Zonnepanelen- Warmwaterpomp, verwarming - Goede raad gevraagd.

• 18 January 2015
  • 2 reacties
  • 674 Bekeken

Badge
Ik worstel met een aantal vragen en hier in Zuid-Italie is er echt niemand die daar grote belangstelling voor heeft of kennis over heeft. Verwarmen die je hier gemiddeld vanaf half november tot half maart. Winters zijn minder koud dan in Nederland. Meestal is -5 wel het maximum en dat komt niet zo vaak voor. Wel is het 'snachts soms rond de 0°. Ik woon in een alleenstaande villa en de windfactor maakt het soms best wel koud. In de zomermaanden daarentegen moet je vanaf half juni tot half september koelen via de airco en dan ben je al tevreden als je terug kunt koelen tot 27-28°.

Wat heb ik:

Een groot huis, waarvan ik als ik in de wintermaanden alleen ben alleen een deel van de Begane grond verwarm. Er zijn 3 verdiepingen-: -1 hier een kamer voor privÉ-gasten en de gastenlounge voor de B&B gasten (vanaf half maart tot eind oktober, helaas nog niet zo veel als ik zou willen, er is veel concurrentie) + een ruimte met voorraden en een DHZ ruimte alsmede de garage. Hier hoef ik niet te verwarmen of te koelen. Ideale temperatuur. Alleen in de wintermaanden zet ik gemiddeld per maand 24 uur de verwarming aan om het vocht er uit te houden.

BG grote zitkamer, die wordt maar een aantal malen per jaar gebruikt voor mijn eigen gasten en de B&B gasten eten er hun ontbijt als het buiten te fris is of als ze bijv. vroeg vertrekken.

Hier verwarm ik alleen als dat aan de orde is, het grootste deel van het jaar niet dus.

Andere helft van de BG: woonkeuken waar ik zelf leef, slaapkamer met en-suite badkamer en eveneens en-suite mijn kantoor waar ik vele uren per dag doorbreng.

Op de BG: vloerverwarming en in de keuken zit een ingebouwde houtkachel die is aangesloten op de vloerverwarming.

De badkamer, heeft net als alle andere badkamers (5 in totaal) een op de CV aangesloten radiator.

De trap naar de 1e verdieping (met schuin dak) is open vanuit de zitkamer, dus daar trekt veel warmte naar toe.

Op die verdieping 4 gastenkamers en 3 badkamers. Vanaf half november tot half februari gesloten. De meeste gasten komen in voor- en najaar.

Geen aardgas of stadsgas hier en ik gebruik met zo zuinig mogelijk (net niet comfortabel vaak) 3200 liter GPL (=LPG) voor koken, warm water (ook zonnepaneel) en verwarming.

Dat kost me rond de 3.100 euro. Gas zit in grote tank achter het huis.

Ik heb 10KW elektrisch. Komt binnen als krachtstroom. Ik gebruik per jaar ongeveer 7.800 en nu ik meer LED lampen ga installeren hoop ik dit terug te brengen tot 7.500.

Dat kost me zeker ook 2.200 euro.

Het is allemaal niet meer op te brengen.

Dit jaar is er nog een regeling dat je de helft van de kosten van fotovoltaische panelen in 10 jaar terug krijgt via de inkomstenbelasting en bij een warmtepomp is dit 65%.

Nu heeft men me een voorstel gedaan voor 6.000Kwh aan zonnepanelen met optimizers Solaredge systeem. Het meeste op het dak voor het huis en een deel ook links (waar de zon opkomt) en rechts (waar hij onder gaat). Opslag voor eigen gebruik niet mogelijk/te duur met 10Kw en krachtstroom zegt men.

Voorstel verwarming is: vloerverwarming niet meer gebruiken. De houtkachel blijft,maar draagt dan weinig meer bij aan de verwarming, behalve direct in de woonkeuken?

Verwarmen via de muurunits van de airco BG en de ventilatorkachels op 1 en -1 en dit met de chillers van de airco.

Warm water wordt voorgewarmd via het zonnepaneel en verder gewarmd met de warmwater pomp. WW pomp alleen lucht-water. Er is hier geen grondwater, alleen rots.

Elektrisch via de fotovoltaici dus en het overschot gaat naar het net en tekorten gedurende pieken in het verbruik overdag en gebruik avond en nacht worden gekocht.

Mijn nieuwe gebruik wordt geschat op 13.000 Kwh per jaar en ik ben nog aan het rekenen op piekproductie en -verbruik gedurende het jaar. Je zult ook van de beloofde (zal wel iets minder zijn?) 7.800 nooit 100% verbruiken precies op het moment dat het geproduceerd wordt lijkt me? Dus capaciteit iets hoger nemen, gezien dat kan met de zelfde inverter?

Badkamers? worden op deze manier nergens meer mee gewarmd.

Ik dacht dat het misschien logischer was de vloerverwarming te laten draaien op een wat grotere warmtepomp en de rest dan te verwarmen (komt veel minder vaak voor) via de chillers van de airco?

Ik zou ontzettend blij zijn met wat goede adviezen.

2 reacties

Zoek op tweakers.nl. Daar zijn een aantal warmtepompliefhebbers die wellicht graag hun tanden in dit soort problemen zetten.
Gedateerde topic, maar nog wel actueel?

"Men heeft mij een voorstel gedaan....."

Wie is men? Vakmensen uit welke branche?

U zoekt uiteindelijk een gepersonificeerd totaalconcept, kostenloos en op afstand......in Italië.

De vele internet-adviezen in Nederland zijn erg opgeknipt m.b.t. eigenbelang zoals: financieringen, stroomverbruik en vergelijkingssites, isolatiebedrijven, alles over zonnepanelen, milieu-perikelen enz.

Bent u de duitse taal machtig (technische conversatie)? Dan zou ik dáár eens naar nerds op fora kunnen zoeken. Speciaalgebied warmtepompen.....zie ik dat goed?

Beispiel: Luftwärmepumpen

Reageer