Consumentenbond.nl
Vraag

Aangifte doen zonder brief Belastingdienst?

• 23 januari 2020
  • 4 reacties
  • 209 Bekeken

Hallo allemaal, ik heb vorig jaar gewerkt waar geen loonbelasting werd ingehouden op mijn salaris, ik heb ergens gelezen dat ik moet wachten op een brief van de belastingdienst, is dit ook zo?

mvg Gea

4 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Nee. De belastingdienst verwacht van ons dat we kunnen weten als we aangifte moeten doen . Dat kun je ook zelf berekenen door een proefaangifte te doen zonder die in te sturen . 

Reputatie 7
Badge +7

Je moet inderdaad zelf inkomsten belasting aangifte doen, maar dat wil niet zeggen dat je ook een aangiftebiljet krijgt. In een aantal gevallen doet de belastingdienst dat wel, maar als ze verder niets over u weet (geen eigen huis e.d.) dan krijgt u geen  biljet of verzoek daar toe en moet u dat zelf doen. Zie ook:  https://www.arbeidsrechter.nl/te-veel-weinig-ingehouden-afgedragen-loonbelasting 

en: https://kennis.trc-advocaten.nl/blog/wie-betaalt-de-naheffing-loonbelasting

Groeten Leo.

Reputatie 7
Badge +6

Velen kunnen in een oogopslag al zien of ze wel of geen aangifte moeten doen . Ook velen juist niet . Bedenk ook dat het omgekeerd kan werken , dwz dat je recht hebt op teruggave en dat niet krijgt als je geen aangifte doet. Helaas is dus een flink aantal mensen op dit gebied afhankelijk van anderen omdat ze het te ingewikkeld vinden. Van beloften in het verleden om het eenvoudiger te maken is weinig te merken . Met het toeslagen-drama erbij wil men het opnieuw wijzigen . Benieuwd of men eindelijk kans ziet om het simpeler te maken . Hoe dan ook , als je niets doet en ze er achter komen dat je had moeten betalen , krijg je alsnog een aanslag en vermoedelijk een boete. 

Hoe dan ook , als je niets doet en ze er achter komen dat je had moeten betalen , krijg je alsnog een aanslag en vermoedelijk een boete. 

Zeker omdat “salaris waarop geen loonbelasting is ingehouden” ook een eufemisme kan zijn. Salaris krijg je van een werkgever en die is verplicht om lasten af te dragen. Ik ken pretendeer van geen kanten de uitzonderingen te kennen maar ik denk dat we het mogelijk over andere inkomsten dan salaris hebben en ben je zeker verplicht aangifte te doen als je nog belasting moet betalen.

Reageer