Consumentenbond.nl
Beantwoord

50/50 regeling bij autoschade

• 27 november 2017
  • 13 reacties
  • 3531 Bekeken

Reputatie 1
Badge
Hallo,

Op 08-07-2017 heb ik een klein verkeersongeluk gehad. Het is gebeurd op een vrij smalle rechte weg in België waarbij we elkaars linkerspiegel eraf hebben gereden. Mijn mening is dat de tegenpartij niet van de weg af is gegaan maar de tegenpartij vindt hetzelfde. Er is verder geen bewijs (film, foto of getuige) van het ongeluk. We hebben een schadeformulier ingevuld en dit is naar de verzekeringen opgestuurd.

Toen heb ik al aangegeven bij de verzekering dat ik niet wil dat het volgens de 50/50 regeling wordt afgehandeld. Ik blijf van mening dat ik niet fout was maar heb helaas geen bewijs, mijn idee is dan ook dat ieder de eigen schade betaald. Zeker omdat de tegenpartij veel meer schade had, daar was de gehele spiegel eraf en deze is ook tegen de deur aangekomen. Bij mij was alleen het glas uit de spiegel geslagen.

Maar nu krijg ik dit bericht van de verzekering (bovag):

"Geachte heer van Gastel,

Naar aanleiding van bovengenoemde schade berichten wij u het volgende.

Wij zijn inmiddels aansprakelijk gesteld door de wederpartij. Uiteraard hebben wij uw aanvullend schrijven en uw schadeformulier goed beoordeeld om een inschatting te kunnen maken inzake de schuldvraag. Helaas blijkt uit het schadeformulier niet dat een van de partijen volledig op de verkeerde weghelft heeft gereden. Om de claim ( 50% ) te kunnen afwijzen, hebben wij echt wettig en overtuigend bewijs nodig van de onrechtmatige daad van de wederpartij. Dit blijkt helaas niet uit de stukken die wij van u hebben ontvangen. Het spijt ons zeer maar wij dienen deze schade op basis van een gedeelde schuldvraag af te handelen. Na afhandeling van deze schade, zullen wij u uiteraard verder informeren. "

De grote vraag is natuurlijk of dat dit allemaal klopt wat ze schrijven en ik dus uiteindelijk echt 50% moet gaan betalen?
Is het mogelijk om hier tegenin te gaan?

Ik hoor graag wat jullie ervan denken en als er meer info nodig is dan hoor ik dat ook graag!

Met vriendelijke groet,

Alex
icon

Beste antwoord door Kirsten van Loon 27 november 2017, 23:25

In Nederland is het uitgangspunt in het aansprakelijkheidsrecht dat ieder zijn eigen schade draagt, tenzij er een grond bestaat om deze schade af te wentelen.

Het staat u altijd vrij om bezwaar tegen de beslissing in te dienen bij de verzekeraar.
Bekijk origineel

13 reacties

Bij de ANWB staat het als volgt:
Het uitgangspunt na een verkeersongeluk is dat ieder zijn eigen schade draagt. Alleen als kan worden vastgesteld dat iemand anders aansprakelijk is voor het ongeluk, kun je een schadevergoeding van die persoon eisen.In dit geval lijkt mij niet vast te stellen wie verantwoordelijk is dus zou ieder zijn eigen schade moeten dragen.
Spelen eventuele verschillen tussen het recht in Nederland en België wellicht een rol?
Reputatie 4
Badge +7
In Nederland is het uitgangspunt in het aansprakelijkheidsrecht dat ieder zijn eigen schade draagt, tenzij er een grond bestaat om deze schade af te wentelen.

Het staat u altijd vrij om bezwaar tegen de beslissing in te dienen bij de verzekeraar.
Reputatie 1
Badge
Dank voor de reacties, ik ben blij om te lezen dat ik me er niet zomaar bij neer hoef te leggen en er nog een kans is. Zal meteen de verzekering een mail terug sturen en dan maar weer afwachten.
Reputatie 7
Badge +7
Ik ben benieuwd hoe het afloopt @A.G.M. van Gastel!
Hou je ons op de hoogte?
Reputatie 1
Badge
Ja hoor, ik zal het verloop posten. Heb trouwens vandaag de prolongatie van de verzekering binnen gekregen en blijkbaar heeft dit voorval me dus ook nog 4 schadevrije jaren gekost....

Maandag meteen maar even bellen hoe dat precies kan, ben benieuwd.
Reputatie 4
Badge +6
Het klopt dat je bij een 50/50 schadeafhandeling naast premiekorting ook schadevrije jaren verliest. De verzekeraar kijkt namelijk niet naar het percentage of schadebedrag bij een dergelijke claim voor de terugval. Hoe is het verder afgelopen?
Reputatie 1
Badge
Helaas nog niets terug gehoord van de verzekering wat betreft het verzoek om ieder de eigen schade te betalen. Wel te horen gekregen dat de verhoging van de premie nog niet vaststaat, afhankelijk van de uitkomst van dit geval kan deze bijgesteld worden.
Reputatie 4
Badge +6
Jammer dat er nog geen duidelijkheid is, we horen het nog graag verder! Als de premie wordt bijgesteld raad ik je aan opnieuw autoverzekeringen te vergelijken in elk geval..
Reputatie 1
Badge
Hoera! vandaag bericht gekregen van de verzekeraar en er is met de tegenpartij overeengekomen dat ieder de eigen schade betaalt.

"Naar aanleiding van bovengenoemde schade berichten wij u het volgende.

Onze buitenlandcorrespondent en de tegenpartij zijn overeen gekomen dat iedere partij de eigen schade draagt. Dat wil zeggen dat wij niets aan de tegenpartij hoeven te betalen. Wij hebben de afdeling service opdracht gegeven uw schadevrije jaren te herstellen en sluiten ons dossier. "

Bedankt iedereen voor adviezen en meedenken, ik ben in ieder geval tevreden hiermee!
Reputatie 4
Badge +6
Hartstikke mooi bericht, dank voor het delen!
Reputatie 7
Badge +7
@A.G.M. van Gastel, wat fijn! Leuk dat je het ons nog even laat weten.
Mocht je door één van de reacties onder je topic geholpen zijn, zou je deze dan als ''Beste antwoord'' willen markeren? Je topic wordt dan als ''Beantwoord'' bestempeld, en helpt daarmee hopelijk ook een hoop andere consumenten.

Alvast bedankt!
Reputatie 4
Badge +6
@A.G.M. van Gastel, zou u uw ervaring misschien willen delen voor een van onze publicaties? Ik hoor het graag, u kunt eventueel mailen naar leergeld@consumentenbond.nl

groet, Marlies
Reputatie 7
Badge +6
Moraal van dit verhaal : Probeer altijd bewijs te verzamelen in de vorm van foto's en zo mogelijk getuigen. Een dashcam kan ook wonderen verrichten. Ben nog nooit een tegenpartij tegengekomen , die eerlijk toe wilde geven dat het hun fout was . Ze draaien het allemaal zo dat de ander fout is . Zelfs als de zaken voor zichzelf spraken bleven ze volhouden met leugens. Om over excuses maar te zwijgen. Wat kunnen mensen toch gemeen tegen elkaar zijn.

Reageer