Zonnestroom direct in huis gebruiken zonder net

• 10 September 2017
  • 14 reacties
  • 6515 Bekeken

Reputatie 1
Badge +1
Ik heb zonnepanelen besteld. Wat mij irriteert aan dit hele systeem is dat wanneer er uitval van het net is het hele systeem niet meer werkt. De omvormer heeft voeding nodig. Logisch. Maar je kunt toch met een simpele batterij die omvormer in bedrijf houden. Als er dan geen netstroom ter beschikking is zou het toch ideaal zijn dat je met je zonnepanelen (overdag) kleine verbruikers als een koelkast, vriezer CV pomp etc in bedrijf houdt.
Dat moet toch mogelijk zijn! Hier is mijns inziens slecht nagedacht. Nu is de netstroom in Nederland vrij betrouwbaar, maar ik lees dat in Italië er al problemen met overbelasting zijn omdat steeds meer mensen airco's etc aanschaffen. De stijgende zomerse temperaturen zullen in Nederland ook leiden tot meer verbruik.

14 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Ja , ik ben er van overtuigd dat dit veel beter kan. De ontwikkelingen gaan echter razendsnel. Ik denk dat er over 10 of twintig jaar gelachen wordt over de systemen die we nu hebben . Het zal heus wel beter worden en ook moeten , maar dat kost tijd en het moet ook betaalbaar blijven. Het grootste probleem is opslaan van energie als er teveel is en dat in kunnen zetten als er een tekort is. De batterijen , die er ook zijn voor gebruik thuis zijn veel te duur en hebben een korte levensduur.
Reputatie 1
Badge +1
Beste ET
Batterijopslag is te duur. Dan moet je misschien aan duikbootbatterijen gaan denken. Maar ik bedoel dat als de zonnepanelen stroom leveren je dat ook zonder aansluiting aan het net moet kunnen gebruiken. Dit ingval het net eens niet beschikbaar is door welke oorzaak dan ook. Een power pack voor de voeding van de omvormer, die dan ook weer door de panelen op spanning gehouden wordt. Dat lijkt ook NU toch niet zo ingewikkeld. Ik heb na wikken en wegen. Sunpower panelen en een Solaredge 3500 omvormer besteld. Is dat een goede keuze?.
Reputatie 7
Badge +6
Ja , ik snap wat je bedoelt , maar met een grote betaalbare batterij zouden we veel minder afhankelijk van het net worden . Dan heb je twee vliegen in een klap.Mogelijk wordt dat de toekomst, maar dat terzijde. De Consumentenbond heeft een testverslag van zonnepanelen en alle wetenswaardigheden er omheen. Sunpower is daar een van de fabrikanten gebleken , die geen controleurs over de vloer wilde. Daardoor is niet te zeggen of het een goede of slechte keuze is. Over omvormers heb ik niets gevonden , behalve dat ze nog wel eens sneuvelen.
Reputatie 1
Badge +1
Klopt dat Sunpower geen bezoek wou hebben. Ik heb de constructie bekeken. Lijkt wel heel goed. Dat hoorde ik ook van een kenner. Ze zijn daardoor ook duurder. Bovendien geeft Sunpower 25 jaar garantie, terwijl ik van anderen weet dat ze 15 jaar geven.
Reputatie 7
Badge +6
Oke , al zegt dat niet alles. Misschien tijd dat de CB eens een ledenpanel instelt over kwaliteit van panelen en omvormers en een update geeft over de laatste ontwikkelingen en prognoses. Er zijn tenslotte flinke bedragen mee gemoeid. Wat je oorspronkelijke vraag betreft lijkt het wel mogelijk , maar de bufferwerking van het lichtnet is ook weg bij een stroomstoring. Dus bijspringen als er meer verbruik is dan de panelen leveren en opnemen als er te veel stroom geleverd wordt lukt dan niet. Daar is ook wel weer wat op te bedenken, maar is niet simpel . En zo vaak hebben we geen stroomstoring en dan ook nog zelden langdurig. En een avondje met de kaarsjes aan heeft ook zijn charme , nietwaar?
Reputatie 1
Badge +1
Kaarsen is geen probleem, als je maar op tijd ventileert zodat er nog voldoende zuurstof in huis blijft.
Koelkast en vriezer zijn belangrijker en in de winter, als er wat stroom is de CV pomp
Badge
Wat Gerrit250 wil, is mogelijk. Maar, er is altijd minstens één maar, het gaat niet gemakkelijk gaan, m.a.w. zoiets gaat geld kosten. Het elektriciteitsnet wordt namelijk erg goed in de gaten gehouden, één van de belangrijke grootheden vormt de frequentie van 50,00Hz. Die twee nullen achter de komma staan er niet voor niets. De omvormers die bij de zonnepanelen horen moeten volkomen correct met die 50,00Hz synchroon lopen. Op het moment van een stroomstoring valt dat weg en moeten de omvormers er mee ophouden, zichzelf uitschakelen. Dat is een voorschrift, of eis, van de energieleveranciers en distributeurs.
Daar kun je omheen, ziekenhuizen en dergelijke instanties hebben een noodstroomvoorziening, het kan dus wel, maar niet 'zo maar'.
Een, niet 'de' en al helemaal niet de enige, oplossing bestaat uit een oscillator in uw installatie die precies met de 50,00Hz van het lichtnet synchroon loopt en zeer regelmatig opnieuw synchroniseert, plus een omschakelaar die in minder dan één periode van de 50,00Hz uw installatie van het net loskoppelt. Dat om te voorkomen dat uw zonnepanelen ineens het net proberen te voeden.
Zoiets kan alleen maar fatsoenlijk werken zolang er aan uw kant een vorm van electrische opslag aanwezig is.
Snapt u nu dat het niet simpel is en dus geld gaat kosten?

