Consumentenbond.nl

7 vragen over het pensioenakkoord

• 20 augustus 2020
  • 17 reacties
  • 7866 Bekeken
7 vragen over het pensioenakkoord
Reputatie 7
Badge +7

De een is al met pensioen, de ander is er totaal niet mee bezig. Bij het nieuwe pensioenstelsel staan zekerheid en een vaste uitkering niet langer voorop. Omdat dit voor de nodige vragen zorgt, hebben wij een aantal vragen en antwoorden voor je op een rijtje gezet.

Ben jij bezig met het nieuwe pensioenstelsel? Praat mee!

17 reacties

Mij verbaasd het dat elke keer gesproken wordt over een “vast pensioen bedrag” dat is al heel lang niet meer zo. Ik moet bij ABP mijn pensioen houden (ambtenaar) en ook bij ABP geven ze toe dat het pensioenoverzicht, ik heb nog geen pensioen, slechts een indicatie is van wat ik als pensioen zou kunnen krijgen.

Dat lijkt heel sterk op een loterij. Je legt geld in dat is een zekerheid maar of en wat je ervoor terug krijgt weet je niet. Ik voel me als trouwe pensioenpot betaler flink bij de neus genomen. Mijn eerste pensioen was beloofd op 70% van mijn laatst verdiende salaris en nu moet ik maar afwachten of en wat ik krijg. 

Dit is echt een heel slechte loterij.

Overigens is het pensioen nog het enige solidariteit systeem dat nu stuk oploopt op het feit dat meebetalende werknemers vervangt door niet meebetalende ZZP werknemers. Het pensioen op solidariteit is kapot.

Reputatie 7
Badge +7

Het huidige pensioen mag je een loterij noemen of ondanks de wat goede kanten toch een miskleun. Solidariteit is een heel mooi begrip, maar al jaren van alle kanten afgebroken.. En een pensioen zonder indicering, al vele jaren zo, is gezien inflatie en andere kostenverhogende maatregelen kalft zichzelf ook af. Het is alleen maar achteruitgang. Ik ben blij dat ik, al kon het niet veel zijn, lijfrente genomen heb. Toentertijd nog wel, noem het gesubsidieerd. Het is weliswaar niet geïndiceerd, maar je krijgt in elk geval een vast bedrag. Een nieuw stelsel is van harte welkom, maar niet één dat morgens al niet meer deugt.

wat gebeurt rr met mijn al opgebouwde pensioen.?

Dat vaste bedrag stelt ook niets voor. Heb al 18 jaar pensioen bij het ABP. Ik begon met € 324,00 per maand , maar ben in al die jaren gekort, steeds weer. Nu moet ik het doen met 296,00 per maand. In die 18 jaar zijn alle prijzen omhoog gegaan, de BTW ook! Mijn maar inkomen niet. Nu is al weer gezegd door het ABP: Wij kunnen niet garanderen, dat er niet gekort wordt. En de jongelui maar denken dat alle ouderen schatrijk zijn! Dat wij hun pensioen opeten. Nou, ik heb er 40 jaar voor betaald, dan wil ik ook wel wat terug zien. Het wordt dus nog meer de broekriem aanhalen.

Dat vaste bedrag stelt ook niets voor. Heb al 18 jaar pensioen bij het ABP. Ik begon met € 324,00 per maand , maar ben in al die jaren gekort, steeds weer. Nu moet ik het doen met 296,00 per maand. In die 18 jaar zijn alle prijzen omhoog gegaan, de BTW ook! Mijn maar inkomen niet. Nu is al weer gezegd door het ABP: Wij kunnen niet garanderen, dat er niet gekort wordt. En de jongelui maar denken dat alle ouderen schatrijk zijn! Dat wij hun pensioen opeten. Nou, ik heb er 40 jaar voor betaald, dan wil ik ook wel wat terug zien. Het wordt dus nog meer de broekriem aanhalen.

