Consumentenbond.nl

20 bespaartips op een rijtje

• 22 maart 2019
  • 27 reacties
  • 23818 Bekeken

Reputatie 3
Badge +4
Wie wil er nou niet aan het einde van de maand geld overhouden?

Wij dragen er graag ons steentje aan bij. Bekijk daarom 20 hele handige bespaartips. Van goedkoop boodschappen doen tot de renteopslag van je hypotheek laten vervallen. Je vindt het er allemaal terug.

Wat doe jij om te besparen? Deel jouw manier!

27 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Whoo, dat is een mooie lijst met bespaartips, dat wordt echt zoeken naar aanvullende tips.
Reputatie 7
Badge +6
Veel van genoemde tips passen we al jaren toe . Aanvullend ? Kijk of je geen overbodige of dubbele verzekeringen hebt. Als je het koud hebt in huis , trek dan iets warmers aan in plaats van de thermostaat op te draaien. Kijk of de huis-isolatie beter kan . Zoja , vroeg of laat zal dat toch moeten met de maatregelen die op komst zijn . Dan kun je dat beter vroeg doen omdat het besparen dan ook meteen begint. Kijk eens kritisch naar alle uitgaven posten en kijk of daar onnodig geld weglekt.
Maak een begroting van je inkomsten en uitgaven (vaste en variabele lasten) en vergelijk die regelmatig kritisch met de werkelijkheid. Vergelijk bijv. 1 x per kwartaal een overzicht van je bankrekening met wat je begroot had. Vergeet dan ook je contante uitgaven (en misschien inkomsten) niet. Je kunt dan je keuzes bijstellen en zo grip houden op je financiën.
Badge +1
Haha, hier komt direct kritiek! Groot shampoo inkopen? Nee, overstappen op een blok zeep speciaal voor je haar! Ja, is tegen een 10,00, maar.. nooit meer teveel gebruiken, gaat super lang mee, en nog beter voor het milieu ook wat er wegstroomt door t putje als je een echt goeie verantwoorde gebruikt. tips: via Werfzeep, Amsterdamsche Zeepfabriek, Zepig.nl
(let op dat je ZONDER palmolie koopt, da's frituurvet en mag naar de snackbar, wat jij)

En de andere tip in het zelfde stukje: ik ben juist blij met mijn onafhankelijke biologische winkel op de hoek als opbergschuur: zij hebben constante goeie prijzen, en zo loopt mijn huis niet vol. Natuurlijk sla ik in als mijn favo bio koffie daar in de aanbieding is, maar overdrijf t niet. Koop gewoon goed en duurzaam geproduceerd en maak op wat je koopt. Gooi nooit eten weg en let op dat je niet teveel eet. Das pas goed voor de portomonee 😃 Mijn favo winkel is Ekodis, beukenweg, Amsterdam. Wie steun jij lokaal met je geld?
Badge +1
meer tips:
-ik doe overdag mn wasmachine als de zonnepanelen energie opwekken. Het allerliefst had ik nog een batterij om de energie in op te slaan, maar die staat nog op t wensenlijstje. Alle beetjes helpen.

-deksels op de pannen, kleine pit voor sudder. Logisch, maar toch.. In de winter zet ik de kokende granen ook vaak weg in een warm dekentje en laat t zo garen.

-we eten flink bruin brood (Hartog) dat na drie dagen wat ouder is: in pan met melk en oudfruit en appeltjes, kaneel, rozijnen, even opkoken: overheerlijke broodpap als toetje of als lunch de volgende dag.

-zelf maaltijdbakjes meenemen bij afhaal, minder plastic en we krijgen altijd meer omdat we de moeite doen 🙂 Kun je er nog een dag van eten.

-koop een huis. los af. als je huurt: leg altijd 550,00 per maand apart, spaar 40.000 euro op die manier, en koop een lapje grond en zet er een tiny house op, of koop een huis. Zorg voor jezelf. 🙂 Huur is altijd onintressant, tenzij je nog een huur van voor 1980 hebt..

-investeren in zonnepanelendelen en meewind windmolens: je spaargeld doet goed, en aangeven dat je niet wilt herbeleggen maar je je dividend en opbrengst graag gestort krijgt: steeds dropjes opbrengst op je rekening, en over 20 of 15 jaar kun je kiezen wat je doet: verkopen of houden.

