Zou je als energieconsument eigenaar moeten kunnen worden van je slimme meter?

• 10 May 2015
  • 7 reacties
  • 235 Bekeken

Badge
Ja.

Als energieconsument wil ik die slimme meter graag kunnen kopen, maar mijn netbeheerder Stedin wil hem alleen maar verhuren. Ook volgens de Autoriteit Consument en Markt kan kopen niet. Om dat mogelijk te maken zou de wet gewijzigd moeten worden. Mijn stelling is daarom: 'Netbeheerders moeten wettelijk verplicht worden het kopen van energiemeters aan te bieden.' Vind u dat ook?

Waarom?

Nu is elke consument verplicht een (oude domme of nieuwe slimme) meter te huren voor zo'n € 32 per jaar, dat is het maximum dat de ACM bepaalt en de netbeheerder kiest ervoor dat tarief te hanteren in plaats van de werkelijke kosten, die veel lager zijn. Voor de oude meter zijn die kosten zelfs al jaren nul:

- installatie en afschrijving : € 0, want de meter hangt er al zo'n 30 jaar, dus de economische waarde is nul. - onderhoud : € 0, want er komt nooit iemand langs voor onderhoud. - meten: € 0, want als klant geef ik zelf de meterstanden door. Burgers zijn dus al jarenlang bestolen en netbeheerders mochten slapend rijk worden door huur te rekenen voor kosten die ze nooit maakten. Voor de slimme meter zijn de meeste te verwachten kosten eenmalig (levering en plaatsing), en die reken ik dan ook graag eenmalig af, door de meter te kopen. Ik wens niet opnieuw jaar in jaar uit te betalen voor iets dat veel minder kost dan er wordt gerekend. Daarom wil ik dat de wet gewijzigd wordt, zodat ik zelf metereigenaar kan worden.

De consumentenbond heeft hierover op dit moment geen standpunt. Ik verzoek de bond mijn standpunt in te nemen 🙂.

7 reacties

Geen landelijke regeling? Een eerste greep uit verdere praktische informaties.....

1 - Via Google zie ik, dat er veel enegiemeters te koop worden aangeboden.

2 - De vergelijkingssite gaslicht.com geeft aan dat je de meter kunt huren of kopen

3 - Energieleveranciers.nl heeft het ook over kopen of huren......(link)

Waarschijnlijk bent u van de huidige energieleverancier en het bijbehorende meetbedrijf afhankelijk, maar die kunnen vandaag nog gewisseld worden. Bij de koop van gecertificeerde meters zou een verplicht onderhoudscontract van een eveneens gecertificeerd plaatsingsbedrijf nodig kunnen zijn, maar dat is nu eerder een gissen in een nog vroeg stadium van onderzoek!

http://www.energieleveranciers.nl/energie/meetbedrijven

NB. Ik heb ook ooit via Eneco en Stedin mijn dubbele meter willen terugvoeren naar een enkele meter, omdat ik meer betaalde voor de meterhuur, dan de dubbele meter aan besparingen opbracht. Ik werd met vorstelijke prijzen geconfronteerd en ben ook daarom nu geÏnteresseerd in de vraagstelling en de antwoorden over koopmeters!

.....wordt vervolgd!
Die radiatormeters waren altijd al ondingen, ook toen ze nog niet op afstand afleesbaar waren. Ik probeer te begrijpen of u denkt dat als er een mannetje was gekomen die de meters afgelezen had hij op de meter iets anders had gelezen dan op afstand?
U vermoedt dat het aflezen op afstand voor deze hoge rekening heeft gezorgd?
Weet u zeker dat u eigenaar wilt worden of wilt u gewoon minder betalen?
@ A. Deen, dank voor uw vasthoudendheid.

Ik heb nu weer meer traditionele meters in mijn huis. Ik houd ongeveer de standen bij en weet of denk te weten of er een verrassing aan zit te komen. In dit geval met de op afstand uitleesbare meters zag het het niet aan komen!!! Het is een -- en + en + en gevoel waar ik geen zicht op had.

De meters nu, ik krijg in maart de afrekening. De ene keer valt het honderd euro mee. De andere keer moet er honderd euro bij. Nou dat is dan zo.

Ik had met, toen nog RWE (energie) afgehandeld. 👍

Ik had met mijn woning coÖrperatie afgehandeld. 👍

Ik dacht alles keurig geregeld ....

En dan ... meer een jaar na dato, boem! Bijna 500 euro betalen. 😠

En daar is dan nog niet eens iemand voor langs geweest!

Te veel partijen uit het zelfde vijvertje aan het eten. Wat heb ik nou betaald en vooral WAARVOOR heb ik betaald.
@ A. Deen. Mijn clou ontbreekt he? 😊 In het verhaal over uitlezen op afstand.

In die flat betaalde ik ook voorschot energie via mijn huur, ik betaalde, op eigen naam ook nog direct aan mijn energieleverancier en later dus de bonus van bijna 500 euro erop. Ik zou, terug rekenend ongeveer 170 euro per maand aan energie betalen! Vond ik en vind ik veel voor een alleenwonende.

Mijn vertrouwen in "uitlezen op afstand" is nul. Het bedrag op de rekening kwam volledig willkeurig op mij over en ik had, volgens mij geen middellen om anders aan te tonen gezien ik de breinaald-punt-truc niet heb gedaan.

Het bedrag voor energie nu, samenwonend, gas en elektra nog geen 100 euro per maandrechtreeks aan Essent. Dus ik voel me behoorlijk getild door deze willekeur en daar heeft dat uitlezen zeker mee te maken. 😠
Misschien past het volgende ook in deze topic. Het uitlezen op afstand.

Bij mij werden deze slimme metertjes geplaatst op alle radiatoren in mijn appartement (flat).

De bediening was eigenlijk als volgt: Neem de punt van een breinaald, pak pen en papier er bij. Ga op je knieen, pak ook een zaklamp of iets dergelijks.

Druk met de breinaaldpunt op het mini knopje en schrijf de cijfer reeks met de letters op.

Ik woonde alleen en vind dit niet te doen. (kwam ook pas later achter dat dit verwacht werd.)

Ik ben verhuist, niets aan de hand. 14 maanden later ( 1 jaar en twee maanden) Dacht alles geregeld was.

Rekening op de mat van bijna 500 euro!!! Ik had schijnbaar geen poot om op te staan. Bezwaar gemaakt, brief, telefoon maakte geen fluit uit!

Maar waarop basseren jullie dit belachelijke bedrag??? Wel; dat hebben ze uitgelezen. Maar wat zijn de beginwaarden en eindstand???

Ik heb maar betaald he! Bang voor problemen. Bij mij geen uitlezen op afstand meer.

Ik realiseer me dat Kanniewaarzijn ooit ook een stuk over deze (soortgelijke) kwestie heeft gemaakt.

Reageer