Consumentenbond.nl
Vraag

Zorgt geluid warmtepomp echt voor overlast?

Badge
In het kader van gasbesparen en CO2 uitstoot, ben ik aan het overwegen of een warmtepomp iets voor mij zou zijn. Mijn woning is er zeer geschikt voor. (goed geïsoleerd, zonnepanelen, vloerverwarming) Nu lees ik nogal eens dat de buitenunit zodanig lawaai maakt dat het problemen oplevert. Eigen woongenot, maar ook dat van de buren lijdt er onder. Wie heeft er ervaring en bij wie zou ik zelf eens mogen komen luisteren? Liefst een beetje in de buurt (Grave).

8 reacties

Badge
Geachte dame/heer Westerbeek,
Onze buren hebben sedert een drietal jaren een luchtwarmtepomp op het platte dak van hun garage staan. Het apparaat zou gemiddeld het geluidsniveau van een stofzuiger halen volgens de folders. In onze binnentuin van ca. 10 meter breed horen we in de winter regelmatig dat hun warmtepomp aan het werk is. Wat ons opvalt is het feit, dat het apparaat in de loop van de tijd meer geluid is gaan maken dan bij de installatie van de pomp. Het stofzuiger niveau is ons inziens inmiddels ruimschoots overstegen. Daarnaast staat de pomp op het gezamenlijke platte dak van de garages en kunnen we in onze garage/berging genieten van de trillingen, die de pomp veroorzaakt. Een ander gegeven is het rendement van het systeem van onze buren. Het rendement, uitgedrukt in COP/SPF, ligt op circa. 3,5 bij de buren, terwijl onze bodemwarmtepomp een continue rendement van 5,2 levert.
Reputatie 7
Badge +5
Bedenk ook dat alle gemeenten binnen enkele jaren alle inwoners moeten inlichten , hoe ze de gasloze toekomst denken aan te pakken. Daarom beter nog even wachten met eigen plannen. Bedenk ook dat alles nog weer anders kan worden . Zeker als er een andere regering komt . In veel landen wordt nu juist massaal overgestapt van andere energie naar gas . Dit wordt gezien als tussenoplossing omdat de markt nog niet klaar is voor gasloos. Ook wetenschappers zeggen dat de Haagse plannen in veel opzichten totaal niet deugen. Ook uit milieu-oogpunt brengt het vrijwel geen verbetering .....
Badge
Heer/Dame Wiersum,
Een inhoudelijke reactie op de gestelde vraag zou m.i. meer op zijn plaats zijn geweest dan uw mening of uw politiek gekleurde opvattingen.
Reputatie 7
Badge +5
Dit is wel een antwoord , beste brave Nap. Namelijk dat het beter is om te wachten tot er meer duidelijk is. De rest van mijn verhaal is gewoon realiteit en deels toekomstverwachtingen. Jammer als u dat politiek gekleurd vindt .Ik vind van niet . U kunt natuurlijk ook de ogen sluiten voor slechte beslissingen als het de eigen partij betreft he? Over politiek wil ik heb niet hebben want daar worden we het helaas nimmer over eens . Was het maar waar. Verder zullen de warmtepompen op den duur hopelijk beter , stiller en goedkoper zijn . Wat er nu op de markt is blijkt volgens de reacties niet geweldig te zijn.
Badge
Geachte consumenten,

Een van mijn goede voornemens in het nieuwe jaar is mijn besluit mijn tijd en energie niet meer te steken in het forum van de consumentenbond.
Reputatie 6
Badge +5
@G.H. Nap Veel plezier met andere bezigheden gewenst.☺
G.H. Nap schreef:

Een van mijn goede voornemens in het nieuwe jaar is mijn besluit mijn tijd en energie niet meer te steken in het forum van de consumentenbond.

Hopelijk tot spoedig weerzien, waarde heer Nap.
Reputatie 6
Badge +6
Volgens het Bouwbesluit mag er maximaal 50 dB geluid op de gevel van een woning staan, en maximaal 35 dB in de woning. Elders staat volgens welke norm en rekenmethode je dat geluid moet meten. Ook een belasting in de tijd speelt een rol. Je hebt ook laboratoriummeting en praktijkmeting.

Met een mobieltje kan je tegenwoordig heel makkelijk decibellen meten, maar dat is dan maar een indicatie. De meting volgens de norm kan iets anders zijn. Toch geldt voor een buitenunit van een warmtepomp op een dak of tegen de gevel diezelfde eis van 50 dB op de gevel (of dak). Dat kan je wel gemakkelijk meten met je mobieltje want het meten van zoiets als verkeerslawaai of vliegtuiglawaai geeft verschil van mening tot het einde der tijden zeg maar. Lage tonen worden bij dezelfde dB's luider ervaren dan hoge tonen.

Maar je kan dan concluderen dat als die buitenunit op je mobieltje méér dan 50 dB geeft bij die unit, dan is het niet goed, 53 dB is al een verdubbeling! Dan kan je de leverancier daarop aanspreken. Maar daaronder is het goed. Maar de leverancier zit niet te wachten op allemaal claims, dus die zitten echt wel onder de 50 dB.

Misschien monteer je die dingen beter tegen de gevel van je garage/berging want op een houten plat dak is het een beetje als op een drumstel. Dat geeft irritant geluid! Af en toe het stof van de ventilator wegpoetsen kan het geluid verminderen. Vergelijk het met de ventilator van je pc. De as van de ventilator zit in een bus met eeuwig vet of dito kogellager. Die zijn open te maken en met nieuw kogellagervet, dus niet elk vet!, kunnen die stiller worden. Als de units nieuw 43 dB maken en na een jaar 46 dB, is het wel luider maar nog altijd binnen het Bouwbesluit. Daar is dan niet veel tegen te doen. Het is ook aktijd zo dat nieuwe apparaten na enige tijd meer geluid maken, dan zijn ze "ingewerkt".

Reageer