Vraag

Zonnepanelen vermogen ontwikkeling

Ivm met relatief weinig ruimte op mijn dak wil ik graag zonnepanelen met een zo hoog mogelijk rendement. Ik kan ongeveer 10 panelen kwijt, maar met de huidige panelen van 400wp max kan ik niet mijn verbruik afdekken, al helemaal niet als ik in de toekomst naar een warmtepomp overstap ipv een CV en als er ivm de warme zomers misschien een airco komt.  
Wat is de verwachting mbt vermogen van nieuwe panelen? Wanneer zijn panelen van 500wp of beter beschikbaar? Ik houd het nu al een jaartje of 2 in de gaten en het lijkt alsof er geen ontwikkeling meer in zit. Of dat we zoveel panelen van lagere vermogens gemaakt zijn dat die eerst maar verkocht moeten worden voordat er betere gemaakt worden.

29 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Ik heb hier op wikipedia gelezen over wattpiek en dat houdt dus in dat er alleen 400 Wp (wikipedia spreekt nog van 200 Wp) is op het optimale moment van de dag en in de optimale periode van het jaar. Dus als er in de zomer midden op de dag 400 Wp is, kan het in de winter misschien maar 20 Wp zijn. Ook in de ochtend en de avond is het een stuk minder dan midden op de dag. Ook al heb je een verbeterd rendement zonnepaneel, dan zit je in de winter met misschien maar 30 Wp midden op de dag. Hoe wil je daar een warmtepomp van laten draaien? Hoe breng je vermogen van de zomer naar de winter?

Reputatie 4
Badge +3

Ik sluit me bij Jan aan.

En:  De kosten om naar 500Wp oid te gaan kunnen beter in het verbeteren van de isolatie gestoken worden. 

Een duurzame opslag voor de winter met energie uit de zomer is particulier nog erg duur: Met een goed geïsoleerde waterbak van circa 4x8x3m of groter  kun je onder je tuin zoveel energie opslaan dat je er de winter mee door zou kunnen komen. Die zijn nu vaak gekoppeld aan warmte opvangpanelen op het dak, zal best ook wel anders kunnen. Prijzen? Er zijn een aantal aanbieders, o.a. Hocosto, Ecovat, die imho meer op wijk/blok niveau werken dan particulier 1 op 1 kan, wel maar het prijskaartjes zal pittig zijn...

Ik hoop dat mijn lange post die ik plaatste door de moderatie komt want volgens mij het het incorrect wat Jan zegt.

Reputatie 7
Badge +4

Ik denk dat je even aan google moet vragen of er panelen van 500 Wp te koop zijn. 450 Wp heb ik al wel gezien, dus is het kwestie van tijd.

Verder neem ik aan dat je weet dat 4000Wp ongeveer/gemiddeld 3400kWh op jaarbasis opwekt maar dat dat afhankelijk is van de stand van de zon, de intensiteit, de hoeveelheid wolken ervoor en de omgevingstemperatuur. En precies als je veel energie nodig hebt is de opbrengst het laagst. Maar dat is allemaal algemene theorie die als bekend beschouwd mag worden.

Reputatie 5
Badge +4

@E.B.F. Stroeve heeft gelijk, je moet kijken naar de jaar opbrengst.
4000Wp zal inderdaad rond de 3400 KWh opleveren, het varieert wel met de hoeveelheid zon, maar na 9 jaar ervaring kan ik zeggen dat dit gemiddelde klopt.
Stel dat je wel 500Wp panelen zou kunnen krijgen, dan zal de jaaropbrengst met 10 panelen rond de 4250 KWh liggen.
Maar heb je dan wel genoeg voor een warmte pomp?
Ik denk het niet, het een en ander zal ook sterk afhangen van wat voor type huis je hebt, hoe groot het is en hoe goed het is geïsoleerd.
Zolang er nog gesaldeerd wordt kun je de zomer opbrengst in de winter gebruiken voor de warmtepomp.

Ik hoop dat mijn lange post die ik plaatste door de moderatie komt want volgens mij het het incorrect wat Jan zegt.

Kennelijk niet.
Kort dan maar.