-investeren in zonnepanelen op boerderijen, bierbrouwerijen, andere plekken, zoo leuk, en nog lucratief ook. Wel alleen met je extra geld doen, want van alle investeringen kunnen er ook mislukken natuurlijk.

-werk meer vanuit thuis en kijk of je naast je werk iets kunt opstarten waar je echt blij van wordt, en verdien daar een zakcentje mee bij. Netjes officieel natuurlijk. Maar voor je het weet is het je eigen bedrijfje en hoef je helemaal niet meer om 8.00 naar een baan elders..

-auto de deur uitdoen of nooit aanschaffen en dan heb je ineens een budget van 250 - 500 euro per maand om te reizen met het openbaar vervoer, en door heel europa met de Europese treinpas! Is niet alleen voor onder de 27 jaar, maar voor iedereen! Rond de €400,00 10 reisdagen in een maand, heel Europa! "reserveer" €100,00 voor koffie, thee, broodjes en soms een stoel reserveren, en ga al je vrienden en vriendinnen bezoeken! Ik nam wat bnb's hier en daar, en het leek wel een ontdekkingsreis zoals ik ze in Amerika maakte! Leve de trein.

-wasnoten ipv wasmiddel, met soms een keer een ecover 30 graden als je wel graag een licht luchtje wilt. Goed koper en gezonder voor je machine en textiel. En je kunt afwennen van al die viezige teddybeerluchtjes. 🙂 De wasmachine een keer per jaar goed heet laten draaien met een vies matje erin.
Reputatie 4
Badge +4
Wij passen alle tips, voor zover van toepassing, al sinds jaar en dag toe, dus voor ons voegen ze niet veel toe. Wat ik nog wil toevoegen zijn vooral dingen die met gezond verstand te maken hebben:
  • Gooi geen eten weg. Dus koop en kook met planning en verstand.
  • Gooi niet zo maar iets weg als de THT/TGT-datum verlopen is. Met vlees en zuivel moet je natuurlijk oppassen, maar een THT op houdbare producten zoals chocolade, suiker, meel etc. slaat nergens op. En gebruik je neus en smaak, want ook zoiets als bijvoorbeeld bier kan maanden na THT nog gewoon prima zijn.
  • Koop "generieke" producten van huis of B-merken. Denk aan groente/fruit in blik of glas, zout, suiker, melk, etc.
  • Koop producten die vlak voor de THT/TGT zitten en afgeprijsd zijn. We kopen een flink deel van ons vers vlees en verpakte slamixen, aardappeltjes e.d. met 30-50% korting. Vlees kan daarna meteen in de diepvries en is alsnog weken tot maanden houdbaar.
  • Trap niet in alle cosmetische marketingpraat. 99% is complete onzin, helaas door de wet geoorloofd. De goedkoopste shampoo en douchecreme is meestal net zo goed, of soms wel beter, dan de duurste. En als je per se toch een bepaald merk wil hebben, haal het dan bij de goedkope winkels zoals Prijsmepper of Action. Of ga naar Duitsland, als je in de buurt van de grens woont.
  • Voor zakelijke rijders: neem een goedkopere leaseauto. Ik hoor collega's zo vaak zeggen "voor slechts 50 euro netto per maand méér, kan ik auto zus-en-zo rijden". Op een looptijd van 5 jaar (60 maanden) is dat dus netto 3000 euro. Wellicht ben je ook tevreden met een minder duur merk of een wat minder luxe of snelle uitvoering.
  • Aflossingsvrije hypotheek aflossen is vaak toch nog een goed idee als je nog onder je box 3-vrijstelling zit, zeker als er een hoge rente op zit. Dan kan het goedkoper zijn om deze in een paar jaar af te lossen (binnen de boete-bandbreedte), dan over te sluiten.
Badge +8
Wat een hoop goede aanvullende tips, dank allemaal! 😃
Badge
Als je het maximale eigen risico neemt op je zorgverzekering, bespaar je 250 euro premie per jaar. Als je dat 2 jaar hebt gedaan, kun je alle volgende jaren risicoloos het maximale eigen risico nemen, want je hebt de 500 euro die het je kost als je toch ziek wordt reeds uitgespaard en ergens geparkeerd. Alle volgende jaren kun je die 250 euro uitgespaarde premie dus lekker aan iets anders uitgeven.

Een tandartsverzekering is duur en dekt weinig. Je bent veel goedkoper uit als je die niet afsluit en je tandartskosten van de belasting aftrekt!

