Consumentenbond.nl

Aangifte doen voor overledene

• 3 juni 2019
  • 14 reacties
  • 1029 Bekeken

Mijn moeder is begin dit jaar overleden en ik moet nu een F-biljet invullen voor de aangifte over dit jaar.

Maar volgens mij moet er ook nog aangifte gedaan worden over 2018 (digitaal?). Doe ik dat dan tegelijk met de aangifte voor 2019 of moet dit echt apart?

14 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Bel even met BelastingTelefoon voor nabestaanden: 0800 - 235 83 54 (gratis)

Zij kunnen alles zien en je advies geven over de stappen en werkwijze die je nu moet volgen, heb ik ervaren.
Daar zitten mensen die het kunnen uitzoeken en uitzoeken tot je vraag beantwoord is.
Mijn ervaringen met de belastingtelefoon zijn niet bijzonder positief te noemen, vandaar ook mijn vraag hier. Ik zal sowieso nogmaals proberen antwoord te krijgen via deze weg, maar mocht er hier iemand iets weten, hoor ik het ook graag.
Reputatie 7
Badge +5
@tvannie Dat snap ik helemaal, ik ken de verschillende adviezen die je daar soms krijgt.

De "BelastingTelefoon voor nabestaanden" is van een geheel andere orde, zij kunnen overal in kijken en zo nodig wijzigingen aanbrengen, mocht dat nodig zijn.
Reputatie 7
Badge +5
@tvannie Zij kunnen ook zorgen dat, als dat nog moet, je de juiste formulieren krijgt voor 2018 en of digitaal nog iets kunt doen voor de aangifte van 2018 weet ik niet, maar zij kunnen alles voor je in goede banen leiden.
Ga ik ze na mijn werk bellen. Dank je wel in ieder geval voor het directe nummer.
Reputatie 4
Badge +5
Hou je ons op de hoogte, @tvannie?
Reputatie 2
Badge +2
Gecondoleerd met het overlijden van uw moeder. De nabestaandentelefoon zal als antwoord geven dat er uitsluitend aangifte kan worden gedaan met de papieren F-aangifte. (2019) Voor 2018 is het van belang of moeder aangifteplichtig is of niet. Zo ja, dan moet ook voor dit jaar een papieren formulier worden ingediend, het zogenaamde P-formulier. Voor zover het antwoord van de nabestaandentelefoon.

Een machtiging wordt niet meer verstrekt voor een overledene. Maar misschien had moeder een werkende Digid. Als dit het geval is (gebruikersnaam en wachtwoord moeten u dan wel bekend zijn), dan kan de papieren rompslomp achterwege blijven en kan er digitaal aangifte worden gedaan. In elk geval voor 2018. Deze digitale aangifte wordt door de belastingdienst geaccepteerd.

2019 is een ander verhaal. Als de uiterste datum van inzenden 1 mei 2020 is, dan ook deze aangifte digitaal. (volgend jaar na 1 maart indienen met behulp van de vooringevulde gegevens) Maar als er eerder een aangifte moet worden ingediend, zal toch het papieren F-fomulier moeten worden ingediend.

Uitzoeken van drempels, berekeningen Box 3 e.d. kan eenvoudig met het digitale blanco aangifteformulier. Dit blanco formulier kan niet verzonden worden, maar het kan wel veel rekenwerk schelen. Zie: https://opleiding-ola.belastingdienst.nl/ola-simulatie/?0
Reputatie 7
Badge +5
"Maar als er eerder een aangifte moet worden ingediend, zal toch het papieren F-fomulier moeten worden ingediend."

2019 moet altijd met het F-formulier, in de brief is een datum vermeld voor welke tijd dit ingezonden dient te worden.
Maak er wel een copie van, voor het geval hij onverhoopt zoek raakt bij PostNL, dan hoef je niet alles weer opnieuw uit te rekenen.
Op het F-Formulier hoeft trouwens niet veel uitgerekend te worden, alleen bepaalde bedragen invullen, uitrekenen doet de belastingdienst voor je.
Mijn ervaring.

