Beantwoord

Zonnepanelen, windschermen en rendement

Ik vraag mij af of windschermen een negatief effect hebben op het rendement van de zonnepanelen.

Ik vraag mij af of in die afgesloten ruimte de temperatuur hoger op kan lopen dan de buitentemperatuur. Er is wel enige opening, maar het zou mij niets verbazen als de temperatuur significant hoger zou kunnen zijn dan de omgevingstemperatuur.

Weet iemand hoe dit precies zit?

icon

Beste antwoord door Jan 7 May 2022, 10:30

Bekijk origineel

49 reacties

Reputatie 7
Badge +4

kun je iets meer toelichten hie die windschermen dan staan tov de panelen?

in het algemeen geldt dat panelen minder efficient worden naarmate de temperatuur stijgt

De panelen staan op een vlak dak onder een hoek van 15 graden. Twee panelen zijn aan elkaar gekoppeld in de lengte richting, richting het zuiden. Aan de zijkanten van het frame is een open ruimte. Deze ruimte wordt rondom voorzien van windschermen (dus aan drie zijden). Aan de zijkant hebben de schermen de vorm van een rechthoekige driehoek en aan de achterkant een rechthoek. Hierdoor ontstaat een afgesloten ruimte. Er wordt wel ruimte aan de zijkanten open gelaten van een paar centimeter. Toch ontstaat er een afgesloten ruimte hierdoor. Ik maak mij zorgen over het rendement van de panelen door deze opzet.

Mijn vraag is, is deze zorg terecht? Kan ik een hogere temperatuur onder de panelen verwachten dan de omgevingstemperatuur?

Reputatie 7
Badge +4

dat lijkt me wel, wordt een broeikas, als het tegenzit. en dus een slechter rendement, zijn wel grafieken over te vinden.

waarom moeten die windschermen erop? om te zorgen dat ze niet wegwaaien? daar hebben ze nl beton (tegels) voor uitgevonden

Reputatie 4
Badge +5

@R.B.H. de Grijs Ik weet niet wat voor een systeem u heeft, maar de basis is voor de meeste sytemen wel het zelfde.

En zijn wel proeven om b.v. de panelen te koelen met water of lucht maar dat is in de praktijk niet echt uitvoerbaar.

Op de onderstaande site is wel het principe van de winschermen duidelijk.

De systemen kunnen uiteraard ook zonder de windschermen geplaatst worden 

voorbeelden: www.esdec.com

Reputatie 7
Badge +6

Zoals gezegd , wordt het rendement minder als de panelen heter worden . Als er minder wind langs kan strijken zal dat zo zijn , al denk ik dat het wel meevalt . Hopelijk geven die windschermen geen schaduw op die panelen op bepaalde momenten van de dag . Dan kan het rendement wel flink teruglopen . 

Reputatie 7
Badge +6

De reden van die schermen is vermoed ik opdat TS er zelf naast de panelen in de zon , uit de wind en met privacy kan zitten . Vaak wordt te weinig info gegeven waardoor we dingen moeten raden . 

Bedankt voor de snelle antwoorden. Ik denk dat er maar één manier is en dat is meten.

Ik heb zonnepanelen via VEH besteld en tot mijn verbazing trof ik achteraf ineens windschermen aan. Mij werd verteld dat dit bedoeld is om te voorkomen dat de zonnepanelen weg zouden waaien. Terecht wordt de opmerking gemaakt door de heer Stroeve dat hier betontegels voor gebruikt worden. Zijn die niet afdoende, denk ik dan?

Ik ben er nog steeds niet gerust over. Het is hoe dan ook een gesloten ruimte en door de omgevingstemperatuur en de temperatuur binnen in de ‘oven’ te meten moet ik enigszins een beeld kunnen krijgen wat de invloed is van de windschermen.

Reputatie 7
Badge +6

Dat verbaast mij ook . Nog nooit gehoord dat windschermen toegepast werden tegen het wegwaaien van zonnepanelen . 

