Beantwoord

Zonnepanelen, windschermen en rendement

Ik vraag mij af of windschermen een negatief effect hebben op het rendement van de zonnepanelen.

Ik vraag mij af of in die afgesloten ruimte de temperatuur hoger op kan lopen dan de buitentemperatuur. Er is wel enige opening, maar het zou mij niets verbazen als de temperatuur significant hoger zou kunnen zijn dan de omgevingstemperatuur.

Weet iemand hoe dit precies zit?

icon

Beste antwoord door Jan 7 May 2022, 10:30

Bekijk origineel

49 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Toen ik de dag na Sinterklaas te bedde ging vanwege covid (ondanks Astra Zeneca vaccin) had mijn vrouw zo'n apparaat van het ziekenhuis, maar dan crême-wit van kleur. Dan hield ze het tegen m'n voorhoofd en zei ze gelijk : "Je hebt maar 38,5, dus doe niet zo flauw". Het verwonderde me toen al dat die dingen van docter McCoy nu al werkelijkheid werden. 

Maar je kan ook de tempetatuur meten met je smartphone . . .

https://nl.metrotime.be/nieuws/met-deze-smartphone-kan-je-je-koorts-meten-video

Reputatie 4
Badge +5

een alternatieve manier is wellicht door gebruik te maken van een bbq thermometer. Die ligt in veel huishoudens in de keukenla. 

Die zijn toch voor in vlees, zonnepaneel is iets ander materiaal😀

Zoek 2 panelen naast elkaar die een zelfde dag- en weekopbrengst hebben. Ga van een de schermen weghalen en ga een week iedere dag opbrengst vergelijken 

Eerder gescheven:

@R.B.H. de Grijs  Ik hoop hier door een meting achter te komen.  
 @Gebruiker1644596728 
 Uit/in de reacties is wel een antwoord op uw op uw vra(a)g(en) te filteren

Elke dag het dak op een week lang? over en tussen de panelen met een BBQ meter weet ik niet of dat voor TS mogelijk is.

Als er een “dakterras” is kan je met een BBQmeter😂 tussen het barbecueën even meten.

maar gewoon een draadje (misschien iets voor Harrie🤡 draadje kan geimplanteerd worden) tegen je hoofd met instant waarde. Ik ga kijken op mijn multimeter of ik daar ook zo'n draad in kan steken en dan de temperatuur op het schermpje krijg.

Nee Jan, dat gaat niet, wel met een temp.adapter voor een multimeter, dan kan je er ook temp. mee uitlezen.

(heb ik nog wel leggen voor je.)

En nu Harrie nog, wel druk mee zo.

@Harrie LPP Dat apparaat dat je ziet is geen multimeter maar een doodgewone thermokoppelthermometer 

@Harrie LPP Nu heb je weer niet goed opgelet:

Digitale IR Thermometer: meet ruimte temp. en objecten, kan een censor of voeler op aangesloten worden.

Thermokoppelmeter: meet bij themperatuurs verschil een stroompje, veel gebruikt in de installatie techniek. maar dat is de volgende les voor jou

Reputatie 7
Badge +4

gelukkig is @Imke terug, dus hopelijk weer wat moderatie…

Badge +8

Off topic reacties zijn verwijderd.

Het is nog een hele discussie geworden :-). Een echt sluitend antwoord heb ik niet gehoord, maar misschien komt dat ook wel omdat ik er niet veel van af weet.

Ik heb tussentijds wel wat metingen uitgevoerd en de temperatuur is niet noemenswaardig hoger onder de panelen. Eigenlijk zou je zo’n meting over een langere periode moeten uitvoeren, denk ik.

Ik heb inderdaad micro-controllers. Dat bracht mij op het idee om twee vergelijkbare zonnepanelen (gekoppelde set) met elkaar te vergelijken, maar de leverancier van de zonnepanelen heeft nog niet de  monitor geleverd, waardoor ik nu niet de panelen afzonderlijk kan bekijken. Ik moet dus even geduld hebben.

Ik hoop dat de invloed van de windschermen niet noemenswaardig is op het rendement. Omdat de panelen op het zuiden staan, bevinden de windschermen zich veelal in de schaduw. Dit geldt in het bijzonder voor de achterste windpaneel. De zijpanelen staan ‘s-ochtens en laat in de middag in de zon. Dat zijn juist momenten dat de zon minder krachtig is. Misschien valt het inderdaad mee, zoals al door meerdere van jullie geopperd is.

