Consumentenbond.nl
Vraag

Zonnepanelen voor een sociale huurwoning: voordelig of niet?

• 16 september 2020
  • 3 reacties
  • 227 Bekeken

Badge

Voor mijn sociale huurwoning, die ik huur van Eigen Haard, wil Eigen Haard zonnepanelen installeren, die in totaal een vermogen van 2480 Wattpiek (dus ongeveer 2000 kWh per jaar) leveren. Omdat ons energieverbruik per jaar minimaal 3000 kWh is en we per kWh €0,22 betalen, hoeven we door de zonnepanelen volgens deze berekening nog maar voor ongeveer 1000 kWh te betalen en besparen we volgens Eigen Haard dus ongeveer €440,- per jaar. In ruil hiervoor wil Eigen Haard voor de servicekosten een huurverhoging van €210,- hebben (deze huurverhoging kan afhankelijk van inflatie hoger worden). Netto zouden we hiermee uitkomen op een besparing van €230,- per jaar door de zonnepanelen.

Ik zou hierdoor denken dat de zonnepanelen voor mijn woning voordelig zijn, maar ik kan niet goed inschatten of er wellicht alsnog een addertje onder het gras blijkt te zitten. Misschien dat de zonnepanelen helemaal niet zo voordelig uitpakken (dit was het geval bij iemand in Amstelveen: https://www.amstelveensnieuwsblad.nl/lokaal/overig/260115/onvrede-bij-deel-bewoners-over-verbouwproject-elsrijk-626794). Of misschien dat de zonnepanelen voor overlast kunnen zorgen.

Ik wilde daarom graag weten wat jullie van het voorstel denken en of er addertjes onder het gras kunnen zitten, waardoor ik voor een onwelkome verrassing kom te staan.

Voor de volledigheid: er is in het contract ook sprake van een besparingsgarantie. Omdat in 2023 het salderen van zonnestroom wordt gewijzigd in een terugleververgoeding (waardoor ik minder voordeel zou kunnen hebben), garandeert Eigen Haard dat ik een voordeel blijf houden ten opzichte van de situatie zonder deze salderingsregeling. Daarnaast zegt Eigen Haard dat de bijdrage van het zonnestroomsysteem niet hoger zal zijn dan wanneer de opgewekte stroom zou zijn ingekocht bij een energieleverancier (tegen het gemiddelde Nederlandse variabele consumententarief voor elektriciteit over een periode van vijf jaar).

3 reacties

Reputatie 7
Badge +6

@mariam  Het lijkt me wel voordelig dat er zonnepanelen komen. Als je het vergelijkt met een koopwoning dan is de terugverdientijd ook iets van 7-12 jaar eerdat de eigenaar er financieel voordeel aan heeft.

Bij Eigen Haard hoef je zelf niets te doen maar met een jaarlijkse huurverhoging van €210 krijg je jaarkijks een prognosebedrag van €450 terug. Je spaarrekening kan jaarlijks gelijk al omhoog gaan met circa €230 zonder dat er eerst iets afgaat. Bij een eigen woningbezitter gaat eerst de investering eraf en kan hij lang wachten eer hij voordeel heeft. Misschien doet Eigen Haard ook alle onderhoud en hoef je maar te bellen als iets niet goed is?

Die €450 is een prognose, ik zou er rekening mee houden dat die misschien wat minder kan zijn. Als jouw woning net een beetje schaduw vangt van een boom of ander gebouw, biet recht op het zuiden maar een beetje schuin naar noordoost of noordwest, kan het allemaal verschil maken. Op mij komt het over als een prima deal. Ik zou eens gaan kijken bij mensen die het al een tijd hebben en of bij hun de prognose een beetje klopt?

Reputatie 7
Badge +6

Het lijkt een redelijk voorstel al is de voorgespiegelde winst uiteraard niet zeker . Dat weet je pas na een jaar. In de toekomst kan niemand kijken . Wel wordt de stroomprijs steeds lager en de gasprijs hoger en dat heeft ook gevolgen.

Reputatie 3
Badge +2

@mariam Als je een dak op het zuiden hebt is het eigenlijk een no-brainer, ook voor een huurwoning.

Als huurder heb je misschien niet het maximale profijt, maar je hebt natuurlijk ook geen investering hoeven te doen. Je hebt in de zomer wel nog een bijkomend voordeel door iets lagere temperaturen op zolder. Op mijn zolderverdieping ca. -1,5°C daar waar de panelen liggen.

Wat de belastingen op gas en elektra met jouw energierekening in 2021 doen kan je bij milieucentraal checken.

Reageer