Als je in een open Zeeuwse polder met de panelen aan de westkant van het huis woont zou ik dit serieus nemen met die schermen. Woon je in het oosten van het land, aan de oostrand van de stad in een woonwijk met veel groen of in een bos dan zal het wel meevallen.
Het rendementsverlies zal geen drama zijn. Het verlies wordt bepaald door de temperatuur van de siliciumlaag in de panelen zelf, en die loopt hoe dan ook stevig op. Het zou me niet verbazen als die laag in een hittegolf honderd graden wordt. Een paar graden erbij van een slecht geventileerde onderkant valt dan wel mee.

Er zijn al jaren gekoelde panelen, maar die zijn zo duur (en duur om te installeren want zwaar en dus een kraan nodig) dat het veel rendabeler is om er een of twee, of tien of twintig, extra bij te leggen.

Bedankt voor je antwoord, Harrie. Dit klinkt aannemelijk. Ik had even het idee dat die afgesloten ruimte een significant negatieve invloed zou hebben op de opbrengst. 

Ik denk dat ik twee paar zonnepanelen met elkaar ga vergelijken, één met en één zonder windschermen. Erg benieuwd of dit wat uitmaakt.

Reputatie 4
Badge +5

@R.B.H. de Grijs  Zijn die niet afdoende, denk ik dan? 

Nee, dat is niet voldoende, de ballast zal de panelen niet redden, als hele daken met zonnepanelen en al er af waaien!

Er zijn diverse (licht)gewicht systemen.

Lichtgewicht systeem: Door de gekoppelde en gesloten structuur dient het systeem enkel op een aantal strategische punten geballasteerd te worden. Hierdoor is de additionele dakbelasting zeer laag

Hierbij worden geen betontegels als ballast gebruikt.

Op de Esdec site en/of andere systemen is duidelijk uitgelegd.

Ik heb even niet zo snel gezien dat daar door de opbrengst lager kan worden.

Maar daar kan uw installateur u zeker meer over vertellen.

100% zekerheid heeft u natuurlijk nooit. De natuur is nooit te voorspellen.

Ook even de Opstal polisvoorwaarden na lezen of de panelen ook onder de dekking vallen.

Klinkt redelijk, maar toch: gezien je dat bij andere onderwerpen ook doet vraag ik me af of je ook dit antwoord ter plekke verzonnen hebt….

Reputatie 7
Badge +4

hier nog wat achtergrond info en met name de verschillen tussen dichte bakken en open constructies. allemaal prima te monteren maar wel met elk hun eigen eigenaardigheden. Je kunt dus prima met ballast de open constructie borgen. Zonnepanelen op een Plat Dak [Over kosten + ballast] | WarmerHuis

Hartelijk bedankt voor jullie antwoorden en tips. Het heeft mijn inzicht vergroot, maar het heeft mij ook gaandeweg doen beseffen dat ik dit het beste gewoon kan meten.

Doel is om vast te stellen of er sprake is van een significant verschil. Ik begrijp uit het gerefereerde artikel waar de heer Stroeve naar verwijst, dat gesloten bakken inderdaad een negatieve invloed kunnen hebben op de opbrengst, omdat de panelen minder gekoeld worden door wind (iets dat ik intuitief ook zou verwachten). Maar mijn vraag zal in dat geval zijn: in welke mate. Ik hoop hier door een meting achter te komen.

Uiteindelijk wil ik weten: kan ik die panelen laten zitten, want het maakt toch bijna niets uit, of kan ik ze beter verwijderen, want het levert eigenlijk aardig wat op.

Reputatie 7
Badge +6

@R.B.H. de Grijs ik moest het op school leren dat in oorsprong alle warmte op het aardoppervlak komt van straling van de zon. Zou die er niet meer zijn dan wordt de aarde een ijsbol behalve dan die ene vulkaan. 

Lucht wordt nagenoeg niet warm van zonnestraling maar de objecten waar de zon op schijnt wel, na enige tijd. Dat heet warmte-accumulatie. Die oppervlakken worden heet en de lucht die daarlangs strijkt warmt dan op en stijgt omhoog omreden dat de lucht dan uitzet en het soortelijk gewicht ervan daalt. Koele lucht neemt dan onderaan  de plek in. Dus je krijgt ronddraaiende "lobben" boven de zonnepanelen. Dat heet warmteoverdracht door convectie. De temperatuur van de zonnepanelen bepaalt dan de temperatuur van de lucht in de directe nabijheid. Dus warmte transporteert door drie dingen, straling, accumulatie en convectie.