Reputatie 4
Badge +5

@R.B.H. de Grijs Een echt sluitend antwoord heb ik niet gehoord, maar misschien komt dat ook wel omdat ik er niet veel van af weet. 

Met alle raad en adviezen uit het Forum zijn er met alle discussies, daaruit zijn ontstaan, best wel een aantal punten belicht.

Dat het antwoord wat u wil “horen” er niet bij staat, wil niet zeggen dat er in alle reacties, om uw vraag te beantwoorden,

door het Forum echt is gezocht om een antwoord op uw vraag te vinden.

Zoeken wat er niet is kan ook niet gevonden worden.

Door het ontwerp zou het zelf de opbrengst kunnen verhogen, maar zeker niet mogen verlagen!

En de systemen zijn niet ontworpen om de opbrengst of het rendement van de zonnepanelen te verlagen, ondanks uw twijfel daar over.

Zou zeggen de BBQ meter terug in de keukenla, en kijken op de App of de berekende opbrengst van de adviseur gehaald wordt.

Even ter afsluiting. Ik heb de afgelopen dagen de temperatuur van de zonnepanelen gemeten aan de onderkant.

Ik heb hiervoor een vrij nauwkeurige infrarood temperatuurmeter gebruikt.

De temperatuur aan de zijkanten is het hoogst en is vaak 1.5 graad hoger dan in het midden van de zonnepanelen ongeacht of je wel of geen windschermen hebt.

De temperatuur zonder windschermen is gauw vier tot vijf graden kouder dan met windschermen. Het verschil is dus echt meetbaar.

Wij hebben een plat dak en er staat vrijwel altijd een stevige bries bij ons. Ik heb geen windmeter, maar ik voel een trekkracht zodra ik de windpanelen weghaal. Mijn conclusie is dat de zonnepanelen beter natuurlijk gekoeld worden zonder windschermen.

De meting op deze zonnige dag:

Met windschermen is de gemiddelde temperatuur (zijkanten en in het midden) 39 graden celsius.
Zonder windschermen is de gemiddelde temperatuur 34 graden.

Dit vind ik persoonlijk een behoorlijk verschil. In de loop van de week loopt de temperatuur nog verder op. Ik ben benieuwd wat in dat geval de verschillen zijn.

Als iemand anders ook windschermen heeft, dan zou ik het leuk vinden als je ook een meting wilt uitvoeren (noem het een peer review :)).

Belangrijk is dat je een gelijkwaardige opstelling hebt. Dat is bij mij het geval.

Reputatie 4
Badge +5

@R.B.H. de Grijs zo'n machientje van docter McCoy (lees: gekalibreerde meetapperatuur)

Half juli zal mijn pv  installatie in bedrijf zijn en meten is weten.

Ik zal alle waarden, in het begin, die te meten zijn zeker meten, t.e.m. de kabels, zekeringen, groepen kast, zelfs de bitumen dakbedekking, panelen, windkappen, kabels enz. Of ik er wat mee kan is een 2e. Als er naderhand iets niet klopt heb ik wel cijfers. (controll freack, misschien)?

Er is dan een vergelijking/naslagwerk van de installatie die je niet in de app kan terug vinden.

Legplan deels zuid en oost-west dus kan alle kanten op.

Plat dak dus zo erop.👩‍🦽

En dan zien of mijn (eigenwijze)installatie ook opbrengt wat ik er van verwacht🌞

Reputatie 7
Badge +6

Het temperatuurverschil van 5° is makkelijk te verklaren. Via accumulatie van de zijpanelen waar de zon op staat. Die worden warm en dragen hun warmte over aan het zonneoaneel. Als je die zijpanelen weghaalt is er alleen lucht onder de zonnepanelen en die wordt niet warm van de zonnestralen en verplaatst zich steeds.

Maar of dat invloed heeft op de hoeveelheid stroom die de zonnepanelen leveren is nog niet beantwoord. Ik denk dat je dat veel makkelijker te weten kan komen. Kijk op het journaal hoe de temperatuur op een onbewolkte dag is en noteer dan de opbrengst van die dag. Wacht daarna totdat het journaal op een onbewolkte  dag een temperatuur meldt die 5° verschilt. Noteer dan de opbrengst van die dag. Als je het verschil uitrekent weet je het.

