Consumentenbond.nl

Aangifte Erfbelasting - Gebruikmaken van DigiD andere persoon

• 1 september 2020
  • 5 reacties
  • 331 Bekeken

In het heldere overzicht ‘Afwikkelen Erfenis’ wordt als tip voor de aangifte Inkomstenbelasting gegeven, de DigiD van je overleden partner te gebruiken zodat je online aangifte kunt doen. Er wordt bij gezegd: dit is tegen de richtlijn van de Belastingdienst.

Dit vinden we principieel onjuist. Een DigiD is hoogstpersoonlijk, het is wettelijk geregeld dat men niet de DigiD van een ander mag gebruiken. Hiermee kan men niet ‘smokkelen’, ook al is het praktisch.

De Belastingdienst kan bovendien niet controleren of het werkelijk de partner is die de DigiD van een ander gebruikt. Het kan iedereen zijn die na overlijden toegang heeft tot de administratie. 

5 reacties

Dit vinden we principieel onjuist. Een DigiD is hoogstpersoonlijk, het is wettelijk geregeld dat men niet de DigiD van een ander mag gebruiken. Hiermee kan men niet ‘smokkelen’, ook al is het praktisch.

Het kan nu juist wel en als dat de meest praktische oplossing is zie ik er niet veel kwaad in. 

Badge +8

Beste @Wim Veen, welkom op de Community en dank voor je feedback.

In de Checklist belastingaangifte voor overledene zijn we hier vrij duidelijk over. We schrijven na het geven van de tip namelijk het volgende: “Dien je de aangifte liever niet in strijd met de instructie van de Belastingdienst online in? Dan kun je de digitale aangifte toch gebruiken als model om de papieren aangifte correct en met de optimale verdeling in te vullen. 

Dit is een lastig punt. De Consumentenbond wil je aan de ene kant deze tip niet onthouden. Aan de andere kant willen we deze werkwijze niet aanmoedigen, omdat het DigiD privé is. We betreuren het dat de Belastingdienst nog steeds geen mogelijkheid biedt om op een nette manier online belastingaangifte te doen over het jaar van overlijden.”

Reputatie 2
Badge +2

Naast de aangifte erfbelasting is er de aangifte voor de  inkomstenbelasting. Bij de ouderenbonden komt de aangifte inkomstenbelasting voor een overledene regelmatig voor.  In principe wordt er met de machtigingscode gewerkt. Maar bij overlijden wordt die niet meer verstrekt of werkt die niet meer.

Al jarenlang belooft de Belastingdienst dat er een digitale versie komt van de F-aangifte. Maar tot nu toe is de belofte niet ingelost. Vakbond FNV koopt jaarlijks bij Fiscaal Gemak een aantal F-aangiften. Dan kan de aangifte wel digitaal worden opgestuurd. De ANBO is ermee bezig op dezelfde wijze F-aangiften mogelijk te maken.

Reputatie 4
Badge +4

Je moet inderdaad het F formulier invullen en mag de DigiD van de overledene niet gebruiken om het online te doen.
Mijn beide ouders zijn overleden, bij mijn moeder heb ik het F formulier zelf ingevuld, bij mijn vader heb ik de aangifte door een administratie kantoor laten doen.
Dat administratie kantoor kan de aangifte kennelijk ook digitaal invullen en opsturen.
Waarom dan niet als particulier of als nabestaande?

Reputatie 7
Badge +6

Ook in de tweede kamer is men wederom onlangs geschrokken van de vele problemen en misstanden bij de Belastingdienst . Al jaren wordt geroepen dat het beter moet , maar na beloften van de verantwoordelijken wordt het weer stil en gebeurt er doorgaans weinig tot niets …..

Reageer