Hoe heet de zonnepanelen worden kun je zien aan hoe heet de motorkap en voorruit van je auto worden als je die hartje zomer parkeert bij het strand. Dikwijls kan je er een eitje op bakken maar geen water koken. Dus de hoogste temperatuur door zonnestralen op een oppervlak ligt ergens tussen 60 en 100°C. Bosbrand kan ontstaan als zonnestralen door lenswerking van een glazen fles hout in brand steken. Hout doet aan zelfontbranding vanaf 200°C. Dus dat door de zon je zonnepanelen in brand kunnen vliegen is voorbarig.

Onder de zonnepanelen is dan een koele ruimte want schaduw. De warmteweerstand van de panelen naar beneden toe is laag, dus daar straalt flink wat warmte van af die koele ruimte in. Er zou dan broeikaseffect willen optreden, maar door die spleet bovenaan van 1cm ventileert hete lucht eruit en komt er van onderen, waar die zijschotten het dak raken weer koele lucht terug. Dus ik denk dat die ruimte onder de zonnepanelen juist de boel weer een beetje afkoelt.

Dus nu de vraag of het invloed heeft op het rendement van de panelen. Ik denk dat alleen de zonnestralen de panelen aan de onderkant verwarmen voorzover ze niet zijn omgezet in elektrische energie. Dus dat de opname van energie van de zonnecellen al "volzet" is en alleen het overschot sijpelt door naar onderen. Dus ik denk daarom dat er geen rendementsverlies is.

Reputatie 4
Badge +5

@R.B.H. de Grijs  Ik hoop hier door een meting achter te komen.  

Uit/in de reacties is wel een antwoord op uw op uw vra(a)g(en) te filteren.

Alle veranderingen in uw systeem die u zelf aanbrengt of verwijderd zullen de garantie aanspraken wijziging! 

Maar zonder waarden geen berekening.

Als u zelf goede temperatuur metingen kan doen hoeft u niet verder te lezen.

Met temperatuur metingen op diverse plaatsen op het dak zonder het hele dak over te rennen.

Proefondervindelijk:
Wat ik in vergelijkbare situatie heb gedaan is een weerstanddraad gebruiken om de temperatuur op afstand te meten.

Deze (of meerdere) draad: *eindpuntje 1cm blank  druppel soldeer, aan de andere zijde stekkertje (is op meerdere meters aan te  sluiten) monteren en op uw digitale meter aansluiten.

Het *eindpuntje geeft dan een redelijk nauwkeurige meetwaarde in graden aan. 
Dit kunt u dan een”tijdelijke” meetperiode op, aan of onder de panelen bevestigen, los hangen in een ruimte geeft ook een meetwaarde.
De lengte van een aantal draden kan dan een aantal meters zijn die u naar een centraal punt brengt.

Stekkerjes op 1 punt wisselen en meetwaarde kunt dan onder/boven van verschillende panelen noteren.

En met die tijdelijke meetwaarden kunt u of de rekenmeesters op het Forum de opbrengst van uw systeem, plus of min een goede indicatie geven.

@Jan Heb jij deze metingen ook wel eens met een weerstandsdraad gedaan?

Zal proberen om er vandaag nog een een paar (plaatjes)🤡 foto’s bij voegen om het voor @allemaal iets inzichtelijker te maken.

Reputatie 7
Badge +6

@Jan Heb jij deze metingen ook wel eens met een weerstandsdraad gedaan?

Nee, ze hebben mij geleerd om met de rekenmachine uit te rekenen hoeveel warmte er door een materiaal gaat. Maar ik kan een puntje solderen aan een draad. En ik ben verder vindingrijk. En ik heb zo'n Volt Ampère meter en met een “How-do-you-meet-de-weerstand”-fimpje op Youtube zou ik misschien de temperatuur kunnen meten. Anders moet je me nog even wijsmaken waar ik dat gesoldeerde puntje in moet steken. Maar ik heb ook nog een gewone temperatuurmeter voor buiten van de Action, misschien gaat dat sneller? 