Afaik geven bv 350p Wp panelen altijd 40% meer stroom dan 250 Wp.
Er zijn wel 500 en 600 Wp panelen maar die zijn groter. Leuke truc…
Sunpower panelen geven de meeste opbrengst per m2 (ca. 15% meer) maar die zijn duur en (toen wij panelen kochten) niet uitwisselbaar als er een technisch probleem is en ze zijn niet te krijgen.

Reputatie 7
Badge +6

Als 10 zonnepanelen van bij elkaar 4000Wp vermogen in een jaar 3400 kWh energie leveren, dan is dat dus in 3400 kWh / 4 kW = 850 uur. 

(Hierna uitgaande van gemiddelden bij benadering).

Maar een jaar heeft veel meer uren, ik lees op websites dat Nederland 1740 zonneuren per jaar heeft. Daarvan staat de zon misschien maar 180 uur hoog. aan de hemel.  Maar een jaar heeft 8760 uren, en de helft daarvan is dus 4380 daguren. Trek je daar die 1740 zonneuren van af, blijft over 2640 daglichturen dat er geen zon schijnt.

Nou is het dus zo dat tijdens die 4380 daguren de 3400 kWh energie gemaakt wordt. Gemiddeld is het vermogen dus maar 3400 kWh / 4380 uur = 0,77 kW. Nu kan je een verdeling maken dat als de zon in de zomer hoog aan de hemel staat hebben de panelen 4 kW vermogen voor ongeveer 1 uur per dag de helft van het jaar = 180 uur, enz., en de rest van die 1740 zonneuren enz., en die 2640 daglichturen enz. tot in de winter bij avondschemering 0,01 kW voor ongeveer 1 uur per dag = 180 uur. Als je dan al die verdelingen optelt moet je uitkomen op dat gemiddelde van 0,77 kW maal die 4380 uur = 3400 kWh.

Dus als je dan verbeterd rendement zonnepanelen wil nemen van bij elkaar 5000 Wp, dat is 25% meer, dan win je maar 25% op die 0,77 kW = 0,96 kW maal 4380 uur = 4215 kWh. Dat is dan 815 kWh meer per jaar.

In antwoord op de vraag van de topicstarter, als voor een warmtepomp 10000 kWh per jaar nodig is, wat schiet je ermee op met wachten op verbeterd rendement panelen? De jaren dat je wacht verkies je ook een stuk van het voordeel. Kan je niet gewoon een of twee panelen erbij leggen of anders met twee panelen minder doen?

Zonnestralen hebben bij de aarde buiten de atmosfeer een vermogen van 1356 W/m2. Maar door de dikte van de atmosfeer, en de verliezen bij omzetten hebben zonnepanelen dan tot 400 - 600 Wp/m2. Dat is als de zon er recht op straalt en in de zomer hoog aan de hemel staat. Maar de daken in Nederland staan onder een hoek van 30° of 45°, dus staat de zon daar op een ander moment van de dag loodrecht op. Dus als je een systeem maakt dat de panelen de zon volgen (kost ook energie) heb je al een behoorlijk verbeterd rendement.

Jan,, je uitleg is nodeloos ingewikkeld.

De hoeveelheid stroom die uit een PV-paneel kan komen is in eerste orde-benadering gewoon 24/7 recht evenredig met:

# het oppervlak van de panelen

# het rendement ervan

# de hoeveelheid licht die er op valt

Volgsystemen om panelen op de zon te richten stammen uit de tijd dat panelen gierend duur waren. Dat is al heellang geleden.

Reputatie 5
Badge +4

Inderdaad nodeloos ingewikkeld.
Het is heel simpel 4000Wp x 0,85 = 3400 KWh en 5000Wp x 0,85 = 4250KWh
Zit je heel erg gunstig dan kan het wat meer zijn, zit je minder gunstig is het wat minder.
Op mijn vorig adres had ik 3600Wp en dat levert vermenigvuldigd met 0,85 een 3060 KWh op.
In de 7 jaar gebruik was het gemiddeld 3085Kwh
Dus nagenoeg conform de theorie.

