, ik hoor graag de mening van andere leden van het forum (of van de Consumentenbond als ze meelezen).

Dank voor je reactie! Goed dat je ook een melding hebt gedaan bij de ACM. Hopelijk gaan ze hier actie tegen ondernemen binnen de mogelijkheden die ze hebben wat ik begrijp dat de energiewetgeving hierover ook onduidelijk is  (er wordt volgens mij hierin niet gesproken over salderen op jaarbasis). 

Ik was ook overgestapt naar Budget Energie toen mijn jaarcontract was verlopen. Ze hadden voor mij toen het meest gunstige pakket….echter een maand later is dat dus geheel anders. In dat opzicht ben je dus op dit moment overgeleverd aan de grillen van je energiemaatschappij zeker als je noodgedwongen een variabel contract moet afsluiten. Het voordeel is dat je over mag stappen maar zoals ook jou bevindingen zijn het is op dit moment een behoorlijk ondoorzichtige markt met nogal wat addertjes onder het gras….

Ik blijf dit topic ook volgen en zal ook eens kijken wat Oxxio te bieden heeft. Andere gunstige (relatief, want ik weet de energiemarkt is op dit moment ongunstig) opties blijven ook voor mij welkom. 

Reputatie 7
Badge +5

De ACM is al lang bezig met actienemen, zowel vanuit de consumenten die melding maken als vanuit de minister op basis van kamervragen. Het duurt alleen even en de situatie is complex.

BE lijkt zich aan de wet te houden, de wet zegt nergens dat er op jaarbasis gesalderrd moet worden. De ACM roept inderdaad van wel, maar ik heb ze meerdere keren gevraagd om de onderbouwende wet en die is er niet. De wet zegt nl dat gesaldeerd moet worden (opbrengst aftrekken van afname in kWh’s) per factuur. En er moet minimaal (en dit is cruciaal) 1 keer per jaar gefactureerd worden. Kortom, BE lijkt zich aan de wet te houden met maandelijkse facturen en maandelijks salderen. En dat maakt de discussie heel complex want de gedachte achter salderen is natuurlijk jaarlijks.

In de praktijk wordt de salderingsregeling dus ongeveer per direct afgeschaft terwijl de regering nog over enkele jaren en afbouwen praat. Dus heel snel wegwezen bij BE!

Badge

De ACM is al lang bezig met actienemen, zowel vanuit de consumenten die melding maken als vanuit de minister op basis van kamervragen. Het duurt alleen even en de situatie is complex.

BE lijkt zich aan de wet te houden, de wet zegt nergens dat er op jaarbasis gesalderrd moet worden. De ACM roept inderdaad van wel, maar ik heb ze meerdere keren gevraagd om de onderbouwende wet en die is er niet. De wet zegt nl dat gesaldeerd moet worden (opbrengst aftrekken van afname in kWh’s) per factuur. En er moet minimaal (en dit is cruciaal) 1 keer per jaar gefactureerd worden. Kortom, BE lijkt zich aan de wet te houden met maandelijkse facturen en maandelijks salderen. En dat maakt de discussie heel complex want de gedachte achter salderen is natuurlijk jaarlijks.

In de praktijk wordt de salderingsregeling dus ongeveer per direct afgeschaft terwijl de regering nog over enkele jaren en afbouwen praat. Dus heel snel wegwezen bij BE!

Ik vrees dat dit het enige juiste advies is….want de financiële schade wordt alsmaar groter naarmate je langer bij hen blijft en BE niet teruggefloten wordt c.q. terugkomt op hun salderingspraktijken. BE was twee maanden geleden de meest aantrekkelijke energieleverancier. Goedkoop is nu dus duurkoop geworden want via hun maandelijkse saldering word je bij hen aan de achterkant weer financieel benadeeld als je zonnepanelen hebt…..

Badge

Er is veel te doen over de lage terug leververgoedingen. De Consumentenbond heeft ook een onderzoek hiernaar gedaan per energieleverancier.

Minstens zo belangrijk voor het bedrag dat je moet betalen of terugkrijgt is de vraag hoe de energiemaatschappij de saldering berekend. Zoals per jaar of per maand. En als het per jaar is, hoe de hoogte ervan wordt berekend als de energieprijzen tussentijds wijzigen en hoe wordt omgegaan met normaaltarief en laagtarief.