Heeft u bruto of netto minder pensioen gekregen? Als het brutobedrag gelijk is gebleven heeft het ABP niet gekort, maar is het mogelijk lagere nettobedrag een gevolg van belastingmaatregelen. Ik heb nu zeven jaar ABP-pensioen, maar het brutobedrag is gelijk gebleven.

Reputatie 5
Badge +4

@E.L. Pille-Spitst Natuurlijk is je inkomen de afgelopen jaren wel omhoog gegaan. Naast pensioen ontvang je ook AOW, die gaat 2x per jaar omhoog.

Aan de heren Kloppenborg en Mazzel.

Inderdaad is mijn AOW omhoog gegaan in al die jaren.  Heb ik even niet aan gedacht. In 2007, netto € 906,95 en in 2019 ondertussen € 1146,51. Heeft u gelijk in. Heb mijn oude administratie erbij gepakt. Bij elkaar een extra bedrag van € 239,56. Schatrijk ben ik er niet van geworden.

Wat de pensioenbedragen betreft: dat zijn de netto bedragen die ik op mijn bankrekening ontvang. Het vervelende is natuurlijk, dat je moet rondkomen van netto bedragen. De bakker of slager verwachten wel dat ik gewoon netto betaal.

Natuurlijk zijn de belastingregels ook niet mis. Maar als het ABP de grens moet halen, is het eerste wat ik hoor: Tja, moet er toch gekort worden, als we dat niet halen.

Hoe dan ook, het is geen vetpot en ik hoop dat de toekomstige generatie gaat sparen en op die manier dan wat extra geld omhanden heeft als het zover is.

Ook het korten is geen keus van het ABP, denk ik. Het is een gevolg van wettelijke regels. Daarom is er ook niet geïndexeerd, waardoor we er helaas wel in koopkracht op achteruit zijn gegaan.

Ja, dat is ook zo. Net wat u zegt: we zijn wel in koopkracht erop achteruit gegaan. Ondertussen heb ik me er wel bij neergelegd. Ik zie geen kans om op het Malieveld te  gaan demonstreren met mijn rollator. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken, dat de regering wel blij is dat we dat niet massaal doen. Ik hoop het nog een paar jaar uit te zingen, als het even kan, nog een beetje leuk. Nu met de  corona is de lol er wel heel erg vanaf. Misschien maak ik het nog mee, dat ik mijn kinderen en kleinkinderen van dichtbij kan zien en knuffelen. Maar ik reken er niet op, kan het alleen maar meevallen.  Ik wens u een fijne zondag.

Badge +1

Het nieuwe pensioenstelsel is zo veel slechter dan het huidige stelsel dat vakbonden omgekocht moesten worden met o.a. een minder snelle stijging van de AOW leeftijd en zaken voor zzp’ers. Ik stem bij de volgende Tweede Kamer verkiezingen op een partij die tegen dit nieuwe pensioenstelsel is.

ik ook

Ik ben voorstander van een nieuw pensioenstelsel, hoewel een en ander nog uitgewerkt moet worden. Hoewel ik inmiddels 72 jaar ben en daar zelf geen profijt van heb, vind ik dat mensen in zware beroepen eerder met pensioen moeten kunnen. In de huidige regeling wordt geen rekening gehouden met de werkelijke rendementen, die hoger zijn dan de nu gehanteerde rekenrente. Ook speelt voor mij solidariteit een rol.

Alle zorgen over deze grootse stelselwijziging zijn allemaal terecht denk ik. Het gaat over een gigantisch stelsel met een van de grootste geldpotten ter wereld (circa 1.500 miljard) en het gaat over zeer lange termijnverwachtingen. Dat maakt het erg moeilijk, kijken we 15 jaar terug dan wisten we nog niets van een bankencrisis en coronacrisis, dus ik denk dat alle slimme koppen bijeen geen decennia vooruit kunnen denken.

Wat ik wel zie is een snel groeiende mondialisering en een grote babyboomgeneratie die als een zwerm sprinkhanen op die grote pot geld zit of afkomt. Ik snap dan wel dat het model dat we zo'n 70 jaar geleden bedacht hadden niet meer werkt in de toekomst.