Reputatie 4
Badge +3

Die 0,85 is eigenlijk gewoon als je heel ongunstig zit. Ik zit gewoon op 1.0 en zit echt niet gunstig in het land. Overijssel en heb ook nog last van schaduw ´s morgens.

Reputatie 7
Badge +6

Met de ervaringscijfers uit de praktijk kan je het dus doorrekenen dat één zonnepaneel van 400Wp over een heel jaar genomen gemiddeld 77W vermogen heeft. En als de situatie gunstiger is, misschien dakvlak meer optimaal naar het zuiden/gunstigere hellingshoek, kun je een gemiddelde halen van 91W vermogen per paneel van 400Wp.

Als de topicstarter dan een verbeterd rendement zonnepaneel wil toepassen van 500Wp, dan win je maar 81,5kWh energie per paneel op een heel jaar (zie boven).

81,5kWh energie / 4370 uur daglicht per jaar = een gemiddeld extra vermogen van 19W. Dat zijn 8 fietslampjes van 2,4W die een half jaar branden per paneel. Per tien panelen zijn het 76 fietslampjes. Daar praat je dus over. Als antwoord op de topicstarter wou ik dus zeggen dat het de moeite niet is om daar op te wachten.

Jan, het ontgaat me ten enen male (klopt die spelling?)  waarom je alles omrekent naar zulke merkwaardige grootheden zoals fietslampjes. Een grootheid als euro per jaar lijkt me echt nuttiger. Fietslampjes zijn bepaald niet zuinig overigens.

BTW. Panelen van 500 Wp bestaan alleen bij de gratie van het feit dat ze groter zijn, niet vanwege beter rendement. De rendementen variëren op dit moment van (een genormeerde) 18% voor een goedkoop paneeltje tot de 22,zoveel voor de stevig geprijsde Sunpowers.

Dat zijn 8 fietslampjes van 2,4W die een half jaar branden per paneel. Per tien panelen zijn het 76 fietslampjes. Daar praat je dus over.

Effe rekenen: 76 fietslampjes is 76 x 2,4 W = 182,4 W
Als je dat een half jaar laat branden is dat 182,5 / 10000 x 24 x 365 / 2 = ca. 800 kWh = ca. 175 euro.
Dat geldt dan per jaar. Per tien jaar gaat het om 1750 euro, voor een setje van 10 panelen zoals je zei.
Fietslampjes kunnen duur uitpakken…

Reputatie 5
Badge +4

@basic Als je optimaal zit haal je dat wel, maar mensen wonen zelden ideaal voor zonnepanelen.
Toen zat de helft op het zuiden en de helft op het oosten.
Eerlijk gezegd zat er niet veel verschil in opbrengst tussen de beide helften.

Hoe het nu is moet ik nog afwachten, vorig jaar kon ik alleen de terug levering zien en hooguit schatten wat de opbrengst was.
Nu kan ik ook de opbrengst monitoren en gisteren was een wolken loze dag (komen niet vaak voor).
De opbrengst was 39,6 KWh.
7200 Wp maar ook nu ligt een flink deel niet gunstig.
Of ik 0,85 = 6120 haal is dus nog afwachten.

@Mr. Art 
Voor de topic starter: kijk ook naar of andere maat zonnepanelen beter uitpakt, zo heb ik ook een 8 tal kleintjes op de dakkapel liggen.

Reputatie 7
Badge +6

@Harrie LPP die 815kWh extra vanwege verbeterd rendement kan toch nooit €175 zijn? Je hebt die zonnepanelen toch om met gratis zonneenergie je warmtepomp rechtstreeks te laten draaien? Dan moet je toch de kosten en afschrijving van de zonnepanelen tellen en kom je toch op een heel ander bedrag dan die €175 gebaseerd op 21,5 cent per kWh? Wie zou trouwens zijn gratis zonneenergie in de zomer voor 6 cent per kWh op het net zetten (na de salderingsregeling) en dan in de winter terugpakken voor 21,5 cent per kWh?

En die €1750 heeft toch slechts betrekking op het verbeterd rendementdeel van de panelen, niet het setje van tien panelen zelf? Het gaat in dit topic toch slechts om het nut van het verbeterd rendementdeel, of je daarop moet wachten of dat je direct maar kan doen met een gewoon rendement paneel. Heb jij daar nog een antwoord op anders dan de gedachtepolitie uithangen? 