Je bent me voor @Gebruiker1644596728, ik zal uitkijken naar je meetcijfers en dan kijken of die van mij beter zijn. Bij mijn huidig stroomverbruik (2480 kWh, niet per jaar maar van het afgelopen jaar) staat in de voorlichtingsbrochure dat daar 8 zonnepanelen bij horen van 360Wattpiek per stuk. Ik heb een schuin dakvlak op het zuiden met een dakkapel in het midden. Links en rechts daarvan zijn twee dakvlakken van 3,30 meter breed en 8 meter lang. De panelen zijn iets van 66 x 105cm. Dus links kan makkelijk een rij van 2x4 panelen met mogelijkheid van uitbreiden naar 2x4 panelen rechts.

Deze manier van benaderen volgens de voorlichtibgsbrochure is wel de domme manier. Want als je eenmaal zonnepanelen hebt ga je ook inductiekoken en zo'n 150liter elektrische warmwater boiler nemen van €179. Dus het jaarlijks stroomverbruik gaat vast omhoog naar 3500kWh. Want met zonnepanelen kan je weer lekker royaal doen met stroom toch? De computer de hele dag aan laten staan, elke dag kroketten in de oven en friet in de frituur, apart koelkastje naast de computer voor het bier koelen, lampen die gewoon weer aan kunnen blijven, kortom al die tips na de oliecrisis van 1973 kunnen we weer laten varen toch?

Dus zijn er meer dan 8 panelen nodig. En als ik bij de buren kijk, die hebben twee rijen van 3. Dus in plaats van 2x4 kan ik ook 3x3 nemen en dat zijn 9 panelen, en ik zou naar 12 panelen kunnen. Maar jakkes, wat zijn die dingen dan duur.

Reputatie 5
Badge +3

Goed idee Jan, maar vind  maar  eens een dag met precies even veel zon/bewolking. Bijna onmogelijk. Die gegevens zijn op het grote net wel te vinden, want is allang gemeten door de fabrikanten. Daarbij ga ik er van uit dat tussen de panelen van verschillende fabrieken niet zo'n groot verschil zit.

Reputatie 7
Badge +6

Dat is ook weer zo @Basic, die twee dagen met dezelfde zon zijn er ook niet zo makkelijk. Dan kan je het misschien herleiden van een fabrieksmeting.

Reputatie 5
Badge +3

Het is tegen mijn principe om daar op te gaan googelen, maar toch even gedaan.

De meeste zonnepanelen hebben een temperatuurcoëfficiënt van ongeveer -0,35 % per graad Celsius. Dat betekent dat het vermogen ongeveer met 1% afneemt bij een stijging van 3 graden Celsius (want 3 x 0,35 is ongeveer 1).

Ik vermeld maar even geen bron. Het is van een firma

Uitgaande  van deze waarde is 5 x 0,35 = 1,75 % minder opbrengst. Mag ik dit dan maar als te verwaarlozen noemen.

Reputatie 5
Badge +3

De temperatuurcoëfficiënt van het vermogen heeft betrekking tot de temperatuur van de halfgeleider (“het silicium”).
Deze temperatuur is hoger dan de temperatuur van het glas en natuurlijk (veel) hoger dan de luchttemperatuur. Je kan trouwens niet van het vermogensverlies (W) in de middagzon het opbrengstverlies (kWh) voor een hele dag afleiden.

Reputatie 7
Badge +6

Ik voel een lichte hoofdpijn opkomen …..of zou dat een andere oorzaak hebben ? 😊. Kan me niet zo druk maken over een paar procent meer of minder . Wat bij ons wel bewezen grote invloed invloed heeft is een regenbui na wekenlange droogte . Het maximum van 3000 Watt wordt nu weer gehaald en daarvoor niet meer dat 2700 Watt . 

Interessant dat stof wel een significante invloed heeft (10% is significant). Dat wist ik niet. Kan ik daaruit afleiden dat het nut heeft om je panelen wat vaker van stof te ontdoen met water of is dat een slecht idee?