Ik ben zelf 63 en denk dat het voor mij nog wel goed komt, zeker als ik naar voorzieningen in de landen om mij heen kijk, die zijn allemaal slechter dan bij ons. Maar ik denk ook aan mijn (klein)kinderen en wil graag dat er voor hen ook perspectief is op de lange termijn. Neem van mij aan dat het voorliggende pensioenplan een heus huzarenstukje is maar of het voor de komende 70 jaar voor iedereen gaat werken weet geen mens.

Dus iedereen dat wat roept, positief of negatief, kan gelijk krijgen in de toekomst. Voor nu kunnen we alleen maar zorgen dat we de meest knappe koppen aan het werk zetten om het te regelen en dat hebben we redelijk voor mekaar vind ik.

Reputatie 1
Badge

Ach pensioenen zijn al zo oud als de mensheid, en liegen over geld ook.

Zelf bouwde ik vanaf 1967 pensioen op. Er was politiek item om de AOW te integreren in de pensioenfondsen, dat ging niet door. Wel dat je op je 25e door de werkgever bij vakgebonden fonds moest worden ingeschreven. Zelf zat ik al drie jaar in een fonds.

Wetswijziging?

Dat ging 15 jaar goed en ineens was daar een excellentie Lubbers die vond dat er een VUT-regeling moest komen, oudje uit arbeidsproces met prettig pensioentje, en de verloren gaande jeugd in het arbeidsproces.

Raffinement was deel werd betaald uit de pensioenpot en deel door de VUT-premie.

En intussen werd door de overheid paar jaar geen werkgeverdeel van de pensioenafdracht betaald aan ABP. (Affaire verdwenen miljoenen)

Ach ja waren zware economische tijden in die jaren ’80.

Tot begin millennium 2000 moest ineens de vutregeling weg en in de jaren 2010 was er ineens een dekkingsgraad met een irreële lage rente. Ingesteld door DNB.

En jonge economen die gingen janken dat de pensioenpotten leegraken door die ouwetjes met hun pensioen. Ze vergeten dat zij hun pensioen nog moeten opbouwen. Net als die ouwetjes verplicht deden. (ZZP’ers is ander verhaal.)

Ervoor is er van eindloonregeling omgeschakeld naar midden-loonregeling. Heel veel zaken liggen niet aan pensioenfondsen, maar worden veroorzaakt door overheidsbeleid.

Wat er in de hele discussie wordt vergeten is dat na 40 jaar er een dusdanig kapitaal is opgebouwd dat daarvan gerentenierd kan worden. En klap op die vuurpijl dat na overlijden dat kapitaal in de pensioenfondsen blijft.

Hoezo pensioenpotten leegvreten door gepensioneerden? Jonkies.

Bij kapitaal van half miljoen en rente van vier procent is er jaarlijkse uitkering van 20 duizend gulden mogelijk, dus naast de AOW-uitkering.

Die AOW-uitkering wordt uit belastinginkomsten betaald en Pensioen uit een pensioenfonds. Gewoon twee inkomens los van elkaar dus.

Wordt ook door de consumentenbond niet als twee losse componenten gezien.

Idem de vakbonden. Die hebben pensioenakkoord verkwanseld voor AOW naar 66/67 jaar te krijgen. Wie bedonderd wie in dat polderoverleg?

Overheid vergeet even dat hogere pensioenfonds uitkering meer inkomstenbelasting genereerd. (Soepeconomen.) Maar ja heb je excellentie Rutte met knopjes draaien.  

En grapje is, bij de inkomstenbelasting betaal je ook weer een stukje AOW terug.

Ik hoop duidelijk gemaakt te hebben waarom ik geen vertrouwen in heb akkoordjes.

Ach ja, slimme koppen kunnen heel geraffineerd liegen, zo oud als de mensheid.

P.S. Wet op de loonbelasting 1960 is in jaren 2015 drastisch veranderd.

