Consumentenbond.nl
Beantwoord

0 % rente en de belastingdienst

• 25 januari 2020
  • 6 reacties
  • 245 Bekeken

Badge +2

Graag zou ik willen weten wie er wat aan gaat doen bij de belastingdienst of ministerie van financiën dat er nog steeds een veel te hoog rendement wordt berekend terwijl de rente 0% is.  Ik vind dat nogal scheef.

Hetzelfde voor huurtoeslag, inkomen te weinig, huur te hoog, u krijgt niets?? Ook scheef. Ik dacht dat huurtoeslag juist voor mensen met een te hoge huur en een te laag inkomen was!

Kan de consumentenbond hier iets aan doen?

icon

Beste antwoord door L.J.F. de Ruiter 25 januari 2020, 17:40

Het gaat ook meestal niet om grote bedragen. Maar als de cijfers uitwijzen dat de gemiddelde Nederlander toch een 40 mille spaart, dan komt dat per echtpaar, (gezamelijk opgave e.d.) toch op 50 tot 100 mille en dat val je toch al gauw in het belastingtarief. Zoals door Jan opgegeven.

Natuurlijk heeft Jan gelijk dat er wat veranderd is, maar nog altijd niet in het rendement, waarvan de belasting vindt dat het nog 4% is, en via berekeningen kom je dan aan boven de 0,50% en zelfs 1,27% aan belasting te betalen. Voor mij is het een principe, ik heb ook geen tonnen op de bank, maar dat de fiscus dus belast naar 4% rendement, terwijl je straks niets krijgt en/of zelfs moet gaan betalen, dan kan ik me voorstellen dat mensen daar boos om zijn. Groet Leo.

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Er wordt al veel over gesproken. Op dit forum zijn er ook diverse topics over gemaakt. Maar ook in de actualiteit is er vaak aandacht voor en zelfs de Kamer heeft het er uitgebreid over gehad. Er zou ook iets aangedaan worden want men ziet wel in dat het spaargeld geen 4% rendement meer haalt. Alleen wordt een wijziging maar vooruit geschoven, nu weer naar 2021 en zo betalen we al 3 á 4 jaar voor een te hoog rendement. Ook hoor je stemmen maar er wordt toch al zoveel niet meer gespaard, maar pas was onderzocht en bleek dat er juist meer gespaard was (ruim een miljard meen ik). Ook wordt gezegd het rendement gaat o.a. ook over beleggen, en momenteel wordt met beleggen vaak een hoger rendement behaald. Mijn verzoek was sparen en beleggenm te scheiden. het sabbelt ondertussen maar voort. Ik vind het niet erg netjes. Groet Leo.

Reputatie 7
Badge +6

Ik weet niet wie er wat aan gaat doen, maar het was al veranderd ingaande 2019, en dan verwacht ik niet dat ze het op korte termijn weer gaan veranderen. De vrijstelling is verhoogd van 24,zoveel duizend naar 30,zoveel duizend.

Voor het deel daarboven tot €72.797 was het 1,2% te betalen, dat werd 0,58% in 2019 en 0,54% in 2020.

En voor het deel daar weer boven is het 1,27% in 2020.

Het staat hier allemaal. Je hebt gelijk, het is nog altijd wat, terwijl je op spaargeld geen rente ontvangt, maar het is al meer dan de helft minder. Maar mensen beleggen ook in aandelen of hebben tweede onroerend goed. Daar is nog wel een goed rendement. En dat belasten ze dan. 

Badge +2

Het duurt allemaal eindeloos lang, er wordt veel gepraat en weinig gedaan. Dat kleine beetje weegt niet op tegen wat je moet betalen. Beleggen past niet bij iedereen, daar moet je verstand van hebben. En niet iedereen heeft een inkomen om per maand iets over te houden om te sparen. Als de directeur van de bank vertrekt krijgt hij een gouden handdruk, maar een simpel kartonnen opbergmapje is niet meer verkrijgbaar.

Reputatie 7
Badge +7

Het gaat ook meestal niet om grote bedragen. Maar als de cijfers uitwijzen dat de gemiddelde Nederlander toch een 40 mille spaart, dan komt dat per echtpaar, (gezamelijk opgave e.d.) toch op 50 tot 100 mille en dat val je toch al gauw in het belastingtarief. Zoals door Jan opgegeven.

Natuurlijk heeft Jan gelijk dat er wat veranderd is, maar nog altijd niet in het rendement, waarvan de belasting vindt dat het nog 4% is, en via berekeningen kom je dan aan boven de 0,50% en zelfs 1,27% aan belasting te betalen. Voor mij is het een principe, ik heb ook geen tonnen op de bank, maar dat de fiscus dus belast naar 4% rendement, terwijl je straks niets krijgt en/of zelfs moet gaan betalen, dan kan ik me voorstellen dat mensen daar boos om zijn. Groet Leo.

Reputatie 6
Badge +4

leo, klein rekenfoutje: die 40k is gemiddeld per huishouden en niet per persoon. 

https://www.businessinsider.nl/sparen-leeftijd-generatie-rente/

Reputatie 7
Badge +7

Dank @E.B.F. Stroeve  en sorry voor de vergissing. Het artikel kende ik wel, maar ik had het niet meer en de herinnering was dat in 2019 zo'n 370 miljard was gespaard bijna 100 miljard meer dan tien jaar ervoor. En dat terwijl je alsmaar hoort… ik heb geen spaargeld (en uiteraard ik weet wel het zijn gemiddelden). Ik vind dat typerend en heb de 370 miljard juist onthouden. Maar ook over de 40 mille gemiddeld gelezen, alleen dus per huishouden en niet per persoon. Dank, ook voor het artikel, en groeten Leo.

Reageer