Dit is eigenlijk een nieuw onderwerp. Eigenlijk is de werkelijke vraag: hoe kom je op een eenvoudige manier tot een hogere opbrengst. Stof wegspoelen zou een gouden tip kunnen zijn. Het verwijderen van windschermen levert mogelijk te weinig op...

Reputatie 5
Badge +3

Ik maak mijn zonnepanelen (hellingshoek 45°) hooguit een keer in de 2 jaar schoon voor de buren en voor de gemoedsrust, maar niet voor de opbrengst. Bij mij is het verschil iig niet meet/merkbaar.
Bij een platte opstelling worden de panelen natuurlijk eerder vuil en tegen vastgekoekte bladeren helpt een regenbui dan niet zoveel.

Als je de panelen schoonmaakt als de zon wat hoger staat zal je wel merken dat kort na het schoonmaken met (koud) water het vermogen kortstondig hoger is. Dit is hetzelfde effect wat je ziet bij overdrijvende wolken als de panelen net uit de schaduw komen en nog wat kouder zijn.

Reputatie 7
Badge +6

@Darkfiber en @R.B.H. de Grijs , bij elke installatie kunnen invloeden zijn  die verschil maken . Hellingshoek werd al genoemd . Hoe vuilafstotend en zelfreinigend zijn de panelen ? Hoe zit het met omgevingsinvloeden ? Wij hebben vrij uitzicht op zanderige landerijen aan de westkant en nu en dan bij droogte en wind kan het hier flink stuiven . Best wel een idee als regen lang uitblijft , om dan s'avonds als de panelen afgekoeld zijn , even de waterslang er op te zetten denk ik . 

Reputatie 5
Badge +3

Nou we zullen het deze week zien. Men voorspeld hier code geel, zodat het stof er eens af kan spoelen. Kan ik deze week de opbrengst vergelijken met die van vandaag. Eerlijk gezegd geloof ik niet in een veel hogere  opbrengst. De panelen zien er volgens mij aardig schoon uit. Bijna geen duivenpoepje ook. Ik woon ook niet in een stoffige omgeving en de panelen zitten hoog. Allemaal factoren die van invloed kunnen zijn.

Net als in dit topic met heel veel aannames.

Reputatie 7
Badge +4

je kint geen dagen onderling vergelijken, de omstandigheden moeten exact identiek zijn en dat is nooit. de ene zonnige dag is de andere niet

Reputatie 5
Badge +3

je kint geen dagen onderling vergelijken, de omstandigheden moeten exact identiek zijn en dat is nooit. de ene zonnige dag is de andere niet

Daarom ook mijn laatste zin.😀

Ik heb trouwens wel meer dagen om te vergelijken.

Reputatie 7
Badge +4

Daarom ook mijn laatste zin.😀

Ik heb trouwens wel meer dagen om te vergelijken.

Maar de kern van mijn boodschap is dat dat dus niet kan, hoeveel dagen je met zon ook hebt. Je kunt alleen maar gelijktijdig vergelijken met slechts 1 parameter die anders is. Maar dat had ik al een paar dagen terug ook geroepen. Wat de vraagsteller gedaan heeft is goed.

Dus als je dit in een laatste zin zet, had je alle voorgaande zinnen, en die erna komen, weg moeten laten 😉

Reputatie 5
Badge +3

@E.B.F. Stroeve 

Ik ben het geheel met jou eens. Maar als je dat zou toepassen op dit topic, bleef er weinig meer van over.

(mijn kern van vele boodschappen in dit topic)

Reputatie 7
Badge +6

Hellup, mijn buurman heeft vandaag ook al zonnepanelen laten plaatsen en lacht me nu uit. Gewoon een kabel onder de dakpannen door en dan een gaatje boren naar de meterkast, nou vergeet het maar, daar waren ze toch nog even mee bezig.

Ik loop dus achter. Ik had me ingeschreven voor een zonnepanelenaktie van de gemeente, die werken met Regionaal Energieloket, maar er komt pas iemand eind juni en leveren is in oktober. Je kon ze vragen stellen, dat deed ik, maar het was niet het antwoord op de vraag. Dus opnieuw de vraag gesteld, maar sindsdien niets meer gehoord. 

Was vandaag bij een zonnepanelenboer in Breda, offerte en advies binnen twee dagen, leveren binnen twee maanden. Ik denk dat ik die maar doe. Als een kudde schapen springen we maar mee over het hek.

Reageer