Overigens, er zijn nogal wat plaatsen op de wereld waar zelf opwekken het enige is wat er op zit. Denk aan bijvoorbeeld Patagonië, de Australische Outback, diep in Arizona of New Mexico of Alaska, Siberië en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Die lui hebben ook allemaal vormen van opslag.
Als dat uw belangstelling heeft, google eens op "off-grid solutions" en verbaas u over wat er bedacht is en wordt.

Oud topic, maar nog steeds/steeds meer actueel. De vraag is niet meet of het net door zijn hoeven zakt, maar wanneer…
Het probleem kent diverse kanten. Ten eerste heeft de omvormer aansturing van een 50 Hz bron nodig. Normaal gesproken is dat het net, maar dat kan ook een klein aggregaat/generator zijn. Probleem is echter dat er niet aan terug geleverd kan worden en dan de spanning te ver oploopt (boven de 253 volt schakelt de omvormer uit (gelukkig, anders brandt alles door). Dus ontkom je niet aan opslag, lijkt me.

Reputatie 5
Badge +3

Dus ontkomen we niet aan opslag? - Ook de oplossing kent diverse kanten.
Per particuliere aansluiting is opslag sowieso ondoenlijk: inefficiënt en te duur.
Trouwens opslag (op mijn pensioen dan) lijkt me dan wel iets:laughing: .

Reputatie 7
Badge +4

opslag op woning niveau is nog heel veel jaren uiterst onrendabel. Accu’s zijn nu nog veel te duur en de opslag is slechts voor korte termijn (dag) mogelijk. Dus dit is echt een no-go area.

Ook nu (nog meer dan ooit) geloof ik in het feit dat energie gewoon waardevol is en dus zal er altijd een markt voor zijn. De salderingsregeling zoals nu is niet houdbaar, maar ietjes minder gaat echt wel lukken.

Accu's zijn (nog) duur maar worden al wel volop door particulieren gekocht, met een auto er aan vast.

Een goede vraag is in hoeverre het gebruiken als thuisaccu een aanslag is op de levensduur van auto-accu's. Als je de auto toch weinig gebruikt zal dat misschien niet eens een probleem zijn. Je hebt daarbij al veel aan de eerste paar kWh van een auto-accu om overdag opgewekte of goedkoop ingekochte (!) stroom 's avonds te kunnen gebruiken en 's morgens vroeg voor de opwarming van het huis. En als je de electronica goed kiest (vanwege de 50 Hz) heb je met een auto-accu altijd een backup om een stroomuitval te doorstaan. Als de accu toevallig vol is kun je dan zelfs in de winter minimaal dagenlang zonder netstroom, in de zomer vrij gemakkelijk de hele zomer. Het enige dat niet kan is zonder netstroom als je toevallig met de auto weg bent, maar is dat een groot probleem?

Reputatie 5
Badge +3

Ik moet de opslag oplossingen i.c.m. een accu in de auto nog zien verschijnen. De meeste huidige elektrische auto's zijn hiervoor niet geschikt. Verder zijn de randvoorwaarden qua logistiek bijvoorbeeld laden/ontladen aan een eigen, intelligente laadpaal voor de deur nog niet marktrijp en/of te duur. Er komt meer te kijken als op het eerste gezicht lijkt.

Voor stationaire accu's worden ook andere typen als de vaak gebruikte Li-Po accu's uit auto's aangeraden.

Of het een groot probleem is als de bufferaccu-auto niet voor de deur staat? Als je overdag met de auto op pad bent en ook nog vaak avonds rond etenstijd niet thuis bent (overuren?) misschien wel.

YMMV

Ik moet de opslag oplossingen i.c.m. een accu in de auto nog zien verschijnen.

Klopt, maar dat is geen echt technologisch probleem. Regelelectronica is te maken.

Reputatie 5
Badge +3

De “technologie” (techniek) is er en de auto's welke geschikt zijn voor V2G komen er aan, volgend jaar bijvoorbeeld van VW. Ik verwacht dat dit de meest praktische en betaalbare oplossing voor huishoudens met voldoende PV en EV's wordt (over 3-5 jaar?).

Maar wat in de topic start staat: "Zonnestroom direct in huis gebruiken zonder net”  is daarmee eigenlijk niet mogelijk.  V2H (= gedeeltelijk? losgekoppelt van het net) zou hiervoor een oplossing kunnen zijn, maar is nog zeldzamer en de markt waarschijnlijk heel klein voor complete systemen.

Reageer