Mijn vader overleed in 2017 en kreeg ook een papieren aangifte formulier.
Ik heb gewacht tot april 2018 en kon zijn aangifte gewoon digitaal doen. (ik had natuurlijk wel zijn DigiD code).
Misschien dat, als je kan inloggen met je moeders DigiD, de aangiftes daar nog klaar staan?
Mijn moeder is begin dit jaar overleden en ik moet nu een F-biljet invullen voor de aangifte over dit jaar.

Maar volgens mij moet er ook nog aangifte gedaan worden over 2018 (digitaal?). Doe ik dat dan tegelijk met de aangifte voor 2019 of moet dit echt apart?

Aangifte over 2018 is een reguliere aangifte en kun je digitaal invullen. Met de aangifte over 2019 heb je alleen te maken met het papieren F-formulier. Daarnaast zul je nog te maken krijgen met de aangifte erfbelasting.
Bel even met BelastingTelefoon voor nabestaanden: 0800 - 235 83 54 (gratis)

Zij kunnen alles zien en je advies geven over de stappen en werkwijze die je nu moet volgen, heb ik ervaren.
Daar zitten mensen die het kunnen uitzoeken en uitzoeken tot je vraag beantwoord is.

Vergeet dat maar rustig. Heb de belastingtelefoon nabestaanden 2 dagen achtereen met dezelfde vraag gebeld over de aangifte erfbelasting en kreeg 2 keer een ander antwoord. Je moet echt alles zelf uitzoeken, als zij er niet uitkomen verwijzen ze je naar de notaris om daar de aangifte erfbelasting te laten verzorgen.
Reputatie 7
Badge +5
@Robbie E schreef: "Vergeet dat maar rustig."

Mijn advies was niet voor je eigen aangifte erfbelasting, dan moet je bij de gewone Belastingtelefoon zijn en niet bij de BelastingTelefoon voor nabestaanden.

De gewone Belastingtelefoon gaat over de normale jaaraangifte en vragen daarover betreffende de te betalen belasting die dient te worden afgedragen, waar die dan ook vandaan komt.

De BelastingTelefoon voor nabestaanden is voor mensen die belastingaangifte af moeten werken voor een overledene.
Mijn antwoord was gericht op de vraag over de aangifte met betrekking tot een overledene en het F-formulier.

Dus je hoeft het niet rustig te vergeten, je moet de juiste vraag op de juiste plek wegleggen.
@Robbie E schreef: "Vergeet dat maar rustig."

Mijn advies was niet voor je eigen aangifte erfbelasting, dan moet je bij de gewone Belastingtelefoon zijn en niet bij de BelastingTelefoon voor nabestaanden.

De gewone Belastingtelefoon gaat over de normale jaaraangifte en vragen daarover betreffende de te betalen belasting die dient te worden afgedragen, waar die dan ook vandaan komt.

De BelastingTelefoon voor nabestaanden is voor mensen die belastingaangifte af moeten werken voor een overledene.
Mijn antwoord was gericht op de vraag over de aangifte met betrekking tot een overledene en het F-formulier.

Dus je hoeft het niet rustig te vergeten, je moet de juiste vraag op de juiste plek wegleggen.

Grappig. Zelfs dat wisten ze niet bij de belastingtelefoon nabestaanden. Kwamen niet op de gedachte me naar de reguliere belasting telefoon te verwijzen. Het enige advies dat ze me daar gaven was om maar een notaris in te schakelen.

Aangifte over 2018 is een reguliere aangifte en kun je digitaal invullen. Met de aangifte over 2019 heb je alleen te maken met het papieren F-formulier. Daarnaast zul je nog te maken krijgen met de aangifte erfbelasting.

Oh dat zou een hele hoop schelen. Ik deed al aangifte voor haar digitaal namelijk. Ga vanavond gelijk de aangifte voor 2018 regelen dan en die van 2019 schriftelijk er achteraan.

Reageer