Dit is voor een consument heel lastig te overzien per energiemaatschappij. Kan de Consumentenbond de berekening van de saldering per maatschappij ook in beeld brengen, bij voorbeeld door dit toe te voegen aan de onderzoeken naar de terug leververgoedingen?

Dus graag hulp om ons door dit ingewikkelde doolhof te leiden!

Hallo P. Bemelmans, ik heb me aangemeld bij Innova Energie voor een vast contract van één jaar. Zij salderen nog jaarlijks in tegenstelling tot Budget Energie waarvan nog nog onzeker is of ze überhaupt teruggefloten kunnen op het maandelijks salderen afgaande of wat ik hierover gelezen heb op de internetfora). Het teruglevertarief van Innova is ook gunstig afgaande op de tabel die door de Consumentenbond recentelijk is gepubliceerd.   

Wel is het zo dat hun kWh prijs voor normaal en dal een stuk hoger ligt dan bij BE: normaal tarief  € 0.77 (BE: € 0,47) daltarief € 0,64 (BE: 0,42). Maar goed, bij jaarlijks salderen waarbij ik bij het laatste contract 139 kWh meer heb afgenomen dat teruggeleverd valt de schade relatief mee in vergelijking met, zover ik het nu overzie,  de maandelijkse saldering die BE nu toepast. Als BE niet juist blijkt te handelen, heb ik dus pech want dan betaal ik na het salderen dus meer voor de kWh die ik afgenomen heb.  De vraag is echter wanneer er duidelijkheid komt over het maandelijks salderen van BE, dat kan mogelijk maanden duren. Al met al heb ik dus het zekere voor het onzekere genomen en hoop ik dat ik met bovenstaande voor dit moment de juiste keuze heb gemaakt. Ik hoor het graag terug als dit niet het geval is en iemand ‘gaten’ ziet in mijn beredenering. Want al met al vind ik die hele energiemarkt op dit moment vooral ondoorzichtig en min of meer een ‘gokpaleis’ geworden waarbij je achteraf mogelijk toch weer verrast wordt door ‘addertjes onder het gras’. Ik hoop dat dit bij Innova niet het geval is hoewel ik er niet geheel gerust op ben als ik de reviews lees over hen (maar die zijn voor veel energieleveranciers over het algemeen slecht).

Overigens laat ik het variabele gascontract bij BE op dit moment voorlopig doorlopen. Voor mij hanteren zij nog een gunstig tarief (m3 = 1,68) voor zolang het duurt. De meeste maatschappijen (ook Innova) zitten inmiddels / weer boven de 2 euro prijs per m3.   

@Merks Ik kan mij vergissen maar u lijkt nu de prijzen van een jaarcontract te vergelijken met maandelijks variërende prijzen. Als de prijzen voor een jaar vast liggen wordt financieel gezien maandelijks salderen hetzelfde als jaarlijks salderen. Dus dat is natuurlijk een oplossing voor het probleem van maandelijks salderen maar als het is wel helemaal afhankelijk van de (toekomstige) werkelijke prijzen of het financieel ook gunstiger is. Of vergis ik me nu?

Badge

@Merks Ik kan mij vergissen maar u lijkt nu de prijzen van een jaarcontract te vergelijken met maandelijks variërende prijzen. Als de prijzen voor een jaar vast liggen wordt financieel gezien maandelijks salderen hetzelfde als jaarlijks salderen. Dus dat is natuurlijk een oplossing voor het probleem van maandelijks salderen maar als het is wel helemaal afhankelijk van de (toekomstige) werkelijke prijzen of het financieel ook gunstiger is. Of vergis ik me nu?

Goed mogelijk dat u gelijk heeft. Eerlijk gezegd weet ik ook niet goed meer hoe e.e.a. met wat te vergelijken….zo ondoorzichtig is het in ieder voor mij geworden. Ik ben uitgegaan dat maandelijks salderen voor mij ongunstig is voor het 50% teruglevertarief wat BE sinds 1 juli jl. hanteert. Met het maandelijks salderen krijg in de zomermaanden (waarbij ik meer opwek als verbruik) geld terug van BE (wel nu 50%) maar ik deze kWh in de wintermaanden (waarbij ik meer verbruik dan ik opwek) niet mag inzetten (wat al verreken). In de wintermaanden betaal ik de volle 100 procent (na aftrek van de maandelijkse teruglevering wat in deze maanden niet zoveel is). 