Een inboedelverzekering lijkt leuk. Als je denkt dat je daarvan alles nieuw weer kunt aanschaffen als je huis is afgebrand kom je echter bedrogen uit! Je spullen zijn niet verzekerd tegen nieuwwaarde!! Maar tegen dagwaarde. Vandaar die lage premie.

Vraag altijd minstens 3 offertes aan als je iets laat doen aan je huis bijvoorbeeld. Ik heb voor 8000 euro mijn asbest dakbeschot door een erkende asbestsaneerder laten verwijderen en tegelijk mijn oude dakpannen door nieuwe laten vervangen en een dakraam laten plaatsen. Voor dezelfde klus had ik ook een offerte van 22.000 euro exclusief dakraam!!!

Zet een teiltje water in de gootsteen en gebruik dat de hele dag om je handen te wassen. Aan het eind van de dag spoel je je WC ermee door.

Ik vul mijn wasmachine met 2 emmers heet tapwater, waarin ik het waspoeder heb opgelost. Je was wordt schoner omdat je wasmachine die korreltjes poeder niet zo goed kan oplossen (soms vindt je die terug in je schone was) en je wasmachine staat niet heel lang elektrisch op te warmen. Het gas voor die 2 emmers heet water zie je niet meer terug op je gasrekening, je elektriciteitsrekening daalt wel flink. Vloeibaar wasmiddel gebruik je natuurlijk niet want dat zit in plastic flessen!! Klok biologisch wasmiddel zit in een kartonnen doos. Een bovenlader is dan wel handig en neemt ook nog minder ruimte in beslag.

Doe je wasdroger de deur uit, het is een stroomvreter. Koop (eventueel bij de kringloop) een centrifuge. Als je die 10 minuten laat draaien is je was vrijwel droog en heb je heel veel stroom uitgespaard. Als het droog weer is hang je de was gewoon buiten, dat is nog voordeliger en beter voor ons milieu.
Reputatie 4
Badge +4
Een inboedelverzekering lijkt leuk. Als je denkt dat je daarvan alles nieuw weer kunt aanschaffen als je huis is afgebrand kom je echter bedrogen uit! Je spullen zijn niet verzekerd tegen nieuwwaarde!! Maar tegen dagwaarde. Vandaar die lage premie.

Het ligt aan de verzekering en aan de spullen. Van sommige zaken wordt een vervangingswaarde of zelfs nieuwwaarde vergoed.
Reputatie 7
Badge +6
Eind jaren '90 was de spaarhypotheek nog populair. Maar ik had geen vertrouwen dat het spaardeel wel genoeg rendement zou opleveren. Toen al stonden veel klachten in de media dat de kosten veel hoger waren. Ik heb toen een lineaire aflossingsvrije hypotheek genomen met 5 jaar rentevaste periode. Ik wilde dit want met wisselvallig inkomen kon ik af en toe boetevrij wat aflossen en dan daalden mijn maandlasten direct.

Het tiende jaar kon ik weer voor een nieuwe renteperiode kiezen, maar het werd toen duurder omdat de rente was gestegen. Ik vroeg toen of er nog iets anders mogelijk was. Ja, variabele rente, die was 2% lager en je kon het elk moment weer vast laten zetten. Dat heb ik sindsdien gedaan, ik ging toen van 5,6% naar circa 3,7% en het is al 12 jaar daaronder blijven schommelen, en daalde langzaam naar 2,1% nu. Ik was verbaasd toen de overheid besloot om de spaarhypotheek af te schaffen, had ik toch goed gekozen.

Er zal vast wel iemand hier gaan roepen dat je een lineaire aflossingsvrije hypotheek op de einddatum wel moet aflossen. Natuurlijk doe ik dat. Want van de eerste aflossing dalen je maandlasten, en daarmee kan je het volgende jaar weer meer aflossen. En dat wordt elk jaar meer. Je hoeft er dus niet minder om te leven. En als je wat geld overhoudt kan je daar ook mee aflossen. Terwijl een spaarrekening niks meer oplevert, heb je zo toch nog een leuk spaarpotje met rentevoordeel als je steeds wat aflost.