{verhaal}

Ik vermoed dat dit niet te volgen verhaal een verwoede poging is om de toepassing van een thermokoppel voor temperatuurmeting uit te leggen zoneder gebruik van het woord thermokoppel of de woorden die normaalgesproken gebruikt worden om zoiets uit te leggen. :-) :-) :-)

Reputatie 4
Badge +5

Zoals beloofd, enkele foto’s om met een simpel draadje temperatuurmetingen uit te voeren.

Vooropgesteld (@Harrie🤡 nee ik ben je niet vergeten, hoe zou ik kunnen! dit is niet om het beter te weten of iets te bewijzen, maar om TS te helpen om metingen te maken, zodat hij of anderen, (ja jij ook 🤡 ) dit idee ook zonder veel kosten kunnen gebruiken).

Om de temperatuur van de panelen, met een aantal “tijdelijke” meetdraadjes vanaf 1 punt te kunnen meten, kunnen de soldeerpuntjes van de draad de temp.waarde meten.

foto 1 : ruimte temp. met kort draad. ktc=Temp.waarde soldeerpunt.

foto 2 : idem langere draad.

foto 3 : even op de kookplaat(zonnepaneel).

foto 4 : soldeerpunt.

foto 5: type kabel.

@R.B.H. de Grijs ,(Jan) Ik hoop dat ik hiermee iets heb bijgedragen om simpele metingen te doen zonder hoge kosten.

@Harrie LPP de omschrijvingen horen bij de plaatjes: foto 1 is 1e plaatje enz. maar dat snap zelfs jij toch wel.😂

Reputatie 7
Badge +4

een alternatieve manier is wellicht door gebruik te maken van een bbq thermometer. Die ligt in veel huishoudens in de keukenla. 

Reputatie 5
Badge +3

Met stijgende verbazing heb ik dit topic gevolgd. Kom op heren: waar zijn jullie mee bezig?

Als je de temperatuur zou willen meten kan dat simpel met 2 identieke huishoudthermometers. Met een uurtje ben je klaar. En wat weet je dan. Nog niets, want TS wil graag weten hoeveel de opbrengst verminderd.

Ik zie maar een echt goede oplossing. En die is alleen maar mogelijk met micro-omvormers of een installatie met optimizers. Zoek 2 panelen naast elkaar die een zelfde dag- en weekopbrengst hebben. Ga van een de schermen weghalen en ga een week iedere dag opbrengst vergelijken. Dan heb je iets waar je wat mee kunt.

Ik denk trouwens dat het nogal mee zal vallen. Vooral als een dak matzwart is met bitumen. Hoe warm zal dat wel niet worden.

Reputatie 7
Badge +6

@Gebruiker1644596728 nou is het me duidelijk waar ik die draad in moet steken maar het lijkt voor mij een beetje op zo'n machientje van docter McCoy uit de Star Trek serie. Maar goed, ieder z'n vak, ik heb die niet in m'n gereedschapskist liggen. Ik zie een gebruik in de medische wereld voor me, niet meer zo'n koortsthermometer onder je oksel of tong maar gewoon een draadje tegen je hoofd met instant waarde. Ik ga kijken op mijn multimeter of ik daar ook zo'n draad in kan steken en dan de temperatuur op het schermpje krijg. Maar lijkt me ook niet verkeerd, twee panelen, eentje met en eentje zonder schotten en dan kijken wat je krijgt.

het lijkt voor mij een beetje op zo'n machientje van docter McCoy uit de Star Trek serie.

Dat is omdat hij niks anders heeft gedaan dan een verlengkabeltje maken voor zijn digitale thermometer. Dat apparaat dat je ziet is geen multimeter maar een doodgewone thermokoppelthermometer die in talloze uitvoeringen te koop zijn. Kijk maar op Google Shopping:
https://www.google.nl/search?q=thermokoppel+thermometer&source=lmns&tbm=shop&bih=820&biw=1536&hl=nl&sa=X&ved=2ahUKEwit28mMt8_3AhX5lP0HHc5hCWUQ_AUoAXoECAEQAQ

Reputatie 7
Badge +6

Dank je Harrie. Het is me nu duidelijker. Maar misschien heb ik het maar één keer in m'n leven nodig, dus doe ik maar zonder. M'n gereedschapskist is al zo vol. Wel een handig ding dan. 

Het is een Fluke 561 IR- en contactmeetapparaat of een ander typenummer dat er sprekend op lijkt.

Reageer