Dit is mijn redenering die ten grondslag ligt aan mijn overstap want ik vind het van BE niet eerlijk dat ik de hoeveel kWh die ik in de zomer opwek niet mag inzetten voor de winterperiode. Ik krijg hier wel geld voor (nu dus slecht 50%) maar volgens mij was het financieel voordeliger geweest als ik deze kWh had kunnen wegstrepen tegen de kWh die ik in de winter afneem.

Wellicht dat ik het allemaal verkeerd beredeneer (hoor ik graag terug) maar ik merk, afgaande op wat ik hier allemaal over lees, dat het erg lastig om het juiste verhaal boven tafel te krijgen. En bij het ACM blijft het angstvallig stil (waarschijnlijk omdat de wetgeving ook niet helemaal eenduidig is)….en word je als consument wat betreft dit thema toch wat aan je lot overgelaten. 

Reputatie 5
Badge +5

@MerksVolgens mij ziet u het goed. Indien je jaarlijks meer teruglevert dan je jaarlijks verbruikt en de TLV gelijk is aan je kale kWh prijs, dan maken de prijzen niet heel veel uit en is de TLV iets belangrijker. Je ontvangt dan bij bv. maandelijks salderen (en afrekenen) in de zomer geld terug en in de winter geef je dat weer uit. De puzzel (en reken ellende) begint bij maandelijks variabele prijzen, vervolgens maandelijks salderen en rekenen met een TLV die lager is dan 100% van de kale prijs kWh. 

Ik heb binnenkort een leverancier waar ik relatief veel betaal voor kWh, maar dat deert mij (nog) niet, want ik lever jaarlijks meer terug dan ik verbruik. De leverancier saldeert per jaar en past 2 maal/jaar, januari en juli, hun tarieven aan. Mocht ik willen overstappen (dat kan per maand), dan is timing wel een aandachtspunt. Daarnaast had ik bij BE een combikorting met een mobielnummer. Die verlies ik ook.  

Reputatie 7
Badge +5

….en word je als consument wat betreft dit thema toch wat aan je lot overgelaten. 

niet te snel in de slachtofferrol duiken, tot en met de minister is hiermee bezig. alleen kost dat tijd. en tot die die tijd niet teveel rare sprongen maken, maar wel goed beredeneren wat voor een eventuele sprong zou kunnen zijn. Ik zou bv sowieso weggaan bij BE.

Badge

….en word je als consument wat betreft dit thema toch wat aan je lot overgelaten. 

niet te snel in de slachtofferrol duiken, tot en met de minister is hiermee bezig. alleen kost dat tijd. en tot die die tijd niet teveel rare sprongen maken, maar wel goed beredeneren wat voor een eventuele sprong zou kunnen zijn. Ik zou bv sowieso weggaan bij BE.

Bij BE sta ik op het punt te vertrekken…..hopelijk blijkt dit achteraf geen rare sprong (bijv. omdat maandelijks salderen alsnog niet is toegestaan)…. of heeft u nog andere redenen om weg te gaan bij BE anders dan de maandelijks salderingsregeling die ze nu toepassen. Wellicht dat ik ook nog andere zaken bij dit bedrijf (al die tijd) over het hoofd heb gezien…..   

Reputatie 7
Badge +5

volgens de letter van de wet mogen ze maandelijks salderen mits ze je ook een factuur sturen. en dat doen ze. de cocnlusie op tweakers is dat BE zonnepaneel onvriendelijk is en dus is kans klein dat je daar de beste deal krijgt. Zij zijn prijsvechter en willen vooral simpel leveren. eneco is bv wel een

partij die graag zonne energie inkoopt, waarschijnlijk handel voor eneco.

en zolang je geen vast contract hebt kun je per maand overstappen.