Als ik wel een spaarhypotheek had genomen zou ik nu iets van 300-400 euro per maand meer kwijt zijn gewest. Aflossingsvrije hypotheek kan nu niet meer, maar bij annuïteiten kan je ook extra aflossen uit de ruimte die je hebt als je maandkasten dalen na een aflossing. Je huishoudgeld blijft dan evenveel. Je kan er ook een sport van maken door bijvoorbeeld met slim doen en een stukje meer lopen (goed voor je lijn en hart en bloedvaten!) te besparen op je parkeerkosten, en daarmee je hypotheek extra af te lossen. Dit soort besparingen zetten flink zoden aan de dijk voor mij.
Reputatie 7
Badge +5
@Jan schreef: "Eind jaren '90 was de spaarhypotheek nog populair. Maar ik had geen vertrouwen dat het spaardeel wel genoeg rendement zou opleveren."

Dat was toch een evenwicht tussen rente en levensverzekeringspremie met aan het einde van de hypotheek periode een zekere uitbetaling van het volledige bedrag voor de aflossing?
Stijgt de rente, dan daalde de premie en daalde de rente dan steeg de premie, netto bleef hetzelfde.
Althans bij die vorm van spaarhypotheek die ik heb, bijna had.

Eind jaren 80 een huis gekocht met een spaarhypotheek, met maandelijkse netto kosten van € 325,00 voor de gehele termijn, 25 jaar.
Dergelijke spaarhypotheken worden afgelost met het spaardeel wat vrij komt met de zekere uitbetaling van de levensverzekering op de einddatum van het volledige hypotheekbedrag, althans bij mij wel, en er is niets afgelost in die jaren en de rente is al deze jaren volledig aftrekbaar geweest, zonder bijtelling van het spaardeel, wat nu wel schijnt te moeten.
Althans zo werkt het hier, zojuist de eindafrekening gehad na 25 jaar en deze maand de laatste levensverzekeringspremie betaald en volgende maand de laatste rentebetaling en het huis is vrij en het volledige bedrag is afgelost door de levensverzekering.
Reputatie 7
Badge +6
@Bert we hebben allemaal verschillende situaties, vergelijken is een beetje moeilijk. Ik weet het niet precies meer uit m'n hoofd, dan moet ik het eerst gaan opzoeken. Maar toen we 12 jaar geleden overstapten van vaste naar variabele rente was het de laatste keer dat we meer dan €100 per maand hypotheekrente betaalden. De laatste zes jaar is het altijd onder de €50 geweest en nu iets van €37.

Toen Zalm die vrijstelling voor het huurwaardeforfait invoerde konden we daar vanaf dag 1 van profiteren. We hebben geen levensverzekering gehad. In plaats daarvan kunnen we de hypotheek steeds meer aflossen met wat we uitsparen.

Bij ons eerste huis hadden we nog een annuïteiten hypotheek van 9,1% rente. We hadden toen ook wisselende inkomsten waardoor we af en toe leuke extra aflossingen konden doen. Dat was leuk want de maandrente daalde dan het annuïteitengedeelte van die 9,1% rente. Zoveel konden we niet op een spaarrekening krijgen. Het jaar daarop ging die besparing ook mee in de extra aflossing. Na 9 jaar was de hypotheek afgelost. Vijf jaar later hebben we toen met hypotheek van 5,4% een nieuwe woning gebouwd. Als we ons toen op slot hadden laten zetten met een spaarhypotheek hadden we al deze dingen niet kunnen doen.
Reputatie 7
Badge +5
@Jan Helemaal mee eens, vergelijken is heel moeilijk, je moet het echt voor iedereen persoonlijk uitrekenen wat het meest gunstig is.
Reputatie 1
Badge +1

Als je het maximale eigen risico neemt op je zorgverzekering, bespaar je.... 

wat een goed idee. helaas als je chronisch ziek bent ben je binnen een week door je eigen risico heen. 

los je hypotheek zo snel mogelijk af, dan woon je in ieder geval bij tegenslagen , nog steeds in je eigen huis en hoef je niet te huren, is weggegooid geld. 

Besparen is vooral belangrijk voor jongeren, vroeg mee beginnen en als je dan ‘binnen’ bent , kun je weer wat meer uitgeven.

En zeker nooit geld lenen voor consumentengoederen als een auto etc. 

Koop alles 2e hands, ook meubels, juist meubels, maar ook kleding.

Vroeger had je de vrekkenkrant en daar stonden ontzettend veel tips in, zoals theezakjes meerdere keren gebruiken en laten drogen na 1x gebruiken. Doen wij nog steeds, maar niet meer dan 2x. Slijt er in die bespaargewoontes en voor je weet , sterf je als de rijkste man of vrouw van het kerkhof! 

