Consumentenbond.nl

10 belastingtips voor 2020

• 3 maart 2020
  • 7 reacties
  • 1577 Bekeken

Badge +8
  • Moderator
  • 1594 reacties

Sinds 1 maart kun je weer belastingaangifte doen. Maar hoe zorg je dat je later niet meer belasting betaalt dan nodig? Wij geven tips over bijvoorbeeld schenkingen aan (klein)kinderen, aflossen van (hypotheek)schulden en aftrekbare giften en lijfrentepremies.

Kiezen voor een periodieke gift is bijvoorbeeld fiscaal veel gunstiger dan losse schenkingen. Bij periodieke giften aan een goed doel is namelijk het hele bedrag aftrekbaar.

Ben jij al bezig met de aangifte? En welke tip ga jij gebruiken? Praat mee!

7 reacties

Reputatie 4
Badge +4

Ik kom elk jaar vele belasting tips tegen zoals deze, maar ik kan er nooit iets mee.
Van de 2100 euro aan giften afgelopen jaar zou ik 1500 euro wel een periodieke kunnen maken, de rest zijn losse giften.
Laat nou bij mij de drempel ook rond die 600 euro liggen, ik schiet er dus niks mee op, maar je legt je wel voor jaren vast en dat vind ik een heel groot nadeel.

Nog zo'n tip, ga lekker schuiven met de aftrekposten, dat kan in belasting schelen.
Dat was een aantal jaren geleden wel zo, maar in de praktijk kun je tegenwoordig de aftrekposten in de meeste gevallen het beste bij het hoogste inkomen leggen.
Alleen in bijzondere situaties heeft schuiven nog zin.
Toch worden dit soort tips elk jaar weer als het ei van Columbus naar voren geschoven.

Grote bedragen aan (klein)kinderen schenken is toch alleen weggelegd aan mensen met een dikke portemonnee, Jan Modaal kan er niks mee.

Lijfrente sparen heeft alleen nog nut als je geen pensioen hebt opgebouwd, maar mensen die hier veel geld in kunnen steken hebben meestal wel een goed pensioen, en is lijfrente sparen door de fiscus afgekapt.
Ik heb nog een kleine lijfrente polis van 8000 euro, maar door de veranderde regelgeving mag ik daar 72% belasting over betalen als ik dat voor mijn pensioen datum opneem.

Zo kan ik nog wel even door gaan.
Wie klinkt dit bekent in de oren?

Reputatie 7
Badge +7

Klinkt allemaal heel bekend. Het is best oké als mensen met tips komen, maar er is in de loop der jaren zoveel veranderd. Vroeger (en echt niet zo heel lang geleden) had je nog wat aan tips, want je kon er wat mee, er kon veel meer afgetrokken worden, maar aftrekposten zijn er nauwelijks nog. En zoals u zegt als er nog ergens een post te vinden is, dan is er wel een torenhoge drempel. Maar ik neem alle tips ter harte, ga ze weer allemaal na, en probeer er weer wat van te maken….. helaas resultaat nul. Voorbeeld heb de laatste jaren door ouderdom hoge ziektekosten gehad, denk aan traplift, gehandicaptendouche, allerlei aanpassingen ….. Iets af te trekken, niets. Als we alles bij elkaar schrapen, kunnen wij nog het nodige aanschaffen, maar een traplift zo maar 10 mille, voor velen toch niet te betalen.  En gaat u dus nog maar even door, het zijn niet alleen aftrekposten, lijf- en andere rentes, geen fiscale hulp, vroeger is voorbij, klinkt allemaal bekend, wat is de oplossing?

Reputatie 7
Badge +6

De enige aftrekmogelijkheid die ik heb zijn zelf betaalde zorgkosten en reiskosten naar zorgverleners . Echter die reiskosten kan ik niet altijd bewijzen . Ik durf alleen af te trekken waar ik wel bewijs van heb . Bijvoorbeeld reiskosten voor bloedafname in het ziekenhuis en bezoek aan huisarts heb ik geen bewijs van.

Reputatie 7
Badge +7

Geachte @E.T. Wiersum , anders zou ik het ook niet weten. Ik heb alle giften van deze topic nagekeken, en uiteraard geprobeerd. Maar de meeste tips zijn voor mij niet haalbaar, niet geldig e.d.. Lijfrente is echt een goede tip, maar meer voor beneden de 50/60 jaar, groen beleggen ook een goede tip, maar Beleggen, dus risico, nu weer fors gedaald…. vroeger kon je groen sparen, geen risico en de fiscus hielp veel meer mee.  Echt hoe meer tips hoe beter, maar je moet er wel wat aan hebben. En boven de 70 is er niet zoveel nu, en geen erfgenamen, kinderen e.d., ook geen schenkingen in die richting. Het koophuis en andere legaten laten we aan goede doelen na, kan je nou ook niets voor aftrekken. En elders ook vele tips, maar het moet wel voor jou gelden, je moet er wat aan hebben. Blijft inderdaad alleen iets van zorg/ziektekosten. We moeten iedere week voor een chemo/immuumkuur naar het zhs, reiskosten, parkeerkosten geven we op en trekken we af, per bankpas parkeren betalen heb je bewijzen, maar het gaat niet altijd.. De kilometers moet je ook goed bijhouden en eigenlijk ook de dagen, een forse administratie…. en dan kom je aan het eind aan een leuk bedrag, maar heb je een enorme drempel.. Eigen medicijnkosten, ik doe zoveel mogelijk via de apotheek/apotheekhoudend huisarts. Zo moet je aan de recepten komen, maar de handlingkosten lopen enorm op. Ik heb naast morfine o.a. 1000 mg paracetamol (4x daags), een 6 euro handlingkosten per keer, dat is bij de drogist allemaal voordeliger, ook zo'n dilemma.  Overigens alles wat je aan medicijnen zelf moet betalen hebben handlingkosten. En dan de medicijnen die mij prima helpen, maar niet op recept zijn, o.a. probiotica, helpt mij prima bij geïrriteerd darmsyndroom. ( Daarvoor vele onderzoeken en operaties gehad met uiteindelijke diagnose irritable colon,  verkregen medicijnen helpen niet, probiotica wel).  Maar zoals al dat soort middelen niet aftrekbaar. En alles wat je nog noemt en nog bedenken kan, discussiëren, klagen e.d  allemaal oké, maar je hebt er niets aan.  Wij hebben er mee leren leven, geef ook minder stress. Groet Leo.