Badge

volgens de letter van de wet mogen ze maandelijks salderen mits ze je ook een factuur sturen. en dat doen ze. de cocnlusie op tweakers is dat BE zonnepaneel onvriendelijk is en dus is kans klein dat je daar de beste deal krijgt. Zij zijn prijsvechter en willen vooral simpel leveren. eneco is bv wel een

partij die graag zonne energie inkoopt, waarschijnlijk handel voor eneco.

en zolang je geen vast contract hebt kun je per maand overstappen.

Ze sturen mij netjes elke maand een factuur maar daar staan telkens weer dezelfde bedragen op bij ‘geschat jaarverbruik’ en 'bedrag’. Dus die wekken geen argwaan….maar ik vrees dat ze bij de jaarlijkse afrekening pas met de echte cijfers zullen komen….

Badge

Na jarenlang een contract met vaste looptijd en een vast tarief te hebben gehad bij Budget Energie (hierna BE), heb ik sinds feb/maart een doorlopend contract met een variabel tarief. BE verklaarde mij telefonisch dat ik een maandcontract heb en dat zij dus dan ook maandelijks mogen salderen. Ik ga er vanuit dat ik een doorlopend contract heb waarbij ik bij voorschot maandelijks een vast bedrag betaal. Op de maandelijkse verbruiksoverzichten van BE staat niet dat het een factuur betreft. Wel komt hierin terug wat mijn voorschot bedrag is, wat mijn verbruik is tegen het maandelijks vastgestelde tarief en wat ik heb teruggeleverd  tegen datzelfde vastgestelde tarief. Ik lever in de zomermaanden meer terug dan dat ik verbruik. Ik zie echter in het verbruiksoverzicht geen gedifferentieerd bedrag staan voor het aantal Kwh dat ik meer terugleveren dan mijn verbruik. Ik ben nu overgestapt naar een andere leverancier (gaat per half september in). Ik zal dan ook binnenkort mijn eindafrekening krijgen. Dit zal dan  naar mijn mening een 1 factuur worden vanaf ingang van het variabele tarief. Ik ben zeer benieuwd of zij hierin de 7 maanden apart zullen vermelden en dan pas de door hen aangekondigde en beoogde saldering per maand zullen toepassen. In mijn optiek moet BE bij (zoals zij beweren) een maandcontract ook daadwerkelijk per maand een gespecificeerde factuur sturen. Ik vraag me af of BE in deze situatie een verzamelfactuur mogen sturen als dat niet nadrukkelijk is afgesproken. Ik vraag me ook af of BE bij het sturen van een verzamelfactuur ook moet salderen voor het totaalverbruik-totaallevering.

Zodra ik de factuur binnen heb zal ik hierover berichten.

Volgens een medewerker van BE heeft de juridische afdeling deze manier van salderen goed uitgezocht. Echter  bij totstandkoming van de salderingsregeling kon je als consument bij nagenoeg iedere leverancier een jaarcontract of langer afsluiten, ook bij BE. Nu kan dat nergens meer. In de geest van de wet gezien zou je het jaarlijks salderen als uitgangspunt moeten zien. Ik ben dus benieuwd of de politiek deze handelswijze zal toestaan en daarmee de deur openzet om de salderingsregeling direct om zeep te helpen omdat andere leveranciers dit dan zullen navolgen of dat zij dit een halt toeroepen en daarmee ook voorkomen dat de energietransitie vertraagd wordt.

Reputatie 7
Badge +5

er zijn hierover al voor de vakantie kamervragen over gesteld die elk moment beantwoord moeten gaan worden. Doe in ieder geval even melding bij de ACM, ook zij zijn bezig met juridische stappen

Badge

Melding heb ik gedaan bij de ACM.

Reputatie 6
Badge +3

Betreffende de TLV's: Deze gaan per september op breed? front (sterk) omlaag, zie bijvoorbeeld Eneco, OXXIO, . . . - ze bieden nog maar € 9 ct/kWh. - Dit ligt wel voor een groot deel aan de sterk stijgende stroomprijzen bij de inkoop (ca. € 550/MWh), maar ook daaraan dat inkopers verkeerd gegokt hebben.

Voor nadere informatie: Zie de websites van Eneco, OXXIO (100% Eneco dochter)

Er zijn op dit moment nog aanbieders met hogere TLV's, bijvoorbeeld Engie, Innova
maar de markt is zeer bewegelijk.

Reageer