Las in 2005 hele andere zaken. Betreft artikelen 18 en 19. Oder kabinet Rutte.

Reputatie 7
Badge +6

Als je een spaarpot van €50.000 hebt kun je dat beleggen in verhuurbaar onroerend goed, bijvoorbeeld 4 garageboxen. Die brengen per maand €100 aan huur op, totaal €400 per maand. Elk jaar gaat de huur omhoog met de index. Ook stijgt de waarde van de garageboxen met gemiddeld 2-4% per jaar. Na 20 jaar ga je dood en zijn de garageboxen minstens €75.000 waard. Je erfgenamen krijgen dan €75.000.

Als je een pensioenpot hebt van €50.000 bij een pensioenmaatschappij dan krijg je nu €169 bruto per maand pensioen of minder. Als je na 20 jaar dood gaat krijgen je erfgenamen niets. Maar de pensioenfondsen hebben jouw geld in verhuurbaar onroerend goed belegd zoals winkelcentra dat nog veel meer huur opbrengt dan garageboxen. Dus je kan wel een beetje nagaan hoeveel er aan de strijkstok blijft hangen van je pensioen.

Reputatie 1
Badge

Toch even reageren, ook al hou ik er niet zo van.

Garageboxen en rentabiliteit is een vrije keuze, berekening lijkt mij vrij optimistisch,

maar dat daargelaten, echter voor zelfstandigen met mogelijkheden belastingtechnisch voordeel bij pensioenopbouw. (ZZP’ers?) dus leuke gedachte.

Beroepsgroep Pensioenfonds daar ben je al jarenlang verplicht om aan deel te nemen.

Totaal anders dus! En bedragen overhevelen van de een naar een ander fonds lastig.

Het verschil dat ik las in de Wet op de loonbelasting 2005 is dat toen na 40 jaar een eindbedrag op 100% van het inkomen mag uitkomen. In 2015 is dat gesteld op 75%

Betreft artikelen 18 en 19.

Betreft dus uitkeringsbedrag, na laatste jaarinkomen. Bij mijn pensioenfonds was dat altijd al 75% Verder is er jarenlang 28% van ‘t inkomen na aftrek forfait betaald door werkgever en werknemer. Nu is dat 23%

Bedenk dat de overheid de grootste werkgever is dan kun je op de vingers natellen dat die overheid legaal maar incorrect handelt. (Overheid bepaald wetten, daarom legaal)

In bestuur van pensioenfondsen zijn werkgevers- en werknemersorganisaties vertegenwoordigd als bestuurders.

Werkgevers hebben veel werknemers in een zzp constructie geduwd, en nu probeert

de vakbeweging dat te integreren in beroep gebonden fondsen, in tegenstelling van overheidsgedachten pensioenleeftijd omhoog, om zo minder AOW-uitkering te betalen.

Dat zou dus een winpunt zijn. Ik voel het zo dat hier een vorm van contractbreuk in gang is gezet. Gevoelens belazerd te worden heb ik al eerder beschreven.      

Reputatie 7
Badge +6

@Old Daen Ik kan me voorstellen dat de berekening van de garageboxen vrij optimistisch overkomt, maar het zijn de cijfers uit de praktijk hier in Midden Brabant. In de Randstad liggen ze nog hoger. Met die harde cijfers wou ik een vergelijking geven hoe groot het verschil is met de pensioenfondsen. Die €169 bruto pensioen per maand is een praktijkgeval toen de rente nog 2% was. Ik ken een ander geval van iemand die 27 jaar bij een baas heeft gewerkt en daar maar €325 bruto pensioen per maand voor krijgt. 

De WOZ waarde van garageboxen is hier nu €14.000 tot €17000 en de huur varieeert van €95 tot €105 per maand. Dit is niet theoretisch door mij beredeneerd maar gebaseerd op lopende huurcontracten van anderen, bankoverschrijving en met jaarlijkse verhoging volgens de index. Dit geldt voor de vrije sector, voor de sociale sector geldt een andere huur. Maar die garageboxen zijn niet te koop.

Reageer