Zonnepanelen: wanneer auto voordelig opladen?

• 14 June 2021
  • 13 reacties
  • 369 Bekeken

Wij hebben 30 zonnepanelen en een eigen laadpaal voor de elektrische auto.

Wanneer laden wij het voordeligst op bij dag, avond of nacht.?

Fam L.Evers

13 reacties

Het hangt er vanaf of u meer levert dan betrekt. Zolang u 100% van uw terugleveringen gesaldeerd krijgt maakt het niet uit, zodra u stroom duurder betrekt dan u levert kunt u het beste overdag van uw eigen opgewekte stroom opladen.

Reputatie 5
Badge +3

@L.J.A. Evers Iets meer informatie zou helpen: Bijvoorbeeld hoeveel Wp, actuele dag- en (geschatte) jaaropbrengst en belangrijk, merk & type laadpaal. Er zijn namelijk ook “intelligente” laadpalen (bijvoorbeeld zappi) welke hun laadstroom aan de actuele teruglevering kunnen aanpassen. Idealiter wordt dan overdag geen/weinig energie teruggeleverd, tenminste als de accu nog relatief leeg is. - Maar zoals @A. Deen al schreef is dit waarschijnlijk pas vanaf 2023 interessant als de salderingsregeling geleidelijk tot 2031 wordt afgebouwd.

Trouwens: Als de auto doordeweeks niet thuis voor de deur staat kan je natuurlijk overdag niet zo veel laden:thinking: .

Dus het is beter om tijdens de overproductie tijdens de dagperiode de auto op te laden. Want gedurende de nacht moet ik 23  Ct per kWh betalen, terwijl ik overdag “gratis” produceer . Dat voordeel wordt na invoering salderingsregeling steeds groter omdat in 2031 nog maar 7 ct wordt terugbetaald i.p.v. 23 ct. Wordt deze simpele conclusie op een naar onze mening eenvoudige vraag door u gedeeld.?                          NB: productie in 2020 ca 9000 kWh. 

Reputatie 7
Badge +4

bijna goed. je leverancier rekent per jaar met je af. dus wat je overdag teruglevert wordt verrekend. en dit wordt inderdaad afgebouwd dus dan moet je zorgen dat je energie verbuikt als je het opwekt

Reputatie 4
Badge +3

Het verschil tussen 23 en 7 cent is voorlopig nog niet aan de hand, zolang er salderingsregeling er nog volledig is. Als je investeringen doet in laadpalen of software zou ik rekening houden dat die regeling ooit afgeschaft wordt.

Momenteel zou ik ook zo veel als mogelijk laden als de zon schijnt. Dit omdat je misschien met wat kleinere hoofdzekeringen toe kunt. Het maakt aan maandelijkse kosten nogal uit of je 3 x 25 A hebt of 3 x 35 A hebt.

N.B. Die 7 cent is trouwens heel hoog. Ga er maar van uit dat het veel lager wordt.

Ondanks dat ik voor 100  % alles kan salderen en nooit die 23 cent betaal, probeer ik toch zoveel mogelijk al de zonnestroom te gebruiken. Dan zijn we er al aan gewend als het nodig is.

Voor de terminologie: de salderingsregeling wordt niet ingevoerd maar afgeschaft of op zijn minst afgezwakt. Wanneer dat is, is nog steeds onzeker.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Salderen

Ik mag aannemen dat er tegen die tijd apparaten zijn die zorgen dat gedurende de dag je zonnestroomproductie als eerste naar je binnenhuis verbruik wordtgestuurd en dat de rest zo precies mogelijk naar een aangesloten auto wordt gestuurd, om minimaal te hoeven terugleveren.
En dan maar gaan autorijden om weer plaats te maken in de accu ;-)

Reputatie 7
Badge +4

zonnestroom wordt natuurlijk niet als eerste ergens naar toe gestuurd. Je moet je grootverbruikers (automatisch) aanzetten als de zon schijnt zodat de opgewekte energie direct verbruikt wordt en niet terug het net op gaat, dat kan overigens nu ook al. 

En ik blijf voorspellen dat de salderingsregeling echt niet helemaal verdwijnt. Energie is schaars en dus zal het opwekken ervan gepromoot blijven, let op mijn woorden. Niet 100% vergoed zoals nu, maar ook niet 0.

Reputatie 7
Badge +6

Zou ook oneerlijk zijn als we gedwongen worden om stroom gratis weg te geven terwijl de energiemaatschappij er wel aan mag verdienen . Er zijn hoopgevende ontwikkelingen op het gebied van goede en goedkope batterijen gaande . Mogelijk wordt het rendabel dat iedereen in de toekomst het overschot zelf opslaat . Dan wordt het tevens mogelijk om s’avonds de autobatterij op te laden uit de thuisbatterij lijkt me .

Reputatie 7
Badge +4

dat zou me verbazen. opslag in je huis is echt onzinnig en veel te duur. je kunt veel beter centraal iets doen met elektra>waterstof, geen opslag verlies.

Reputatie 7
Badge +6

@E.B.F. Stroeve Ja , nu is dat veel te duur . Het hangt er van af of die betere en goedkopere batterijen er daadwerkelijk komen . Bij omzetting van elektra naar waterstof en van waterstof naar elektra is juist sprake van enorme verliezen . Productieverliezen .

Ik kwam laatst een paar schattingen tegen van levensduren van moderne accu’s en heb wat gerekend. Het komt er op neer dat het laten en ontladen van een auto-accu of thuisbatterij je grof geschat 20 cent per kWh kost. Dus samen met een inkoop van 20 cent of de kosten van zelf opwekken - ook ca. 20 cent - ben je dan aan 40 cent. Als je dan ook nog de ene batterij met de andere gaat opladen kost je kWh uiteindelijk 60 cent. Wat op een bepaald  moment de opwekkingsvorm wordt zal per situatie blijken en is o.a. afhankelijk van wettelijke restricties op fossiel want aardgas komt immers gratis uit de bodem. Pas daarna willen mensen er aan verdienen.

Reputatie 7
Badge +4

het is echt onzinnig om dit op micro niveau (lees: per woning) te gaan regelen. Het voordeel komt echt uit volume. laten we de glazen bol afwachten en kijken hoe het uitpakt

Reputatie 7
Badge +6

Het hangt helemaal af van de kosten en levensduur van de accu's van de toekomst en de ontwikkelingen van de stroomprijs en saldering . Nogmaals , ik heb het niet over de huidige accu's . Zeker zullen er altijd verliezen zijn , wat we ook kiezen .  Of het inderdaad ooit aantrekkelijk wordt , is nu nog niet te zeggen . Als centrale opslag niet duurder uitpakt , dan ben ik het met @E.B.F. Stroeve eens als vermoedelijk betere en  veiliger optie .

Reageer