Reputatie 4
Badge +2

@Mr. ArtMisschien kan je jouw situatie inclusief je wensen in detail op tweakers.net uit de doeken doen?

Of misschien eerst rondneuzen?
Er is iig meer dan voldoende inhoudelijke kennis in diverse PV-subtopics van "Duurzame Energie & Domotica” beschikbaar. Bijvoorbeeld: “Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 10”,
Het grote “jouw productie” topic - Deel 7”, etc..

Als je wil zien wat in NL met diverse PV-systemen op dit moment aan vermogen/energie opgewekt wordt kan je bijvoorbeeld op pvoutput.org kijken. Team NL, Team Tweaker.net en deels ook per provincie en je kan selecteren op diverse subcategorien (omvormer, panelen etc.) - Een quasi “Live view” is mogelijk, ook per systeem.

En beknopte NL-instructie is op tweakers.net te vinden (met Q&A).

Suc6 en veel leesplezier!

Heb me er zelf nog niet zo in verdiept.
Maar als ik er in duik kom ik direct op de verschillen tussen Polykristallijn, Monokristallijn, CIS, CIGS
En de warmte coëfficiënt die bepalend is voor de prestaties bij warm weer.
En het solarspectrum in de jaargetijden, hoe de verschillenden panelen er op reageren.
Dan heb je nog types die erg slecht zijn voor het milleu.
Er komt nog een tijd, dat die niet te verzekeren zijn omdat opruimen na brand te duur is.
Er is dus meer keuze dan een paneel met een hoge wp.

Reputatie 7
Badge +6

@Darkfiber Helemaal prima die andere sites met heel veel info, maar is het op die andere fora niet zo dat daar iedereen hetzelfde weet. Dus twee mensen weten niet meer dan één of misschien een klein beetje meer, 1,1 of zo. Dan kan je toch beter op dit forum zijn want hier weten twee mensen twee keer zoveel als één omdat we allemaal compleet verschillende achtergronden hebben. 

Reputatie 4
Badge +2

@Jan - Over de breedte en diepte van kennis en kunde en ervaring wil ik niet oordelen.

Maar waarom niet verschillende bronnen (met verschillende insteek/achtergrond) met elkaar combineren?
Ik kan ook nog de community website van de VEH toevoegen. Ook hier zit vermoedelijk kennis en kunde waarschijnlijk met een iets andere benadering.

Jan, ik geef het op. Je knoopt doorlopend zaken aan elkaar en haalt er zaken bij die volgens mij niet aan elkaar geknoopt horen te worden.

Reputatie 4
Badge +3

De polykristallijne types vonden wij het beste compromis, qua rendement/prijs/verlies agv warmte. 

De mono types hebben een hogere rendement maar wat heb je er aan als dat grotendeels teniet wordt gedaan  door een veel hogere panel-temperatuur juist als er veel zon is omdat het panel vaak veel donkerder is dan de poly types.  

Met schaduw erbij,  icm optimizers, halen we sinds 2015 jaarlijks gemiddeld 3200kWh uit 15 poly panelen van 255Wp (~16% rendement). Destijds waren de poly panelen in verhouding nog veel duurder. 
Soms speelt het esthetische van de mono panelen een belangrijke rol.

De CIS panelen met ca 150Wp lijken me onderhand wel achterhaald tov minimaal 350Wp voor een poly panel.

Solar Frontier, zij waren destijds (rond 2015) booming met hun CIS-panels … waar zijn ze…. tja uit de markt gestapt in Europa, in 2017 meen ik. 

Die 0,85 is eigenlijk gewoon als je heel ongunstig zit. Ik zit gewoon op 1.0 en zit echt niet gunstig in het land. Overijssel en heb ook nog last van schaduw ´s morgens.