Reputatie 7
Badge +7

Al is het een beetje tegengesteld, u geeft het in feite goed weer. Er zijn, heel summier weliswaar. nog wat aftrekposten, maar er zijn heel hoge (veel te hoge) drempels ingebouwd. Onder “normale"  omstandigheden kom je dan niet aan de aftrekpost. En posten die erin hakken (zorgposten) zijn afgeschaft…. ja we worden allemaal te oud, en dan neemt de regering dit z soort maatregelen.

Vertaling van bovenstaand bericht: ga voor een leuke shift met de aftrekposten, dat kan een belastingverschil schelen.
Dat was enkele jaren geleden het geval, maar in de praktijk is het tegenwoordig in de meeste gevallen het beste om de aftrekposten bij het hoogste inkomen te plaatsen. En zoals je zegt als er ergens nog een post is, is er een torenhoge drempel. Maar ik neem alle tips ter harte, controleer ze allemaal nog een keer en probeer er weer iets van te maken, helaas resulteert dit in nul. Voorbeelden hebben de afgelopen jaren hoge medische kosten gehad, zoals traplift, invalide douche, allerlei aanpassingen.

En andersom: Even if it is a little bit opposite, in fact you represent it well. There are, very briefly admittedly. some deductions, but very high (much too high) thresholds have been built in. Under "normal" circumstances, you will not get the deductible item. And items that are cut into it (care items) have been abolished ... yes, we are all getting too old, and then the government will take such measures.

Reputatie 7
Badge +7

Wat belastingtips aangaande aftrek goede doelen e.d. betreft, zijn er toch nog wat aantrekkelijke mogelijkheden die zelfs door de consumentenbond in een ander belasting artikel benoemd zijn. Wellicht interessant voor o.a. @Free Spirit . Het artikel is te vinden op:  https://www.consumentenbond.nl/erven-schenken/geven-goed-doel.

Veel mensen geven aan goede doelen, maar bekommeren zich niet om belastingaftrek o.a. omdat ze  denken er toch niet voor in aanmerking komen. 

Allereerst is van belang: om giften aan instanties zoals bijvoorbeeld Nierstichting, Hartstichting, Kon. Wilhelminafonds, Trombosestichting, enz. giraal over te maken. De schenking kun je dan aantonen en ook fiscaal aftrekken. 

Maar dan nog maakt u niet optimaal gebruik van uw fiscale mogelijkheden omdat u dan eerst over een niet-aftrekbare drempel heen moet van 1% van uw drempelinkomen met een minimum van € 60,- terwijl het maximum af te trekken bedrag beperkt is tot 10% van uw drempelinkomen. 

Daarom: Als je schenkt aan een of meerdere ANBI-instellingen, en een ANBI-instelling is een instelling die als zodanig door de fiscus is aangewezen, overweeg dan dat eens in de 2,3,4 of 5 jaar te doen. Het is fiscaal aantrekkelijker om eens in de 5 jaar € 500,- te schenken dan eenmaal per jaar € 100,-. Je hoeft dan immers maar één keer over die fiscale drempel van 1% of minimaal € 60,- heen te gaan. Wel moet je daarbij dan oppassen dat je niet per ongeluk die ‘maximum 10%’ overschrijdt want anders schiet je er nog niets mee op. 

Verdere informatie: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/programmas_en_formulieren/overeenkomst_periodieke_giften

of  mogelijk ook interessant bij belastingjaren middelen: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/werk_en_inkomen/bijzondere_situaties/middeling_sterk_wisselende_inkomens/middeling_sterk_wisselende_inkomens

Reputatie 4
Badge +4

@L.J.F. de Ruiter 
Zoals ik al eerder betoogde val ik altijd tussen wal en schip.
In het artikel waar jij naar verwijst val ik onder categorie 4.
Je 5 jaar binden aan een gift levert je niks op als je aan gewone boven die 1% uitkomt.

Ik ben aan het schuiven geweest, ook zo'n parade paardje.
Het leverde mij 1 of 2 euro op, waarschijnlijk veroorzaakt door afrondingen, de belasting werkt alleen met hele euro's.

Reageer