Aangezien dát nu ook weer niet de bedoeling is en je hebt eenmaal een buffer, dan bespaar je niet meer op bv de kwaliteit van levensmiddelen en koop je alleen het beste van het beste. Zowiezo alles bio. Koop de lekkerste koffie, thee, brood, etc. 

Ik vind ook de terugverdientijd van zonnepanelen nog steeds absurd lang. Dat moet niet meer dan een jaar zijn, dat is al lang genoeg.

Er zitten zoveel heffingen op die dingen, ze kunnen véél goedkoper verkocht worden. 

Warmtepompen staan ook nog in de kinderschoenen en veel te duur, no way, onze ketel is al superzuinig en stoot vrijwel geen CO2 uit, volgens de laatste metingen. 

Ik vind ook de terugverdientijd van zonnepanelen nog steeds absurd lang. Dat moet niet meer dan een jaar zijn, dat is al lang genoeg.

Kunt u dat toelichten want zoals het nu staat komt het mij inderdaad absurd voor maar wellicht begrijp ik u niet goed.

l

onze ketel is al superzuinig en stoot vrijwel geen CO2 uit, volgens de laatste metingen. 

Waarschijnlijk gaat het om koolmonoxidemetingen.
Als een aardgasgestookte ketel géén CO2 uitstoot moet je je HEEL erg zorgen maken.

l

onze ketel is al superzuinig en stoot vrijwel geen CO2 uit, volgens de laatste metingen. 

Waarschijnlijk gaat het om koolmonoxidemetingen.
Als een aardgasgestookte ketel géén CO2 uitstoot moet je je HEEL erg zorgen maken.

je hebt gelijk, die bedoel ik ook, foutje bedankt. Hij mat /meette een keer de ‘uitlaatgassen’ die je schoorsteen uitgaan. 

maar volgens de installateur heeft mijn ketel een hele schone verbranding, wordt ook goed onderhouden.

aanvulling,

en vooral sch**t hebben aan status, dat scheelt al de helft. Dit geldt vooral voor jongeren. 

je kent ze wel, die types die elkaar steeds willen overtreffen met hun auto, een triest dieptepunt daarin was die verschrikkelijke asobak de hummer. 

Kunt u dat toelichten want zoals het nu staat komt het mij inderdaad absurd voor maar wellicht begrijp ik u niet goed.

Laat ik u helpen, uw voorstel betekent dat de prijs van zonnepanelen naar €200 moet gaan of uw electra rekening, dus exclusief gas, naar €4000 per jaar. Wie gaat die spotgoedkope panelen produceren en installeren of omgekeerd hoe gaan de mensen die nog geen panelen hebben dat betalen?

Reputatie 7
Badge +4

warmtepompen en kinderschoenen? waar staat dat? techniek is al tientallen jaren oud

je hebt je investering pas na 5 tot 7 jaar terugverdiend. 

dat zie je als je bv inschrijft op een aanbod van de bond of veh, dan krijg je een berekening.

op internet wordt precies uitgelegd wat terugverdientijd betekent, dus even googelen. 

Reputatie 7
Badge +4

en wat is er mis met die terugverdientijd? 

en hoezo bond of veh? die berekening maak je toch zelf?! offerte opvragen en zelf doorrekenen, ook dat kun je aan google vragen 😉

warmtepompen en kinderschoenen? waar staat dat? techniek is al tientallen jaren oud

zijn nog lang niet uit ontwikkeld. Schrikbarend duur, een eeuwenlange terugverdientijd, kortom , nog steeds een slechte investering, naar mijn bescheiden mening, niet voor het milieu, maar voor je portemonnee. 

lees veel klachten over die dingen, wo , geluidsoverlast. 

als ze net zoveel kosten als een cv ketel en degelijk en betrouwbaar zijn, wordt het tijd om er eens over na te denken. 

ieder zijn meug. 

je hebt je investering pas na 5 tot 7 jaar terugverdiend. 

dat zie je als je bv inschrijft op een aanbod van de bond of veh, dan krijg je een berekening.

op internet wordt precies uitgelegd wat terugverdientijd betekent, dus even googelen. 

Dat snap ik maar welke bedragen gaat u precies aanpassen om tot een terugverdientijd van een jaar te komen. In die berekening ziet u wat ze nu kosten en wat ze nu opleveren en hoe lang het nu duurt. Wat gaat u veranderen?

Reageer