Wij scoorden van 2016 tot en met 2020 respectievelijk 0,93, 0,93, 1,03, 0,96 en 1,01.
Het jaar maakt dus ook wat uit.
Full black 260 Wp panelen uit 2015, dakhoek 30 graden vrijwel op het zuiden 5 graden west, ver weg van de zonnige kust. Wel toenemend last van een boom midden overdag van half oktober tot begin maart. In de winter verdwijnen de panelen urenlang in hun geheel in de schaduw van de boom.

Reputatie 7
Badge +6

@Darkfiber ja helemaal prima dat je die links plaatst, maar die dingen weet de topicstarter toch al. Het zijn zoveel pagina's tekst waar de links naar verwijzen dat het ondoenlijk is om het antwoord op de vraag van de topicstarter te vinden. 

Reputatie 4
Badge +2

@Gebruiker1234567890  Ik vermoed dat het de TS @Mr. Art bij het rendement niet alleen om het pv-rendement, maar ook om de combinatie van pv-opbrengst (R.O.I.?) in verhouding tot de investering gaat.

Algemeen: De investering in € per Wp is een belangrijk punt, maar . . .

mijn ervaring is dat je uit offertes meestal geen betrouwbare informatie betreffende de absolute hoogte van de te verwachten opbrengst kan halen. Om nu verschillende configuraties te kunnen vergelijken moet je zelf aan de slag. Een bruikbaar tool is blijkbaar “Sunny design web”, hier kan je bijvoorbeeld verschillende typen pv-panelen i.c.m. omvormers (niet alleen SMA) etc. voor jouw locatie “relatief eenvoudig” met elkaar vergelijken.

En nu nog wachten op een reactie van de TS . . .

P.S.:
O ja - als we al onze eigen installaties de revue laten passeren,
mijn jaaropbrengsten sinds 2015 met 2.565 Wp :money_mouth: 
(disclaimer: opbrengsten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.)

P.P.S.: Er zijn geen concrete antwoorden op de concrete vragen van de TS op dit moment mogelijk (mijn totaal ongefundeerde mening). Veel hangt er ook in toekomst van af wat hij per Wp wil uitgeven.

Reputatie 4
Badge +3

Onze leveranciers hebben zo’n simulatie icm de schaduw die we hebben, gedaan ….  zie een er van:

Scenario 1 
Met 16 panelen van 260 Wp (Axitec, poly geheel zwart) zal dat ca 3250 kWh/jr zijn. 
De investering bedraagt ca € 6.100,- ecxl btw. 

Scenario 2 
Met 16 panelen van 300 Wp (LG, mono, zwart met wit tussen de cellen) zal dat ruim 3880 kWh/jr zijn.  De investering bedraagt ca € 8.700,- ecxl btw. 

Scenario 3 
Met 15 panelen van 335 Wp (Sunpower, mono, geheel zwart) is dat 4000 kWh/jr zijn. 
De investering bedraagt dan ca € 11.600,- ecxl btw. 
Deze panelen degenereren beduidend minder (0,2%/jaar tegenover 0,4% normaal), en hebben betere garantievoorwaarden (25 jaar algehele garantie). Dit is ook een heel egaal zwart paneel, nog dieper zwart dan TSMC of Solar Frontier, zonder  ‘zilveren’ lijntjes. 

De totaal prijs incl optimizers waren bij een andere, die met het simuleren van 255Wp ook op ca 3250 kWh/jr uitkwam, was net iets beter en hun  reviews waren super. Dat gaf de doorslag.

De echte goede mono’s van Sunpower, daar hoefde ik geen PV-rendement/ROI voor uit te rekenen, zoveel meer kosten ze.  De LG mono’n vielen ontzettend tegen in rendement, vergelijkbaar met de poly’s, maar wel een stuk duurder, een no go voor die.

Terug naar de start va het topic:

Echt zeer hoog rendement panelen zijn nu ook nog duur. Voor bijvoorbeeld 25% meer opbrengst betaal je vaak tot het dubbele of meer, zie scenario 3, toen ook. 

Als TS’er zou ik daar zwaar rekening mee houden. Dat extra geld wat je niet uitgeeft aan zeer dure poly’s om die selectief op de juiste plaatsen een veel betere isolatie in huis te krijgen te investeren levert imho veel meer op en is ook veel duurzamer. 

Reageer